DROPS / 183 / 3

Narvik Set by DROPS Design

Settiin kuuluu: Neulotut kuviolliset myssy, kauluri ja käsineet. Setti neulotaan DROPS Karisma-langasta.

DROPS Design: Malli u-833
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------
Koko settiin tarvitset (joka kokoon) n. 200 grammaa väriä 44, vaaleanharmaa, 100 grammaa väriä 01, luonnonvalkoinen ja 50 grammaa väriä 48, viininpunainen.
-----------------------------------------------------------

MYSSY:
Koko: S/M - M/L - L/XL
Pään ympärys: n. 54/56 - 56/58 - 58/60 cm
väri 44, vaaleanharmaa
väri 01, luonnonvalkoinen
väri 48, viininpunainen

-----------------------------------------------------------

KAULURI:
Koko: S/M - M/L - L/XL
Mitat: Yläreunan ympärys: 50-53-57 cm. Korkeus: 26-28-30 cm.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS KARISMA (kuuluu lankaryhmään B):
joka kokoon 100 g väriä 44, vaaleanharmaa
joka kokoon 50 g väriä 01, luonnonvalkoinen

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä B)". Katso alla oleva linkki.

DROPS PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 3 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 21 silmukkaa ja 28 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.
-----------------------------------------------------------

KÄSINEET:
Koko: S/M - M/L - L/XL
Mitat: Pituus: 25-26-27 cm.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS KARISMA (kuuluu lankaryhmään B):
50-100-100 g väriä 44, vaaleanharmaa
joka kokoon 50 g seuraavista väreistä:
väri 01, luonnonvalkoinen
väri 48, viininpunainen

Saat tämän mallin langat alkaen 18.90€. Lue lisää.

Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan/lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 111 silmukkaa) ja jaa tämä luku kavennusten/lisäysten määrän kanssa (esim. 7) = 15,9.
Tässä esimerkissä kavennetaan neulomalla n. joka 15. ja joka 16.silmukka oikein yhteen. Lisäykset tehdään 1 langankierrolla n. joka 16.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

MALLINEULE:
Myssy: Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2.
Kauluri: Katso ruutupiirrokset A.2 ja A.3.
Käsineet: Katso ruutupiirrokset A.4 ja A.5.
Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

LISÄYSVINKKI (käsineen peukalokiila):
Neulo merkittyyn silmukkaan asti, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein (= merkitty silmukka), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää. Tee seuraavalla kerralla lisäykset näin: Neulo kunnes merkittyä silmukkaa edeltää 1 silmukka, tee 1 langankierto puikolle, neulo 3 silmukkaa oikein, tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros, eli tee aina lisäykset aiemmin lisättyjen silmukoiden ulkopuolella.

KAVENNUSVINKKI (käsine):
Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).
----------------------------------------------------------

MYSSY:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, alhaalta ylös. Vaihda työhön sukkapuikot, kun pyöröpuikko käy liian pitkäksi.
Luo 111-117-123 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3 viininpunaisella langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 3-4-4 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 2 silmukkaa nurin). Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 3-5-7 silmukkaa (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 108-112-116 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5 ja neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 27-28-29 kpl 4 silmukan mallikertaa). TARKISTA NEULETIHEYS! Kavenna tasavälein piirroksen A.1 viimeisellä kerroksella 0-4-2 silmukkaa = 108-108-114 silmukkaa. Neulo sitten mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.2 mukaisesti (= 18-18-19 kpl 6 silmukan mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, työn korkeus on n. 16-17-17 cm. Jatka sileää neuletta vaaleanharmaalla langalla. Kun työn korkeus on 18-19-20 cm, kiinnitä 6 merkkilankaa työhön aina 18-18-19 silmukan välein. Kavenna seuraavalla kerroksella jokaisen merkkilangan jälkeen 1 silmukka, neulomalla 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 6 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 6-6-7 kertaa ja sitten jokaisella kerroksella yhteensä 10 kertaa = 12 silmukkaa jäljellä työssä. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä lanka ja päättele langanpäät. Myssyn korkeus päälaelta alaspäin mitattuna on n. 25-26-28 cm.

