DROPS / 195 / 17

Daydreamer by DROPS Design

Neulottu huivi DROPS Lace- tai BabyAlpaca Silk -langasta. Työssä on ainaoikeinneuletta ja pitsineuletta.

Tagit: huivit, pitsineule,

DROPS Design: Malli la-037
Lankaryhmä A
-------------------------------------------------------

Mitat:
Korkeus keskeltä n. 38 cm
Yläreunan pituus n. 184 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS LACE (kuuluu lankaryhmään A):
100 g väriä 7120, vaalea harmaanvihreä
Tai:
Garnstudion DROPS BABY ALPACA SILK (kuuluu lankaryhmään A):
250 g väriä 7402, vaalea merenvihreä

-------------------------------------------------------
TARVIKKEET:

NEULETIHEYS:
23 silmukkaa ainaoikeaa leveyssuunnassa ja 45 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

HUOM!
Mikäli tämä huivi neulotaan DROPS Lace-langasta, se pingotetaan myöhemmin mittoihinsa, joten neuletiheys ei ole niin tärkeä. On kuitenkin hyvä tarkistaa, ettei neulota liian löyhää/kireää. Tee ainaoikein -neuleinen mallitilkku puikoilla nro 3,5 ja tarkista, että saat oikean neuletiheyden.

PUIKOT:
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3,5 tai käsialan mukaan: Pituus 80 cm.

Kommentit (17)

70% Alpakkaa, 30% Silkkiä
alkaen 6.00 € /50g
DROPS Lace uni colour DROPS Lace uni colour 6.00 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Lace mix DROPS Lace mix 6.00 € /50g

-------------------------------------------------------

NYPPY:
Nyppy voidaan tehdä eri tavoin. Ensimmäisen menetelmän mukaan tehty nyppy neulotaan seuraavalla nurjan puolen kerroksella yhteen. Toisen menetelmän mukaan tehty nyppy on virkattu ja se on valmis yhden kerroksen aikana. Valitse haluamasi menetelmä. Kun neulot piirroksen mallineuletta, kerroksella on paljon silmukoita, joten tee tarvittaessa nypyistä ensin koetilkku.

1.MENETELMÄ:
Neulo samaan silmukkaan 7 silmukkaa näin: *1 silmukka oikein, 1 langankierto*, toista *-* yhteensä 3 kertaa ja neulo lopuksi 1 silmukka oikein = 7 silmukkaa. On tärkeää, että vedät silmukat riittävän pitkiksi (n. 1 cm), koska muuten silmukoiden yhteen neulominen voi olla hankalaa. Älä käännä työtä, vaan neulo loput kerroksesta ohjeen/piirroksen mukaisesti. Neulo seuraavalla nurjan puolen kerroksella jokaisen nypyn 7 silmukkaa nurin yhteen.

2.MENETELMÄ: Nyppy virkataan virkkuukoukulla, joka on saman paksuinen kuin ohjeen puikot. Neulo samaan silmukkaan 7 silmukkaa näin: *1 silmukka oikein, 1 langankierto*, toista *-* yhteensä 3 kertaa ja neulo lopuksi 1 silmukka oikein = 7 silmukkaa. On tärkeää, että vedät silmukat riittävän pitkiksi (n. 1 cm). Tee 1 langankierto koukulle ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien silmujen/silmukoiden läpi, kiristä lanka ja ota koukulla oleva silmukka oikean käden puikolle.

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Tee tarvittaessa piirroksen edellisen kerroksen jokaisen langankierron yläpuolelle 1 langankierto samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Langankierrot päätetään kuten muut silmukat. On tärkeää, että lankaa ei kiristetä. Mikäli päätösreunasta tulee kuitenkin liian kireä, voit päättää silmukat paksummalla puikolla.

PINGOTUS:
Mikäli käytät lankaryhmän A toista lankaa, huivia ei tarvitse pingottaa. Aseta kuitenkin neule tasaiselle alustalle mittoihinsa, kostuta ja anna kuivua. Toista tämä menettelytapa jokaisen pesun jälkeen.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

HUIVI: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan tasona pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Huivi neulotaan AINAOIKEIN -NEULEENA (lue selitys yllä).

HUIVI:
Luo 13 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3,5 Lace- tai BabyAlpaca Silk -langalla. Neulo 1 kerros oikein nurjalta puolelta. Seuraava kerros neulotaan näin:
1.KERROS (= oikea puoli): Tee 1 langankierto puikolle, 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle ja neulo loput silmukat oikein (= työhön lisättiin 2 silmukkaa).
2.KERROS (= nurja puoli): Tee 1 langankierto puikolle, 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle ja neulo loput silmukat oikein (= työhön lisättiin 2 silmukkaa).

