DROPS / 195 / 36

Shade of Winter by DROPS Design

Stickad sjal med flätor, hålmönster och rätstickning i DROPS Sky.

DROPS Design: Modell sk-008
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

Mått: Höjd mitt på: 72 cm. Bredd: 144 cm.
Garnåtgång:
DROPS SKY från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
250 g färge 03, ljus beige

-------------------------------------------------------

DROPS RUNDSTICKA NR 4: längd på 80 cm.
Sticknumret är endast rekommenderad. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 43.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 43.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 215kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 till A.8. Mönster A.a stickas först, sedan repeteras A.b-mönstren över A.a-mönstret på höjden till färdigt mått. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.
Eftersom det minskas och ökas i diagram A.1b och A.2b och A.7 och A.8, kan maskantalet variera jämfört med detta med 1 maska per rapport av diagrammen som stickas, om det precis har minskats.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Sjalen stickas fram och tillbaka, uppifrån och ner.

SJAL:
Lägg upp 7 maskor på rundsticka 4 med Sky. Sticka 1 varv rätt från avigsidan.

Sticka så här från rätsidan: Sticka 1 kantmaska i RÄTSTICKNING - läs förklaring ovan, * A.1a (= 1 maska), A.2a (= 1 maska) *, 1 mittmaska slätstickning, sticka *-* 1 gång till och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning.
Fortsätt mönstret så. Omslagen stickas inte vridna, det ska bli hål.
Ökningarna är intecknade i diagrammen, det ökas 4 maskor på 1:a ökningen och 8 maskor på 2:a och 3:e ökningen, dessa 3 ökningarna upprepas på höjden till färdigt mått. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När A.1a och A.2a har stickats 1 gång på höjden är det 91 maskor på varvet.

Nästa varv stickas så här från rätsidan:
Sticka 1 kantmaska i rätstickning, * A.3a (= 1 maska), A.1b (= 21 maskor), A.2b (= 21 maskor), A.4a (= 1 maska) *, 1 mittmaska slätstickning, sticka *-* 1 gång till och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning.
A.1b och A.2b repeteras på höjden till färdigt mått.
När A.3a och A.4a har stickats 1 gång på höjden är det 147 maskor på varvet.

Nästa varv stickas så här från rätsidan:
Sticka 1 kantmaska i rätstickning, * A.5a (= 1 maska), A.3b (= 14 maskor), A.1b och A.2b som förut (= totalt 42 maskor), A.4b (= 14 maskor), A.6a (= 1 maska) *, 1 mittmaska slätstickning, sticka *-* 1 gång till och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning.
A.3b och A.4b repeteras på höjden till färdigt mått.
När A.5a och A.6a har stickats 1 gång på höjden är det 199 maskor på varvet.

Nästa varv stickas så här från rätsidan:
Sticka 1 kantmaska i rätstickning, * A.7a (= 1 maska), A.5b (= 13 maskor), A.1b till A.4b som förut (= totalt 70 maskor), A.6b (= 13 maskor), A.8a (= 1 maska) *, 1 mittmaska slätstickning, sticka *-* 1 gång till och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning.
A.5b och A.6b repeteras på höjden till färdigt mått.
När A.7a och A.8a har stickats 1 gång på höjden är det 247 maskor på varvet.

Nästa varv stickas så här från rätsidan:
Sticka 1 kantmaska i rätstickning, * A.1a över nästa maska, A.7b (= 12 maskor), A.1b till A.6b som förut (= totalt 96 maskor), A.8b (= 12 maskor), A.2a över nästa maska *, 1 mittmaska slätstickning, sticka *-* 1 gång till och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning.
A.7b och A.8b repeteras på höjden till färdigt mått.

Fortsätt mönstret så, dvs när A.1a och A.2a har stickats 1 gång på höjden innanför 1 kantmaska i rätstickning i varje sida och på varje sida av mittmaskan, stickas A.3a och A.4a innanför 1 kantmaska i varje sida av arbetet och på varje sida av mittmaskan, osv. Fortsätt mönstret och ökningarna på höjden till arbetet mäter ca 64 cm, mätt längs mittmaskan (det återstår nu ca 8 cm), anpassa så att mönstret innanför 1 kantmaska och på varje sida av mittmaskan har ökats färdigt (t.ex. om det är en fläta, att alla maskorna till flätan har ökats). Fortsätt att öka och sticka mönster som förut, men de ökade maskorna stickas i rätstickning. Fortsätt så till sjalen mäter 72 cm mätt längs mittmaskan. Maska av med rätmaskor över rätmaskor, avigmaskor över avigmaskor och rätstickning över rätstickning, se till att avmaskningskanten inte stramar arbetet, maska ev av med 1 sticknummer större.