TUPSU:
Tee luonnonvalkoisesta langasta 1 tupsu, jonka halkaisija on n. 8 cm. Kiinnitä tupsu myssyn päälaelle.
----------------------------------------------------------

KAULURI:
Neulotaan ylhäältä alas suljettuna neuleena pyöröpuikolla, kunnes kaulurin yläosa on valmis. Tämän jälkeen työ jaetaan sivuista ja etu- ja takakappale neulotaan tasona erikseen.
Luo 111-117-126 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3 vaaleanharmaalla langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 3 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 2 silmukkaa nurin). Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 7-5-6 silmukkaa (lue KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 104-112-120 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4 ja neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 26-28-30 kpl 4 silmukan mallikertaa). TARKISTA NEULETIHEYS! Lisää tasavälein piirroksen A.3 viimeisellä kerroksella 4-2-0 silmukkaa = 108-114-120 silmukkaa. Neulo sitten mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.2 mukaisesti (= 18-19-20 kpl 6 silmukan mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, jatka neulomista vaaleanharmaalla langalla lopulliseen mittaan asti. Kun työn korkeus on 10-11-12 cm, kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun ja 1 merkkilanka 54-57-60 silmukan jälkeen (= 1 merkkilanka kummassakin sivussa). Neulo nyt kummankin sivun keskimmäisillä 8 silmukalla 6 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä, merkkilanka on näiden 8 silmukan keskellä), muilla silmukoilla neulotaan sileää neuletta. Kun olet neulonut kummassakin sivussa 6 kerrosta ainaoikeaa, jaa työ merkkilankojen kohdalta ja neulo etu- ja takakappale erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

TAKAKAPPALE:
= 54-57-60 silmukkaa. Neulo tasona sileää neuletta, lukuun ottamatta 4 AINAOIKEINNEULOTTUA (katso selitys yllä) reunasilmukkaa kummassakin reunassa. Kun työn korkeus jakokohdasta mitattuna on 12-13-14 cm, neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta ja lisää tasavälein joka koossa 12 silmukkaa (jatka kummankin reunan 4 reunasilmukalla ainaoikeaa, älä tee lisäyksiä näiden 4 silmukan kohdalla) = 66-69-72 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: 4 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, *1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 5 silmukkaa, neulo 1 silmukka oikein ja neulo lopuksi 4 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa (edellisen kerroksen langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää). Jatka joustinneuletta tähän tapaan 3 cm:n ajan. Päätä sitten silmukat ainaoikeaa ja joustinneuletta neuloen. Tee joka 6.silmukan jälkeen 1 langankierto puikolle samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava (langankierrot päätetään kuten muut silmukat). Kaulurin korkeus luomisreunasta alaspäin mitattuna on n. 26-28-30 cm.

ETUKAPPALE:
= 54-57-60 silmukkaa. Neulo kuten takakappale.
----------------------------------------------------------

