DROPS / 183 / 3

Narvik Set by DROPS Design

Settet består av: Stickad mössa, halsvärmare och vantar med flerfärgat nordiskt mönster. Settet är stickat i DROPS Karisma

DROPS Design: Modell u-833
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Till hela settet går det åt ca 200 g färg 44, ljus grå, 100 g färg 01, natur och 50 g färg 48, vinröd (i alla storlekar).
-----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Storlek: S/M - M/L - L/XL
Passar huvudmått: ca 54/56 - 56/58 - 58/60 cm
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
50 g i alla storlekar i följande färger:
färg 44, ljus grå
färg 01, natur
färg 48, vinröd

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 cm) NR 3,5 – eller de stickor du måste använda för att få 22 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA (40 cm) NR 3 - till resår.
-----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Storlek: S/M - M/L - L/XL
MÅTT: Omkrets upptill: 50-53-57 cm. Höjd: 26-28-30 cm.
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
100 g i alla storlekar i färg 44, ljus grå
50 g i alla storlekar i färg 01, natur

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (40 cm) NR 4 – eller den sticka du måste använda för att få 21 maskor och 28 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA (40 cm) NR 3 – till resår.
-----------------------------------------------------------

VANTAR:
Storlek: S/M - M/L - L/XL
Mått: Längd: 25-26-27 cm.
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
50-100-100 g färg 44, ljus grå
50 g i alla storlekar i följande färger:
färg 01, natur
färg 48, vinröd

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 3,5 – eller de stickor du måste använda för att få 22 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 3 – till resår.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 161kr. Läs mer.

För att beräkna hur det ska minskas/ökas jämnt räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 111 maskor) och delar med det antal minskningar/ökningar som ska göras (t.ex 7) = 15,9.
I detta exempel stickas ca var 15:e och var 16:e maska räta tillsammans när det minskas. Om det ska ökas görs det 1 omslag om stickan efter ca var 16:e maska, på nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

MÖNSTER:
Mössa: Se diagram A.1 och A.2.
Halsvärmare: Se diagram A.2 och A.3.
Vantar: Se diagram A.4 och A.5.
Hela mönstret stickas i slätstickning.

ÖKNINGSTIPS (gäller tumkilen på vanten):
Sticka fram till maskan med markör i, gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska (= maskan med markör i), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Nästa gång det ökas stickas det så här: Sticka tills det återstår 1 maska före maskan med markör i, gör 1 omslag om stickan, sticka 3 rätmaskor, gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). Fortsätt ökningen så på vartannat varv, dvs det ökas hela tiden på utsidan av de ökade maskorna.

MINSKNINGSTIPS (gäller vanten):
Börja 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, 2 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 2 maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arbetet stickas runt på rundsticka, nerifrån och upp. Byt till strumpstickor när det behövs.
Lägg upp 111-117-123 maskor på rundsticka 3 med vinröd. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (= 1 rätmaska. 2 avigmaskor) i 3-4-4 cm. Sticka 1 varv rätt där det minskas 3-5-7 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS = 108-112-116 maskor. Byt till rundsticka 3,5 och sticka A.1 (= 27-28-29 rapporter à 4 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! På sista varvet i A.1 minskas det 0-4-2 maskor jämnt fördelat = 108-108-114 maskor. Sedan stickas A.2 runt (= 18-18-19 rapporter à 6 maskor). När A.2 är färdigstickat mäter arbetet ca 16-17-17 cm. Fortsätt med slätstickning och ljus grå. När arbetet mäter 18-19-20 cm sätts det 6 markörer i arbetet med 18-18-19 maskor mellan varje markör. På nästa varv minskas det 1 maska efter varje markör genom att sticka 2 maskor räta tillsammans (= 6 maskor minskade). Minska så på vartannat varv totalt 6-6-7 ggr och sedan på varje varv totalt 10 ggr i alla storlekar = 12 maskor kvar i alla storlekar. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Mössan mäter ca 25-26-28 cm uppifrånoch ner.

GARNBOLL:
Gör en garnboll på ca 8 cm i diameter med natur. Sy fast garnbollen överst på mössan.
----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Arbetet stickas runt på rundsticka uppifrån och ner till översta delen av halsvärmaren är färdig. Sedan delas arbetet i sidorna och fram- och bakstycket stickas fram och tillbaka på rundsticka var för sig.
Lägg upp 111-117-126 maskor på rundsticka 3 med ljus grå. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (= 1 rätmaska, 2 avigmaskor) i 3 cm. Sticka 1 varv rätt där det minskas 7-5-6 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS = 104-112-120 maskor. Byt till rundsticka 4 och sticka A.3 (= 26-28-30 rapporter à 4 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! På sista varvet i A.3 ökas det 4-2-0 maskor jämnt fördelat = 108-114-120 maskor. Sedan stickas A.2 runt (= 18-19-20 rapporter à 6 maskor). När A.2 är färdigstickat fortsätts det med ljus grå till färdigt mått. När arbetet mäter 10-11-12 cm sätts det 1 markör i början av varvet och 1 markör efter 54-57-60 maskor (= 1 markör i varje sida). Nu stickas det 6 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, över 8 maskor i varje sida (markörerna sitter mitt i dessa 8 maskorna – de övriga maskorna stickas i slätstickning). När det har stickats 6 varv rätstickning på höjden i varje sida delas arbetet vid båda markörerna och fram- och bakstycket stickas färdiga var för sig. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

