DROPS / 199 / 3

Blue Nostalgia by DROPS Design

Stickad tröja med raglan i DROPS Sky. Arbetet stickas uppifrån och ner med hålmönster på ärmarna. Storlek S – XXXL.

DROPS Design: Modell sk-026
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

250-250-300-300-350-400 g färg 13, ljus jeansblå

DROPS RUNDSTICKOR NR 4: längd på 40 cm och 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3,5.
DROPS RUNDSTICKOR NR 3,5: längd på 40 och 80 cm till rätstickade kanter.

från 47.95 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 47.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 47.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 239.75kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 100 maskor), och delar maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 10) = 10.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter var 10:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.6. Finn din storlek i diagrammet (gäller A.3 till A.5). Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

MINSKNINGSTIPS (gäller sidorna på fram- och bakstycke och ärmarna):
Sticka till det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.

ÖKNINGSTIPS-2 (gäller sidorna på fram- och bakstycket):
Sticka till det återstår 2 maskor före markören, 1 omslag, sticka 4 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), 1 omslag. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Ok och fram- och bakstycke stickas runt på rundsticka från mitt bak, uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på kort rundsticka/strumpstickor, uppifrån och ner.

OK:
Lägg upp 100-106-110-116-120-126 maskor på rundsticka 3,5 med Sky. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan. Sticka 1 varv rätt där det ökas 10-8-8-10-10-8 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS-1 = 110-114-118-126-130-134 maskor. Byt till rundsticka 4. Sticka 1 varv rätt.
Nästa varv stickas så här: Sticka slätstickning över de första 15-16-17-19-20-21 maskorna (= halva bakstycket), gör 1 omslag om stickan, sticka 2 maskor slätstickning, sticka A.1 över 21 maskor (= ärm), sticka 2 maskor slätstickning, gör 1 omslag om stickan, sticka 30-32-34-38-40-42 maskor slätstickning (= framstycke), gör 1 omslag om stickan, sticka 2 maskor slätstickning, sticka A.1 över 21 maskor (= ärm), sticka 2 maskor slätstickning, gör 1 omslag om stickan, sticka slätstickning över de resterande 15-16-17-19-20-21 maskorna (= halva bakstycket). Det är nu 118-122-126-134-138-142 maskor på varvet.
Fortsätt detta mönstret. Dvs på ärmarna ökas det i varje sida som visat i A.1. På nästa varv stickas omslagen på ärmarna räta (= hål) och de ökade maskorna stickas fortlöpande in i mönstret som visat i A.1. På fram- och bakstycket ökas det med omslag före/efter de 2 maskorna i slätstickning i varje sida (det ska bli 2 maskor slätstickning mellan varje raglanökning). På nästa varv stickas omslagen vridet räta (= inte hål) och de ökade maskorna stickas i slätstickning. Öka så på vartannat varv. Det ökas totalt 8 maskor på varje ökningsvarv (= 4 omslag + 4 maskor ökade i A.1). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 har stickats 1 gång på höjden är det 230-234-238-246-250-254 maskor på varvet.
Fortsätt mönstret på samma sätt, dvs mönstret upprepar sig som visat i A.1. För varje gång det har stickats 20 varv finns det plats för 1 rapport mer med hålmönster på bredden på varje ärm.
När det har ökats totalt 24-27-29-32-34-38 ggr är det 302-330-350-382-402-438 maskor på varvet och arbetet mäter ca 18-20-22-24-25-28 cm från uppläggningskanten mitt fram.
Sticka sedan med slätstickning och mönster som förut, men utan ökningar. Dvs över de 69-75-79-85-89-97 maskorna i A.1 stickas det så här: Sticka A.2 (= 2 maskor), 2-0-2-0-2-1 maskor slätstickning, börja på varvet markerat med pil i din storlek och sticka A.3 (= 10 maskor), A.4 över de nästa 40-50-50-60-60-70 maskorna (= 4-5-5-6-6-7 rapporter à 10 maskor), A.5 (= 11 maskor), 2-0-2-0-2-1 maskor slätstickning och A.6 (= 2 maskor).
Sticka sedan vidare till arbetet mäter ca 23-25-26-28-30-32 cm från uppläggningskanten mitt fram.
Nästa varv stickas så här: Sticka 41-45-49-54-59-65 maskor slätstickning (= halva bakstycket), sätt de nästa 69-75-77-83-83-89 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 10-10-12-12-14-14 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka 82-90-98-108-118-130 maskor slätstickning (= framstycke), sätt de nästa 69-75-77-83-83-89 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 10-10-12-12-14-14 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen) och sticka de resterande 41-45-49-54-59-65 maskorna i slätstickning (= halva bakstycket). Fram- och bakstycke och ärmar stickas sedan var för sig. ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 184-200-220-240-264-288 maskor. Sätt 1 markör i varje sida, mitt i de 10-10-12-12-14-14 maskorna som lades upp under varje ärm. Låt markörerna följa med i arbetet, de ska användas lite senare när det ska minskas/ökas. Sticka slätstickning. När arbetet mäter 2 cm från delningen minskas det 1 maska på varje sida av båda markörerna - läs MINSKNINGSTIPS = 4 maskor minskade. Minska så med 3 cm mellanrum totalt 4 ggr = 168-184-204-224-248-272 maskor. Sticka sedan vidare till arbetet mäter 14 cm från delningen. Nu ökas det 1 maska på varje sida av båda markörerna – läs ÖKNINGSTIPS-2 = 4 maskor ökade. Öka så med 2 cm mellanrum totalt 7 ggr = 196-212-232-252-276-300 maskor. Sticka sedan till arbetet mäter 30-30-31-31-31-31 cm från delningen. Byt till rundsticka 3,5 och sticka 4 varv rätstickning. Maska av löst, men för att undvika att avmaskningskanten stramar kan det maskas av med rundsticka 4. Tröjan mäter ca 58-60-62-64-66-68 cm från axeln och ner.

