DROPS / 180 / 25

Herbs & Spices by DROPS Design

Sjal stickad på snedden med rätstickning och ränder. Arbetet är stickat i DROPS Delight.

DROPS Design: Modell de-172
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Mått:
Höjd mitt på ca 52 cm.
Längd överst ca 172 cm.
Garnåtgång:
DROPS DELIGHT från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
100 g färg 08, grön/beige
100 g färg 10, oliv/rost/plommon

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 4 - eller den sticka du måste använda för att få 21 maskor och 41 varv rätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Hela sjalen stickas i ränder. Sticka 2 varv rätstickning med grön/beige och 2 varv rätstickning oliv/rost/plommon *, upprepa *-* på hela arbeteet. Klipp inte av tråden mellan varje rand. Låt trådarna följa med längs sidan av arbetet, men se till att de inte stramar.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka. Hela sjalen stickas i RÄTSTICKNING - se förklaring ovan.
Lägg upp 3 maskor på rundsticka 4 med grön/beige och sticka 1 varv rätt. Nu ska det stickas vidare med ökningar, minskningar och RÄNDER - se förklaring ovan. Det stickas så här:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka 1 rätmaska, 1 omslag, 1 rätmaska, 1 omslag och 1 rätmaska = 5 maskor.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka alla maskor och omslag räta. Byt till oliv/rost/plommon.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka 2 maskor räta tillsammans (lite löst), sticka rätmaskor tills det återstår 1 maska, 1 omslag och 1 rätmaska.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka alla maskor och omslag räta. Byt till grön/beige.
VARV 5 (= rätsidan): Sticka rätmaskor tills det återstår 2 maskor, 1 omslag, 1 rätmaska, 1 omslag och 1 rätmaska. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Sedan upprepas varv 2- 5 till det är ca 221 maskor på varvet eller sticka till önskad längd (se till att det är tillräckligt garn till avmaskning).
För att få en elastisk kant maskas det av så här: * maska av 2 maskor, gör 1 omslag om stickan och maska av omslaget som en vanlig maska *, upprepa *-* till alla maskor har maskats av. Klipp av trådarna och fäst dem.

Kommentarer (16)

Skriv din kommentar här!

Elli 01.05.2018 - 14:29:

Sehr schade, dass die angegebenen Garne eine vollständig andere Farbgebung haben als die Abbildung

Martina 17.03.2018 - 08:59:

Ich habe eine Frage zu den Umschlägen, werden die Umschläge in der 2. bzw. 4. Reihe rechts oder rechts verschränkt abgestrickt? Werden sie rechts gestrickt, entsteht ja ein Lochmuster. Vielen Dank für die Hilfe, Martina

DROPS Design 19.03.2018 kl. 09:20:

Liebe Martine, keine Umschläge wird verschränkt gestrickt, es wird ja Löcher entstehen und die Seiten werden auch so locker sein. Viel Spaß beim stricken!

Mariateresa 12.03.2018 - 17:32:

Buonasera. Scusate ma la tastiera mi ha giocato brutti scherzi. Nei messaggi precedenti intendevo chiedere se i gettati vanno lavorati sul ferro a rovescio con un diritto ritorto per non creare il buco perché nella foto non mi sembra ci siano buchi. Ringrazio e mi scuso ancora per errori.

Mariateresa Metri 12.03.2018 - 17:19:

Il gettato sul rovescio si deve lavorare a diritto diritto? Grazie

Mariateresa Metri 12.03.2018 - 17:17:

Scusate. Il gettato sul rovescio va lavorato con diritto diritto per non creare buco. Grazie

DROPS Design 12.03.2018 kl. 17:47:

Buongiorno Mariateresa. I gettati vengono lavorati a diritto e si deve formare un buco. Buon lavoro!

Patricia 17.01.2018 - 18:49:

Bonjour, Je ne comprends pas comment on part de 3 mailles pour arriver à 211 mailles. Rang 1 : 1 endroit, 1 jeté, 1 endroit, 1 jeté, 1 endroit = 5 mailles ok. Rang 2 : tricoter tout à l'endroit (5 mailles) Rang 3 : tricoter 2 mailles ensemble endroit, donc on n'a plus que 4 mailles. C'est là que je ne comprends pas. Pouvez-vous donner plus de détails dans l'explication pour les rangs 3 et 5 ? Comment le nombre de mailles augmente-t-il ? Merci !

DROPS Design 18.01.2018 kl. 09:06:

Bonjour Patricia, on va augmenter 2 mailles à chaque rang 5 (= tous les 4 rangs) et en même temps, on crée la diagonale en diminuant 1 m en début de rang + en augmentant 1 m (= 1 jeté) en fin de rang, tous les 2 rangs= tous les rangs 3, le nbe de mailles reste le même qu'au rang précédent (= 1 augm et 1 dim). Tous les rangs 5, on augmente 2 m en fin de rang sur l'endroit. Bon tricot!

Miriam 11.01.2018 - 18:08:

Por favor, más vídeos con método inglés !!

Alessia 24.12.2017 - 14:04:

Aiuto, non capisco. Dopo aver fatto riga da 1 a 5 e poi ancora da due a 5....rimango sempre con 5 maglie/punti...sicuramente sbaglio. Inoltre non ho capito bene come si fa con i ferri circolari a lavorare "sul rovescio" : il lato interno non è sempre il diritto del lavoro? Se si può, potreste inserire un video di come lavorare da inizio fino a riga 6 o 7 per capure come si parte?! Grazie per ogni vs risposta.

DROPS Design 24.12.2017 kl. 14:44:

Buongiorno Alessia. Ogni volta che lavora il ferro 5, il numero delle maglie aumenta di 2. Per "rovescio del lavoro" si intende la parte del lavoro che rimane all'interno, non quella in vista. Buon lavoro!

Mtenhaaf 08.12.2017 - 11:11:

Omdat ik nog zoveel DROPS kidsilk heb liggen en een model vestje van dit ook mooi zou zijn in kidsilk, vraag ik me af hoe breed je moet eindigen in cm. Immers 221 steken bij verschillend garen kan heel anders zijn in cm. hartelijk dank voor jullie antwoord.

DROPS Design 11.12.2017 kl. 12:39:

Hallo Mtenhaaf. Het handigst is om even een proeflapje te maken met de kidsilk. Als de stekenverhouding gelijk is als in het patroon, zul je ongeveer een omslagdoek van dezelfde afmetingen krijgen. Bij 'materialen' staat hoe breed (en hoog) de omslagdoek wordt; namelijk 172 cm.

Mieke Ten Haaf-mars 25.11.2017 - 11:44:

Repeat ROWS 2 to 5 until there are approx. 221 and then what ? Ja de minderingen: hoe zit dat precies:Het was de eerste vraag die ook bij mij opkwam. Willen jullie even in het Nederlands de uitleg geven wat te doen als je op de helft bij 221 steken bent. Alvast Hartelijk dank, Mieke

DROPS Design 27.11.2017 kl. 09:31:

Hallo Mieke, Herhaal steeds naald 2 t/m 5 totdat je ongeveer 221 steken op de naald hebt (of de gewenste lengte). Daarna is het werk klaar en kun je afkanten volgens instructies: Kant 2 steken af, maak 1 omslag en kant de omslag af zoals een normale steek *, herhaal van *-* tot alle steken afgekant zijn. Veel breiplezier!

Kommentér oppskrift DROPS 180-25