DROPS Extra / 0-1376

Easter Lamb by DROPS Design

Heklet sau til påske i DROPS Paris

DROPS Design: Modell w-661
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Mål: ca 15 cm høy og ca 34 cm i omkrets nederst.
Materialer:
DROPS PARIS fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
100 g farge 17, naturhvit
50 g farge 32, lys blålilla
50 g farge 59, lys gammelrosa
50 g farge 60, mørk gammelrosa
En rest mørk grå til øyne og snute.

DROPS HEKLENÅL NR 4,5 – eller den nålen du må bruke for å få 16 fastmasker og 18 rader på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden. Og 14 masker mønster A.3 på 10 cm i bredden.

TILBEHØR: Litt vatt til fyll.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 55kr. Les mer.

Hver omgang starter med 1 luftmaske (erstatter ikke første maske), omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i første luftmaske på starten av omgangen.

ØKETIPS:
Det økes 1 fastmaske ved å hekle 2 fastmasker i samme maske.
----------------------------------------------------------

SAU:
Sauen hekles ovenfra og ned. Det hekles i deler og hekles sammen med kroppen underveis. Først hekles bunnen. Deretter hekles ørene og hodet hver for seg før de hekles sammen. Til slutt hekles kroppen og benene.

BUNNEN:
Hekle 4 luftmasker på nål 4,5 med naturhvit og sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske. Hekle A.1 totalt 6 ganger rundt - LES HEKLETIPS og HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når A.1 er ferdig i høyden er det 48 fastmasker på siste omgang. Bunnen måler ca 11 cm i diameter. Klipp og fest tråden.

ØRE:
Hekle 4 luftmasker på nål 4,5 med mørk gammelrosa og sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske.
1.OMGANG: Husk HEKLETIPS! Hekle 4 fastmasker om luftmaskeringen.
2.OMGANG: Hekle 2 fastmasker i hver fastmaske = 8 fastmasker.
3.-5.OMGANG: Hekle 1 fastmaske i hver fastmaske.
Brett øret flatt slik at det blir 4 fastmasker på hver side. Hekle øret sammen ved å hekle 1 fastmaske gjennom begge lag - hekle 1 fastmaske i hver av de 4 fastmaskene = 4 fastmasker. Klipp og fest tråden. Hekle 1 øre til på samme måte.

HODE:
Hekle 4 luftmasker på nål 4,5 med lys gammelrosa og sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske. Deretter hekles A.2 totalt 4 ganger rundt - Husk HEKLETIPS! Når A.2 er ferdig i høyden er det 16 fastmasker på siste omgang. Hodet måler ca 5 cm i høyden.
Bytt til naturhvit og hekle hodet sammen med ørene slik:

SAMMENHEKLING AV HODE OG ØRER:
1.OMGANG: Hekle 1 fastmaske i hver av de første 2 fastmaskene, legg øret (= 4 fastmasker) nedover langs hodet og jevnt med de 4 neste fastmaskene og hekle 1 fastmaske i hver av de neste 4 fastmaskene gjennom begge lag, hekle 1 fastmaske i hver av de neste 4 fastmaskene (= midt foran), legg det andre øret (= 4 fastmasker) langs hodet og jevnt med de 4 neste fastmaskene og hekle 1 fastmaske i hver av de neste 4 fastmaskene gjennom begge lag, avslutt med 1 fastmaske i hver av de 2 siste fastmaskene.
2.OMGANG: Hekle første omgang i A.3 totalt 8 ganger rundt. Klipp og fest tråden.
Øyne og snute: Broder på øyne og snute med en rest mørk grå. Klipp og fest tråden.
Fyll hodet med litt vatt (det skal ikke bli hardt, men litt fyldig).
Brett hodet flatt slik at ørene blir midt i hver side og det blir 8 fastmasker oppå hodet og 8 fastmasker under hodet. Start i den ene siden, og hekle hodet sammen med naturhvit ved å hekle 1 fastmaske gjennom begge lag - hekle 1 fastmaske i hver av de 8 fastmaskene = 8 fastmasker. Klipp og fest tråden.

