DROPS / 195 / 17

Daydreamer by DROPS Design

Strikket sjal i DROPS Lace eller BabyAlpaca Silk med retstrik og hulmønster

DROPS Design: Model la-037
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

Mål:
Højde målt midt på ca 38 cm
Længde målt langs oversiden ca 184 cm
Materialer:
DROPS LACE fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100 g farve 7120, lys grågrøn
Eller brug:
DROPS BABY ALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
250 g farve 7402, lys søgrøn

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
23 masker i bredden og 45 pinde i højden med retstrik = 10 x 10 cm.

OBS! Om dette sjal strikkes i DROPS Lace skal det fugtes og strækkes i mål til sidst, så strikkefastheden er ikke så vigtig. Men for at få en fornemmelse af om der strikkes for løst eller for fast kan der strikkes en retstrikket prøve på pinde 3,5 for at tjekke om angivet strikkefasthed stemmer.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 3,5: Længde på 80 cm.

70% Alpaca, 30% Silk
fra 29.50 kr /50g
DROPS Lace uni colour DROPS Lace uni colour 29.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Lace mix DROPS Lace mix 29.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 59kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage):
Alle pinde strikkes ret.

En boble kan laves på forskellige måder. Metode 1 laver en boble som skal strikkes sammen på næste pind fra vrangen. Metode 2 laver en boble med hæklenål og denne boble er færdig på denne pind. Vælg den metode som er lettest for dig, lav gerne en prøve da der er mange masker på pinden når diagrammet strikkes.

METODE 1:
Strik 7 masker i 1 maske således: * 1 maske ret, slå om *, strik fra *-* i alt 3 gange og afslut med 1 maske ret = 7 masker. Det er vigtigt at maskerne bliver lidt løse (ca 1 cm lange) ellers bliver det svært at strikke dem sammen senere. Vend ikke arbejdet, men strik resten af pinden som beskrevet i opskriften/diagrammet. Når du skal strikke næste pind fra vrangen skal alle de 7 masker i hver boble strikkes vrang sammen.

METODE 2:
Brug en hæklenål i samme tykkelse som pinden du strikker med. Brug hæklenålen som en strikkepind og strik 7 masker i 1 maske således: * 1 maske ret, slå om *, strik fra *-* i alt 3 gange og afslut med 1 maske ret = 7 masker. Det er vigtigt at maskerne bliver lidt løse (ca 1 cm lange). Lav et omslag om nålen som derefter trækkes igennem alle løkker/masker på nålen, stram tråden og sæt løkken som er på hæklenålen ind på højre pind.

AFLUKNING:
For at aflukningskanten ikke skal stramme kan der laves omslag samtidig med at der lukkes af. Lav et omslag over alle omslag fra forrige pind med omslag, omslagen lukkes af som almindelige masker undervejs. Sørg for at tråden ikke strammer. Hvis det alligevel bliver stramt kan du bruge en større pind til at lukke af med.

FORMING:
Ved brug af et andet garn end Lace fra garngruppe A behøver du ikke strække sjalet i de rigtige mål, men fugt det og læg det forsigtigt ud i ret facon. Lad det tørre. Gentag processen hver gang sjalet vaskes.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage, ovenfra og ned på rundpind i RETSTRIK – læs forklaring over.

SJAL:
Slå 13 masker op på rundpind 3,5 med Lace eller BabyAlpaca Silk. Strik 1 pind ret fra vrangen. Næste pind strikkes således:
1.PIND (= retsiden): Slå om, 1 maske ret, slå om og strik resten af maskerne ret (= 2 masker taget ud).
2.PIND (= vrangen): Slå om, 1 maske ret, slå om og strik resten af maskerne ret (= 2 masker taget ud).

Strik 1.-2.PIND 3 gange til (totalt 4 gange) = 29 masker på pinden.

Derefter strikkes næste pind således fra retsiden:
Slå om, 1 maske ret, slå om, 1 maske ret, * slå om, strik 2 masker ret sammen, slå om, 1 maske ret *, strik fra *-* totalt 8 gange og strik 3 masker ret (= 10 masker taget ud) = 39 masker på pinden.
Strik næste pind således fra vrangen: Slå om, 1 maske ret, slå om og strik resten af maskerne ret (= 2 masker taget ud) = 41 masker på pinden.

Strik 1.-2.PIND totalt 10 gange, = 81 masker på pinden.

