DROPS / 211 / 25

Garden Paths by DROPS Design

Virkad väska i DROPS Bomull-Lin eller DROPS Paris.

  • Garden Paths / DROPS 211-25 - Virkad väska i DROPS Bomull-Lin eller DROPS Paris.
  • Garden Paths / DROPS 211-25 - Virkad väska i DROPS Bomull-Lin eller DROPS Paris.
  • Garden Paths / DROPS 211-25 - Virkad väska i DROPS Bomull-Lin eller DROPS Paris.
DROPS Design: Modell l-157
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

STORLEK:
Diameter på halvcirkeln: ca 35 cm. Höjd utan axelband: ca 30 cm. Axelband: ca 40 cm.

GARNÅTGÅNG:
DROPS BOMULL-LIN från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
200 g färg 03, ljus beige

Eller använd:
DROPS PARIS från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
250 g färg 26, beige

VIRKFASTHET:
14 stolpar på bredden och 8½ varv på höjden = 10 x 10 cm.

VIRKNÅL:
DROPS VIRKNÅL NR 5.
Nålnumret är endast rekommenderat. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare virknål. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare virknål.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

53% Bomull, 47% Lin
från 33.00 kr /50g
DROPS Bomull-Lin uni colour DROPS Bomull-Lin uni colour 33.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 132kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------
MÖNSTER: Se diagram A.1, A.2 och A.3 (A.w till A.z visar hur varven i A.2 och A.3 börjar och slutar).

VIRKTIPS (gäller luftmaskor):
1 luftmaska ska motsvara 1 fastmaska/stolpe/dubbelstolpe på bredden. Se till att öglan som görs i luftmaskan dras ett stycke upp på virknålen så att den inte blir för stram. Om luftmaskorna blir för strama, kommer mönstret att strama i de partierna där det är många luftmaskor.

VIRKINFORMATION:
I början av varje varv med fastmaskor virkas det 1 luftmaska, denna luftmaskan ersätter första fastmaskan, dvs hoppa över första maskan på föregående varv. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 1:a luftmaskan i början av varvet.
I början av varje varv med stolpar virkas det 3 luftmaskor, dessa 3 luftmaskorna ersätter första stolpen, dvs hoppa över 1:a stolpen från föregående varv. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet.

MINSKNINGSTIPS (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet det ska minskas över (t.ex 110 maskor), och delar med det antal minskningar som ska göras (t.ex 10 maskor) = 11.
I detta exempel minskas det genom att virka var 10:e och var 11:e fastmaska tillsammans så här: stick nålen genom nästa maska, hämta tråden, stick nålen genom nästa maska, hämta tråden, gör 1 omslag om nålen och drag omslaget genom alla 3 öglorna på nålen (= 1 maska minskad).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

VÄSKA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Väskan virkas först fram och tillbaka i 2 delar som liknar halvcirklar. Dessa 2 delarna sys ihop längs bågen längst ut. Sedan virkas det en kant runt öppningen överst på väskan till färdigt mått. Till slut virkas det ett axelband. Axelbandet virkas fram och tillbaka och fästs i varje sida på öppningen.

HALVCIRKEL:
Börja med nål 5 med Bomull-Lin eller Paris, virka 5 luftmaskor och sätt ihop luftmaskorna till en ring med 1 smygmaska i den första luftmaskan som virkades – läs VIRKTIPS!
Virka diagram A.1 (A.1 = 1 varv från rätsidan och 1 varv från avigsidan).
När de två varven i A.1 är färdigvirkade, virkas nästa varv så här: Virka A.w över första maskan (A.w visar hur varvet börjar från rätsidan och slutar från avigsidan), virka diagram A.2 totalt 7 gånger på bredden, och avsluta med A.x över sista maskan (A.x visar hur varvet slutar från rätsidan och börjar från avigsidan).
När A.2 är färdigvirkat på höjden, är det 42 luftmaskbågar på varvet.
Sätt 1 markör mitt på varvet – arbetet ska senare mätas från denna markör.
Nu virkas det som ska bli botten på väskan, dvs virka A.y över första maskan, virka A.3 totalt 21 gånger på bredden, och avsluta med A.z över sista maskan. Klipp av tråden och fäst den när A.3 är färdigvirkat. Virka en halvcirkel till på samma sätt.

