DROPS / 183 / 3

Narvik Set by DROPS Design

Strikket Setesdallue, Setsdalshals og Setesdalsvotter med flerfarget mønster. Settet er strikket i DROPS Karisma.

Stikkord: grafisk, hals, luer, nordisk, sett, votter,

DROPS Design: Modell u-833
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Til hele settet går det med ca 200 g farge 44, lys grå, 100 g farge 01, naturhvit og 50 g farge 48, vinrød (i alle størrelser).
-----------------------------------------------------------

LUE:
Størrelse: S/M - M/L - L/XL
Passer hodemål: ca 54/56 - 56/58 - 58/60 cm
Materialer:
DROPS KARISMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50 g i alle størrelser i følgende farger:
farge 44, lys grå
farge 01, naturhvit
farge 48, vinrød

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 cm) NR 3,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 22 masker og 30 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS RUNDPINNE (40 cm) NR 3 - til vrangbord.
-----------------------------------------------------------

HALS:
Størrelse: S/M - M/L - L/XL
MÅL: Omkrets oppe: 50-53-57 cm. Høyde: 26-28-30 cm.
Materialer:
DROPS KARISMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100 g i alle størrelser i farge 44, lys grå
50 g i alle størrelser i farge 01, naturhvit

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (40 cm) NR 4 – eller den pinnen du må bruke for å få 21 masker og 28 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS RUNDPINNE (40 cm) NR 3 – til vrangbord.
-----------------------------------------------------------

VOTTER:
Størrelse: S/M - M/L - L/XL
Mål: Lengde: 25-26-27 cm.
Materialer:
DROPS KARISMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50-100-100 g farge 44, lys grå
50 g i alle størrelser i følgende farger:
farge 01, naturhvit
farge 48, vinrød

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER NR 3,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 22 masker og 30 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS SETTPINNER NR 3 – til vrangbord.
----------------------------------------------------------

fra 22.80 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 22.80 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 22.80 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 159.6kr. Les mer.

FELLE-/ØKETIPS:
For å beregne hvordan det skal felles/økes jevnt regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 111 masker) og deler med antall fellinger/økninger som skal gjøres (f.eks 7) = 15,9.
I dette eksempelet strikkes ca hver 15. og 16.maske rett sammen når det felles. Dersom det skal økes lages det 1 kast om pinnen etter ca hver 16.maske, på neste omgang/pinne strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

MØNSTER:
Lue: Se diagram A.1 og A.2.
Hals: Se diagram A.2 og A.3.
Votter: Se diagram A.4 og A.5.
Hele mønsteret strikkes i glattstrikk.

ØKETIPS (gjelder tommelkilen på votten):
Strikk frem til masken med merke i, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 rett (= masken med merke i), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull. Neste gang det økes strikkes det slik: Strikk til det gjenstår 1 maske før masken med merke i, lag 1 kast om pinnen, strikk 3 rett, lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). Fortsett økningen slik på hver 2.omgang, dvs det økes hele tiden på utsiden av de økte maskene.

FELLETIPS (gjelder votten):
Start 3 masker før merketråden, strikk 2 rett sammen, 2 rett (merketråden sitter midt mellom disse 2 maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 2 masker felt).
----------------------------------------------------------

LUE:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne, nedenfra og opp. Bytt til settpinner etter hvert som det felles.
Legg opp 111-117-123 masker på rundpinne 3 med vinrød. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (= 1 rett / 2 vrang) i 3-4-4 cm. Strikk 1 omgang rett der det felles 3-5-7 masker jevnt fordelt – les FELLE-/ØKETIPS = 108-112-116 masker. Bytt til rundpinne 3,5 og strikk A.1 (= 27-28-29 rapporter à 4 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! På siste omgang i A.1 felles det 0-4-2 masker jevnt fordelt = 108-108-114 masker. Videre strikkes A.2 rundt (= 18-18-19 rapporter à 6 masker). Når A.2 er strikket ferdig måler arbeidet ca 16-17-17 cm. Fortsett med glattstrikk og lys grå. Når arbeidet måler 18-19-20 cm settes det 6 merketråder i arbeidet med 18-18-19 masker mellom hver merketråd. På neste omgang felles det 1 maske etter hver merketråd ved å strikke 2 masker rett sammen (= 6 masker felt). Fell slik på hver 2.omgang totalt 6-6-7 ganger og deretter på hver omgang totalt 10 ganger i alle størrelser = 12 masker tilbake i alle størrelser. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende maskene, stram tråden og fest godt. Luen måler ca 25-26-28 cm fra toppen og ned.

