DROPS / 195 / 17

Daydreamer by DROPS Design

Gebreide omslagdoek in DROPS Lace of BabyAlpaca Silk met ribbelsteek en kantpatroon.

Trefwoorden: kantpatroon, omslagdoek,

DROPS design: Patroon la-037
Garengroep A
----------------------------------------------------------

Afmetingen:
Hoogte gemeten in het midden: ongeveer 38 cm
Lengte gemeten over de bovenkant kant: ongeveer 184 cm
Materiaal:
DROPS LACE van garnstudio (behoort tot garengroep A)
100 g kleur 7120, lichtgrijs/groen
Of gebruik:
DROPS BABYALPACA SILK van garnstudio (behoort tot garengroep A)
250 g kleur 7402, licht zeegroen

----------------------------------------------------------
BENODIGDHEDEN VOOR HET WERK:

STEKENVERHOUDING:
23 steken in de breedte en 45 naalden in de hoogte in ribbelsteek = 10 x 10 cm.

LET OP: Als u DROPS Lace gebruikt was en span de omslagdoek danna het breien op, om hem op maat te maken, de STEKENVERHOUDING is dus niet zo belangrijk. Maar om een idee te geven of u te los of te strak breit, brei dan een test op naald 3.5 mm in ribbelsteek om ervoor te zorgen dat de STEKENVERHOUDING juist is.

NAALDEN:
DROPS RONDBREINAALD 3.5 mm, lengte 80 cm.
De naalddikte is slechts een richtlijn! Als u te veel steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een grotere naald. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een kleinere naald.

HAAKNAALD 3,5 mm (OPTIONEEL).

----------------------------------------------------------

Zie telpatronen A.1 en A.2. De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien.

BOBBEL:
Een bobbel kunt u op verschillende manieren maken. Methode 1 maakt een bobbel die samengebreid wordt op de volgende naald op de verkeerde kant. Methode 2 maakt een bobbel met de haaknaald en deze bobbel wordt op deze naald gemaakt. Kies de methode die u het geschiktst vindt, maak een test omdat er heel veel steken op de naald zijn als u in het telpatroon breit.

METHODE 1:
Brei 7 steken in 1 steek als volgt: * 1 recht, 1 omslag *, brei van *-* 3 keer in totaal en eindig met 1 recht = 7 steken. Het is belangrijk dat u de steken wat losjes maakt (ongeveer 1 cm lang) anders wordt het moeilijk om ze later recht samen te breien. Keer het werk niet, maar brei de rest van de naald zoals uitgelegd in het patroon/telpatroon. Als u de volgende naald breit op de verkeerde kant, brei dan alle 7 steken in elke bobbel averecht samen.

METHODE 2: Gebruik een haaknaald in dezelfde maat als de naald. Gebruik de haaknaald als een breinaald en brei 7 steken in 1 steek als volgt: * 1 recht, 1 omslag *, brei van *-* 3 keer in totaal en eindig met 1 recht = 7 steken. Het is belangrijk dat u de steken wat losjes maakt (ongeveer 1 cm lang). Maak 1 omslag op de haaknaald en haal het dan door alle lussen/steken op de haaknaald, trek de draad aan en zet de lus op de haaknaald op de rechter naald.

AFKANTEN:
Om een strakke afkantrand te voorkomen maakt u omslagen bij het afkanten. Maak een omslag over alle omslagen van de vorige naald met omslagen, kant de omslag af als normale steken. Zorg ervoor dat u niet aan het garen trekt. Als de randen nog steeds te strak zijn, gebruik dan een grotere naald om mee af te kanten.

VORMEN:
Als u een ander garen gebruikt dan Lace van garengroep A, is het niet nodig om het werk op te rekken tot de juiste afmetingen, maar leg het voorzichtig in vorm en laat het drogen. Herhaal dit proces als de omslagdoek gewassen is.

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

OMSLAGDOEK - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Brei heen en weer, van boven naar beneden op de rondbreinaald in RIBBELSTEEK - zie uitleg hierboven.

