DROPS / 195 / 17

Daydreamer by DROPS Design

Stickad sjal i DROPS Lace eller BabyAlpaca Silk med rätstickning och hålmönster

DROPS Design: Modell la-037
Garngrupp A
-------------------------------------------------------

Mått:
Höjd mätt mitt på ca 38 cm
Längd mätt längs översidan ca 184 cm
Garnåtgång:
DROPS LACE från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
100 g färg 7120, ljus grågrön
Eller använd:
DROPS BABY ALPACA SILK från Garnstudio (tillhör Garngrupp A)
250 g färg 7402, ljus sjögrön

-------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

STICKFASTHET:
23 maskor på bredden och 45 varv på höjden med rätstickning = 10 x 10 cm.

OBS! Om denna sjal stickas i DROPS Lace ska den fuktas och sträckas i rätt mått till slut, så stickfastheten är inte så viktig. Men för att få en aning om ifall det stickas för löst eller för fast kan det stickas en rätstickad provlapp på sticka 3,5 för att kontrollera att den uppgivna stickfastheten stämmer.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 3,5: längd på 80 cm.

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MUSCH:
En musch kan göras på olika sätt. Metod 1 gör en musch som måste stickas tillsammans på nästa varv från avigsidan. Metode 2 gör en musch med virknål och denna muschen är färdig på detta varv. Välj den metoden som är enklast för dig, gör gärna ett prov eftersom det är många maskor på varvet när diagrammet stickas.

METOD 1:
Sticka 7 maskor i 1 maska så här: * 1 rätmaska, 1 omslag *, sticka *-* totalt 3 ggr och avsluta med 1 rätmaska = 7 maskor. Det är viktigt att maskorna blir lite lösa (ca 1 cm långa) annars blir det svårt att sticka dem tillsammans senare. Vänd inte arbetet, utan sticka resten av varvet som beskrivet i beskrivningen/diagrammet. När du ska sticka nästa varv från avigsidan ska alla de 7 maskorna i varje musch stickas aviga tillsammans.

METOD 2: Använd en virknål i samma tjocklek som stickan du stickar med. Använd virknålen som en sticka och sticka 7 maskor i 1 maska så här: * 1 rätmaska, 1 omslag *, sticka *-* totalt 3 ggr och avsluta med 1 rätmaska = 7 maskor. Det är viktigt att maskorna blir lite lösa (ca 1 cm långa). Gör 1 omslag om nålen som sedan dras genom alla öglorna/maskorna på nålen, strama tråden och sätt öglan som är på virknålen på höger sticka.

AVMASKNING:
För att avmaskningskanten inte ska strama kan det göras omslag samtidigt som det maskas av. Gör ett omslag över alla omslagen från föregående varv med omslag, omslagen maskas av som vanliga maskor. Se till att inte strama tråden. Om det ändå blir stramt kan du använda en större sticka att maska av med.

FORMNING:
Vid byte till ett annat garn än Lace från garngrupp A behöver inte sjalen sträckas i rätt mått, utan fukta den och lägg försiktigt ut den i rätt form. Låt den torka. Upprepa processen varje gång sjalen tvättas.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka, uppifrån och ner på rundsticka i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan.

SJAL:
Lägg upp 13 maskor på rundsticka 3,5 med Lace eller BabyAlpaca Silk. Sticka 1 varv rätt från avigsidan. Nästa varv stickas så här:
VARV 1 (= rätsidan): Gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, 1 omslag om stickan och sticka resten av maskorna räta (= 2 maskor ökade).
VARV 2 (= avigsidan): Gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, 1 omslag om stickan och sticka resten av maskorna räta (= 2 maskor ökade).

Sticka 1:a och 2:a varvet 3 ggr till (totalt 4 ggr) = 29 maskor på varvet.

