DROPS Extra / 0-1376

Easter Lamb by DROPS Design

Hæklet får til påske i DROPS Paris

DROPS Design: Model w-661
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Mål: ca 15 cm høj og ca 34 cm i omkreds nederst.
Materialer:
DROPS PARIS fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
100 g farve 17, naturhvid
50 g farve 32, lys blålilla
50 g farve 59, lys gammelrosa
50 g farve 60, mørk gammelrosa
En rest mørk grå til øjne og snude.

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få 16 fastmasker og 18 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden. Og 14 masker mønster A.3 på 10 cm i bredden.

TILBEHØR: Lidt vat til fyld.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 60kr. Læs mere.

Hver omgang starter med 1 luftmaske (erstatter ikke første maske), omgangen afsluttes med 1 kædemaske i første luftmaske i starten af omgangen.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 fastmaske ud ved at hækle 2 fastmasker i samme maske.
----------------------------------------------------------

FÅR:
Fåret hækles ovenfra og ned. Det hækles i dele og hækles sammen med kroppen undervejs. Først hækles bunden. Derefter hækles ørene og hovedet hver for sig før de hækles sammen. Til sidst hækles kroppen og benene.

BUNDEN:
Hækl 4 luftmasker på nål 4,5 med naturhvid og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Hækl A.1 totalt 6 gange rundt - læs HÆKLETIPS og HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når A.1 er færdig i højden er der 48 fastmasker på sidste omgang. Bunden måler ca 11 cm i diameter. Klip og hæft tråden.

ØRE:
Hækl 4 luftmasker på nål 4,5 med mørk gammelrosa og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske.
1.OMGANG: Husk HÆKLETIPS! Hækl 4 fastmasker om luftmaskeringen.
2.OMGANG: Hækl 2 fastmasker i hver fastmaske = 8 fastmasker.
3.-5.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske.
Tryk øret fladt så der bliver 4 fastmasker på hver side. Hækl øret sammen ved at hækle 1 fastmaske gennem begge lag - hækl 1 fastmaske i hver af de 4 fastmasker = 4 fastmasker. Klip og hæft tråden. Hækl 1 øre til på samme måde.

HOVED:
Hækl 4 luftmasker på nål 4,5 med lys gammelrosa og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Derefter hækles A.2 totalt 4 gange rundt - Husk HÆKLETIPS! Når A.2 er færdig i højden er der 16 fastmasker på sidste omgang. Hovedet måler ca 5 cm i højden.
Skift til naturhvid og hækl hovedet sammen med ørene således:

SAMMENHÆKLING AF HOVED OG ØRER:
1.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver af de første 2 fastmasker, læg øret (= 4 fastmasker) ned langs hovedet og ud for 4 næste fastmasker og hækl 1 fastmaske i hver af de næste 4 fastmasker gennem begge lag, hækl 1 fastmaske i hver af de næste 4 fastmasker (= midt foran), læg det andet øre (= 4 fastmasker) langs hovedet og ud for de 4 næste fastmasker og hækl 1 fastmaske i hver af de næste 4 fastmasker gennem begge lag, afslut med 1 fastmaske i hver af de 2 sidste fastmasker.
2.OMGANG: Hækl første omgang i A.3 totalt 8 gange rundt. Klip og hæft tråden.
Øjne og snude: Brodere øjne og snude på med en rest mørk grå. Klip og hæft tråden.
Fyld hovedet med lidt vat (det skal ikke blive hårdt, men lidt fyldig).
Tryk hovedet fladt så ørene bliver midt i hver side og der bliver 8 fastmasker ovenpå hovedet og 8 fastmasker under hovedet. Start i den ene side, og hækl hovedet sammen med naturhvid ved at hækle 1 fastmaske gennem begge lag - hækl 1 fastmaske i hver af de 8 fastmasker = 8 fastmasker. Klip og hæft tråden.

KROP:
Kroppen hækles ovenfra og ned.
Hækl 4 luftmasker på nål 4,5 med naturhvid og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Derefter hækles A.4 totalt 8 gange rundt - Husk HÆKLETIPS! Når A.4 er færdig i højden er der 16 masker på sidste omgang.

SAMMENHÆKLING AF KROP OG HOVED:
1.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver af de første 4 masker, læg hovedet (= 8 fastmasker) sammen med de 8 næste fastmasker og hækl 1 fastmaske i hver af de næste 8 fastmasker gennem begge lag, afslut med 1 fastmaske i hver af de 4 sidste fastmasker = 16 fastmasker.

Nu hækles første omgang i A.3 totalt 8 gange på omgangen. Derefter hækles 2.omgang i A.3 Samtidig med at der tages 4 fastmasker ud jævnt fordelt på omgangen - læs UDTAGNINGSTIPS! = 20 fastmasker.

Nu hækles kroppen således:
1.OMGANG: Hækl første omgang i A.3 omgangen rundt.
2.OMGANG: Hækl 2.omgang i A.3 og tag 4 fastmasker ud jævnt fordelt = 24 masker.
Gentag 1.og 2.omgang 2 gange til, derefter gentages 1.omgang = 32 masker.

Nu hækles der 4 ben: Hækl på samme måde som øre, men benene hækles med lys blålilla.

Placere 1 ben på hver side af midt foran på fåret (med 8 masker mellem benene). Hækl dem fast til kroppen ved at hækle gennem begge lag samtidig som der hækles som 2.omgang = 36 masker.
Gentag 1. og 2. omgang 3 gange til, derefter hækles 1.omgang = 48 masker.
Placere 1 ben på hver side af midt foran på fåret (med 16 masker imellem benene). Hækl dem fast til kroppen ved at hækle gennem begge lag samtidig som der hækles 1 fastmaske i hver maske = 48 fastmasker. Klip IKKE tråden.

SAMMENHÆKLING AF KROP OG BEN:
Placere 1 ben (= 4 fastmasker) på hver side af midt foran på fåret (med 16 masker mellem benene midt foran). Hækl 1 omgang med 1 fastmaske i hver fastmaske (og gennem begge lag over hvert ben) = 48 fastmasker. Klip ikke tråden!

SAMMENHÆKLING AF KROP OG BUND:
Læg bunden (= 48 fastmasker på sidste omgang) med retsiden ud, og hækl den sammen med kroppen (= 48 fastmasker) ved at hækle 1 fastmaske i hver fastmaske gennem begge lag - OBS! Fyld fåret med vat (skal være lidt fast) undervejs. Klip og hæft tråden.

Diagram

= hækl 4 luftmasker og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske – sort prik på cirklen er starten på omgangen.
= 1 fastmaske i masken
= 1 fastmaske i masken
= hækl 2 dobbelt-stangmasker og 1 fastmaske sammen således: Hækl 2 dobbelt-stangmasker i masken - men vent med sidste omslag på begge disse stangmasker, hækl 1 fastmaske i samme maske og træk tråden gennem alle løkker på nålen (= 1 maske)
= viser sidste omgang som blev hæklet - start på næste omgang!

Kommentarer (0)

Der er ingen kommentarer til denne opskrift. Skriv en kommentar!

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1376