OMSLAGDOEK:
Zet 13 steken op rondbreinaald 3.5 mm met Lace of BabyAlpaca Silk. Brei 1 naald recht op de verkeerde kant. Brei de volgende naald als volgt:
NAALD 1 (= goede kant): Maak 1 omslag, 1 recht, 1 omslag en brei de rest van de steken recht (= 2 steken gemeerderd).
NAALD 2 (= verkeerde kant): Maak 1 omslag, 1 recht, 1 omslag en brei de rest van de steken recht (= 2 steken gemeerderd).

Brei NAALDEN 1-2 3 keer (4 keer in totaal) = 29 steken op de naald.

Brei dan de volgende naald als volgt aan de goede kant:
Maak 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, 1 recht, * 1 omslag, 2 recht samen, 1 omslag, 1 recht *, brei van *-* 8 keer in totaal en brei 3 recht (= 10 steken gemeerderd) = 39 steken op de naald.
Brei de volgende naald als volgt op de verkeerde kant: Maak 1 omslag, 1 recht, 1 omslag en brei de rest van de steken recht (= 2 steken gemeerderd) = 41 steken op de naald.

Brei NAALDEN 1-2 10 keer in totaal = 81 steken op de naald.

Brei dan de volgende naald als volgt aan de goede kant:
Maak 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, 2 recht, * 1 omslag, 2 recht samen, 1 omslag, 1 recht *, brei van *-* 25 keer in totaal en 3 recht (= 27 steken gemeerderd) = 108 steken op de naald.
Brei de volgende naald als volgt op de verkeerde kant: Maak 1 omslag, 1 recht, 1 omslag en brei de rest van steken recht (= 2 steken gemeerderd) = 110 steken op de naald.

Brei NAALDEN 1-2 15 keer in totaal = 170 steken op de naald.

Brei dan de volgende naald als volgt aan de goede kant:
Maak 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, 1 recht, * 1 omslag, 2 recht samen, 1 omslag, 1 recht *, brei van *-* 55 keer in totaal en 3 recht (= 57 steken gemeerderd) = 227 steken op de naald.
Brei de volgende naald als volgt op de verkeerde kant: Maak 1 omslag, 1 recht, 1 omslag en brei de rest van steken recht (= 2 steken gemeerderd) = 229 steken op de naald.

Brei NAALDEN 1-2 5 keer in totaal = 249 steken op de naald.

LET OP: Nu veranderen de meerderingen in de zijkanten, brei de volgende naald als volgt:
NAALD 3 (= goede kant): 1 recht, 1 omslag en brei de rest van de steken recht (= 1 steek gemeerderd).
NAALD 4 (= verkeerde kant): 1 recht, 1 omslag en brei de rest van steken recht (= 1 steek gemeerderd).

Brei NAALDEN 3-4 17 keer in totaal = 283 steken op de naald.

Brei dan de volgende naald als volgt aan de goede kant:
2 recht, * 1 omslag, 2 recht samen, 1 omslag, 1 recht *, brei van *-* 93 keer in totaal en 2 recht (= 93 steken gemeerderd) = 376 steken op de naald.
Brei de volgende naald als volgt op de verkeerde kant: 1 recht, 1 omslag en brei de rest van steken recht (= 1 steek gemeerderd) = 377 steken op de naald.

Brei NAALDEN 3-4 15 keer in totaal = 407 steken op de naald.

Brei dan volgens telpatroon A.1 en A.2 – LEES HET VOLGENHET DEEL HELEMAAL DOOR VOORDAT U VERDER GAAT! Er zijn veel steken op de naald en we raden u aan om markeerdraden te gebruiken om aan te geven waar elk telpatroon begint en eindigt. Voeg een markeerdraad in na iedere 14e steek en neem deze in de hoogte mee tijdens het breien.