Sedan stickas nästa varv så här från rätsidan:
Gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, * 1 omslag om stickan, sticka 2 maskor räta tillsammans, 1 omslag om stickan, 1 rätmaska *, sticka *-* totalt 8 ggr och sticka 3 rätmaskor (= 10 maskor ökade) = 39 maskor på varvet.
Sticka nästa varv så här från avigsidan: Gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, 1 omslag om stickan och sticka resten av maskorna räta (= 2 maskor ökade) = 41 maskor på varvet.

Sticka varv 1 och 2 totalt 10 ggr, = 81 maskor på varvet.

Sedan stickas nästa varv så här från rätsidan:
Gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, 1 omslag om stickan, 2 rätmaskor, * 1 omslag om stickan, sticka 2 maskor räta tillsammans, 1 omslag om stickan, 1 rätmaska *, sticka *-* totalt 25 ggr och sticka 3 rätmaskor (= 27 maskor ökade) = 108 maskor på varvet.
Sticka nästa varv så här från avigsidan: Gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, 1 omslag om stickan och sticka resten av maskorna räta (= 2 maskor ökade) = 110 maskor på varvet.

Sticka varv 1 och 2 totalt 15 ggr, = 170 maskor på varvet.

Sedan stickas nästa varv så här från rätsidan:
Gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, * 1 omslag om stickan, sticka 2 maskor räta tillsammans, 1 omslag om stickan, 1 rätmaska *, sticka *-* totalt 55 ggr och sticka 3 rätmaskor (= 57 maskor ökade) = 227 maskor på varvet.
Sticka nästa varv så här från avigsidan: Gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, 1 omslag om stickan och sticka resten av maskorna räta (= 2 maskor ökade) = 229 maskor på varvet.

Sticka varv 1 och 2 totalt 5 ggr, = 249 maskor på varvet.

OBS! Nu ändras ökningen i sidorna, sticka nästa varv så här:
VARV 3 (= rätsidan): Sticka 1 rätmaska, 1 omslag om stickan och sticka resten av maskorna räta (= 1 maskor ökad).
VARV 4 (= avigsidan): Sticka 1 rätmaska, 1 omslag om stickan och sticka resten av maskorna räta (= 1 maskor ökad).

Sticka var 3 och 4 totalt 17 ggr = 283 maskor på varvet.

Sedan stickas nästa varv så här från rätsidan:
Sticka 2 rätmaskor, * 1 omslag om stickan, sticka 2 maskor räta tillsammans, 1 omslag om stickan, 1 rätmaska *, sticka *-* totalt 93 ggr och sticka 2 rätmaskor (= 93 maskor ökade) = 376 maskor på varvet.
Sticka nästa varv så här från avigsidan: Sticka 1 rätmaska, 1 omslag om stickan och sticka resten av maskorna räta (= 1 maska ökad) = 377 maskor på varvet.

Sticka varv 3 och 4 totalt 15 ggr = 407 maskor på varvet.

Sedan ska det stickas efter diagram A.1 och A.2 – LÄS HELA AVSNITTET INNAN DET STICKAS VIDARE! Det är många maskor på varvet och vi rekomenderar att du använder markeringstrådar eller markörer för att tydligare se var varje diagram börjar och slutar. Sätt därför in en markeringstråd/markör efter var 14:e maska och låt dessa följa med uppåt medan det stickas.

Nästa varv är från rätsidan och stickas så här:
Sticka A.1 totalt 29 ggr på bredden, sticka A.2 över den sista maskan. Sticka diagrammen 1 gång på höjden. När diagrammen är färdigstickade maskas det av löst på nästa varv från rätsidan - läs AVMASKNING i förklaringen ovan.

STRÄCKNING:
Lägg sjalen i ljummet vatten till den är genomvåt. Pressa försiktigt ut vattnet från sjalen - den får inte vridas, sedan rullas sjalen in i en handuk och kläms för att få bort mer vatten - sjalen ska bara vara lite fuktig. Används ett annat garn än Lace från garngrupp A - läs FORMNING i förklaringen ovan. Lägg sjalen på en matta eller en madrass - drag försiktigt ut den i rätt form och använd knappnåler att fäste med. Låt sjalen torka. Upprepa processen varje gång sjalen tvättas.

