DROPS / 180 / 32

Warm Waves by DROPS Design

Settet består av: Stickad halsduk, mössa och pulsvärmare med ränder och sicksack i rätstickning. Alla delarna är stickade i DROPS Delight

DROPS Design: Modell de-174
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Till hela settet går det åt ca 200 g av varje färg i alla storlekar i DROPS Delight.
-----------------------------------------------------------

HALSDUK:
Mått: Längd: 150 cm. Bredd: 35 cm.
Garnåtgång:
DROPS DELIGHT från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
150 g färg 05, beige/grå/rosa
150 g färg 18, höstskog

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 3,5 – eller de stickor du måste använda för att få 28 maskor och 30 varv sicksacksmönster på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
-----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Storlek: S/M - L/XL
Passar till huvudmått: ca 54/56 - 58/60 cm
Garnåtgång:
DROPS DELIGHT från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
50 g i båda storlekar i färg 05, beige/grå/rosa
50 g i båda storlekar i färg 18, höstskog

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 3,5 – eller de stickor du måste använda för att få 28 maskor och 30 varv sicksacksmönster på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 2,5 – till rätstickning.
----------------------------------------------------------

PULSVÄRMARE:
Storlek: S/M - L/XL
Mått: Omkrets: ca 17-19 cm. Längd: ca 16-17 cm.
Garnåtgång:
DROPS DELIGHT från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
50 g i båda storlekar i färg 05, beige/grå/rosa
50 g i båda storlekar i färg 18, höstskog

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS STICKOR NR 3,5 – eller de stickor du måste använda för att få 28 maskor och 30 varv sicksacksmönster på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Halsduk: Se diagram A.1.
Mössa: Se diagram A.1 till A.5.
Pulsvärmare: Se diagram A.6. Välj diagram för din storlek.
Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan. OBS! Det stickas rätt på varje varv.

RÄNDER:
* Sticka 2 varv med beige/grå/rosa, sticka 2 varv med höstskog *, upprepa *-* till färdigt mått.

AVMASKNINGSTIPS:
För att avmskningskanten inte ska strama kan det maskas av med ½ st.nr större.
----------------------------------------------------------

HALSDUK:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka i RÄNDER - se förklaring ovan. Lägg upp 96 maskor på rundsticka 3,5 med beige/grå/rosa. Sticka 2 varv RÄTSTICKNING - se förklaring ovan. Sedan stickas det så här: Sticka 3 maskor rätstickning, A.1 - läs MÖNSTER ovan, över de nästa 90 maskorna (= 5 rapporter à 18 maskor), avsluta med 3 maskor rätstickning. Fortsätt detta mönstret - KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 150 cm, maska av - läs AVMASKNINGSTIPS.

----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Mössan stickas fram och tillbaka på rundsticka och sys ihop till slut.
Arbetet stickas i RÄTSTICKNING och RÄNDER - se förklaring ovan.
Lägg upp 136-152 maskor (inklusive 1 kantmaska i varje sida) på rundsticka 2,5 med beige/grå/rosa. Sticka 4 cm. Sticka 1 varv och öka 10-12 maskor jämnt fördelat = 146-164 maskor. Byt till rundsticka 3,5 och sticka sedan efter diagram A.1 - läs MÖNSTER ovan (= 8-9 rapporter på bredden), med 1 rätstickad kantmaska i varje sida (kantmaskorna fortsätter till färdigt mått). KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arbetet mäter 16 cm stickas det 1 rapport av A.2 på höjden = 130-146 maskor. Sedan stickas det efter diagram A.3. När arbetet mäter ca 20 cm, stickas det 1 rapport av A.4 på höjden = 114-128 maskor. Sedan stickas det efter diagram A.5. När arbetet mäter 25-26 cm stickas alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 57-64 maskor kvar på stickan. På de nästa 2 varven stickas 1-0 maska rät, sedan stickas alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 en gång till = 15-16 maskor. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, drag åt och fäst ordentligt. Sy ihop mössan mitt bak, sy innanför 1 kantmaska.

