DROPS / 199 / 3

Blue Nostalgia by DROPS Design

Stickad tröja med raglan i DROPS Sky. Arbetet stickas uppifrån och ner med hålmönster på ärmarna. Storlek S – XXXL.

DROPS Design: Modell sk-026
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

250-250-300-300-350-400 g färg 13, ljus jeansblå

DROPS RUNDSTICKOR NR 4: längd på 40 cm och 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3,5.
DROPS RUNDSTICKOR NR 3,5: längd på 40 och 80 cm till rätstickade kanter.

från 49.00 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 49.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 49.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 245kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 100 maskor), och delar maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 10) = 10.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter var 10:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.6. Finn din storlek i diagrammet (gäller A.3 till A.5). Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

MINSKNINGSTIPS (gäller sidorna på fram- och bakstycke och ärmarna):
Sticka till det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.

ÖKNINGSTIPS-2 (gäller sidorna på fram- och bakstycket):
Sticka till det återstår 2 maskor före markören, 1 omslag, sticka 4 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), 1 omslag. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Ok och fram- och bakstycke stickas runt på rundsticka från mitt bak, uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på kort rundsticka/strumpstickor, uppifrån och ner.

OK:
Lägg upp 100-106-110-116-120-126 maskor på rundsticka 3,5 med Sky. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan. Sticka 1 varv rätt där det ökas 10-8-8-10-10-8 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS-1 = 110-114-118-126-130-134 maskor. Byt till rundsticka 4. Sticka 1 varv rätt.
Nästa varv stickas så här: Sticka slätstickning över de första 15-16-17-19-20-21 maskorna (= halva bakstycket), gör 1 omslag om stickan, sticka 2 maskor slätstickning, sticka A.1 över 21 maskor (= ärm), sticka 2 maskor slätstickning, gör 1 omslag om stickan, sticka 30-32-34-38-40-42 maskor slätstickning (= framstycke), gör 1 omslag om stickan, sticka 2 maskor slätstickning, sticka A.1 över 21 maskor (= ärm), sticka 2 maskor slätstickning, gör 1 omslag om stickan, sticka slätstickning över de resterande 15-16-17-19-20-21 maskorna (= halva bakstycket). Det är nu 118-122-126-134-138-142 maskor på varvet.
Fortsätt detta mönstret. Dvs på ärmarna ökas det i varje sida som visat i A.1. På nästa varv stickas omslagen på ärmarna räta (= hål) och de ökade maskorna stickas fortlöpande in i mönstret som visat i A.1. På fram- och bakstycket ökas det med omslag före/efter de 2 maskorna i slätstickning i varje sida (det ska bli 2 maskor slätstickning mellan varje raglanökning). På nästa varv stickas omslagen vridet räta (= inte hål) och de ökade maskorna stickas i slätstickning. Öka så på vartannat varv. Det ökas totalt 8 maskor på varje ökningsvarv (= 4 omslag + 4 maskor ökade i A.1). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 har stickats 1 gång på höjden är det 230-234-238-246-250-254 maskor på varvet.
Fortsätt mönstret på samma sätt, dvs mönstret upprepar sig som visat i A.1. För varje gång det har stickats 20 varv finns det plats för 1 rapport mer med hålmönster på bredden på varje ärm.
När det har ökats totalt 24-27-29-32-34-38 ggr är det 302-330-350-382-402-438 maskor på varvet och arbetet mäter ca 18-20-22-24-25-28 cm från uppläggningskanten mitt fram.
Sticka sedan med slätstickning och mönster som förut, men utan ökningar. Dvs över de 69-75-79-85-89-97 maskorna i A.1 stickas det så här: Sticka A.2 (= 2 maskor), 2-0-2-0-2-1 maskor slätstickning, börja på varvet markerat med pil i din storlek och sticka A.3 (= 10 maskor), A.4 över de nästa 40-50-50-60-60-70 maskorna (= 4-5-5-6-6-7 rapporter à 10 maskor), A.5 (= 11 maskor), 2-0-2-0-2-1 maskor slätstickning och A.6 (= 2 maskor).
Sticka sedan vidare till arbetet mäter ca 23-25-26-28-30-32 cm från uppläggningskanten mitt fram.
Nästa varv stickas så här: Sticka 41-45-49-54-59-65 maskor slätstickning (= halva bakstycket), sätt de nästa 69-75-77-83-83-89 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 10-10-12-12-14-14 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka 82-90-98-108-118-130 maskor slätstickning (= framstycke), sätt de nästa 69-75-77-83-83-89 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 10-10-12-12-14-14 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen) och sticka de resterande 41-45-49-54-59-65 maskorna i slätstickning (= halva bakstycket). Fram- och bakstycke och ärmar stickas sedan var för sig. ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 184-200-220-240-264-288 maskor. Sätt 1 markör i varje sida, mitt i de 10-10-12-12-14-14 maskorna som lades upp under varje ärm. Låt markörerna följa med i arbetet, de ska användas lite senare när det ska minskas/ökas. Sticka slätstickning. När arbetet mäter 2 cm från delningen minskas det 1 maska på varje sida av båda markörerna - läs MINSKNINGSTIPS = 4 maskor minskade. Minska så med 3 cm mellanrum totalt 4 ggr = 168-184-204-224-248-272 maskor. Sticka sedan vidare till arbetet mäter 14 cm från delningen. Nu ökas det 1 maska på varje sida av båda markörerna – läs ÖKNINGSTIPS-2 = 4 maskor ökade. Öka så med 2 cm mellanrum totalt 7 ggr = 196-212-232-252-276-300 maskor. Sticka sedan till arbetet mäter 30-30-31-31-31-31 cm från delningen. Byt till rundsticka 3,5 och sticka 4 varv rätstickning. Maska av löst, men för att undvika att avmaskningskanten stramar kan det maskas av med rundsticka 4. Tröjan mäter ca 58-60-62-64-66-68 cm från axeln och ner.

