Princess Matilde by DROPS Design

Klänning virkad uppifrån och ned i raglan, korta ärmar och solfjädersmönster, och virkat hårband i DROPS BabyMerino, DROPS Safran eller "DROPS ♥ You #7". Till barn i stl 2 - 10 år.

DROPS Design: Modell nr bm-005-bn
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
KLÄNNING:
Storlek: 2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 år
Stl i cl: 92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140
Garnåtgång:
DROPS BABY MERINO från Garnstudio
200-200-250-250-300 g nr 16, röd

Eller använd:
DROPS SAFRAN från Garnstudio
250-250-300-300-350 g nr 19, röd

Eller använd:
Garnåtgång:
DROPS ♥ You #7 från Garnstudio
200-200-250-250-300 g nr 16, röd

HÅRBAND:
Storlek: 2/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 år
Passar huvudmått: 48/50 - 50/52 - 52/53 - 54/55 cm
Garnåtgång:
DROPS BABY MERINO från Garnstudio
50 g i alla stl av nr 02, natur
50 g i alla stl av nr 16, röd
50 g i alla stl av nr 30, blå

Eller använd:
DROPS SAFRAN från Garnstudio
50 g i alle str av nr 18, naturhvit
50 g i alle str av nr 19, röd
50 g i alle str av nr 09, marinblå

Eller använd:
Garnåtgång:
DROPS ♥ You #7 från Garnstudio
50 g i alla strl av nr 01, vit
50 g i alla strl av nr 16, röd
50 g i alla strl av nr 05, marinblå

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 – eller det nålnr du måste använda för att få 22 st och 12 v på höjden på 10 x 10 cm.
DROPS KNAPP: BLOMMA (vit) NR 600, 3 st i alla stl (till klänningen).
----------------------------------------------------------

från 34.95 kr /50g
DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 34.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 34.95 kr /50g

10.45 kr /50g
DROPS ♥ You #7 DROPS ♥ You #7 10.45 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 244.65kr. Läs mer.

Instruktioner

VIRKINFO:
I början på varje v med st ersätts 1:a st med 3 lm. V avslutas med 1 sm i 3:e lm från början av v. V avslutas med 1 st i 3:e lm från början av föregående v.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 st genom att virka 2 st i samma m.
----------------------------------------------------------

KLÄNNING:
Arb virkas uppifrån och ned. Det virkas fram och tillbaka från mitt bak till efter sprundet mitt bak, sedan virkas arb runt.

OK:
Virka 77-81-85-85-89 lösa lm (inkl 1 lm att vända med) med nål 3,5 med Baby Merino, Safran eller DROPS ♥ You #7. Virka 1 fm i 2:a lm från nålen, sedan virkas det 1 fm i varje lm v ut = 76-80-84-84-88 fm på v.
Nu sätts det 4 markörer i arb till raglan så här (börja mitt bak – OBS: Det virkas INTE när markörerna sätts): Hoppa över 12-13-14-14-15 fm (= höger bakst), sätt 1 markör i nästa fm, hoppa över 12 fm (= ärm), sätt 1 markör i nästa fm, hoppa över 24-26-28-28-30 fm (= framst), sätt 1 markör i nästa fm, hoppa över 12 fm (= ärm) och sätt sista markören i nästa fm (det är nu 12-13-14-14-15 fm på vänster bakst efter sista markören.
LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DU VIRKAR!
LÄS VIRKINFO och virka nästa v från rätsidan så här:
Virka 1 st i varje fm, men i varje fm med markör virkas det 2 st + 2 lm + 2 st = 88-92-96-96-100 st på v ( = 12 st ökade).

Sedan ökas det till raglan: Fortsätt med st, och virka 2 st + 2 lm + 2 st om varje lm-båge i varje raglanlinje (= 16 st ökade på v) Upprepa ökningen på varje v, 6-6-7-8-9 ggr till (= totalt 7-7-8-9-10 ggr) = 200-204-224-240-260 st på v. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
Nästa v virkas så här från rätsidan:

Virka 1 st i var och en av de första 28-29-32-34-37 st (= höger bakst), hoppa över de nästa 44-44-48-52-56 st (= ärm), virka 8 lm, virka 1 st i var och en av de nästa 56-58-64-68-74 st (= framst), hoppa över de nästa 44-44-48-52-56 st (= ärm), virka 8 lm och virka 1 st i var och en av de sista 28-29-32-34-37 st (= vänster bakst). Ärmkanterna är nu färdiga och arb virkas sedan runt.