MONTERING:
Sy ihop de två halvcirklarna längs bågen längst ut – sy kant i kant med små, fina stygn.

KANT RUNT ÖPPNINGEN:
Börja vid sömmen i den ena sidan på väskan, virka 1 smygmaska, virka 3 luftmaskor (motsvarar 1 stolpe), och virka sedan ca 109 stolpar runt kanten överst på väskan (för att få en jämn fördeling av stolpar, virkas det ca 2 stolpar om varje stolpe och 1 stolpe om varje fastmaska) = ca 110 stolpar.
Läs VIRKINFORMATION och virka runt så här:
VARV 1: Virka 1 fastmaska i varje stolpe.
VARV 2: Virka 1 stolpe i varje fastmaska.
Upprepa varv 1 och 2 till arbetet mäter ca 28 cm från markören.
Virka 1 varv med fastmaskor och minska samtidigt 10 fastmaskor jämnt fördelat - läs MINSKNINGSTIPS = ca 100 fastmaskor. Sedan virkas det fastmaskor runt i 2 cm, med 1 fastmaska i varje maska. Klipp av tråden och fäst den. Väskan mäter ca 30 cm från markören.

AXELBAND:
Börja i den ena sidan på väskan, och virka 1 fastmaska i var och en av de mittersta 8 fastmaskorna i sidan. Virka fastmaskor fram och tillbaka över dessa 8 fastmaskorna till axelbandet mäter ca 40 cm (eller till önskad längd).
Virka fast axelbandet i motsatt sida på väskan med 1 fastmaska i var och en av de mittersta 8 fastmaskorna i sidan (virka genom båda lagren). Klipp av trådarna och fäst dem.

Diagram

symbols = Börja här: Virka 5 luftmaskor och sätt ihop dem till 1 ring med 1 smygmaska i den första luftmaskan som virkades. Fortsätt på symbolen över punkten på cirkeln, och virka mot vänster
symbols = 1 luftmaska, om du virkar ytterst på virknålen kommer luftmaskan ofta att bli för stram. 1 luftmaska ska vara lika lång som 1 stolpe är bred
symbols = 1 smygmaska i 4:e luftmaskan på 1:a varvet/ i 1:a luftmaskan på 2:a varvet
symbols = 1 fastmaska om luftmaskan/luftmaskbåge
symbols = 1 dubbelstolpe om luftmaskringen
symbols = I början av varvet ersätts första stolpen med 3 luftmaskor
symbols = 1 stolpe om luftmaskan
symbols = 1 stolpe i maskan
symbols = I början av varvet ersätts första maskan med 1 luftmaska
symbols = 1 fastmaska i maskan
symbols = Virka 2 stolpar tillsammans i 1 maska så här: Virka 1 stolpe, men vänta med sista omslaget och genomdragningen (= 2 öglor på nålen), virka 1 stolpe till i samma maska, men vid sista genomdragningen dras tråden genom alla öglorna på nålen
symbols = Virka 2 stolpar tillsammans om 1 luftmaskbåge så här: Virka 1 stolpe om luftmaskbågen, men vänta med sista omslaget och genomdragningen (= 2 öglor på nålen), virka 1 stolpe till om samma luftmaskbåge, men vid sista omslaget och genomdragningen dras tråden genom alla öglorna på nålen
symbols = visar sista varvet i A.2, detta varvet är redan virkat, börja på nästa varv

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 211-25) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (54)

country flag Frances Rhea 28.08.2021 - 09:57:

What is the point of having patterns on the Internet if you don't allow printing of the images with the printed pattern. I like to print my pattern out so it is in front of me, especially when it contains charts. Great patterns though!

country flag Sandra 22.07.2021 - 12:26:

Frage zum Boden, Diagramm A3: Die 2. Reihe endet im Diagramm mit einem Stäbchen in die 1. Steigeluftmasche der Vorreihe. Im Video häkelt sie dieses Stäbchen aber in die 3. Luftmasche! Das gibt einen unschönen Knick in der Arbeit. Ich denke, das Diagramm ist korrekt und der kleine Fehler passiert im Video. Können Sie das bestätigen bitte? Ansonsten sind alle Anleitungen top, es macht viel Freude!