----------------------------------------------------------

PULSVÄRMARE:
Pulsvärmaren stickas fram och tillbaka och sys ihop till slut.
Arbetet stickas i RÄTSTICKNING och RÄNDER - se förklaring ovan.
Lägg upp 44-48 maskor på sticka 3,5 och sticka mönster så här: Sticka 26-28 maskor rätstickning, sticka A.6 (= 18-20 maskor) - läs MÖNSTER ovan. Fortsätt så. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 16-17 cm (mätt över rätstickningen i början), maska av - läs AVMASKNINGSTIPS ovan. Sy ihop i de yttersta maskbågarna så att sömmen blir flat. Sticka en pulsvärmare till på samma sätt, men spegelvänt.

Diagram

= rätmaska från rätsidan, rätmaska från avigsidan
= sticka 2 maskor i en maska
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, sticka 2 maskor räta tillsammans (= 2 maskor minskade)
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades, sticka 3 maskor räta tillsammans (= 4 maskor minskade)

Kommentarer (7)

Skriv din kommentar här!

Nerea 18.10.2017 - 09:45:

En algún comentario que he leído, se dice que una vez terminado el trabajo no queda igual que en la foto, está más apagado. Es verdad? Hay algún error con los números de color?? Gracias!

DROPS Design 05.11.2017 kl. 12:10:

Hola Nerea. Los colores son los mismos. El efecto de un colorido más vivo o más apagado depende de como se combinen los dos ovillos, es decir, el tramo claro de un ovillo con el tramo oscuro de otro da un efecto más vivo que la combinación de dos tramos oscuros.

Susanne 24.07.2017 - 11:43:

So, I checked the pattern in other languages and it seems that it is only the Danish one which is incorrect, just as I suspected. Please have that amended asap so I can start the work

Susanne 24.07.2017 - 11:16:

So, it is ok to write in e.g. German, but I cannot ask a question in Danish?? That's quite appaling! Also, quite disrespectful that you can't write my name correctly. But my question was if the pattern was correct as you say 'an empty square' is ret på retsiden, ret på vrangsiden but it is exactly the same for 'a square with a black dot in it' to me it sounds wrong?

DROPS Design 24.07.2017 kl. 11:42:

We are sorry Susanne, our Danish colleagues are right now in summer vacation but I'll try to explain you in English - the symbol with a black dot should be an increase, ie work 2 sts in the same st - correction has been done. Thank you. Happy knitting!

Susanne 24.07.2017 - 06:46:

Nicole: sad to hear that about the colours, I have bought the same combination because it looks very nice. I haven't knitted it yet, because the pattern seems wrong to me and they don't seem willing to reply to my question :(

DROPS Design 24.07.2017 kl. 09:52:

Dear Suzanne, can you please ask your question in English /in German here? so that we can check together what you think is wrong. Thank you!

Nicole 22.07.2017 - 20:54:

Habe den Schal mit den angegebenen Farben gestrickt, aber die Farben sehen total anders aus. Der Schal ist sehr dunkel. Das kann auch nicht an einer Farbabweichung der Fotos liegen, es ist insgesamt total anders. Schade, der Schal auf dem Bild gefällt mir gut. Mein Schal ... naja. Sowas habe ich noch nie erlebt. Geld zum Fenster raus geworfen!

DROPS Design 24.07.2017 kl. 09:51:

Liebe Nicole, bitte beachten, daß die Farben je nach Bildschirmeinstellungen unterschiedlich aussehen kÖnnen, und eben so je nach Farbbad können die Farben leichte Unteerschiede ausweisen. Viel Spaß beim stricken!

Susanne Jensen 17.07.2017 - 14:03:

Jeg forstår ikke helt mønsterdiagrammet? En tom firkant betyder ret på retsiden og ret på vrangsiden. Men en firkant med en sort cirkel i betyder det samme? Er der ikke en fejl i mønsteret, for ellers kan jeg ikke se hvordan det går op?

DROPS Design 08.08.2017 kl. 14:30:

Hei Susanne. En tom firkant betyr:= strikk rett fra RETTEN og strikk rett fra vrangen, mens en sort sirkel i en firkant betyr = strikk 2 masker i en maske. God Fornøyelse!

Alicia Casin 06.07.2017 - 08:47:

Me encanta. Me gusta los tonos de esta bufanda. Preciosa

Kommentér oppskrift DROPS 180-32