DROPS Extra / 0-1245

Touch of Gold by DROPS Design

DROPS Påsk: Stickade och tovade DROPS vantar till dam och herr i ”Alaska” med nordiskt mönster

DROPS Design: Modell nr x-413
Garngrupp C eller A + A
----------------------------------------------------------
Storlek: Dam (Herr): S/M - M/L - L/XL (S/M - L/XL)
Hel längd före tovning: 38-40-44 (44-46) cm.
Hel längd efter tovning: 28-30-33 (33-35) cm.
Längd från tumgropen före tovning: 17-17-19 (19-20) cm.
Längd från tumgropen efter tovning: 11-11-12 (12-13) cm.
Garnåtgång:
DROPS ALASKA från Garnstudio
150 g i alla stl i nr 58, senap
50 g i alla stl i nr 02, natur
50 g i alla stl i nr 03, ljus grå

OBS: Om vantarna stickas enfärgade går det åt 200 g i alla stl i Alaska.

DROPS STRUMPST NR 5,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 16 m x 20 v slätst på 10 x 10 cm före tovning.
TILLBEHÖR: 2 st säkerhetsnålar till tovning.
----------------------------------------------------------

DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 22.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 22.00 kr /50g
Se diag A.1 (välj diag för rätt strl: 22-22-24 (24-24) m). Mönstret stickas i slätst.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 m genom att sticka 2 m i samma m.
----------------------------------------------------------

VANTE:
Arb stickas runt på strumpst med Alaska. Lägg upp 52-52-56 (56-56) m på strumpst 5,5 med ljus grå. Hela vanten stickas i slätst - KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 5-6-7 (7-8) cm stickas det MÖNSTER- se förkl. över, runt efter A.1 - SAMTIDIGT som det minskas 8 m jämnt fördelat på 5:e v i diag (minska genom att sticka 2 m räta tills) = 44-44-48 (48-48) m. När diag är färdigstickat på höjden fortsätts det med senap till färdigt mått - SAMTIDIGT som det på första v minskas 6-6-8 (8-6) m jämnt fördelat = 38-38-40 (40-42) m. När arb mäter 15-16-17 (17-18) cm sätts det 1 markör i den 19:e-19:e-20:e (20:e-21:a) m på v (= markering till tumme). Sedan ökas det 1 m på varje sida av m med markör, upprepa ökningen på utsidan av de ökade m på vartannat v 3-3-4 (4-4) ggr till - LÄS ÖKNINGSTIPS = 46-46-50 (50-52) m. Efter sista ökningen sätts de ökade m + m med markör + 1 m på varje sida av dessa m på en tråd till tumme = 11-11-13 (13-13) tummaskor. Lägg upp 3 m bakom tummaskorna = 38-38-40 (40-42) m. Arb mäter ca 21-23-25 (25-26) cm. Fortsätt med slätst runt över dessa m. När arb mäter 36-38-42 (42-44) cm stickas alla m tills 2 och 2 = 19-19-20 (20-21) m. När arb mäter 38-40-44 (44-46) cm stickas alla m tills 2 och 2 en gång till (där antalet m inte går jämnt upp stickas sista m rät) = 10-10-10 (10-11) m kvar på st. Klipp av tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

TUMME:
Sätt de 11-11-13 (13-13) tummaskorna på strumpst 5,5 och plocka upp 5 m i de 3 ökade m från handen = 16-16-18 (18-18) m. Sticka runt på strumpst med slätst. När tummen mäter ca 6-6-6½ (6½-7) cm från tumgropen minskas det 4-4-6 (6-6) m jämnt fördelat (minska genom att sticka 2 m räta tills) = 12 m. Sticka 2 v. På nästa v minskas det 4 m jämnt fördelat = 8 m. När arb mäter 8½-8½-9 (9-9½) cm stickas alla m tills 2 och 2 = 4 m. Klipp av tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

Sticka en vante till på samma sätt.

TOVNING:
För att tummen inte ska tova ihop sig vänds vanten och det läggs en liten plastpåse inuti tummen. Fäst den med en säkerhetsnål - OBS: Fäst nålen lodrätt ned mot toppen av tummen så att den blir lätt att ta ur efter tovning. Vänd vanten igen så att den tovas med rätsidan ut.
Lägg sedan vantarna i tvättmaskinen med ett tvättmedel utan enzymer och optiska blekmedel. Tvätta i 40 grader med vanlig centrifug och utan förtvätt. Efter tvätt formas vantarna till rätt mått medan de ännu är våta. Senare tvättas vantarna som ett vanligt ullplagg.

Diagram

= natur
= senap
= minskningsvarv

Marie Nilsson 29.11.2018 - 19:58:

X-413 modell vantar i Alaska garn Det står i mönstret att man skall avmaska vid 36cm på stolek S/M stämmer det?

DROPS Design 30.11.2018 kl. 14:27:

Hei Marie. Når arbeidet måler 36 cm skal du strikke 2 og 2 masker sammen, når arbeidet måler 38 cm feller du av. God fornøyelse.

Marie-Andrée Benoit 26.09.2018 - 21:45:

Bonjour,\r\nC\'est pour les moufles Touch of Gold. Pour faire le pouce, c\'est écrit \"Augmenter ensuite une maille de chaque coté de la maille avec le marqueur, répéter ces augmentations de part et d\'autres des augmentations encore 4fois tous les 2 tours.

DROPS Design 27.09.2018 kl. 08:25:

Bonjour Mme Benoît, cette vidéo montre comment tricoter le pouce d'une moufle - suivez bien les indications du modèle avec le nombre d'augmentations etc. à faire, la vidéo montre juste la technique. Bon tricot!

Debbie 06.12.2017 - 04:05:

I cannot figure out how to do the thumb gusset even with the help of the two videos that are available. Can you help me with this. I just need clearer instructions on where to increase in each row.

DROPS Design 06.12.2017 kl. 09:41:

Dear Debbie, you increase first on each side of st with marker: inc, st with marker, inc. On next inc row, increase on either side of these 3 sts: inc, K1, st with marker, K1, inc, then on next increase row work: inc, K2, st with marker, K2, inc, repeat these inc until there will be 11-13 sts (see size) for thumb, ie last increase will be: inc, K4-5, st with marker, K4-5, inc = 11-13 sts for thumb. Happy knitting!

Maria Moreira 10.12.2016 - 19:50:

Boa tarde Venho pedir ajuda do seguinte; há possibilidade de obter um vídeo de como apanhar malhas caídas no ponto inglês. Obrigada Maria

DROPS Design 12.12.2016 kl. 12:05:

Bom dia, Esteja atenta aos próximos vídeos. Pode ser que haja algum que ensine a apanhar malhas caídas no ponto inglês. Bom tricô!

Maria Moreira 10.12.2016 - 19:48:

Boa tarde Venha pedir ajuda do seguinte; há possibilidade de obter um vídeo de como apanhar malhas caídas no ponto inglês. Obrigada Maria

DROPS Design 12.12.2016 kl. 12:04:

Bom dia, Esteja atenta aos próximos vídeos. Pode ser que haja algum que ensine a apanhar malhas caídas no ponto inglês. Bom tricô!

Selam 11.03.2016 - 23:27:

If i were to use big merino as alternstive yarn could it be felted?

DROPS Design 12.03.2016 kl. 17:30:

Dear Selam, Big Merino is superwash treated, so that it cannot be used as an alternative for a felted pattern - Read more about felting here. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1245