DROPS / 185 / 7

Narvik Set by DROPS Design

Settet består av: Stickad mössa och halsvärmare med flerfärgat nordiskt mönster till herr. Settet är stickat i DROPS Merino Extra Fine.

DROPS Design: Modell me-125
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Till hela settet går det åt ca 200 g färg 05, ljus grå, 100 g färg 01, natur och 50 g färg 11, röd (i alla storlekar).
-----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Storlek: S/M - L/XL
Passar huvudmått: ca 57/59 - 59/61 cm
Garnåtgång:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
100-100 g färg 05, ljus grå
50-50 g färg 01, natur
50-50 g färg 11, röd

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 cm) NR 3,5 – eller de stickor du måste använda för att få 22 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA (40 cm) NR 3 - till resår.
-----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Storlek: S/M - M/L - L/XL
MÅTT: Omkrets upptill: 50-53-57 cm. Höjd: 26-28-30 cm.
Garnåtgång:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
100 g i alla storlekar i färg 05, ljus grå
50 g i alla storlekar i färg 01, natur

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (40 cm) NR 4 – eller den sticka du måste använda för att få 21 maskor och 28 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA (40 cm) NR 3 – till resår.
-----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 231kr. Läs mer.

För att beräkna hur det ska minskas/ökas jämnt räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 114 maskor) och delar med det antal minskningar/ökningar som ska göras (t.ex 2) = 57.
I detta exempel stickas ca var 56:e och var 57:e maska räta tillsammans när det minskas. Om det ska ökas görs det 1 omslag om stickan efter ca var 57:e maska, på nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

MÖNSTER:
Mössa: Se diagram A.1 och A.2.
Halsvärmare: Se diagram A.3 och A.4.
Hela mönstret stickas i slätstickning.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arbetet stickas runt på rundsticka, nerifrån och upp. Byt till strumpstickor när det behövs.
Lägg upp 114-123 maskor på rundsticka 3 med röd. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (= 1 rätmaska, 2 avigmaskor) i 2 cm. Sticka 1 varv rätt där det minskas 2-3 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS = 112-120 maskor. Byt till rundsticka 3,5 och sticka mönster A.1 (= 28-30 rapporter à 4 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! På sista varvet i A.1 ökas det 2-0 maskor jämnt fördelat = 114-120 maskor. Sedan stickas A.2 runt (= 19-20 rapporter à 6 maskor). När A.2 är färdigstickat mäter arbetet ca 7 cm. Fortsätt med slätstickning och ljus grå. När arbetet mäter 18-20 cm minskas det 2-0 maskor jämnt fördelat = 112-120 maskor. Sätt 8 markörer i arbetet med 14-15 maskor mellan varje markör. På nästa varv minskas det 1 maska efter varje markör genom att sticka 2 maskor räta tillsammans (= 8 maskor minskade). Minska så på vartannat varv totalt 9 ggr = 40-48 maskor. På nästa varv stickas 2 och 2 maskor räta tillsammans = 20-24 maskor. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Mössan mäter ca 27-29 cm uppifrånoch ner.
----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Arbetet stickas runt på rundsticka uppifrån och ner tills översta delen av halsvärmaren är färdig. Sedan delas arbetet i sidorna och fram- och bakstycket stickas fram och tillbaka på rundsticka var för sig.
Lägg upp 111-117-126 maskor på rundsticka 3 med ljus grå. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (= 1 rätmaska, 2 avigmaskor) i 3 cm. Sticka 1 varv rätt där det minskas 7-5-6 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS = 104-112-120 maskor. Byt till rundsticka 4 och sticka A.3 (= 26-28-30 rapporter à 4 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! På sista varvet i A.3 ökas det 4-2-0 maskor jämnt fördelat = 108-114-120 maskor. Sedan stickas A.4 runt (= 18-19-20 rapporter à 6 maskor). När A.4 är färdigstickat fortsätts det med ljus grå till färdigt mått. När arbetet mäter 10-11-12 cm sätts det 1 markör i början av varvet och 1 markör efter 54-57-60 maskor (= 1 markör i varje sida). Nu stickas det 6 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, över 8 maskor i varje sida (markörerna sitter mitt i dessa 8 maskorna – de övriga maskorna stickas i slätstickning). När det har stickats 6 varv rätstickning på höjden i varje sida delas arbetet vid båda markörerna och fram- och bakstycket stickas färdiga var för sig. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

BAKSTYCKE:
= 54-57-60 maskor. Sticka slätstickning fram och tillbaka med 4 kantmaskor i RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, i varje sida. När arbetet mäter 12-13-14 cm från delningen stickas det 1 varv avigt från avigsidan där det ökas 12 maskor jämnt fördelat i alla storlekar (de 4 kantmaskorna i varje sida fortsätts i rätstickning och det ökas inte över dessa 4 maskorna) = 66-69-72 maskor. Byt till rundsticka 3 och sticka nästa varv så här från rätsidan: 4 kantmaskor i rätstickning, * 1 rätmaska, 2 avigmaskor *, upprepa *-* tills det återstår 5 maskor på stickan, sticka 1 rätmaska och avsluta med 4 kantmaskor i rätstickning (omslagen från föregående varv stickas vridna så att det inte blir hål). Fortsätt resåren så i 3 cm. Maska sedan av med rätstickning över rätstickning, rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor, men för att avmaskningskanten inte ska strama görs det 1 omslag om stickan efter var 6:e maska samtidigt som det maskas av (omslagen maskas av som vanliga maskor). Kragen mäter ca 26-28-30 cm från uppläggningskanten och ner.

FRAMSTYCKE:
= 54-57-60 maskor. Sticka på samma sätt som bakstycket.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 17.09.2018
Rättelse: MÖSSA 100g färg 05 (inte 50g).
HALS: ... = 108-114-120 maskor. Sedan stickas A.4 runt (= 18-19-20 rapporter à 6 maskor). När A.4 är färdigstickat fortsätts det med ljus grå till färdigt mått

= minskningsvarv/ökningsvarv - se förklaring i beskrivningen!

Emelie 16.09.2018 - 21:35:

Stämmer verkligen garnåtgången till mössan? Stickar den större storleken och garnet är nu slut precis när jag ska börja göra minskningarna (arb mäter 20 cm). Står att det ska gå åt 50 g till mössan och 100 till halsvärmaren men 200g om man stickar båda - hur går det ihop?

DROPS Design 17.09.2018 kl. 11:28:

Hei Emelie. Her ser det ut som det har skjedd en glipp. Det skal være 100 g grå til luen. Dette har nå blitt rettet i oppskriften, takk for beskjed og god fornøyelse.

Petra Nyman 29.07.2018 - 09:37:

Hej! Det är ett fel i beskrivningen för halsvärmaren. Diagram A2 hör väl till mössan, A4 hör till halsvärmaren?

Kommentér oppskrift DROPS 185-7