KROPP:
Kroppen hekles ovenfra og ned.
Hekle 4 luftmasker på nål 4,5 med naturhvit og sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske. Deretter hekles A.4 totalt 8 ganger rundt - Husk HEKLETIPS! Når A.4 er ferdig i høyden er det 16 masker på siste omgang.

SAMMENHEKLING AV KROPP OG HODE:
1.OMGANG: Hekle 1 fastmaske i hver av de første 4 maskene, legg hodet (= 8 fastmasker) jevnt med de 8 neste fastmaskene og hekle 1 fastmaske i hver av de neste 8 fastmaskene gjennom begge lag, avslutt med 1 fastmaske i hver av de 4 siste fastmaskene = 16 fastmasker.

Nå hekles første omgang i A.3 totalt 8 ganger på omgangen. Deretter hekles 2.omgang i A.3 SAMTIDIG som det økes 4 fastmasker jevnt fordelt på omgangen - LES ØKETIPS! = 20 fastmasker.

Nå hekles kroppen slik:
1.OMGANG: Hekle første omgang i A.3 omgangen rundt.
2.OMGANG: Hekle 2.omgang i A.3 og øk 4 fastmasker jevnt fordelt = 24 masker.
Gjenta 1.og 2.omgang 2 ganger til, deretter gjentas 1.omgang = 32 masker.
Nå hekles det 4 ben: Hekle på samme måte som øre, men benene hekles med lys blålilla.
Plasser 1 ben på hver side av midt foran på sauen (med 8 masker mellom benene). Hekle de fast til kroppen ved å hekle gjennom begge lag samtidig som det hekles som 2.omgang = 36 masker.
Videre hekles 1.og 2.omgang 3 ganger til, deretter hekles 1.omgang = 48 masker.
Plasser 1 ben på hver side av midt foran på sauen (med 16 masker mellom benene). Hekle de fast til kroppen ved å hekle gjennom begge lag samtidig som det hekles 1 fastmaske i hver maske = 48 fastmasker. Ikke klipp tråden!

SAMMENHEKLING AV KROPP OG BUNN:
Legg bunnen (= 48 fastmasker på siste omgang) med retten ut, og hekle den sammen med kroppen (= 48 fastmasker) ved å hekle 1 fastmaske i hver fastmaske gjennom begge lag - NB! Fyll sauen full med vatt (skal være litt fast) underveis. Klipp og fest tråden.

Diagram

= Hekle 4 luftmasker og sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske – sort prikk på sirkelen er starten på omgangen.
= 1 fastmaske i maske
= 1 fastmaske om luftmaskeringen
= Hekle 2 dobbelstaver og 1 fastmaske sammen slik: Hekle 2 dobbelstaver i masken - men vent med siste kast på begge disse stavene, hekle 1 fastmaske i samme maske og trekk tråden gjennom alle løkkene på nålen (= 1 maske)
= viser siste omgangen som ble heklet - start på neste omgang!

Carina Sanna 10.03.2019 - 09:07:

Förstår inte hur A.4 och A.3 och A.1 och A.2 ska göras. Den film som ni lagt ut gör ju bara första varvet på kroppen. Tacksam för detaljerad beskrivning av detta. Tack på förhand Har även gjort några av dom andra djuren och det är många brister på hur man ska göra. Ni kanske skulle se över beskrivningarna.

DROPS Design 18.03.2019 kl. 11:02:

Hei Carina. Det hekles etter diagram, nettopp fordi det er mer oversiktlig enn å forklare med ord. Etter at du har laget luftmaskeringen hekler du etter A.1. Første omgang av A.1 = 1 fastmaske om ringen. Du gjentar A.1 6 ganger = 6 fastmasker. På 2 omgang hekler du 2 fastmasker i hver fastmaske = 12 fastmasker. 3 omgang hekles slik: 1 fastmaske i den første fastmasken, 2 fastmasker i neste. Gjenta ut omgangen = 18 fastmasker, osv. Du kan se vår nye leksjon hvordan å lese heklediagrammer, her. Håper dette hjelper. God fornøyelse

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1376