Diagram

= rätmaska från rätsidan, rätmaska från avigsidan
= mellan 2 maskor görs 1 omslag om stickan, omslaget stickas rätt på nästa varv (det ska bli hål)
= sticka 2 maskor räta tillsammans
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över den stickade maskan
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans och drag den lyfta maskan över de stickade maskorna
= MUSCH - se förklaring i beskrivningen

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 195-17) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (24)

Sharron Haworth 01.11.2019 - 23:38:

Sorry, I still don't understand as *1yo, k2 tog, 1yo, k1* means 1 st increased, this is carried out 8 times therefore 8 stitches increased, plus the 2 yarn overs at the beginning of the row equals 10 stitches increased on the row, not 2. ????????

DROPS Design 02.11.2019 kl. 16:22:

Hello Sharon. When it says to repeat rows 1 and 2, you must repeat the two rows explained at the beginning of the pattern, i.e the following two rows: ROW 1 (= right side): Make 1 yarn over, knit 1, 1 yarn over and knit the rest of stitches (= 2 stitches increased). ROW 2 (= wrong side): Make 1 yarn over, knit 1, 1 yarn over and knit the rest of stitches (= 2 stitches increased). Happy knitting!

Sharon Haworth 31.10.2019 - 23:21:

Hi, I'm really struggling with this, I'm always ending up with too many stitches. Now I've checked the maths isn't right? If you have 41 stitches on the needle, then repeat rows 1to 2 10 times total, you will have increased 60 stitches total. 41 + 60 = 101, not 81 as stated in the pattern. What am I doing wrong or is there an error? Help!!!!

DROPS Design 01.11.2019 kl. 20:33:

Hello Sharon. Each time you repeat rows 1 and 2, you increase 4 sts (2 sts increased on row 1, and 2 sts increased on row 2j. You repeat rows 1 and 2 10 times, so this means: 4 sts increased x 10 times = 40 sts increased in total, and that will bring you to 41 + 40 = 81 sts. Happy knitting!

Kathleen 23.09.2019 - 03:52:

Is there a mistake in the pattern? It appears to be knit entirely in the hole rows, but the picture only occasionally, and no parts that are knit in garter stitch. I am a little stumped.

DROPS Design 23.09.2019 kl. 10:00:

Dear Kathleen, the shawl is worked with sections in garter stitches and some rows with holes (yarn overs) - when you repeat the rows 1-2 you are working the garter stitch sections (= increase at the beg of the row and K all stitches). Happy knitting!

Dea 30.08.2019 - 17:04:

"Poi lavorare il ferro successivo come segue dal diritto del lavoro: 1 gettato, 1 maglia diritto, 1 gettato, 2 maglie insieme a diritto, * 1 gettato, 2 maglie insieme a diritto, 1 gettato, 1 maglia diritto *, lavorare *-* 25 volte in totale e lavorare 3 maglie diritto (= 27 aumenti) = 108 maglie sul ferro." Per me non sono 27 aum, ma 26 aum, uno dei primi due gettati va a morire con le due ass. Potete controllare?

DROPS Design 30.08.2019 kl. 18:27:

Buongiorno Dea. Abbiamo corretto un errore derivante dal testo inglese errato. All’inizio del ferro, deve lavorare 2 maglie diritto e non 2 maglie insieme a diritto. Gli aumenti sono quindi 27. Buon lavoro!

Caroline 09.07.2019 - 15:02:

Bonjour, le digramme Aé affiché se résume à une colonne de cases vide. Comment faire pour l'afficher en entier s'il vous plait ?

DROPS Design 09.07.2019 kl. 16:16:

Bonjour Caroline, le diagramme A.2 correspond à 1 maille jersey (= à tricoter à l'endroit sur l'endroit et à l'envers sur l'envers) pour que le motif soit symétrique des 2 côtés du châle, ainsi, sur l'endroit, vous répétez A.1 en largeur et terminez par A.2 (= 1 m jersey) ; sur l'envers, tricotez 1 m jersey (= A.2) et répétez A.1 (en lisant de gauche à droite). Bon tricot!

