Hvordan måle strikkefastheten og regne ut oppskriften

Hvordan måle strikkefastheten og regne ut oppskriften

Forklaringen gjelder både om det strikkes eller hekles.

Slik regnes oppskrift ut fra strikkefastheten:

Se alltid på målskissen og hvilken størrelse som passer deg.
Her finner du en leksjon om hvordan lese våre målskisser.

Utregning:
Oppskriften er beregnet slik at plagget hverken blir større eller mindre enn målskissen.
Til utregningen trenger vi strikkefastheten, og vi regner oss frem slik:

Dersom 10 cm i bredden = 20 masker i bredden
Så er 1 cm i bredden (20 masker delt på 10 cm) = 2 masker
Dersom bolvidden skal være 48 cm bred, så regner vi slik:
48 cm x 2 masker = 96 masker

Konsekvenser:
Dersom du på 10 cm har 22 masker i stedet for 20 masker, så betyr det at plagget blir ca 5 cm for smalt iforhold til målskissen og det må regnes om.

Alle maskeantall i oppskriften er regnet ut fra angitt strikkefasthet, det påvirker f.eks. halsfellingen - ermeøkningen - oppleggskanten - raglan m.m.

Så bytt pinner :)

Strikkefasthet og strikkeprøve:

Prøven:
For å være sikker på at målene på plagget ditt vil tilsvarer målene i oppskriften, så skal du alltid starte med å lage en strikkeprøve - på den måten kan du strikke plagget med rett strikkefasthet.

Legg opp flere masker enn det strikkefastheten sier at du skal ha i bredden, og strikk en prøve som er litt større enn 10 cm i høyden, start med det veiledende pinne nummer.

Dersom strikkefastheten skal være:
20 masker i bredden og 27 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm.
Legg et målebånd på arbeidet og tell maskene:
20 masker = 10 cm i bredde og 27 pinner i høyden = 10 cm.

Resultat / konsekvens:
Flere enn 20 masker på 10 cm - bytt til et pinne nummer tykkere
Færre enn 20 masker på 10 cm - bytt til et pinne nummer tynnere.

Når du har funnet frem til hvilken pinne nummer du skal bruke, så er du klar til å starte. Husk også å kontrollere strikkefastheten løpende, da den kan endre seg underveis som du strikker.

Pinne nummer - rett og feil:

Pinne nummer:
Det er ikke noe riktig pinne nummer, det er veldig individuelt hvordan man strikker.

Oppgitt pinne nummer er kun veiledende.

Finn det pinne nummer som gir deg den riktige strikkefastheten, og dersom du må bruke pinne nummer 6 når det i oppskriften står pinne nummer 4 - så er det det du må bruke.

Mange her på DROPS kontoret bruker forskjellige pinne nummer når de strikke med det samme garnet - det er veldig vanlig.

Pinne kvalitet:
Dette er også veldig individuelt.

Det finnes strikkepinner laget i tre, bambus, metall, plast og mye mere.
Man finner sin favoritt, og det er vanlig at man strikker med ulik strikkefasthet på de ulike pinnene typene.

Et godt tips er: Får du ikke strikkefastheten på pinne av metall - prøv f.eks. trepinner i stedet

Kommentarer (72)

Ineke 16.09.2021 - 17:36:

Dank voor uitgebreide uitleg. Vol goede moet ga ik aan mijn eerste trui beginnen.

Undine 04.09.2021 - 16:08:

Ich habe einen Pulli aus Soft Tweed gesgrickt, der nach der Wäsche erheblich größer wurde. Ich gabe ihn aufgeribbelt und möchte nun neu und kleiner stricken. Was passiert mit der Maschenprobe? \r\nFrage: Muß eine Maschenprobe aus gewaschenem, aufgeribbeltem Garn noch einmal vor dem Messen gewaschen werden oder wird das Ergebnis dadurch verfälscht? Ich möchte nicht noch einmal alles aufmachen müssen. :-(

DROPS Design 06.09.2021 - 08:50:

Liebe Undine, Sie können ja immer Ihre Maschenprobe zuerst waschen und trocknen lassen (hier finden Sie noch extra Tipps zu den Hinweisen auf der Banderolle) und dann Sie so wiederholen, bis die gewünschte Maschenprobe erreicht ist. Gerne wird Ihnen Ihr DROPS Laden weitere Tipps empfehlen (auch telefonisch oder per E-Mail). Viel Spaß beim stricken!

Liv Sagmoen 30.08.2021 - 12:46:

Hva er målene på de diverse størrelsene?