Derefter strikkes næste pind således fra retsiden:
Slå om, 1 maske ret, slå om, 2 masker ret, * slå om, strik 2 masker ret sammen, slå om, 1 maske ret *, strik fra *-* totalt 25 gange og strik 3 masker ret (= 27 masker taget ud) = 108 masker på pinden.
Strik næste pind således fra vrangen: Slå om, 1 maske ret, slå om og strik resten af maskerne ret (= 2 masker taget ud) = 110 masker på pinden.

Strik 1.-2.PIND totalt 15 gange, = 170 masker på pinden.

Derefter strikkes næste pind således fra retsiden:
Slå om, 1 maske ret, slå om, 1 maske ret, * slå om, strik 2 masker ret sammen, slå om, 1 maske ret *, strik fra *-* totalt 55 gange og strik 3 masker ret (= 57 masker taget ud) = 227 masker på pinden.
Strik næste pind således fra vrangen: Slå om, 1 maske ret, slå om og strik resten af maskerne ret (= 2 masker taget ud) = 229 masker på pinden.

Strik 1.-2.PIND totalt 5 gange, = 249 masker på pinden.

OBS! Nu ændres udtagningen i siderne, strik næste pind således:
3.PIND (= retsiden): Strik 1 maske ret, slå om og strik resten af maskerne ret (= 1 maske taget ud).
4.PIND (= vrangen): Strik 1 maske ret, slå om og strik resten af maskerne ret (= 1 maske taget ud).

Strik 3.-4.PIND totalt 17 gange = 283 masker på pinden.

Derefter strikkes næste pind således fra retsiden:
Strik 2 masker ret, * slå om, strik 2 masker ret sammen, slå om, 1 maske ret *, strik fra *-* totalt 93 gange og strik 2 maske ret (= 93 masker taget ud) = 376 masker på pinden.
Strik næste pind således fra vrangen: Strik 1 maske ret, slå om og strik resten af maskerne ret (= 1 maske taget ud) = 377 masker på pinden.

Strik 3.-4.PIND totalt 15 gange = 407 masker på pinden.

Videre skal der strikkes efter diagram A.1 og A.2 – LÆS HELE AFSNITTET FØR DET STRIKKES VIDERE! Der er mange masker på pinden og vi anbefaler at bruge mærketråde eller markører for at gøre det tydeligt hvor hvert diagram starter og slutter. Sæt derfor en mærketråd/markør efter hver 14.maske og lad disse følge med op mens der strikkes.

Næste pind er fra retsiden og strikkes således:
Strik A.1 totalt 29 gange i bredden, strik A.2 over den sidste maske. Strik diagrammerne 1 gang i højden. Når diagrammerne er strikket færdig lukkes der løst af på næste pind fra retsiden - læs AFLUKNING i forklaring over.

STRÆKNING:
Læg sjalet i lunkent vand til det er gennemblødt. Pres forsigtigt vandet ud af sjalet - det må ikke vrides, derefter rulles sjalet i et håndklæde og klemmes for at fjerne mere vand - sjalet skal kun lidt fugtig. Bruges et andet garn end Lace fra garngruppe A - læs FORMNING i forklaring over. Læg sjalet på et gulvtæppe eller en madras - træk det forsigtig ud i form og brug knappenåle til at hæft med. Lad sjalet tørre. Gentag processen hver gang sjalet vaskes.

Diagram

= ret fra retsiden, ret fra vrangen
= lav 1 omslag mellem 2 masker, omslaget strikkes ret på næste pind (skal lave hul)
= strik 2 masker ret sammen
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret og løft den løse maske over den strikkede maske
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 masker ret sammen og løft den løse maske over de strikkede masker
= BOBLE - se forklaring i opskriften

Eva 30.04.2019 - 19:20:

Leider komme ich mit der angegebenen Maschenanzahl nicht klar. Denn die Zunahmen in jeder Reihe bleiben doch nicht gleich, sondern erweitern sich, d.h. ich nehme in jeder Hinreihe nicht immer konstant 10, 27 bzw. 57 Maschen zu. Oder die Reihenangabe stimmt nicht. Stehe ich auf dem Schlauch?

DROPS Design 02.05.2019 kl. 09:02:

Liebe Eva, wenn Sie 29 M haben, stricken Sie wie folgt: 1 Umschlag, 1 Masche rechts, 1 Umschlag, 1 Masche rechts (= 4 M inkl. 2 Zunahmen) * 1 Umschlag, 2 Maschen rechts zusammenstricken, 1 Umschlag, 1 Masche rechts (= 4 M inkl. 1 Zunahme) *, von *-* insgesamt 8 x arbeiten (4 M x 8 = 32 M. inkl. 8 Zunahmen) und 3 Maschen rechts stricken (= 10 Maschen zugenommen) = 4 (2 Zunahmen) + 32 (8 Zunahmen) + 3 = 39 Maschen (10 Zunahmen). Dann werden die nächsten Zunahmenreihen ungefähr genauso gleich gearbeitet (mit dann aber 27, dann 57, usw Zunahmen). Viel Spaß beim stricken!