PONGPONG:
Lag en pongpong på ca 8 cm i diameter med naturhvit. Sy pongpongen fast i toppen av luen.
----------------------------------------------------------

HALS:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne ovenfra og ned til øverste del av halsen er ferdig. Deretter deles arbeidet i sidene og for- og bakstykket strikkes frem og tilbake på rundpinne hver for seg.
Legg opp 111-117-126 masker på rundpinne 3 med lys grå. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (= 1 rett / 2 vrang) i 3 cm. Strikk 1 omgang rett der det felles 7-5-6 masker jevnt fordelt – les FELLE-/ØKETIPS = 104-112-120 masker. Bytt til rundpinne 4 og strikk A.3 (= 26-28-30 rapporter à 4 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! På siste omgang i A.3 økes det 4-2-0 masker jevnt fordelt = 108-114-120 masker. Videre strikkes A.2 rundt (= 18-19-20 rapporter à 6 masker). Når A.2 er strikket ferdig fortsettes det med lys grå til ferdig mål. Når arbeidet måler 10-11-12 cm settes det 1 merketråd på begynnelsen av omgangen og 1 merketråd etter 54-57-60 masker (= 1 merketråd i hver side). Nå strikkes det 3 RILLER – se forklaring over, over 8 masker i hver side (merketrådene sitter midt i disse 8 maskene – de øvrige maskene strikkes i glattstrikk). Når det er strikket 3 riller i høyden i hver side deles arbeidet ved begge merketrådene og for- og bakstykket strikkes ferdig hver for seg. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BAKSTYKKE:
= 54-57-60 masker. Strikk glattstrikk frem og tilbake med 4 kantmasker i RILLE – se forklaring over, i hver side. Når arbeidet måler 12-13-14 cm fra delingen strikkes det 1 pinne vrang fra vrangen der det økes 12 masker jevnt fordelt i alle størrelser (de 4 kantmaskene i hver side fortsettes i rille og det økes ikke over disse 4 maskene) = 66-69-72 masker. Bytt til rundpinne 3 og strikk neste pinne slik fra retten: 4 kantmasker i rille, * 1 rett, 2 vrang *, gjenta fra *-* til det gjenstår 5 masker på pinnen, strikk 1 rett og avslutt med 4 kantmasker i rille (kastene fra forrige pinne strikkes vridd slik at det ikke blir hull). Fortsett vrangborden slik i 3 cm. Fell deretter av med rille over rille, rett over rett og vrang over vrang, men for å unngå at avfellingskanten strammer lages det 1 kast om pinnen etter hver 6.maske samtidig som det felles av (kastene felles av som vanlige masker). Halsen måler ca 26-28-30 cm fra oppleggskanten og ned.

FORSTYKKE:
= 54-57-60 masker. Strikk på samme måte som bakstykket.
----------------------------------------------------------