DROPS Design 06.09.2021 - 07:05:

Hei Liv. Det vil i hver enkelt oppskrift stå i selve oppskriften eller målene vises på en målskisse nederst på en oppskrift. mvh DROPS design

Mogensen 18.08.2021 - 23:12:

Hej. Målene på målskitsen er de kropsnære, eller er der lagt et "bevægelses" mål til. Tak for hjælpen. Mogensen

DROPS Design 20.08.2021 - 13:32:

Hej. Det är mål på plagget, så det kommer an på vilken passform det är på plagget. Det bästa är att måle ett plagg du redan har och så ta den storlek som ligger närmast det. Mvh DROPS Design

Alice 06.08.2021 - 16:28:

Hallo, ich habe den Fehler gemacht und die Maschenprobe nicht gewaschen (wusste es nicht) - Drops Lima. Mein Höschen war nun fertig, alles stimmte aber nach dem Handwaschen + flach trocknen war es viel größer! Das Schlimmste ist aber, die Bündchen sind ausgeleiert. Nun frage ich mich: selbst wenn ich die Vergrößerung von Anfang an eingerechnet hätte, wär es doch trotzdem blöd, wenn das Stück dann nicht nur größer ist sondern auch ausgeleiert? Was kann ich tun?? Vielen Dank!!

DROPS Design 09.08.2021 - 09:51:

Liebe Alice, Sie können versuchen, das Höschen nochmals anzufeuchten und so zurechtlegen, dass es die passenden Maße hat - also beim Zurechtlegen nicht dehnen, sondern eher etwas "gestaucht" hinlegen. Die Bündchen sollten Sie ebenfalls "zusammengezogen" zurechtlegen, also auch nicht gedehnt. Nach dem VOLLSTÄNDIGEN Trocknen sollten die Bündchen dann wieder elastisch sein. Die Wolle nimmt gern die Form an, in die man sie feucht hinlegt. Viel Erfolg dabei!

Lydia Salvenmoser 03.08.2021 - 16:27:

Hallo, ich hätte eine Frage. Was muss ich beachten, wenn ich diese Jacke in krausrippe stricken und anschließend filzen möchte?! Wie werden hierbei die Maschen berechnet, damit das Strickwerk dann auch passt und nicht zu klein ist. Vielen Dank für eine Rückmeldung.

DROPS Design 04.08.2021 - 08:11:

Liebe Frau Salvenmoser, am besten folgen Sie eine Anleitung für eine gefiltzte Jacke - hier lesen Sie mehr über Filzen. Gerne wird Ihnen Ihr DROPS Laden noch weiter helfen - auch telefonisch oder per E-Mail. Viel Spaß beim stricken!

Olivia Dell 25.07.2021 - 22:32:

Do I need to wash my swatch/gauge before measuring?

DROPS Design 26.07.2021 - 09:41:

Dear Mrs Dell, it's always a good idea to wash your swatch before measuring, so that you can really get an idea of the correct tension. Happy knitting!

Gudrun Kuhn 25.07.2021 - 17:28:

Auf die Frage v. Christiane Singer-Seger v. 5.5.21 haben Sie bei Ihrer Erklärung, wann man größere oder kleinere Nadeln verwenden muss, in beiden Fällen geschrieben: "... daß Ihre Maschen zu KLEIN sind ..." Dies kann m.E. nicht stimmen. In welchem Fall muss es heißen "... dass die Maschen zu GROSS sind ..."? Herzlichen Dank für Ihre Antwort!

DROPS Design 26.07.2021 - 09:44:

Liebe Frau Kuhn, oops Sie sind ja richtig, wen Sie weniger als 20 M für 10 cm haben bedeutet es, daß Ihre Maschen zu klein sind, dann brauchen Sie grösseren Nadeln damit die Maschen auch grösseren werden. Viel Spaß beim stricken!

Beth 24.07.2021 - 07:13:

Do I have to swatch in the round for gauge, if the pattern is in the round?

DROPS Design 26.07.2021 - 09:45:

Dear Beth, if you know that your tension can be different when working in the round and back and forth, it could be a good idea to work the swatch in the round if the pattern has to be worked in the round. Happy knitting!

ROXANA MARGOT BELTRAN FONSECA 01.07.2021 - 07:32:

Hola, no he podido encontrar la medida correcta de tensión, no se si es el grosor de mi lana, estoy usando un hilo muy fino, el cual eh juntado de 3, probé con la ajuja sugerida y me salen de 5 a 6 puntos más, cambie de número de aguja, un número más, y que queda muy flojo. No se como llegar a la medida correcta, igual no he podido dar la sincuferencia perfecta, crese de repente provocando vuelo en el tejido

DROPS Design 14.07.2021 - 23:50:

Hola Roxana, ¿cuál es el hilo DROPS que estás usando? Sin saber el grosor o la aguja recomendada resulta difícil aconsejarte.