ÄRM:
Sätt de 69-75-77-83-83-89 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på kort rundsticka/strumpstickor 4 och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 10-10-12-12-14-14 maskorna som lades upp under ärmen = 79-85-89-95-97-103 maskor. Sätt 1 markör mitt i de 10-10-12-12-14-14 maskorna som lades upp under ärmen och låt markören följa med i arbetet, den ska användas lite senare när det ska minskas. Börja varvet vid markören. Börja på rätt varv i diagrammen så att mönstret fortsätter vidare från oket, och sticka så här: Sticka 4-2-4-2-3-1 maskor slätstickning, A.3 (= 10 maskor), A.4 över de nästa 50-60-60-70-70-80 maskorna (= 5-6-6-7-7-8 rapporter à 10 maskor), A.5 (= 11 maskor) och 4-2-4-2-3-1 maskor slätstickning. Fortsätt detta mönstret. När arbetet mäter 2 cm från delningen minskas det 2 maskor mitt under ärmen – kom ihåg MINSKNINGSTIPS. Minska så på vart 3:e-3:e-3:e-2:a-2:a-2:a varv totalt 14-15-15-16-15-16 ggr = 51-55-59-63-67-71 maskor. De maskorna som inte går jämnt upp i mönstret när det minskas stickas i slätstickning, men se till att om det minskas i mönstret ska det också göras ett omslag. Sticka vidare till arbetet mäter 21-19-19-17-15-14 cm från delningen (kortare mått i större storlekar pga längre ok). Byt till strumpstickor 3,5 och sticka 4 varv rätstickning. Maska av löst, men för att undvika att avmaskningskanten stramar kan det maskas av med strumpstickor 4. Ärmen mäter ca 22-20-20-18-16-15 cm från delningen. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan (= hål)
= visar 1 rapport på höjden och hur hålmönstret placeras över varandra
= denna rutan är ingen maska, gå direkt vidare till nästa symbol i diagrammet

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 199-3) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (77)

Kat 18.08.2020 - 20:14:

I have a question about the sleeves. when you are doin the decreases how does that effect the pattern? I'm getting decreased stitches at the end of one round and the start of the next. Is this supposed to happen? If so, then do I continue knitting 4 and then following the charts or do I skip the knit 4 once I have decreased 4 stitches at the beginning of the round? I'm sorry if this is kinda unclear.

DROPS Design 19.08.2020 kl. 08:02:

Dear Kat, The decreases will be worked on either side of the 2 middle stitches under the sleeve. When you have to decrease the sts in lace pattern, work in stocking stitch the stitches that cannot be worked with the lace pattern (just make sure that every yarn over in the lace pattern has a decrease to compensate and that every decreases in the lace pattern is compensated by a yarn over - if you don't have enough sts to work the decrease, then do not work the yarn over there, just work these stitches in stocking st. Happy knitting!