BAKSTYCKE:
= 54-57-60 maskor. Sticka slätstickning fram och tillbaka med 4 kantmaskor i RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, i varje sida. När arbetet mäter 12-13-14 cm från delningen stickas det 1 varv avigt från avigsidan där det ökas 12 maskor jämnt fördelat i alla storlekar (de 4 kantmaskorna i varje sida fortsätts i rätstickning och det ökas inte över dessa 4 maskorna) = 66-69-72 maskor. Byt till rundsticka 3 och sticka nästa varv så här från rätsidan: 4 kantmaskor i rätstickning, * 1 rätmaska, 2 avigmaskor *, upprepa *-* tills det återstår 5 maskor på stickan, sticka 1 rätmaska och avsluta med 4 kantmaskor i rätstickning (omslagen från föregående varv stickas vridna så att det inte blir hål). Fortsätt resåren så i 3 cm. Maska sedan av med rätstickning över rätstickning, rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor, men för att avmaskningskanten inte ska strama görs det 1 omslag om stickan efter var 6:e maska samtidigt som det maskas av (omslagen maskas av som vanliga maskor). Kragen mäter ca 26-28-30 cm från uppläggningskanten och ner.

FRAMSTYCKE:
= 54-57-60 maskor. Sticka på samma sätt som bakstycket.
----------------------------------------------------------

HÖGER VANTE:
Arbetet stickas runt på strumpstickor.
Lägg upp 42-45-51 maskor på strumpstickor 3 med vinröd. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (= 1 rätmaska, 2 avigmaskor) i 3 cm. Sticka 1 varv rätt där det minskas 6-5-3 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS = 36-40-48 maskor. Byt till strumpstickor 3,5 och sticka A.4 (= 9-10-12 rapporter à 4 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! På sista varvet i A.4 ökas det 0-2-0 maskor jämnt fördelat = 36-42-48 maskor. Sedan stickas A.5 (= 6-7-8 rapporter à 6 maskor). När A.5 är färdigstickat mäter arbetet ca 8 cm. Fortsätt med ljus grå till färdigt mått. SAMTIDIGT på första varvet efter A.5 sätts det 1 markör i första maskan på varvet. Nu ökas det till tumkil genom att öka 1 maska på varje sida av maskan med markör i – läs ÖKNINGSTIPS! Öka så på vartannat varv totalt 6-7-8 ggr = 48-56-64 maskor. Sticka sedan vidare tills arbetet mäter 12-13-14 cm. På nästa varv sätts de 13-15-17 tumkilsmaskorna på en tråd, fortsätt runt med ljus grå och lägg samtidigt upp 1 ny maska på stickan över maskorna på tråden = 36-42-48 maskor. Sticka vidare till vanten mäter 21-22-23 cm (det återstår nu ca 4 cm till färdig längd, prova ev vanten på och sticka till önskad längd). Sätt 1 markör i början av varvet och 1 markör efter 18-21-24 maskor. På nästa varv minskas det 1 maska på varje sida av båda markörerna – läs MINSKNINGSTIPS (= 4 maskor minskade). Minska så på vartannat varv totalt 5-4-3 ggr och sedan på varje varv totalt 3-5-7 ggr = 4-6-8 maskor kvar på varvet. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt.

TUMME:
Sätt tillbaka de 13-15-17 tumkilsmaskorna från tråden på strumpstickor 3,5 och sticka upp 2 maskor bakom tummen med ljus grå = 15-17-19 maskor. Sticka slätstickning runt till själva tummen mäter ca 5-5½-6 cm (prova ev vanten på, det återstår nu ca ½ cm till färdig längd). Sticka 2 räta varv där maskorna stickas räta tillsammans två och två på båda varven = 4-5-5 maskor kvar på stickan. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt.

VÄNSTER VANTE:
Lägg upp och sticka på samma sätt som höger vante, men när ökningen till tumkil börjar stickas det så här: Öka till tumme genom att öka 1 maska på varje sida av sista maskan på varvet. Resten av vanten stickas på samma sätt som höger vante.

Diagram

= vinröd
= ljus grå
= natur
= minskningsvarv/ökningsvarv

Sue Mellgren 11.08.2018 - 20:04:

Neck warmer. After back piece is 5\" and I end on a P row, do my first row of 4 K, *K1P2* until last 5, then K5. what do I do when I flip to the wrong side? Exact same stitches? I tried that and it doesn\'t seem to make any sort of a pattern after the 1\".

DROPS Design 12.08.2018 kl. 17:22:

Dear Sue, when the piece measures 5", you have to work a purl row in which you increase 12 sts inside the 4 edge sts at each side. Then, you have to change needle and work: 4 edge stitches in garter stitch, * knit 1, purl 2 *, repeat from *-* until there are 5 stitches left on the row, knit 1 and finish with 4 edge stitches in garter stitch. Then, continue like this for 1". Happy knitting!

Carole 17.10.2017 - 03:15:

Bonjour J'ai un problème avec les augmentations pour les mitaines. Je fais les jetés tel que décrit mais les trous sont encore trop apparent. Est-ce que je peux faire d'autres sortes d'augmentations pour être certaine de ne plus avoir ces trous? Merci beaucoup de votre aide.

DROPS Design 17.10.2017 kl. 09:32:

Bonjour Carole, vous pouvez tout à fait utiliser la technique que vous souhaitez pour augmenter. Bon tricot!

Ann-Mari Lageholm 26.09.2017 - 20:16:

Hittar inte själva stickbeskrivningen, endast garnåtgång och diagram???

DROPS Design 27.09.2017 kl. 09:12:

Hei Ann-Mari. Her var det lagt dobbelt, men det er nå ordnet og oppskriften ligger nå under bildet. Takk for at du gjorde oss oppmerksom på dette. God Fornøyelse med å strikke dette flotte settet.

Kommentér oppskrift DROPS 183-3