user icon DROPS Design 22.07.2021 kl. 13:33:

Liebe Sandra, oops das würde ich auch sagen, am ende der 2. Runde häkeln Sie das letzte Stäbchen (= A.y) in die 1. Luftmasche von der vorrigen Reihe. Viel Spaß beim häkeln!

country flag Judy Breen 23.06.2021 - 10:46:

Love this. Can't wait to get going on it. Love the video tutorials, so helpful and easy to follow and I'm learning how to read charts too for future patterns. Thank you.

country flag Kelly 29.04.2021 - 23:46:

Is there a place to buy this pattern and not by a chart . It’s to confusing to follow

user icon DROPS Design 01.05.2021 kl. 10:23:

Dear Kelly, there are no written out description of the pattern, not only, because out patterns are available in several languages, but also, because we believe that with using a chart you can not only see the very next step, but also how the stitches and rows relate to each other "en large", the bigger picture. However, we do have a lesson HERE on how to read crochet charts. Happy Crafting!

country flag Kelly 29.04.2021 - 23:44:

This pattern is absolutely confusing is there a way to pay for a written pattern . I really love this bag but can’t follow this chart at all

user icon DROPS Design 30.04.2021 kl. 07:21:

Dear Kelly, our patterns are free and this one only with a diagram, but this lesson should be able to help you to understand how to read crochet diagrams and feel free to ask your question here. Should you need any further individual assistance, please contact the store where you bought the yarn, they should be able to help you even per mail or telephone. Happy crocheting!

country flag ASTRID MARIA KULL 12.04.2021 - 17:29:

När jag är klar med A2 gäller detta "Nu virkas det som ska bli botten på väskan, dvs virka A.y över första maskan, virka A.3 totalt 21 gånger på bredden, och avsluta med A.z över sista maskan" Min fråga: ska man verkligen göra 21 gånger med A3? Det blir ju ca 40 cm,ska botten vsra så stor?

user icon DROPS Design 14.04.2021 kl. 15:25:

Hej Astrid, bunden skal nå hele vejen fra den ene side til den anden, så det bør stemme med 21 gange :)

country flag Mikaela 16.03.2021 - 09:29:

Hej, kan ni skicka beskrivningen i pdf till denna, då inte bilderna fungerar på er hemsida? Tack på förhand.

country flag Elisa 05.03.2021 - 18:06:

Ciao! Non riesco a capire perché per iniziare il fondo della borsa devo partire dal segnapunti a metà delle maglie invece che dalla fine del semicerchio. Grazie! Elisa

user icon DROPS Design 08.03.2021 kl. 20:13:

Buonasera Elisa, la costruzione è corretta. Buon lavoro!

country flag Linda Hanson 20.01.2021 - 21:37:

Are the Aw and Ay replacing the stitch or in addition to the 7 xs in the round. In other words my rounds are x7 plus the 2 extra on either side (Aw 7 Ay) or not in each row of A2? I am reading your answers and some seem to indicate yes and others no. This is messing with my count at the end to get 42 spaces.

user icon DROPS Design 21.01.2021 kl. 08:05:

Dear Mrs Hanson, at the beginning of the row from RS replace first stitch with A.w and end the row from RS with A.x - from WS replace the first stitch as shown in A.x and end the row with the stitch in A.w. In between repeat 7 times A.2 in width: at the end of A.1 you should have 7 times 1-ch-space, you will work A.2 in each of these chains = 7 times and end with a dc (A.x) in the last stitch on row. Happy crocheting!

country flag LC 07.01.2021 - 16:38:

Where do I find the quantity of Paris yarn required for this pattern?

user icon DROPS Design 07.01.2021 kl. 16:43:

Dear LC, you will find the amount of DROPS Paris required under the header, ie 250 g DROPS Paris/50 g a ball = 5 balls. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 211-25

Garden Paths

Mena Rodrigues, Portugal