Hvordan starte å hekle

Tags: nybegynnere,
Hvordan starte å hekle

Har du ikke heklet før? Det er ikke noe problem, bare følg denne enkle forklaringen og se på bildene nedenfor - så vil du være på god vei!

Figure 1: Legg den korte garnenden under den lange garnenden slik at de danner en løkke.

Figure 2: Stikk heklenålen ovenfra og ned gjennom løkken, hent tråden fra den lange enden med heklekroken og trekk tråden gjennom løkken.

Figure 3: Du justerer løkkens/maskens størrelse ved å trekke i den lange enden. Du har nå første maske på heklenålen.

Figure 4: Legg tråden fra den lange ende (som du skal hekle med) over venstre pekefinger og hold tråden litt stramt mellom de andre fingrene. Stikk nålen inn under tråden som ligger over pekefingeren.

Figure 5: Hent tråden med heklenålen og trekk tråden gjennom masken på heklenålen. Nå er det en maske igjen på heklenålen.

Se også denne videoen

Kommentarer (2)

Coby 27.12.2016 - 13:26:

De steken verhouding voor een proeflapje. Ik kan het wel terugvinden voor breien, maar welke steek gebruik ik voor een proeflapje haken met jullie garen?

DROPS Design 30.12.2016 - 12:06:

Hoi Coby. Het staat in het patroon welke steekverhouding je moet aanhouden - ook de type steek gebruikt voor het proeflapje.

Yvonne Hordijk 07.04.2016 - 18:46:

Hallo! Ik ben een breister, die met de CAL-deken mee wil doen. Daarom heb ik de haakcursus opgezocht, omdat ik daar een hele serie instructievideo\\\'s dacht te vinden met allerlei technieken, om mijn haak-kennis op te halen. Ik meen dat jullie eerder op de site talloze instructievideo\\\'s hadden staan (ook voor breien, die heb ik nl. vaak geraadpleegd om nieuwe technieken te leren). Maar ik vind slechts deze drie \\\'lessen\\\'. Waar staat de rest?