ÄRM:
Sätt de 69-75-77-83-83-89 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på kort rundsticka/strumpstickor 4 och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 10-10-12-12-14-14 maskorna som lades upp under ärmen = 79-85-89-95-97-103 maskor. Sätt 1 markör mitt i de 10-10-12-12-14-14 maskorna som lades upp under ärmen och låt markören följa med i arbetet, den ska användas lite senare när det ska minskas. Börja varvet vid markören. Börja på rätt varv i diagrammen så att mönstret fortsätter vidare från oket, och sticka så här: Sticka 4-2-4-2-3-1 maskor slätstickning, A.3 (= 10 maskor), A.4 över de nästa 50-60-60-70-70-80 maskorna (= 5-6-6-7-7-8 rapporter à 10 maskor), A.5 (= 11 maskor) och 4-2-4-2-3-1 maskor slätstickning. Fortsätt detta mönstret. När arbetet mäter 2 cm från delningen minskas det 2 maskor mitt under ärmen – kom ihåg MINSKNINGSTIPS. Minska så på vart 3:e-3:e-3:e-2:a-2:a-2:a varv totalt 14-15-15-16-15-16 ggr = 51-55-59-63-67-71 maskor. De maskorna som inte går jämnt upp i mönstret när det minskas stickas i slätstickning, men se till att om det minskas i mönstret ska det också göras ett omslag. Sticka vidare till arbetet mäter 21-19-19-17-15-14 cm från delningen (kortare mått i större storlekar pga längre ok). Byt till strumpstickor 3,5 och sticka 4 varv rätstickning. Maska av löst, men för att undvika att avmaskningskanten stramar kan det maskas av med strumpstickor 4. Ärmen mäter ca 22-20-20-18-16-15 cm från delningen. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan (= hål)
= visar 1 rapport på höjden och hur hålmönstret placeras över varandra
= denna rutan är ingen maska, gå direkt vidare till nästa symbol i diagrammet

Kommentarer (22)

Skriv din kommentar här!

Ketti Fält 11.02.2019 - 22:51:

Jag stickar ovanstående, stickar med stickor 4,5 och antal varv på 10 cm stämmer inte, får fler varv. Ska jag göra raglanen längre eller..? Om jag ska sticka 23 cm innan jag delar får jag sticka raglanen rak, utan ökning, många cm.