= denna rutan är ingen maska eftersom maskan minskades tidigare, gå direkt vidare till nästa symbol i diagrammet.
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag
= sticka 3 maskor, lyft den första maskan som stickades över de 2 sista maskorna så att denna maskan ligger runt de två andra maskorna (= 1 maska minskad)
= 2 maskor räta tillsammans
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmasa, drag den lyfta maskan över maskan som stickades
= sätt 2 maskor på flätsticka framför arbetet, sticka 2 rätmaskor, sticka 2 rätmaskor från flätstickan
= sätt 2 maskor på flätsticka bakom arbetet, sticka 2 rätmaskor, sticka 2 rätmaskor från flätstickan
= sätt 4 maskor på flätsticka framför arbetet, sticka 4 rätmaskor, sticka 4 rätmaskor från flätstickan
= sätt 4 maskor på flätsticka bakom arbetet, sticka 4 rätmaskor, sticka 4 rätmaskor från flätstickan

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 195-36) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (12)

Hansi Koekkoek 01.12.2019 - 04:42:

Volgens mij moet tussen A.5b en A.1b A.3b (grote kabel) gebreid worden en tussen A.2b en A.6b A.4b (grote kabel) anders klopt het aantal steken niet

Michels Mireille 08.05.2019 - 22:10:

Bonjour, J ai un peu de mal à réaliser cette beauté. Si les aug. sont faites au milieu, je n arrivé pas à garder le cap pour les points, pourriez vous m éclairer ? Puisque si je les aug il y en a de plus en plus et donc trop pour les points réalisé.

DROPS Design 09.05.2019 kl. 10:38:

Bonjour Mme Michels, vous augmentez à la fois au milieu et sur les côtés (au début (= 1er A.1a) et à la fin (2ème A.2a) du rang) - Quand A.1a et A.2a sont terminés = 91 m. Tricotez ensuite les 22 m de A1a par ex ainsi: 1 m de A.3a et les 21 m de A.1b, puis tricotez les 22 m de A.1b ainsi: les 21 m de A.2b et la m de A.4a - on continue ainsi la torsade et en même temps, on augmente 1 m à 1 m des bords + 1 m de chaque côté de la m jersey. Bon tricot!

Rachel Joanis 29.01.2019 - 18:29:

Bonjour, lorsque je tricote les grilles suivantes, A.3a A.1b A.2b et A.4a certaines de ces grilles n'ont pas le même nombre de rangs, j'en ai conclu que je dois reprendre 4 rangs pour les grilles A.1b et A.2b afin d'arriver au bon nombre de rangs, est-ce exact? Et pourquoi ne pas l'avoir indique dans le patron? Merci d'avance pour votre réponse Rachel

DROPS Design 30.01.2019 kl. 07:24:

Bonjour Rachel, les diagrammes de type a sont les augmentations (ex A.3a), les diagrammes de type b se tricotent sur les mailles déjà augmentées et vont se répéter en hauteur jusqu'à la fin, effectivement, en fonction des motifs, ils peuvent se répéter différemment. Bon tricot!

Margitta Gehrt 03.01.2019 - 18:12:

Sehr schönes Tuch! Entschuldige, aber diese Anleitung ist kompliziert und es sind doch nur je 6 Maschen mehr bei der 2. und 3. Zunahme, warum heißt es dann 8 Maschen? Liebe Grüße

DROPS Design 04.01.2019 kl. 12:06:

Liebe Frau Gehrt, bei der 1. Reihe in A.1a und A.2b nehmen Sie 1 Masche in jedem Diagram = 4 Zunahme (2 vor die mittlere Masche und 2 danach). Nach der 3. und 5. Reihe nehmen Sie dann je 2 Maschen in jedem Diagram = 8 Zunahmen. So stricken Sie weiter: 1 x 4 Zunahmen, 2 x 8 Zunahmen, wie in den beiden Diagramme gezeigt. Viel Spaß beim stricken!