Céline 29.06.2021 - 02:50:

Bonjour, doit-on laver et bloquer l’échantillon pour mesurer? Merci.

DROPS Design 29.06.2021 - 09:32:

Bonjour Céline, c'est toujours une bonne idée effectivement - pensez à toujours bien respecter les consignes d'entretien indiquées sur l'étiquette et retrouvez quelques conseils supplémentaires ici. Bon tricot!

Laura BACCEI 12.06.2021 - 07:00:

Grazie mi avete illuminato la giornata! ( e spiegato perchè il primo lavoro fatto è un bel poì diverso da quello fotografato nelle spiegazioni)

Valeska 29.05.2021 - 20:38:

Otimas explicações, muito aproveitáveis 😘

Maria Del Mar 29.05.2021 - 02:29:

Cuantos puntos para bebe 6 m. Caqeta empezada por el cuello

DROPS Design 30.05.2021 - 20:14:

Hola María del Mar, puedes consultar nuestra sección de ropa de bebé para ver el número de puntos que utilizan para el montaje, ya que estos dependerán de la lana a usar, la aguja y el modelo. Aquí tienes una lista de estos: https://www.garnstudio.com/search.php?action=search&w=chaqueta&mt=0&c=3&k=0&y=0&yg=0&lang=es

Christine Amelung 21.05.2021 - 14:26:

Hallo, ich möchte die Creamy Spring Jacket stricken. Angegeben ist die Maschenprobe mit Nd. Nr. 9 10 M + 14 R = 10x10 cm , ich habe eine Probe gestrickt (Nd. Nr.8) 11M + 17R=10x10 cm . Habe die Original Wolle Drops Alpaca Boucle´. Bin ein bischen ratlos. Ich hoffe, Sie geben mir schnell einen passenden Tip. Vielen Dank

DROPS Design 21.05.2021 - 16:03:

Liebe Frau Amelung, diese Jacke hat eine Maschenprobe von 10 M x 14 Reihen glatt rechts = 10 x 10 cm - wir haben Nadeln Nr 9 benutzt, da Sie nur 10 M mit Nadeln Nr 8 haben, versuchen Sie am besten wieder mit Nr 9 - hier lesen Sie mehr über Maschenprobe. Viel Spaß beim stricken!

Soledad 19.05.2021 - 13:18:

Hola como están ? Me encanta este patrón, puedo tejerlo con agujas rectas ? Gracias .

DROPS Design 30.05.2021 - 20:18:

Hola Soledad, esta es una leccion, no incluye ningún patrón. ¿Podrías especificarnos a qué patrón te refieres? Algunos patrones en redondo son adaptables a agujas rectas, pero otros no.

Marieke Cools 15.05.2021 - 11:06:

Hoe kan ik te weten komen welke maat ik nodig heb....

DROPS Design 26.05.2021 - 15:16:

Dag Marieke,

Om je maat te bepalen kun je het beste een kledingstuk nemen die goed zit en de maten uit de tekening van een patroon hiermee vergelijken.

Merethe Andersen 13.05.2021 - 16:29:

Opskrift 214-73 er patentstrikket. Er jeres strikkefasthed opgivet i patentstrik eller glatstrikning?

DROPS Design 19.05.2021 - 08:19:

Hei Merethe. I oppskriften står det at strikkefastheten er 21 masker i bredden og 25 pinner i høyden med A.1 med 1 tråd i hver kvalitet = 10 x 10 cm. Diagram A.1 viser hvordan man strikket patent i denne oppskriften = i denne oppskriften er strikkefastheten oppgitt i patentstrikk. mvh DROPS design

Marianna 08.05.2021 - 12:16:

When checking tension what adjustment has to be made if the no of stitches is correct i.e measures 10cm but the length is too short i.e 6.5 cm when it should be 10cm? Thank you.

DROPS Design 10.05.2021 - 11:37:

Dear Marianna, this depends of the kind of design, if number of rows is important (circular yoke or raglan) you might have to knit more rows between the rows with increases to get the correct finished height. Do not hesitate to contact the store where you bought the yarn for any individual help adjusting to your own tension. Happy knitting!

Ann 06.05.2021 - 10:19:

Strikkefastheden skal måle 12mx14p men min måler 12mx16p altså 2 pinde for meget. Hvad betyder det i forhold til udtagninger til raglan? Bærestykket skal måle 26cm i højden, skal jeg så strikke 2 pinde ekstra pr. 10cm altså 5 pinde ekstra for at nå højden på bærestykket og hvad så med raglan udtagningen?