PATERNOTTE 16.08.2020 - 15:54:

Quand on a augmenté 32 fois ( taille XL), on ne doit plus faire 1 jeté avant les 2 mailles jersey côté intérieur dos et devant ? Sans quoi j’augmente de 2 mailles tous les deux rangs. Hors il ne semble plus avoir d’augmentation à partir de ce stade -là. Merci pour votre réponse.

DROPS Design 17.08.2020 kl. 08:42:

Bonjour Mme Paternotte, quand les augmentations sont terminées, la longueur n'est pas encore atteinte, on va alors tricoter sans augmenter ainsi (en XL): tricoter les 85 m de A.1 ainsi: A.2 (= 2 m), puis, en commençant par le tour avec la flèche appropriée à la taille, tricoter A.3 (= 10 m), A.4 au-dessus des 60 m suivantes (= 6 motifs de 10 m), A.5 (= 11 m), et A.6 (= 2 mailles). Vous conservez ainsi les jours de long des raglans (grâce à A.5 et A.6) sans augmenter davantage. Bon tricot!

Katrina 11.08.2020 - 05:36:

So, I am very early on in the pattern. I have completed the two ridges and now I have completed the very first row using the A1 chart. My question is how do I go about continuing the chart? And how do I know how many stitches to knit stockinette for the front and back? Is there a place I could put stitch markers to help me keep track or would that just make things more confusing? Thank you!

DROPS Design 11.08.2020 kl. 08:53:

Dear Katrina, you can sure add marker in the 2 stitches for the raglan at the transition between sleeves and front/back piece, you increase on each side of these K2 for raglan - as shown in A.1 (read more about diagrams here) - the number of sts on each half back piece will increase of 1 st on every other round and the number of sts on front piece will increase of 2 sts on every other round. The number of sts on each sleeve will also increase of 2 sts on every other round, as shown in diagram. Happy knitting!

Lana 26.07.2020 - 14:29:

The pattern says work two ridges - what are these please Love the yarns & pattens

DROPS Design 27.07.2020 kl. 07:20:

Hi Lana, The 2 ridges are 4 rounds of garter stitch. Happy knitting!

Hege Olstad 26.07.2020 - 12:07:

Tips til å unngå at kanten nede ruller seg opp?

DROPS Design 27.07.2020 kl. 15:22:

Hej, Du kan prøve at dampe kanten forsigtigt :)

Mamie Rudd 25.06.2020 - 20:13:

My measurements for the neckline are smaller, and I'm afraid sweater will fall off shoulders. I'm making the large. So, how do I adjust neckline and still make a large size? Thanks!

DROPS Design 26.06.2020 kl. 07:21:

Dear Mrs Rudd, does your tension match the 21 sts x 28 rows in stocking stitch = 10 x 10 cm ? You could maybe try to make sure the cast on edge is not too tight and/or try to cast on and work neck with the larger needle. Happy knitting!

Annette Kjær 18.06.2020 - 20:46:

Kan man strikke den højere i nakken....

DROPS Design 22.06.2020 kl. 11:03:

Hei Annette. Du kan evnt strikke slik at det blir flere riller bak med en forhøyning. God Fornøyelse!

Susanne Strandvoll 19.05.2020 - 13:48:

Vedr. Diagram A1: hvad betyder indramningen med stjernen? På forhånd tak!

DROPS Design 25.05.2020 kl. 12:48:

Hei Susanne. Stjernen viser 1 rapport i høyden og hvordan hullmønsteret plasseres over hverandre. mvh DROPS design

Patricia 11.05.2020 - 22:43:

Hej igen Jag har stickat klart A1 med ökningarna och ska börja med A2... Vad menas med 2-0-2-0-2-1?

DROPS Design 12.05.2020 kl. 07:24:

Hej Det visar hur många maskor du ska sticka i de olika storlekarna S - M - L - XL - XXL - XXXL. Dvs stickar du tex storlek L så är det den tredje siffran som gäller din storlek; 2 m. Mvh DROPS Design

Patricia 23.04.2020 - 14:38:

Hej. Jag kan inte få ihop det på första raden på A1, hur får ni det till 21 masker??

DROPS Design 24.04.2020 kl. 10:10:

Hej Den ska stickas över 21 m, när du stickat varv 1 så kommer 1 rapport bestå av 23 m. Mvh DROPS Design

Kommentér oppskrift DROPS 199-3

Nostalgia sweater

Hilde, Norway

Yellow Nostalgia

Silvia Pauly, Norway