Toista kerrokset 1.-2. vielä 3 kertaa (yhteensä 4 kertaa) = 29 silmukkaa.

Neulo sitten seuraava kerros (= oikea puoli) näin:
Tee 1 langankierto puikolle, 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, 1 silmukka oikein, *tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, tee 1 langankierto puikolle, 1 silmukka oikein*, toista *-* yhteensä 8 kertaa ja neulo 3 silmukkaa oikein (= työhön lisättiin 10 silmukkaa) = 39 silmukkaa.
Neulo seuraava kerros (= nurja puoli) näin: Tee 1 langankierto puikolle, 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle ja neulo loput silmukat oikein (= työhön lisättiin 2 silmukkaa) = 41 silmukkaa.

Toista kerrokset 1.-2. yhteensä 10 kertaa = 81 silmukkaa.

Neulo sitten seuraava kerros (= oikea puoli) näin:
Tee 1 langankierto puikolle, 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, 2 silmukkaa oikein, *tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, tee 1 langankierto puikolle, 1 silmukka oikein*, toista *-* yhteensä 25 kertaa ja neulo 3 silmukkaa oikein (= työhön lisättiin 27 silmukkaa) = 108 silmukkaa.
Neulo seuraava kerros (= nurja puoli) näin: Tee 1 langankierto puikolle, 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle ja neulo loput silmukat oikein (= työhön lisättiin 2 silmukkaa) = 110 silmukkaa.

Toista kerrokset 1.-2. yhteensä 15 kertaa = 170 silmukkaa.

Neulo sitten seuraava kerros (= oikea puoli) näin:
Tee 1 langankierto puikolle, 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, 1 silmukka oikein, *tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, tee 1 langankierto puikolle, 1 silmukka oikein*, toista *-* yhteensä 55 kertaa ja neulo 3 silmukkaa oikein (= työhön lisättiin 57 silmukkaa) = 227 silmukkaa.
Neulo seuraava kerros (= nurja puoli) näin: Tee 1 langankierto puikolle, 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle ja neulo loput silmukat oikein (= työhön lisättiin 2 silmukkaa) = 229 silmukkaa.

Toista kerrokset 1.-2. yhteensä 5 kertaa = 249 silmukkaa.

HUOM! Tee nyt sivulisäykset eri tavoin, neulo seuraava kerros näin:
3.KERROS (= oikea puoli): Neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle ja neulo loput silmukat oikein (= työhön lisättiin 1 silmukka).
4.KERROS (= nurja puoli): Neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle ja neulo loput silmukat oikein (= työhön lisättiin 1 silmukka).

Toista kerrokset 3.-4. yhteensä 17 kertaa = 283 silmukkaa.

Neulo sitten seuraava kerros (= oikea puoli) näin:
Neulo 2 silmukkaa oikein, *tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, tee 1 langankierto puikolle, 1 silmukka oikein*, toista *-* yhteensä 93 kertaa ja neulo 2 silmukkaa oikein (= työhön lisättiin 93 silmukkaa) = 376 silmukkaa.
Neulo seuraava kerros (= nurja puoli) näin: Neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle ja neulo loput silmukat oikein (= työhön lisättiin 1 silmukka) = 377 silmukkaa.

Toista kerrokset 3.-4. yhteensä 15 kertaa = 407 silmukkaa.

Jatka neulomalla mallineuletta piirrosten A.1 ja A.2 mukaisesti. LUE KOKO KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA! Työssä on paljon silmukoita ja suosittelemme, että kiinnität työhön merkkilankoja tai merkkejä, jotta piirrosten mallikertojen rajakohdat erottuisivat paremmin. Eli kiinnitä 1 merkkilanka/merkki joka 14.silmukan jälkeen ja anna niiden kulkea työn mukana.

Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin:
Toista piirroksen A.1 mallikertaa yhteensä 29 kertaa kerroksella, neulo viimeisellä silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti. Jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes olet neulonut piirrokset loppuun. Päätä silmukat löyhästi seuraavalla oikean puolen kerroksella (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN yllä).

PINGOTUS:
Laita huivi haaleaan veteen ja odota, kunnes se on läpimärkä. Purista varovasti vesi pois (älä väännä). Laita sitten huivi pyyheliinan sisään ja rullaa pyyheliinaa. Purista lisää vettä pois, kunnes huivi on vain hieman kostea. Mikäli käytät jotakin toista lankaryhmän A lankaa, lue PINGOTUS yllä.
Aseta neule mittoihinsa sopivalle alustalle ja kiinnitä nuppineuloin. Anna kuivua. Toista tämä menettelytapa jokaisen pesun jälkeen.