OIKEA KÄSINE:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.
Luo 42-45-51 silmukkaa sukkapuikoille nro 3 viininpunaisella langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 3 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 2 silmukkaa nurin). Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 6-5-3 silmukkaa (lue KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 36-40-48 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5 ja neulo mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti (= 9-10-12 kpl 4 silmukan mallikertaa). TARKISTA NEULETIHEYS! Lisää tasavälein piirroksen A.4 viimeisellä kerroksella 0-2-0 silmukkaa = 36-42-48 silmukkaa. Neulo sitten mallineuletta piirroksen A.5 mukaisesti (= 6-7-8 kpl 6 silmukan mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen A.5 loppuun, työn pituus on n. 8 cm. Jatka neulomista vaaleanharmaalla langalla lopulliseen mittaan asti. Kiinnitä SAMALLA ensimmäisellä piirroksen A.5 mallineuleen jälkeisellä kerroksella 1 merkki kerroksen ensimmäiseen silmukkaan. Aloita nyt peukalokiilan lisäykset, eli lisää merkityn silmukan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros yhteensä 6-7-8 kertaa = 48-56-64 silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus on 12-13-14 cm. Siirrä seuraavalla kerroksella peukalokiilan 13-15-17 silmukkaa apulangalle. Jatka suljettua neuletta vaaleanharmaalla langalla ja luo samalla apulangan silmukoiden tilalle 1 silmukka = 36-42-48 silmukkaa. Neulo kunnes käsineen pituus on 21-22-23 cm (työhön neulotaan vielä n. 4 cm, sovita tarvittaessa käsinettä ja tarkista pituus). Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun ja 1 merkkilanka 18-21-24 silmukan jälkeen. Kavenna seuraavalla kerroksella kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI) (= työstä kapeni 4 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 5-4-3 kertaa ja sitten jokaisella kerroksella yhteensä 3-5-7 kertaa = 4-6-8 silmukkaa jäljellä työssä. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä lanka ja päättele langanpäät hyvin.

PEUKALO:
Ota apulangalla odottavat 13-15-17 silmukkaa takaisin sukkapuikoille nro 3,5 ja poimi vaaleanharmaalla langalla peukalokiilan takareunasta 2 silmukkaa = 15-17-19 silmukkaa. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes itse peukalon pituus on n. 5-5½-6 cm (sovita tarvittaessa käsinettä, työhön neulotaan vielä n. ½ cm). Neulo 2 kerrosta oikein ja neulo samalla kaikki silmukat pareittain yhteen = 4-5-5 silmukkaa jäljellä työssä. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä lanka ja päättele langanpäät hyvin.

VASEN KÄSINE:
Neulo oikean käsineen peilikuvaksi, eli tee nyt peukalokiilan lisäykset kerroksen viimeisen silmukan molemmin puolin.

Piirros

= viininpunainen
= vaaleanharmaa
= luonnonvalkoinen
= kavennuskerros/lisäyskerros

Kommentit (3)

Sue Mellgren 11.08.2018 - 20:04:

Neck warmer. After back piece is 5\" and I end on a P row, do my first row of 4 K, *K1P2* until last 5, then K5. what do I do when I flip to the wrong side? Exact same stitches? I tried that and it doesn\'t seem to make any sort of a pattern after the 1\".

DROPS Design 12.08.2018 kl. 17:22:

Dear Sue, when the piece measures 5", you have to work a purl row in which you increase 12 sts inside the 4 edge sts at each side. Then, you have to change needle and work: 4 edge stitches in garter stitch, * knit 1, purl 2 *, repeat from *-* until there are 5 stitches left on the row, knit 1 and finish with 4 edge stitches in garter stitch. Then, continue like this for 1". Happy knitting!

Carole 17.10.2017 - 03:15:

Bonjour J'ai un problème avec les augmentations pour les mitaines. Je fais les jetés tel que décrit mais les trous sont encore trop apparent. Est-ce que je peux faire d'autres sortes d'augmentations pour être certaine de ne plus avoir ces trous? Merci beaucoup de votre aide.

DROPS Design 17.10.2017 kl. 09:32:

Bonjour Carole, vous pouvez tout à fait utiliser la technique que vous souhaitez pour augmenter. Bon tricot!

Ann-Mari Lageholm 26.09.2017 - 20:16: https://www.garnstud ...

Hittar inte själva stickbeskrivningen, endast garnåtgång och diagram???

DROPS Design 27.09.2017 kl. 09:12:

Hei Ann-Mari. Her var det lagt dobbelt, men det er nå ordnet og oppskriften ligger nå under bildet. Takk for at du gjorde oss oppmerksom på dette. God Fornøyelse med å strikke dette flotte settet.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 183-3