FRAM- OCH BAKST:
Sätt ihop arb mitt bak med rätsidan ut och virka 1 v med st (virka 1 st i varje st från föregående v och 1 st i varje lm under varje ärm – kom ihåg VIRKINFO) = 128-132-144-152-164 m på v. HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB! Fortsätt med 1 st i varje st tills arb mäter 4-4-4-5-5 cm, på sista v ökas det 2-3-1-3-1 st jämnt fördelat - LÄS ÖKNINGSTIPS = 130-135-145-155-165 st. Nu virkas det solfjädersmönster så här:

VARV 1: 1 fm i första st, * 4 lm, hoppa över 4 st, 1 fm i nästa st *, upprepa *-* v runt och avsluta med 4 lm, hoppa över 4 st och 1 sm i första st = 26-27-29-31-33 lm-bågar.
VARV 2: 3 st + 2 lm + 3 st om varje lm-båge.
VARV 3: Virka sm fram till den första lm-bågen, sedan virkas det 3 st + 2 lm + 3 st om varje lm-båge.
Upprepa VARV 3 tills arb mäter 15-17-18-20-21 cm

NÄSTA V VIRKAS SÅ HÄR: Virka sm fram till den första lm-bågen, sedan virkas det 4 st + 2 lm + 4 st om varje lm-båge.
Upprepa detta v tills arb mäter 25-28-31-34-36 cm.

NÄSTA V VIRKAS SÅ HÄR: Virka sm fram till den första lm-bågen, sedan virkas det 4 dst + 2 lm + 4 dst om varje lm-båge. Upprepa detta v tills arb mäter 35-39-43-48-52 cm. Klipp av och fäst trådarna.

UTJÄMNING AV HALSRINGNING:
För bättre passform virkas det en liten förhöjning bak i nacken. Sätt 1 markör i m i varje “hörn” i halsen, dvs i början av varje raglanlinje och 1 markör mitt fram.
Virka med nål 3,5 så här: börja mitt bak och virka 1 fm i varje m tills det återstår 1 m före m med markör i, virka 1 hst i nästa m, 1 st i m med markör och 1 hst i nästa m, sedan virkas det 1 fm i varje m tills det återstår 1 m före nästa m med markör, 1 hst i nästa m, 1 st i m med markör i och 1 hst i nästa m, sedan virkas det 1 fm i varje m tills det återstår 4-4-5-5 (5-6) m före markören mitt fram. Vänd arb och virka 1 fm i varje fm tillbaka till mitt bak, men vid varje markör virkas 3 fm tills, dvs virka 1 fm i hst, men vänta med sista omslaget och genomdragningen, virka 1 fm i st m markör, men vänta med sista omslaget och genomdragningen, virka 1 fm i nästa hst, men nu dras sista omslaget genom alla 4 m på nålen (= 2 fm minskade). Klipp av tråden och upprepa från mitt bak till mitt fram i den andra sidan.

KNAPPKANT BAK:
Virka längs vänster öppning mitt bak så här: Virka 2 fm om varje st-varv och 1 fm om varje fm-varv. Virka totalt 4 v fm fram och tillbaka, klipp av och fäst tråden.Längs höger öppning mitt bak virkas det knapphål så här (börja från rätsidan vid halsringningen: Virka 4 fm (2 fm om de två första st-varven), 4 lm (= 1 knapphål), hoppa över ca 1 cm, virka fm sedan till ca mitt på kanten, 4 lm, hoppa över ca 1 cm, virka fm tills det återstår 1 cm på kanten, 4 lm och fäst med 1 fm i sista m. Klipp av och fäst tråden. Sy i knapparna på knappkanten i vänster sida.

HALSKANT:
Virka runt halsen så här: 1 fm i första m, * 2 lm, hoppa över 2 m, 1 fm i nästa m *, upprepa *-* v ut, klipp av och fäst trådarna.