Piirros

= oikea silmukka oikealta puolelta, oikea silmukka nurjalta puolelta
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein (työhön tulee muodostua reikä)
= neulo 2 silmukkaa oikein yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein ja vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen ja vedä nostettu silmukka kavennuksen yli
= NYPPY (katso selitys ohjeesta)

Marianne Hrouda-Rasmussen 29.03.2019 - 12:22:

Jeg prøver lige igen om I kan svare: 26.03.2019 - 15:32: Forstår ikke den række hulmønster kun skal laves 1 gang (den hvor der afsluttes med at være 377m). På billedet ser det ud som den skal strikes 4 gange men det fremgår ikke af opskriften ? Efter den ene række med hulmøsteret skal der igen strikes 3. og 4. p 15 gange = 407 m, og så starter det afsluttende mønster! med A1 og A2 ?

DROPS Design 03.04.2019 kl. 09:41:

Hei Marianne. Se svar under, hilsen DROPS

Marianne 26.03.2019 - 15:32:

Forstår ikke den række hulmønster kun skal laves 1 gang (den hvor der afsluttes med at være 377m). På billedet ser det ud som den skal strikes 4 gange men det fremgår ikke af opskriften ? Efter den ene række med hulmøsteret skal der igen strikes 3. og 4. p 15 gange = 407 m, og så starter det afsluttende mønster! med A1 og A2 ?

DROPS Design 02.04.2019 kl. 13:47:

Hei Marianne. Første strikker du 1. og 2. pinne 4 ganger (= 29 masker på pinnen) så strikkes 1 hullrad, så gjentar du 1. og 2. pinne totalt 10 ganger (=81 masker), så strikkes 1 ny hullrad, så gjentas 1. og 2 pinne 15 ganger (= 170 masker) så strikkes 1 ny hullrad osv. Det avsnittet der du ender på 377 masker, er altså forklaringen på siste/ fjerde hullrad. Alle radene der du skal strikke 1 kast, 2 rett sammen over alle maskene, blir en hullrad. God fornøyelse

Ingrid 13.02.2019 - 20:39:

Bedankt, had de beschrijving verkeerd gelezen. Alles is nu duidelijk. Alvast bedankt.

Ingrid 12.02.2019 - 19:47:

Ik heb de indruk dat na het tweede deel het aantal steken niet klopt. Is het de bedoeling dat in het 3de deel de omslagen doorlopen over de ganse breedte van het werk.

DROPS Design 13.02.2019 kl. 10:52:

Dag Ingrid,

Wat bedoel je met het derde deel?

Het patroon is a.h.w. opgeknipt in delen waarbij je steeds eerst twee naalden breit met het gaatjespatroon en daarna de ribbels steeds herhaalt met aan de zijkanten omslagen (naald 1 en 2 en later naald 3 en 4 met 1 omslag aan weerszijden)

Maria Virtuani 02.01.2019 - 22:35:

Bello scialle. Semplice e raffinato.

Bina 19.11.2018 - 10:51:

Jeg kan ikke se diagrammet mere, hvor blev det af?

DROPS Design 19.11.2018 kl. 11:28:

Hei Bina. Diagrammet ligger fortsatt nederst på siden, under selve oppskriften. Vi har sjekket den danske oppskriften, og det er synlig her også. Gjelder det uansett hvaslags enhet du bruker (Pc/mobil/nettbrett)? kan du se diagrammet på et av de andre språkene, feks i den norske oppskriften?

Wenche 06.11.2018 - 20:17:

Daydreamer: Is it correct knitting «Make 1 yarn over, knit 1, 1 yarn over» in the beginning of the rows? The edge of the shalw gets so big yarnloops and they seem so fragile... It does not look like that on the picture.

DROPS Design 07.11.2018 kl. 08:21:

Dear Mrs Wenche, that's right, you start some rows with 1 yarn over - make sure that they aren't neither too loose, nor too tight. The shawl has been blocked and this is not visible anymore. Happy knitting!

Dea 28.08.2018 - 20:33:

C'è un refuso dove dice l'occorrente "Or use: DROPS BABYALPACA SILK di Garnstudio ..." :)

DROPS Design 29.08.2018 kl. 09:23:

Buongiorno Dea. Abbiamo corretto il testo. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Giuseppina 06.07.2018 - 15:03:

Elegante

Carmen 03.07.2018 - 21:16:

Sehr sehr nah am Original eines anderen Designers !

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 195-17