DROPS / 195 / 17

Daydreamer by DROPS Design

Stickad sjal i DROPS Lace eller BabyAlpaca Silk med rätstickning och hålmönster

DROPS Design: Modell la-037
Garngrupp A
-------------------------------------------------------

Mått:
Höjd mätt mitt på ca 38 cm
Längd mätt längs översidan ca 184 cm
Garnåtgång:
DROPS LACE från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
100 g färg 7120, ljus grågrön
Eller använd:
DROPS BABY ALPACA SILK från Garnstudio (tillhör Garngrupp A)
250 g färg 7402, ljus sjögrön

-------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

STICKFASTHET:
23 maskor på bredden och 45 varv på höjden med rätstickning = 10 x 10 cm.

OBS! Om denna sjal stickas i DROPS Lace ska den fuktas och sträckas i rätt mått till slut, så stickfastheten är inte så viktig. Men för att få en aning om ifall det stickas för löst eller för fast kan det stickas en rätstickad provlapp på sticka 3,5 för att kontrollera att den uppgivna stickfastheten stämmer.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 3,5: längd på 80 cm.

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MUSCH:
En musch kan göras på olika sätt. Metod 1 gör en musch som måste stickas tillsammans på nästa varv från avigsidan. Metode 2 gör en musch med virknål och denna muschen är färdig på detta varv. Välj den metoden som är enklast för dig, gör gärna ett prov eftersom det är många maskor på varvet när diagrammet stickas.

METOD 1:
Sticka 7 maskor i 1 maska så här: * 1 rätmaska, 1 omslag *, sticka *-* totalt 3 ggr och avsluta med 1 rätmaska = 7 maskor. Det är viktigt att maskorna blir lite lösa (ca 1 cm långa) annars blir det svårt att sticka dem tillsammans senare. Vänd inte arbetet, utan sticka resten av varvet som beskrivet i beskrivningen/diagrammet. När du ska sticka nästa varv från avigsidan ska alla de 7 maskorna i varje musch stickas aviga tillsammans.

METOD 2: Använd en virknål i samma tjocklek som stickan du stickar med. Använd virknålen som en sticka och sticka 7 maskor i 1 maska så här: * 1 rätmaska, 1 omslag *, sticka *-* totalt 3 ggr och avsluta med 1 rätmaska = 7 maskor. Det är viktigt att maskorna blir lite lösa (ca 1 cm långa). Gör 1 omslag om nålen som sedan dras genom alla öglorna/maskorna på nålen, strama tråden och sätt öglan som är på virknålen på höger sticka.

AVMASKNING:
För att avmaskningskanten inte ska strama kan det göras omslag samtidigt som det maskas av. Gör ett omslag över alla omslagen från föregående varv med omslag, omslagen maskas av som vanliga maskor. Se till att inte strama tråden. Om det ändå blir stramt kan du använda en större sticka att maska av med.

FORMNING:
Vid byte till ett annat garn än Lace från garngrupp A behöver inte sjalen sträckas i rätt mått, utan fukta den och lägg försiktigt ut den i rätt form. Låt den torka. Upprepa processen varje gång sjalen tvättas.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka, uppifrån och ner på rundsticka i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan.

SJAL:
Lägg upp 13 maskor på rundsticka 3,5 med Lace eller BabyAlpaca Silk. Sticka 1 varv rätt från avigsidan. Nästa varv stickas så här:
VARV 1 (= rätsidan): Gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, 1 omslag om stickan och sticka resten av maskorna räta (= 2 maskor ökade).
VARV 2 (= avigsidan): Gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, 1 omslag om stickan och sticka resten av maskorna räta (= 2 maskor ökade).

Sticka 1:a och 2:a varvet 3 ggr till (totalt 4 ggr) = 29 maskor på varvet.

Sedan stickas nästa varv så här från rätsidan:
Gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, * 1 omslag om stickan, sticka 2 maskor räta tillsammans, 1 omslag om stickan, 1 rätmaska *, sticka *-* totalt 8 ggr och sticka 3 rätmaskor (= 10 maskor ökade) = 39 maskor på varvet.
Sticka nästa varv så här från avigsidan: Gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, 1 omslag om stickan och sticka resten av maskorna räta (= 2 maskor ökade) = 41 maskor på varvet.

Sticka varv 1 och 2 totalt 10 ggr, = 81 maskor på varvet.

Sedan stickas nästa varv så här från rätsidan:
Gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, 1 omslag om stickan, 2 rätmaskor, * 1 omslag om stickan, sticka 2 maskor räta tillsammans, 1 omslag om stickan, 1 rätmaska *, sticka *-* totalt 25 ggr och sticka 3 rätmaskor (= 27 maskor ökade) = 108 maskor på varvet.
Sticka nästa varv så här från avigsidan: Gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, 1 omslag om stickan och sticka resten av maskorna räta (= 2 maskor ökade) = 110 maskor på varvet.

Sticka varv 1 och 2 totalt 15 ggr, = 170 maskor på varvet.

Sedan stickas nästa varv så här från rätsidan:
Gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, * 1 omslag om stickan, sticka 2 maskor räta tillsammans, 1 omslag om stickan, 1 rätmaska *, sticka *-* totalt 55 ggr och sticka 3 rätmaskor (= 57 maskor ökade) = 227 maskor på varvet.
Sticka nästa varv så här från avigsidan: Gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, 1 omslag om stickan och sticka resten av maskorna räta (= 2 maskor ökade) = 229 maskor på varvet.