DROPS Design 13.02.2019 kl. 11:36:

hei Ketti. Stemmer strikkefastheten din i bredden? Hvis ikke vil de endelige målene på plagget bli annerledes (både lengde og bredde). Juster eventuelt pinnestørrelsen slik at du oppnår den angitte strikkefastheten. Om det kun er høyden som ikke stemmer, kan du kompensere for dette ved å strikke flere omganger. Det gjør ingenting om du strikker noen centimeter uten raglanøkning (etter at økningene er ferdige) før du deler arbeidet til bol og ermer. God fornøyelse

Genevieve 03.02.2019 - 17:32:

Est il possible de le faire en commençant par le bas et pas en rond ? Merci

DROPS Design 03.02.2019 kl. 23:44:

Bonjour Genvieve. Cela est possible, mais le modele necessitera beaucoup de transformations. Contactez le magasin ou vous achetez la laine pour l'aide, ou bien essayez de faire le modele tel qu'il est avec nos instructions video et lecons. Bon travail!

Elke 03.02.2019 - 10:33:

Die Maße auf der Skizze für den Brustumfang beziehungsweise früh das Rumpfteil, sind die um den ganzen Oberkörper gemessen?Oder nur über das Vorderteil?

DROPS Design 04.02.2019 kl. 12:09:

Liebe Elke, hier lesen Sie wie man die Massen lesen soll, dh z.B. in der 1. Grösse hat man 88 cm Brustumfang. Viel Spaß beim stricken!

Josi 01.02.2019 - 09:22:

Hallo liebes Drops-Team, ich habe eine Frage zur Garnqualität: ich bin sehr empfindlich was das Kratzen angeht. Ist die Drops Sky für mich geeignet? LG

DROPS Design 01.02.2019 kl. 14:29:

Liebe Josi, am besten wenden Sie sie direkt an Ihrem DROPS Laden, sie werden Ihnen den besten passenden Garn empfehlen - auch telefonisch oder per Email. Viel Spaß beim stricken!

Evelyne 29.01.2019 - 23:09:

Comment fait-on pour télécharger un modèle qui nous intéresse?

DROPS Design 30.01.2019 kl. 08:12:

Bonjour Evelyne, nos modèles peuvent seulement être imprimés, toutefois, si vous utilisez une imprimante virtuelle, vous pourrez enregistrer le modèle en version .PDF et ainsi le sauvegarder sur votre ordinateur. Bon tricot!

A.Gaußmann 27.01.2019 - 20:32:

Hallo, wie bekomme ich die Anleitung?

DROPS Design 28.01.2019 kl. 12:29:

Liebe Frau Gaußmann, dieses Modell ist jetzt auf deutsch erhältlich. Viel Spaß beim stricken!

Laura Cavallari 27.01.2019 - 17:34:

Buongjorno, ho messo il segnapunto di inizio giro a metà del dietro e se passo dal dritto al rovescio (ultime maglie a LEGACCIO) mi rimane lo scalino, come posso evitarlo?

DROPS Design 27.01.2019 kl. 21:47:

Buonasera Laura. Può provare a stringere un po' la prima maglia del giro. Il passaggio tra un giro e l'altro resta sempre un po' visibile. Buon lavoro!

Anna 27.01.2019 - 08:51:

E' possible lavorarlo con Cotton Merino? Il risultato quale può essere?

DROPS Design 27.01.2019 kl. 13:19:

Buongiorno Anna, i due filati appartengono allo stesso gruppo, quindi può lavorarlo con Cotton Merino seguendo le stesse istruzioni. Controlli il campione prima di iniziare. Potrebbe risultare un po' meno soffice, ma manterrà la struttura. Buon lavoro

FEVELYN LAS 25.01.2019 - 06:32:

How to do knitting jumpers? thanks for the answer.

DROPS Design 25.01.2019 kl. 09:19:

Dar Mrs Las, read the pattern first and look at our tutorials in video, there arre even more videos in our library. Happy knitting!

Ela 23.01.2019 - 09:35:

Uroczy, spróbuję go zrobić.

Kommentér oppskrift DROPS 199-3