Leni 22.05.2019 - 10:26:

Hallo, wie werden die Umschläge in der Rückreihe gestrickt - ganz normal rechts oder verschränkt?

DROPS Design 22.05.2019 kl. 10:46:

Liebe Leni, die Umschläge sollten ganz normal gestrickt werden, dh sie sollen Löcher bilden. Viel Spaß beim stricken!

Eva 30.04.2019 - 19:20:

Leider komme ich mit der angegebenen Maschenanzahl nicht klar. Denn die Zunahmen in jeder Reihe bleiben doch nicht gleich, sondern erweitern sich, d.h. ich nehme in jeder Hinreihe nicht immer konstant 10, 27 bzw. 57 Maschen zu. Oder die Reihenangabe stimmt nicht. Stehe ich auf dem Schlauch?

DROPS Design 02.05.2019 kl. 09:02:

Liebe Eva, wenn Sie 29 M haben, stricken Sie wie folgt: 1 Umschlag, 1 Masche rechts, 1 Umschlag, 1 Masche rechts (= 4 M inkl. 2 Zunahmen) * 1 Umschlag, 2 Maschen rechts zusammenstricken, 1 Umschlag, 1 Masche rechts (= 4 M inkl. 1 Zunahme) *, von *-* insgesamt 8 x arbeiten (4 M x 8 = 32 M. inkl. 8 Zunahmen) und 3 Maschen rechts stricken (= 10 Maschen zugenommen) = 4 (2 Zunahmen) + 32 (8 Zunahmen) + 3 = 39 Maschen (10 Zunahmen). Dann werden die nächsten Zunahmenreihen ungefähr genauso gleich gearbeitet (mit dann aber 27, dann 57, usw Zunahmen). Viel Spaß beim stricken!

Marianne Hrouda-Rasmussen 29.03.2019 - 12:22:

Jeg prøver lige igen om I kan svare: 26.03.2019 - 15:32: Forstår ikke den række hulmønster kun skal laves 1 gang (den hvor der afsluttes med at være 377m). På billedet ser det ud som den skal strikes 4 gange men det fremgår ikke af opskriften ? Efter den ene række med hulmøsteret skal der igen strikes 3. og 4. p 15 gange = 407 m, og så starter det afsluttende mønster! med A1 og A2 ?

DROPS Design 03.04.2019 kl. 09:41:

Hei Marianne. Se svar under, hilsen DROPS

Marianne 26.03.2019 - 15:32:

Forstår ikke den række hulmønster kun skal laves 1 gang (den hvor der afsluttes med at være 377m). På billedet ser det ud som den skal strikes 4 gange men det fremgår ikke af opskriften ? Efter den ene række med hulmøsteret skal der igen strikes 3. og 4. p 15 gange = 407 m, og så starter det afsluttende mønster! med A1 og A2 ?

DROPS Design 02.04.2019 kl. 13:47:

Hei Marianne. Første strikker du 1. og 2. pinne 4 ganger (= 29 masker på pinnen) så strikkes 1 hullrad, så gjentar du 1. og 2. pinne totalt 10 ganger (=81 masker), så strikkes 1 ny hullrad, så gjentas 1. og 2 pinne 15 ganger (= 170 masker) så strikkes 1 ny hullrad osv. Det avsnittet der du ender på 377 masker, er altså forklaringen på siste/ fjerde hullrad. Alle radene der du skal strikke 1 kast, 2 rett sammen over alle maskene, blir en hullrad. God fornøyelse

Ingrid 13.02.2019 - 20:39:

Bedankt, had de beschrijving verkeerd gelezen. Alles is nu duidelijk. Alvast bedankt.

Kommentér oppskrift DROPS 195-17