SOLFJÄDERSKANT RUNT ÄRMKANTERNA:
Virka så här: virka 1 fm i var och en av de 8 m mitt under ärmen, sedan virkas det en solfjäderskant runt ärmöppningen så här: * hoppa över ca 2 cm, i nästa m virkas det 3 st + 2 lm + 3 st, hoppa över ca 2 cm, 1 fm i nästa m *, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i första fm i början på v (= ca 9-9-10-10-11 solfjädrar längs ärmkanten). Klipp av och fäst trådarna.
Upprepa nederst runt den andra ärmkanten.
----------------------------------------------------------

HÅRBAND:
Virka 6 lm med nål 3,5 med natur.
Första v virkas så här: Virka 1 fm i 4:e lm från nålen, virka 1 fm i var och en av de 2 nästa lm, vänd arb = 3 fm + 3 lm på v.
VARV 2: 3 lm, 1 fm i var och en av de 3 fm från föregående v, vänd arb.
Upprepa v 2 tills hårbandet mäter ca 42-44-46-48 cm (ev till önskad längd, drag ifrån ca 6-8 cm jämfört med huvudets omkrets). Klipp av tråden och sy ihop de 2 kortsidorna kant i kant med små stygn.

STOR VIRKAD BLOMMA:
Virka 7 lm med nål 3,5 med natur och sätt ihop dem till en ring med 1 sm i första lm.
VARV 1: 3 lm (= 1 st), 2 st om ringen, * 6 lm, 1 fm i den sista st som virkades, 3 st om ringen *, upprepa *-* totalt 6 ggr och avsluta med 6 lm och 1 sm i 3:e lm i början på v = 7 lm-bågar med 3 st mellan varje. Klipp av och fäst tråden.
VARV 2: Byt till röd. Virka 1 fm i den mittersta av de 3 första st på v, * 12 st om lm-bågen, hoppa över 1 st, 1 fm i nästa st, hoppa över 1 st *, upprepa *-* v runt och avsluta med 1 sm i första fm i början på v. Klipp av och fäst tråden.

LITEN VIRKAD BLOMMA:
Virka 6 lm med nål 3,5 med natur och sätt ihop dem till en ring med 1 sm i första lm.
VARV 1: 2 lm (= 1 hst), 2 hst om ringen, * 5 lm, 1 fm i den sista hst som virkades, 3 hst om ringen *, upprepa *-* totalt 5 ggr och avsluta med 5 lm och 1 sm i 2:a lm i början på v = 6 lm-bågar med 3 hst mellan varje. Klipp av och fäst tråden.
VARV 2: Byt till blå. Virka 1 fm i den mittersta av de 3 första hst på v, * 10 st om lm-bågen, hoppa över 1 hst, 1 fm i nästa hst, hoppa över 1 hst *, upprepa *-* v runt och avsluta med 1 sm i första fm i början på v. Klipp av och fäst tråden.

MONTERING:
Sy blommorna på hårbandet med små stygn.

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Children 26-5) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (27)

Manoa 29.12.2019 - 21:20:

Bonjour, Je tricote beaucoup mais n'ai encore jamais crocheté. Je cherche un modèle faisable pour une débutante, sans trop de difficulté : celui-ci est-il complexe à réaliser, svp ? Merci de vos conseils.

DROPS Design 29.12.2019 kl. 23:40:

Bonjour Manoa! Ce modele est un peu complexe. Recherchez les modeles gratuites par categories, choisisses ‘modeles basiques’ et ‘crochet’. Commencez par une echarpe ou un bandeau. Chacun de nos modèles a des tutoriels vidéo spécifiques pour vous aider. Bon crochet!

Suz 13.12.2019 - 12:13:

Jeg føler meg litt dum nå, men jeg forstår ikke hekleinfoen sett opp mot hvordan alt annet skal hekles. Kan noen forklare meg hvordan jeg implementerer hekleinfoen? Håper jeg er klar nok i spørsmålet mitt. På forhånd takk.

DROPS Design 17.12.2019 kl. 11:50:

Hej Suz, jo når du ifølge opskriften skal starte med 1 st, så hækler du istedet for 3 lm (for at komme op til næste række). God fornøjelse!

Kath 31.08.2019 - 09:58:

I'm attempting size 9/10 on the yoke when you have to put in markers, at end of row the pattern states you should have 15 sc left ,but I have 19. By pattern I should have 88, but adding 15+12+30+12+15 that the pattern states ,only adds up to 84. Should I then make the left and right back 16sts and armholes 13sts to add up to 88sts.

DROPS Design 02.09.2019 kl. 09:26:

Dear Kath, the markers should be inserted in a stitch, not between stitches, so that you will work the increase row as follows: 15 dc, (2dc, 2 ch, 2 dc) in the stitch with marker, 12 dc, (2 dc, 2 ch, 2 dc) in the stitch with marker, 30 dc, (2 dc, 2 ch, 2 dc) in the stitch with marker, 12 dc, (2 dc, 2 ch, 2 dc) in the stitch with marker, 15 dc = 15 + 4 + 12 + 4 + 30 + 4 + 12 +4 + 15= 100 dc (in larger size). Happy crocheting!