Nadine 15.12.2018 - 09:58:

Hallo, Ich bin jetzt kurz vorm beenden der Arbeit und habe A.1a und A.2a schon das zweite Mal gestrickt. Danach soll man ja A.3a und A.4a wiederholen und das Muster weiterführen. Was mache ich mit den 21 Maschen, die Zwischen A.3a und A.7b sind? Danke 😊

DROPS Design 17.12.2018 kl. 09:38:

Liebe Nadine, die neuen Maschen (innerhalb der Randmaschen und beidseitig der Mittelmasche) werden im Muster wie zuvor wiederholt = über A.3a und A.4a stricken Sie A.3b und A.4b mit A.4a dann A.5a mit A.4b usw. Viel Spaß beim stricken!

Yvonne Lund 14.12.2018 - 10:10:

Hej!\r\nJag har börjat sticka 195-36 en sjal ”shade of winter” men har svårt med att tolka den första diagram, jag tycker det ser ut som hål längst in mot mitten på båda sidor men det blir inte så om jag följer diagrammen. Desutom står der i beskrivningen att det ska vara 91 maskor när jag er klar med diagram A.2a A.1a. \r\nHoppas på svar från er. \r\nHälsning \r\nYvonne Lund \r\nTel 0705137974

DROPS Design 14.12.2018 kl. 11:01:

Hei Yvonne. Du har 7 masker på pinnen, og strikker slik: 1 kantmaske i rille, A.1a, A.2a, 1 maske glattstrikk (=midtmasken), A.1a, A.2a, 1 kantmaske i rille. Det økes med kast ytterst i begge diagrammene, altså mot yetterkanten av sjalet (A.1a på høyre side og A.2a på venstre side) og mote midten (A.2a på høyre side og A.1a på venstre side). Kastene skal ikke strikkes vridd, og det blir derfor hullmønster langs ytterkanten og langs midten. Når du er ferdig med A.1a/A.2a har du 22 masker i hvert diagram (=44 masker på hver side av midten). = 88 masker, pluss 1 midtmaske og 1 kantmaske i hver side = 91 masker. God fornøyelse.

Kim 06.11.2018 - 10:03:

Helaas klopt het bij mij nog steeds niet. Ik snap het nog.niet helemaal. Moet ik de teruggaande naald als verkeerde of.goede kant van het werk zien. Met vriendelijke groet, Kim

DROPS Design 07.11.2018 kl. 14:45:

Dag Kim,

De teruggaande naald moet je inderdaad alk verkeerde kant zien. Na het opzetten brei je 1 naald recht aan de verkeerde kant, dan keer je het werk en begin je met breien van het patroon zoals in de beschrijving is te lezen. Je breit steeds heen en en weer en de sjaal wordt vanuit het midden gebreid en je hebt steeds meer steken op de naald. Als er een verkooppunt bij je in de buurt is kun je ook altijd even langs gaan, zodat iemand met je mee kan kijken.

Kim 02.11.2018 - 18:42:

Er staat dat de goede kant in de tekening is beschreven, Hoe worden dan de teruggaande naalden gebreid? Prachtige omslagdoek!

DROPS Design 04.11.2018 kl. 20:29:

Dag Kim,

In de telpatronen zijn zowel de heengaande als de teruggaande naalden weergegeven, maar gezien aan de goede kant van het werk. Voor elk symbool staat aangegeven hoe je deze op de goede of de vereerde kant breit. Hier vind je meer info over het lezen van telpatronen.

Pilar 15.10.2018 - 18:57:

Podría darme el sketch para talla 48. También me gustaría tener planos de jerséis a ochos, para el mismo caso

Monika Opočenská 15.10.2018 - 18:22:

Dobrý den, prosím jak mám chápat *-*1x zopakujeme. Má to být *vzor A.1a (= 1 oko), vzor A.2a (= 1 oko)*, 1 středové oko lícovým žerzejem, *-* 1x zopakujeme a končíme 1 krajovým okem vroubkovým vzorem. Má to tedy být A.1a, A.2a a znovu A1a A.2a? Já bych to spíš dělala A1.a, A.2a a A2.a, A.1a. Aby to bylo zrcadlově a ne za sebou. Ráda bych šátek upletla, jen tomu potřebuju rozumět. Děkuji Monika Opočenská

DROPS Design 18.10.2018 kl. 06:39:

Dobrý den, Moniko, průběh vzoru je v pořádku - po prohození sekvencí vzoru by nevycházelo přidávání (vzory se rozšiřují vždy jen na jednu stranu). Zrcadlení je již zakotveno přímo ve vzorku - jednotlivé vzorové pruhy, "paprsky", by na sebe měly u středové linky navazovat. Hodně zdaru! Hana

Kommentér oppskrift DROPS 195-36