Marianne Hrouda-Rasmussen 29.03.2019 - 12:22:

Jeg prøver lige igen om I kan svare: 26.03.2019 - 15:32: Forstår ikke den række hulmønster kun skal laves 1 gang (den hvor der afsluttes med at være 377m). På billedet ser det ud som den skal strikes 4 gange men det fremgår ikke af opskriften ? Efter den ene række med hulmøsteret skal der igen strikes 3. og 4. p 15 gange = 407 m, og så starter det afsluttende mønster! med A1 og A2 ?

DROPS Design 03.04.2019 kl. 09:41:

Hei Marianne. Se svar under, hilsen DROPS

Marianne 26.03.2019 - 15:32:

Forstår ikke den række hulmønster kun skal laves 1 gang (den hvor der afsluttes med at være 377m). På billedet ser det ud som den skal strikes 4 gange men det fremgår ikke af opskriften ? Efter den ene række med hulmøsteret skal der igen strikes 3. og 4. p 15 gange = 407 m, og så starter det afsluttende mønster! med A1 og A2 ?

DROPS Design 02.04.2019 kl. 13:47:

Hei Marianne. Første strikker du 1. og 2. pinne 4 ganger (= 29 masker på pinnen) så strikkes 1 hullrad, så gjentar du 1. og 2. pinne totalt 10 ganger (=81 masker), så strikkes 1 ny hullrad, så gjentas 1. og 2 pinne 15 ganger (= 170 masker) så strikkes 1 ny hullrad osv. Det avsnittet der du ender på 377 masker, er altså forklaringen på siste/ fjerde hullrad. Alle radene der du skal strikke 1 kast, 2 rett sammen over alle maskene, blir en hullrad. God fornøyelse

Ingrid 13.02.2019 - 20:39:

Bedankt, had de beschrijving verkeerd gelezen. Alles is nu duidelijk. Alvast bedankt.

Ingrid 12.02.2019 - 19:47:

Ik heb de indruk dat na het tweede deel het aantal steken niet klopt. Is het de bedoeling dat in het 3de deel de omslagen doorlopen over de ganse breedte van het werk.

DROPS Design 13.02.2019 kl. 10:52:

Dag Ingrid,

Wat bedoel je met het derde deel?

Het patroon is a.h.w. opgeknipt in delen waarbij je steeds eerst twee naalden breit met het gaatjespatroon en daarna de ribbels steeds herhaalt met aan de zijkanten omslagen (naald 1 en 2 en later naald 3 en 4 met 1 omslag aan weerszijden)

Maria Virtuani 02.01.2019 - 22:35:

Bello scialle. Semplice e raffinato.

Bina 19.11.2018 - 10:51:

Jeg kan ikke se diagrammet mere, hvor blev det af?

DROPS Design 19.11.2018 kl. 11:28:

Hei Bina. Diagrammet ligger fortsatt nederst på siden, under selve oppskriften. Vi har sjekket den danske oppskriften, og det er synlig her også. Gjelder det uansett hvaslags enhet du bruker (Pc/mobil/nettbrett)? kan du se diagrammet på et av de andre språkene, feks i den norske oppskriften?

Wenche 06.11.2018 - 20:17:

Daydreamer: Is it correct knitting «Make 1 yarn over, knit 1, 1 yarn over» in the beginning of the rows? The edge of the shalw gets so big yarnloops and they seem so fragile... It does not look like that on the picture.

DROPS Design 07.11.2018 kl. 08:21:

Dear Mrs Wenche, that's right, you start some rows with 1 yarn over - make sure that they aren't neither too loose, nor too tight. The shawl has been blocked and this is not visible anymore. Happy knitting!

Dea 28.08.2018 - 20:33:

C'è un refuso dove dice l'occorrente "Or use: DROPS BABYALPACA SILK di Garnstudio ..." :)

DROPS Design 29.08.2018 kl. 09:23:

Buongiorno Dea. Abbiamo corretto il testo. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Giuseppina 06.07.2018 - 15:03:

Elegante

Kommentere opskrift DROPS 195-17