HØYRE VOTT:
Arbeidet strikkes rundt på settpinner.
Legg opp 42-45-51 masker på settpinner 3 med vinrød. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (= 1 rett / 2 vrang) i 3 cm. Strikk 1 omgang rett der det felles 6-5-3 masker jevnt fordelt – les FELLE-/ØKETIPS = 36-40-48 masker. Bytt til settpinner 3,5 og strikk A.4 (= 9-10-12 rapporter à 4 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! På siste omgang i A.4 økes det 0-2-0 masker jevnt fordelt = 36-42-48 masker. Videre strikkes A.5 (= 6-7-8 rapporter à 6 masker). Når A.5 er strikket ferdig måler arbeidet ca 8 cm. Fortsett med lys grå til ferdig mål. SAMTIDIG på første omgang etter A.5 settes det 1 merke i første maske på omgangen. Nå økes det til tommelkile ved å øke 1 maske på hver side av masken med merke i – les ØKETIPS! Øk slik på hver 2.omgang totalt 6-7-8 ganger = 48-56-64 masker. Strikk videre til arbeidet måler 12-13-14 cm. På neste omgang settes de 13-15-17 tommelkile-maskene på en tråd, fortsett rundt med lys grå og legg samtidig opp 1 ny maske på pinnen over maskene på tråden = 36-42-48 masker. Strikk videre til votten måler 21-22-23 cm (det gjenstår nå ca 4 cm før ferdig lengde, prøv evt votten på og strikk til ønsket lengde). Sett 1 merketråd på begynnelsen av omgangen og 1 merketråd etter 18-21-24 masker. På neste omgang felles det 1 maske på hver side av begge merketrådene – les FELLETIPS (= 4 masker felt). Fell slik på hver 2.omgang totalt 5-4-3 ganger og deretter på hver omgang totalt 3-5-7 ganger = 4-6-8 masker tilbake på pinnene. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende maskene, stram tråden og fest godt.

TOMMEL:
Sett de 13-15-17 tommelkile-maskene fra tråden tilbake på settpinner 3,5 og strikk opp 2 masker bak tommelen med lys grå = 15-17-19 masker. Strikk glattstrikk rundt til selve tommelen måler ca 5-5½-6 cm (prøv evt votten på, det gjenstår nå ca ½ cm før ferdig lengde). Strikk 2 omganger rett der maskene strikkes rett sammen to og to på begge omgangene = 4-5-5 masker tilbake på pinnene. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende maskene, stram tråden og fest godt.

VENSTRE VOTT:
Legg opp og strikk på samme måte som høyre vott, men når økningen til tommelkile starter strikkes det slik: Øk til tommel ved å øke 1 maske på hver side av siste maske på omgangen. Resten av votten strikkes på samme måte som høyre vott.

= felleomgang/økeomgang

Kommentarer (3)

Sue Mellgren 11.08.2018 - 20:04:

Neck warmer. After back piece is 5\" and I end on a P row, do my first row of 4 K, *K1P2* until last 5, then K5. what do I do when I flip to the wrong side? Exact same stitches? I tried that and it doesn\'t seem to make any sort of a pattern after the 1\".

DROPS Design 12.08.2018 kl. 17:22:

Dear Sue, when the piece measures 5", you have to work a purl row in which you increase 12 sts inside the 4 edge sts at each side. Then, you have to change needle and work: 4 edge stitches in garter stitch, * knit 1, purl 2 *, repeat from *-* until there are 5 stitches left on the row, knit 1 and finish with 4 edge stitches in garter stitch. Then, continue like this for 1". Happy knitting!

Carole 17.10.2017 - 03:15:

Bonjour J'ai un problème avec les augmentations pour les mitaines. Je fais les jetés tel que décrit mais les trous sont encore trop apparent. Est-ce que je peux faire d'autres sortes d'augmentations pour être certaine de ne plus avoir ces trous? Merci beaucoup de votre aide.

DROPS Design 17.10.2017 kl. 09:32:

Bonjour Carole, vous pouvez tout à fait utiliser la technique que vous souhaitez pour augmenter. Bon tricot!

Ann-Mari Lageholm 26.09.2017 - 20:16: https://www.garnstud ...

Hittar inte själva stickbeskrivningen, endast garnåtgång och diagram???

DROPS Design 27.09.2017 kl. 09:12:

Hei Ann-Mari. Her var det lagt dobbelt, men det er nå ordnet og oppskriften ligger nå under bildet. Takk for at du gjorde oss oppmerksom på dette. God Fornøyelse med å strikke dette flotte settet.

Kommentér oppskrift DROPS 183-3