DROPS / 93 / 15

DROPS 93-15 by DROPS Design

DROPS Blondestrikket trekantsjal i ”Vivaldi” med bølgemønster, bjørnebærmønster og hullmønster.

DROPS design: Modell nr OO-044
--------------------------------------------------------

Mål:
Lengde midt bak: ca 50 cm
Bredde øverst: ca 180 cm
Materialer: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
50 gr f.nr 02, brun
50 gr f.nr 13, beige
50 gr f.nr 08, gammelrosa
50 gr f.nr 06, natur
DROPS Rundp nr 5.
DROPS Heklenål nr 4.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: bjørnebær, bølgemønster, hullmønster, type oppskrift: sjal,

17 m x 24 p på p 5 og glstrikk = 10 x 10 cm

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett

Mønster: Se diag M.1 til M.3. Diag viser mnst sett fra retten.

Øketips: Det økes midt på sjalet på hver 2.p til ferdig mål ved å lage 1 kast på hver side av m med merketråd (kastene lages på rettsiden av arb og strikkes vrang på neste p). Samtidig legges det opp 2 nye m løst på slutten av hver p til ferdig mål.

Sjal: Pga m-ant strikkes arb frem og tilbake på rundp - det startes øverst og strikkes nedover/utover. Les Øketips!
Legg opp 5 m på p 5 med natur Vivaldi og sett 1 merketråd i den midterste m (la merketråden følge med videre oppover). Strikk glstrikk - samtidig økes det midt i arb og i hver side - se Øketips - til ferdig mål.
Når det er 47 m på p (arb måler ca 7 cm målt midt i arb = midt bak) strikkes neste p slik fra retten: 1 kantm, M.1 (= 14 m), 8 m glstrikk, 1 kast, 1 r, 1 kast (= økningen midt i arb), 8 m glstrikk, M.1 speilvendt (slik at mnst blir likt på hver side av midt bak), 1 kantm, og legg opp 2 nye m. Fortsett mnst slik samtidig som det økes midt i arb og i hver side som før - NB: De økte m både i hver side og midt bak strikkes i glstrikk til de går opp i mnst.
Når arb måler ca 30 cm (målt midt bak) - avpass slik at det er strikket minst 2 p glstrikk etter et hullmnst - strikkes det 3 riller, bytt til gammelrosa og fortsett med M.2 - NB: 1.p i M.2 = vrangen, start M.2 innenfor 1 kantm, de m som ikke går opp i mnst mot midt bak strikkes vrang fra retten/rett fra vrangen til de går opp i mnst (gjelder også ut mot hver side etter hvert som det økes), husk å speilvende mnst midt bak, dvs at diag strikkes fra venstre mot høyre etter midten. Når arb måler ca 39 cm byttes det til natur og det strikkes 3 riller. Deretter byttes det til beige. Nå strikkes M.3 - start M.3 innenfor 1 kantm, de m på 1.p i M.3 som ikke går opp i mnst mot midt bak strikkes i glstrikk til de går opp i mnst (gjelder også ut mot hver side etter hvert som det økes), husk at det skal være like mange m glstrikk på hver side av midt bak før M.3.
Når arb måler ca 49 cm (M.3 skal være strikket 4 ganger i høyden), byttes det til brun. Strikk M.3 en gang til (der er nå ca 305 m på p) og fell deretter løst av - NB: For at avfellingskanten ikke skal stramme og mnst skal få lov til å bølge seg må 1.p i M.3 strikkes samtidig som det felles løst av.

Heklede kanter: Hekle 1 rad lm-buer på nål 4 med gammelrosa slik - hekle i den midterste rillen over M.2 (sett nedenfra): 1 fm i første m, * 4 lm, hopp over 2 m, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-*.
Hekle en tilsvarende kant med naturhvit øverst langs den bredeste kanten på sjalet. Deretter hekles det på samme måte med brun langs de 2 andre sidene på sjalet

Diagram

= r fra retten, vr fra vrangen
= vr fra retten, r fra vrangen
= strikk 3 m i m slik: 1 r, 1 vr og 1 r
= 1 kast
= 2 r sammen
= 2 r sammen, 1 kast
= 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over
= 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 r sammen, løft den løse m over, 1 kast
= strikk 3 vr sammen, stram tråden