DROPS Extra / 0-769

Chicken Little by DROPS Design

Heklet DROPS påskekylling i ”Paris”.

DROPS design: Modell nr W-016-BN
--------------------------------------------------------
Mål: ca 12 cm høy
Materialer: DROPS PARIS
50 gr f.nr 35, vaniljegul
En rest nr 13, orange
En rest nr 12, rød
En rest nr 15, sort

DROPS HEKLENÅL NR 4 - eller den nål du må bruke for å få 16 fm på 10 cm i bredden.
DROPS HEKLENÅL NR 3 - til ben, hanekam og nebb
Tilbehør: Vatt til fyll

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: dyr, leker, påske,

Når arb skal hekles rundt startes det med denne teknikk for å unngå hull i midten (i stedet for en lm-ring): Hold i garnenden og surr garnet en gang rundt venstre pekefinger for å danne en løkke. Hold i løkken med venstre tommel og langfinger, tråden legges over venstre pekefinger. Stikk nålen gjennom løkken, lag ett kast med tråden og trekk tråden gjennom løkken, hekle 1 lm, deretter hekles det fm rundt løkken. Når du har ønsket antall fm, dra i garnenden slik at du snører sammen løkken. Fest garnenden på baksiden. Fortsett hekle rundt i sirkel.
HEKLE RUNDT I SIRKEL:
Etter den siste fm på omg, fortsett til neste omg med 1 fm i neste fm (= første fm på neste omg). NB: Markere beg av omg med en merketråd mellom siste fm på omg og første fm på neste omg, la merketråden følge med oppover.
2 FM HEKLES SAMMEN:
* Stikk nålen inn i neste m, hent tråden *, gjenta fra *-* en gang til, lag ett kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nålen.
--------------------------------------------------------

KYLLING:
Det startes øverst på hodet med å lage en Magisk sirkel - LES FORKL OVER - på nål 4 med Paris vaniljegul.
1.OMG: Hekle 6 fm om sirkelen - LES HEKLE RUNDT I SIRKEL.
2.OMG: 2 fm i hver fm = 12 fm
3.OMG: * 1 fm i neste fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 1 fm i neste 2 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.OMG: * 1 fm i neste 3 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
6.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 30 fm.
7.OMG: * 1 fm i neste 4 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 fm.
8.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 36 fm.
9.OMG: * 1 fm i neste 5 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 42 fm.
10.-17.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 42 fm.
18.OMG: * 1 fm i neste 19 fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen * - Se forkl over, gjenta fra *-* en gang til = 40 fm.
19.OMG: * 1 fm i neste 3 fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 32 fm.
20.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 32 fm.
21.OMG: * 1 fm i neste 2 fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
22.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 24 fm.
23.OMG: * 1 fm i neste 1 fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 16 fm.
24.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 16 fm. Fyll kyllingen med vatt.
25.OMG: Hekle alle fm sammen 2 og 2 = 8 fm, avslutt med 1 kjm i neste fm.
Klipp og tråkle tråden gjennom de resterende m og snurp sammen, fest godt.

VINGE:
Det startes med å lage en magisk sirkel med vaniljegul på nål 4.
1.OMG: Hekle 4 fm om sirkelen.
2.OMG: Hekle 2 fm i hver fm = 8 fm.
3.OMG: * 1 fm i neste fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 12 fm.
4.OMG: * 1 fm i neste 2 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 16 fm.
5.-7.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 16 fm på omg.
8.OMG: * 1 fm i neste 2 fm, deretter hekles de 2 neste fm sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 12 fm.
9.OMG: Hekle 1 fm i hver fm, avslutt med 1 kjm i neste fm = 12 fm. Klipp tråden og behold 20 cm til montering.
Hekle en vinge til på samme måte.

NEBB:
Hekle på nål 3 med orange slik:
1.RAD: Hekle 2 lm, hekle 1 fm i 2.lm fra nålen, snu arb = 1 fm.
2.RAD: Hekle 1 lm, 2 fm i fm, snu arb = 2 fm.
3.RAD: Hekle 1 lm, 2 fm i hver fm, snu arb = 4 fm.
4.RAD: Hekle 1 lm, 2 fm i 1.fm, 1 fm i neste 2 fm, 2 fm i siste fm, snu arb = 6 fm.
5.RAD: Hekle 1 lm, hopp over 1.fm, 1 fm i neste 4 fm, snu arb = 4 fm.
6.RAD: Hekle 1 lm, hopp over 1.fm, 1 fm i neste 2 fm, snu arb = 2 fm.
7.RAD: Hekle 1 lm, hopp over 1.fm, 1 fm i siste fm = 1 fm. Klipp tråden og behold 20 cm til montering.

BEN:
Hekle på nål 3 med orange slik: Hekle 10 lm, hekle 1 kjm i 5.lm fra nålen, * 4 lm, 1 kjm i samme lm *, gjenta fra *-* 1 gang til. Videre hekles det 1 kjm i hver lm igjen på lm-raden (= hekle tilbake til starten). Klipp tråden og behold 20 cm til montering.
Hekle ett ben til på samme måte.

HANENKAM:
Hekle på nål 3 med rød slik: Hekle 10 lm, hekle 1 kjm i 7.lm fra nålen, * 5 lm, 1 kjm i neste lm *, gjenta fra *-* 1 gang til, avslutt med 6 lm, 1 kjm i siste lm. Klipp tråden og behold 20 cm til montering.

MONTERING:
Legg vingene flat og sy dem fast på hver side med små pene sting. Sy hanekammen øveste på hodet. Brett nebben i midten og sy den fast foran på hodet. Broder øyer med en rest svart garn. Sy benene under kyllingen.