De volgende naald is aan de goede kant en wordt als volgt gebreid:
Brei A.1 29 keer in totaal in de breedte, brei A.2 over de laatste steek. Brei de telpatronen 1 keer in de hoogte. Als de telpatronen klaar zijn, kant dan losjes af op de volgende naald aan de goede kant - lees AFKANTEN in uitleg hierboven.

OPSPANNEN:
Plaats de omslagdoek in handwarm water tot het door en door nat is. Knijp voorzichtig het water uit de omslagdoek – draai de omslagdoek niet – rol dan de omslagdoek in een handdoek en druk samen om er meer water uit te krijgen - de omslagdoek is nu alleen nog wat vochtig. Gebruikt u een ander garen dan Lace van garengroep A - lees dan VORMEN in uitleg hierboven. Plaats de omslagdoek op een tapijt of matras – rek het voorzichtig uit tot de juiste maat en zet vast met spelden. Laat de omslagdoek drogen. Herhaal het proces als de omslagdoek gewassen is.

Telpatroon

= recht aan de goede kant, recht op de verkeerde kant
= maak 1 omslag tussen 2 steken, brei de omslag op de volgende naald recht zodat er een gaatje ontstaat = 2 recht samen
= 2 recht samen
= 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek
= 1 steek recht afhalen, 2 recht samen, haal de afgehaalde steek over de gebreide steken
= BOBBEL - zie uitleg in patroon

Ingrid 13.02.2019 - 20:39:

Bedankt, had de beschrijving verkeerd gelezen. Alles is nu duidelijk. Alvast bedankt.

Ingrid 12.02.2019 - 19:47:

Ik heb de indruk dat na het tweede deel het aantal steken niet klopt. Is het de bedoeling dat in het 3de deel de omslagen doorlopen over de ganse breedte van het werk.

DROPS Design 13.02.2019 kl. 10:52:

Dag Ingrid,

Wat bedoel je met het derde deel?

Het patroon is a.h.w. opgeknipt in delen waarbij je steeds eerst twee naalden breit met het gaatjespatroon en daarna de ribbels steeds herhaalt met aan de zijkanten omslagen (naald 1 en 2 en later naald 3 en 4 met 1 omslag aan weerszijden)

Maria Virtuani 02.01.2019 - 22:35:

Bello scialle. Semplice e raffinato.

Bina 19.11.2018 - 10:51:

Jeg kan ikke se diagrammet mere, hvor blev det af?

DROPS Design 19.11.2018 kl. 11:28:

Hei Bina. Diagrammet ligger fortsatt nederst på siden, under selve oppskriften. Vi har sjekket den danske oppskriften, og det er synlig her også. Gjelder det uansett hvaslags enhet du bruker (Pc/mobil/nettbrett)? kan du se diagrammet på et av de andre språkene, feks i den norske oppskriften?

Wenche 06.11.2018 - 20:17:

Daydreamer: Is it correct knitting «Make 1 yarn over, knit 1, 1 yarn over» in the beginning of the rows? The edge of the shalw gets so big yarnloops and they seem so fragile... It does not look like that on the picture.

DROPS Design 07.11.2018 kl. 08:21:

Dear Mrs Wenche, that's right, you start some rows with 1 yarn over - make sure that they aren't neither too loose, nor too tight. The shawl has been blocked and this is not visible anymore. Happy knitting!

Dea 28.08.2018 - 20:33:

C'è un refuso dove dice l'occorrente "Or use: DROPS BABYALPACA SILK di Garnstudio ..." :)

DROPS Design 29.08.2018 kl. 09:23:

Buongiorno Dea. Abbiamo corretto il testo. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Giuseppina 06.07.2018 - 15:03:

Elegante

Carmen 03.07.2018 - 21:16:

Sehr sehr nah am Original eines anderen Designers !

Margarita Covián Mon 01.07.2018 - 22:29:

Es precioso!!!!

Michela 24.06.2018 - 14:46:

Molto elegante e raffinato. Bello.

Laat een opmerking achter voor DROPS 195-17