Sticka varv 1 och 2 totalt 5 ggr, = 249 maskor på varvet.

OBS! Nu ändras ökningen i sidorna, sticka nästa varv så här:
VARV 3 (= rätsidan): Sticka 1 rätmaska, 1 omslag om stickan och sticka resten av maskorna räta (= 1 maskor ökad).
VARV 4 (= avigsidan): Sticka 1 rätmaska, 1 omslag om stickan och sticka resten av maskorna räta (= 1 maskor ökad).

Sticka var 3 och 4 totalt 17 ggr = 283 maskor på varvet.

Sedan stickas nästa varv så här från rätsidan:
Sticka 2 rätmaskor, * 1 omslag om stickan, sticka 2 maskor räta tillsammans, 1 omslag om stickan, 1 rätmaska *, sticka *-* totalt 93 ggr och sticka 2 rätmaskor (= 93 maskor ökade) = 376 maskor på varvet.
Sticka nästa varv så här från avigsidan: Sticka 1 rätmaska, 1 omslag om stickan och sticka resten av maskorna räta (= 1 maska ökad) = 377 maskor på varvet.

Sticka varv 3 och 4 totalt 15 ggr = 407 maskor på varvet.

Sedan ska det stickas efter diagram A.1 och A.2 – LÄS HELA AVSNITTET INNAN DET STICKAS VIDARE! Det är många maskor på varvet och vi rekomenderar att du använder markeringstrådar eller markörer för att tydligare se var varje diagram börjar och slutar. Sätt därför in en markeringstråd/markör efter var 14:e maska och låt dessa följa med uppåt medan det stickas.

Nästa varv är från rätsidan och stickas så här:
Sticka A.1 totalt 29 ggr på bredden, sticka A.2 över den sista maskan. Sticka diagrammen 1 gång på höjden. När diagrammen är färdigstickade maskas det av löst på nästa varv från rätsidan - läs AVMASKNING i förklaringen ovan.

STRÄCKNING:
Lägg sjalen i ljummet vatten till den är genomvåt. Pressa försiktigt ut vattnet från sjalen - den får inte vridas, sedan rullas sjalen in i en handuk och kläms för att få bort mer vatten - sjalen ska bara vara lite fuktig. Används ett annat garn än Lace från garngrupp A - läs FORMNING i förklaringen ovan. Lägg sjalen på en matta eller en madrass - drag försiktigt ut den i rätt form och använd knappnåler att fäste med. Låt sjalen torka. Upprepa processen varje gång sjalen tvättas.

Diagram

= rätmaska från rätsidan, rätmaska från avigsidan
= mellan 2 maskor görs 1 omslag om stickan, omslaget stickas rätt på nästa varv (det ska bli hål)
= sticka 2 maskor räta tillsammans
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över den stickade maskan
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans och drag den lyfta maskan över de stickade maskorna
= MUSCH - se förklaring i beskrivningen

Ingrid 13.02.2019 - 20:39:

Bedankt, had de beschrijving verkeerd gelezen. Alles is nu duidelijk. Alvast bedankt.

Ingrid 12.02.2019 - 19:47:

Ik heb de indruk dat na het tweede deel het aantal steken niet klopt. Is het de bedoeling dat in het 3de deel de omslagen doorlopen over de ganse breedte van het werk.

DROPS Design 13.02.2019 kl. 10:52:

Dag Ingrid,

Wat bedoel je met het derde deel?

Het patroon is a.h.w. opgeknipt in delen waarbij je steeds eerst twee naalden breit met het gaatjespatroon en daarna de ribbels steeds herhaalt met aan de zijkanten omslagen (naald 1 en 2 en later naald 3 en 4 met 1 omslag aan weerszijden)

Maria Virtuani 02.01.2019 - 22:35:

Bello scialle. Semplice e raffinato.

Bina 19.11.2018 - 10:51:

Jeg kan ikke se diagrammet mere, hvor blev det af?

DROPS Design 19.11.2018 kl. 11:28:

Hei Bina. Diagrammet ligger fortsatt nederst på siden, under selve oppskriften. Vi har sjekket den danske oppskriften, og det er synlig her også. Gjelder det uansett hvaslags enhet du bruker (Pc/mobil/nettbrett)? kan du se diagrammet på et av de andre språkene, feks i den norske oppskriften?

Wenche 06.11.2018 - 20:17:

Daydreamer: Is it correct knitting «Make 1 yarn over, knit 1, 1 yarn over» in the beginning of the rows? The edge of the shalw gets so big yarnloops and they seem so fragile... It does not look like that on the picture.

DROPS Design 07.11.2018 kl. 08:21:

Dear Mrs Wenche, that's right, you start some rows with 1 yarn over - make sure that they aren't neither too loose, nor too tight. The shawl has been blocked and this is not visible anymore. Happy knitting!

Dea 28.08.2018 - 20:33:

C'è un refuso dove dice l'occorrente "Or use: DROPS BABYALPACA SILK di Garnstudio ..." :)

DROPS Design 29.08.2018 kl. 09:23:

Buongiorno Dea. Abbiamo corretto il testo. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Giuseppina 06.07.2018 - 15:03:

Elegante

Carmen 03.07.2018 - 21:16:

Sehr sehr nah am Original eines anderen Designers !

Margarita Covián Mon 01.07.2018 - 22:29:

Es precioso!!!!

Michela 24.06.2018 - 14:46:

Molto elegante e raffinato. Bello.

Kommentér oppskrift DROPS 195-17