Hanne 04.07.2019 - 11:43:

Takk for svar 😊Da blir det som jeg trudde 9 rader totalt 👍😊

Hanne 04.07.2019 - 08:38:

Det er ikke økning med 16 staver på 1.rad, kun 12 staver. Og derfor blir det kun 208 staver totalt etter 8 råder. LES min forrige kommentar! Må hekle 9 råder for å få 224 staver.

DROPS Design 04.07.2019 kl. 11:23:

Raden med ökning av 12 st gör du kun 1 gang, efter det har du 96 st. Efter det gör du ökningar med 16 st per rad och detta gör du 8 ganger (den första ökningen av 12 st på raden är alltså inte inräknad när vi skriver att ökningen ska göras totalt 8 ganger). Räknar man med den första raden med ökning av 12 st blir det totalt 9 rader med ökning. Mvh DROPS Design

Hanne 04.07.2019 - 05:14:

Hei Hekler i str 5/6 år. Det skal hekles i alt 8 rader med økning. Står at det etter økning skal være totalt 224 staver. Får ikke dette til å stemme. 1.rad økes med 12 staver, rad 2-8 økes med 7 x 16 staver = 96 pluss 112 = 208 staver. Altså 16 staver mindre. Skal det da hekles en rad til = 9 rader?

DROPS Design 04.07.2019 kl. 07:03:

Hej Hanne. Det ökas 16 st på varje rad vid raglanökning (hekle 2 st + 2 lm + 2 st om hver lm-bue i hver raglanlinje). Ökningen gjentas totalt 8 ganger; 96 + (16x8) = 224 st. Lycka till!

Anna 11.06.2019 - 07:06:

Hallo, muss ich bei dem Fächermuster in der 3.Rd nur bis zum ersten LM-Bogen KM häkeln und dann immer 3Stb, 2Lm, 3 Stb wiederholen oder nach den 3Stb bis zum nächsten LM-Bogen wieder KM und so weiter? Viele Grüße Anna

DROPS Design 11.06.2019 kl. 12:35:

Liebe Anna, bei dem Fächermuster sollen Sie immer die 3. Rd wiederholen = kett-Maschen bis zum ersten Lm-Bogen, dann immer 3 Stb, 2 Lm, 3 Stb um jeden Lm-Bogen herum, und mit 1 Kett-M in das erste Stb enden (= das 1. Stb wird durch 3 Lm ersetzt). Viel Spaß beim häkeln!

Cathy Allen 21.05.2019 - 06:21:

Where you give the size 92 cm ext is that around the chest right around I want to make this for my Gran daughter aged 5 chest is 50cm right around so what size would I go with

DROPS Design 21.05.2019 kl. 09:55:

Hi Cathy, There is a diagram with measurements for the different sizes at the bottom of the pattern. The measurements given are width of garment, so for full chest size you need to double these. Happy crocheting!

Hanna 09.05.2019 - 22:52:

Forstår ikke hvordan 2st+2lm+2st (første økning) blir kun 12st økt? Blir det ikke 16? Får ingenting til å gå opp, hjelp! Haha :)

DROPS Design 13.05.2019 kl. 14:04:

Hei Hanna. Du hekler i en fastmaske slik: 2 staver + 2 luftmasker + 2 staver. Du har nå 4 staver. Siden du hadde 1 fastmaske fra før (den du hekler i) har du altså økt med 3 masker - den masken du hadde fra før + 3 nye. Du gjør dette ved hvert merke og har 4 merker i arbeidet. Altså 3 masker økt , 4 ganger = 12 masker økt. God fornøyelse

Laura 27.04.2019 - 16:51:

Buongiorno, ho iniziato il modello per TG 2 anni ma non mi tornano i conti. Ad esempio il dietro sx si parte con 12 punti e prima di agganciare per le maniche se ne devono avere 28, ma non basta aumentare 6/7 volte...

DROPS Design 28.04.2019 kl. 12:09:

Buongiorno Laura. Gli aumenti sono corretti. P.es sul dietro sinistro aumenta 2 m.a nel paragrafo che inizia con: LEGGERE LE INFORMAZIONI PER IL LAVORO ; poi deve aumentare 2 maglie alte per 7 volte. Quindi in tutto aumenta 16 maglie alte che aggiunte alle 12 iniziali, portano a 28 maglie alte. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS Children 26-5