DROPS / 93 / 15

DROPS 93-15 by DROPS Design

Spets-stickad DROPS trekants-schal i ”Vivaldi”

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Mått:
Längd mitt bak: ca 50 cm
Bredd överst: ca 180 cm
Garnåtgång: DROPS Vivaldi från Garnstudio
50 gr nr 02, brun
50 gr nr 13, beige
50 gr nr 08, gammalrosa
50 gr nr 06, natur
DROPS Rundst nr 5.
DROPS Virknål nr 4.

17 m x 24 v på st 5 och slätst = 10 x 10 cm

Rätst (fram och tillbaka på st):
varv 1: Räta, varv 2: Räta

Mönster: Se diagram M.1 till M.3.
Diagr visar mönstret sett från rätsidan.

Ökningstips: Öka mitt på schalen på vartannat v till färdigt mått genom att göra
1 omslag på varje sida om m med märktråd (omslagen görs på rätsidan av arb och stickas aviga på nästa v). Samtidigt läggs det upp 2 nya m löst i slutet på varje v till färdigt mått.

Schal: Pga antalet m stickas arb fram och tillbaka på en rundst - det startas överst och stickas neråt/utåt. Läs Ökningstips ovan!
Lägg upp 5 m på st 5 med natur Vivaldi och sätt 1 märktråd i den mittersta m (låt tråden följa med uppöver). Sticka slätst - samtidigt ökas det mitt i arb och i varje sida - se ökningstips ovan - till färdigt mått.
När det är 47 m på st (arb mäter ca 7 cm mätt mitt i arb) stickas nästa v så här från rätsidan: 1 kantm, M.1 (= 14 m), 8 m slätst,
1 omslag, 1 rm, 1 omslag (= ökningen mitt i arb), 8 m slätst, M.1 spegelvänt (så att mönstret blir lika i varje sida mot mitt bak),
1 kantm, och lägg upp 2 nya m. Fortsätt mönstret så samtidigt som det ökas mitt i arb och i varje sida som innan - Obs: de ökade m både i varje sida och mitt bak slätstickas tills de går upp i mönstret.

När arb mäter ca 30 cm (mätt mitt bak) - avpassa så att det är stickat minst 3 v slätst efter ett hålmönster (avsluta med ett varv från avigan) - stickas det 6 v rätst, byt till gammalrosa, sticka 1 v slätst och fortsätt med M.2 - Obs: 1:a v i M.2 = avigsidan, starta M.2 innanför 1 kantm, de m som inte går upp i mönstret mot mitt bak stickas aviga från rätsidan/räta från avigsidan tills de går upp i mönstret (gäller också ut mot varje sida efterhand som det ökas), kom ihåg att spegelvända mönstret mitt bak, dvs att diagr stickas från vänster mot höger efter mitten. När arb mäter ca 39 cm byts det till natur och det stickas 6 v rätst. Sedan byts det till beige. Nu stickas M.3 - starta M.3 innanför 1 kantm, de m på 1:a v i M.3 som inte går upp i mönstret mot mitt bak slätstickas tills de går upp i mönstret (gäller också ut mot varje sida efterhand som det ökas), kom ihåg att det ska vara lika många slätst m i varje sida mot mitt bak av M.3.
När arb mäter ca 49 cm (M.3 ska vara stickad 4 ggr på höjden), byts det till brun. Sticka M.3 en gång till (det är nu ca 305 m på st) och maska sedan av löst - Obs: för att avm.kanten inte ska strama och att mönstret ska våga sig stickas 1:a v i M.3 samtidigt som det maskas av löst.

Virkade kanter: Virka 1 varv med lm-bågar med nål 4 och gammalrosa så här - virka i den mittersta rätst randen över M.2 (sett nerifrån): 1 fm i första m, * 4 lm, hoppa över 2 m, 1 fm i nästa m *, upprepa *-*.
Virka en motsvarande kant med naturvit överst längs den bredaste kanten på schalen. Sedan virkas det på samma sätt med brunt längs de 2 andra sidorna.

Detta mönster har uppdaterats. .

När arb mäter ca 30 cm (mätt mitt bak) - avpassa så att det är stickat minst 3 v slätst efter ett hålmönster (avsluta med ett varv från avigan) - stickas det 6 v rätst, byt till gammalrosa, sticka 1 v slätst och fortsätt med M.2
Uppdaterad online: 10.10.2017

= sticka 3 m i m så här: 1 rm, 1 am och 1 rm
= 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över
= 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 rm tills, drag den lyfta m över, 1 omslag
= sticka 3 am tills, strama tråden

Kommentarer (8)

Leave your comment!

Catarina 22.08.2016 - 16:06:

Hej! Nu har jag stickat och repat i två där... får inte till hålmönstret! Det måste vara fel på beskrivningen..? Eller är det jag som är helt dum i huvudet... hahaha Blir så frustrerad när det inte fungerar som jag vill... Kanske det är fler som haft samma problem Mvh Catarina

DROPS Design 24.08.2016 kl. 12:03:

Hej Catarina. Der skulle ikke vaere fejl i mönstret. Men du strikker ikke omslag drejet sammen eller for stramt?

Agnes 22.03.2015 - 15:57:

Heeft u ook een foto van het patroon in zijn geheel? Ben een beginnend breister en kom er niet helemaal uit vanaf de voorbeeld foto. Vr. groet, agnes.

DROPS Design 23.03.2015 kl. 14:48:

Hoi Agnes. Nee, wij hebben helaas niet een andere foto van deze.

Clara Silva 11.03.2015 - 21:46:

Obrigada pela resposta.Clara Silva

Clara Silva 10.03.2015 - 20:45:

Boa noite queiram desculpar mas julgo que o diagrama M.1 tem em falta uma malha entre as laçadas, logo no início do desenho. Se os diagramas mostram o trabalho pelo direito, como são tricotadas as voltas do avesso? Obrigada, Clara Silva

DROPS Design 11.03.2015 kl. 11:40:

Bom dia, Quase não se nota no diagrama, mas há um quadrado que indica uma malha meia, entre as laçadas. Nas voltas do avesso, tricotam-se as malhas e as laçadas como elas se apresentam (ou seja, em liga). Bom Tricô!

Agnes 10.02.2015 - 16:49:

Hallo, klopt het dan dat ik de merkdraad steeds tussen de omslagen heb? Of moet je eerst een omslag doen, 1 steek breien en weer een omslag?

DROPS Design 19.02.2015 kl. 16:30:

Hoi Agnes. Je hebt de merkdraad in de middelste steek zitten. Je meerdert aan beide kanten van deze steek: 1 omslag, steek met merkdraad, 1 omslag

Elisabeth Throndsen 25.11.2014 - 17:47:

Hvis jeg skal strikke sjalet i bare 1 farge, hvor mange nøster trenger jeg da?

DROPS Design 26.11.2014 kl. 15:17:

Hej Elisabeth, Så kan du muligvis klare dig med 3 nøgler. God fornøjelse!

Vaness'Addict 08.10.2011 - 15:31: www.3tresorsenlaine. ...

Ce modèle me plaît beaucoup!Je l'essaierai c'est sûr!!!

Judy 20.02.2007 - 03:40:

The chart is in norweigen. Can I find it translated in English anywhere? Can I still purchase Vivaldi? Didn't see it on this web site's store...thanks

Kommentér oppskrift DROPS 93-15