Slik byttes til et annet garn og garnmengde

Garnbytte

1 tråd til 1 annen:

Dersom garnet kan strikkes med samme strikkefasthet kan garnet lett byttes.

Du må følge den oppgitte strikkefastheten i oppskriften - Husk pinnenummer er kun veiledende, bytt til det pinnenummer du trenger. For mer info om strikkefasthet se her

Vær obs: Når det byttes garn må garnmengden justeres fordi at løpelengden (50 gram = X meter) variere fra garn til garn - se utregningen under

1 tråd innen for garngruppe:

Alle våre garn er spunnet slik at de har samme tykkelse, og vil passe på samme oppskrifter dersom man bytter innenfor DROPS sin samme Garngruppe. Se garngruppene våre her

Ulik garn har ulik struktur.

Vær obs: Når det byttes garn må garnmengden justeres fordi løpelengden (50 gram = X meter) variere fra garn til garn - se utregningen under

1 tråd til 2 eller flere tråder:

DROPS garn er spunnet slik at trådene tykkelse passer til hverandre
Ved å strikke med flere tråder fra en Garngruppe kan man lett finne et mønster i en annen Garngruppe (se garngruppene her) eller se våre bytte forslag (se anbefalte garn kombinasjoner her).

Vær obs: Når det byttes garn må garnmengden justeres fordi løpelengden (50 gram = X meter) variere fra garn til garn - se utregningen under

Her er listen for garn som lett kan byttes innom Garngruppene:

Garngruppe A 2 tråder = 1 tråd Garngruppe C
Garngruppe A 3 tråder = 1 tråd Garngruppe D
Garngruppe A 4 tråder = 1 tråd Garngruppe E
Garngruppe A 8 tråder = 1 tråd Garngruppe F
Garngruppe B 2 tråder = 1 tråd Garngruppe D
Garngruppe C 2 tråder = 1 tråd Garngruppe E
Garngruppe C 4 tråder = 1 tråd Garngruppe F
Garngruppe E 2 tråder = 1 tråd Garngruppe F

I DROPS oppskrifter skrives dette slik: A + A = C

Garnmengden justeres ved bytte av

1 tråd mot 1 tråd

Når det byttes garn må garnmengden justeres fordi løpelengden (50 gram = X meter) variere fra garn til garn - se utregningen under:

I oppskriften brukes 300 gram Garn-X
Vi trenger antall brukte meter for å regne om:

Garn-X: 50 gram = 170 meter
dette tilsvarer: 6 nøster ganger 170 meter = 1020 meter

Garn-Y: 50 gram = 150 meter

antall meter fra Garn-X = 1020 meter
delt med antall meter fra Garn-Y = 6,8 nøster

Resultatet:
7 nøster = 350 gram i Garn-Y
erstatter
6 nøster = 300 gram i Garn-X.

Hjelp med regnestykket ? Prøv vår Garnkalkulator!

1 tråd mot 2 tråder med samme løpelengde

Slik regnes garnforbruket fra f.ex 1 tråd DROPS Snow (fra garngruppe E) til 2 tråder DROPS Air (fra garngruppe C) - se utregningen under:

Oppskriften sier 1150 gram DROPS Snow.
Vi trenger antall brukte meter for å regne om:

DROPS Snow: 50 gram = 50 meter
dette tilsvarer: 23 nøster ganger 50 meter = 1150 meter

DROPS Air: 50 gram = ca 150 meter

antall meter fra DROPS Snow = 1150 meter
delt med
antall meter fra DROPS Air = 7,67 nøster

Det arbeides med 2 tråder istedenfor 1 tråd derfor ganges antall nøster med 2: 7,67 x 2 = 16 nøster

Resultatet:
1150 gram DROPS Snow
erstattes med
800 gram DROPS Air

Hjelp med regnestykket ? Prøv vår Garnkalkulator!

2 tråder med hver sin løpelengde byttet til 1 tråd

Slik regnes garnforbruket når en oppskrift med 2 tråder skal strikkes med 1 tråd.
Ex: 1 tråd DROPS BabyAlpaca Silk (fra Garngruppe A) og 1 tråd DROPS Kid-Silk (fra Garngruppe A)
Ønskes byttet til:
1 tråd DROPS AIR (fra Garngruppe C)

Oppskriften sier:
300 gram DROPS BabyAlpaca-Silk og 125 gram DROPS Kid-Silk
(= 2 tråder fra Garngruppe A)

Omregn til:
1 tråd DROPS Air (Garngruppe C)
Vi trenger antall brukte meter for å regne om:

DROPS BabyAlpaca-Silk: 50 gram = 167 meter
dette tilsvarer: 6 nøster ganger 167 meter = 1002 meter

DROPS Kid-Silk: 25 gram = 200 meter
dette tilsvarer: 5 nøster ganger 200 meter = 1000 meter

Alternativ nytt garn:
DROPS AIR: 50 gram = 150 meter

Ta utgangspunkt i garnet med kortest antall meter = 1000 meter
Del med antall meter fra DROPS Air:
1000 meter delt på 150 meter = 6,7 nøster tilsvarer 7 nøster

Resultatet:
300 gram DROPS BabyAlpaca-Silk
125 gram DROPS Kid-Silk
erstattes med:
350 gram DROPS Air

Kommentarer (115)

Laura 10.04.2021 - 18:53:

Hej. Hvis jeg har en opskrift hvor der strikkes i 2 tråde Drops Air (600 g) kan jeg så bruge 1 tråd Melody i stedet? Jeg har prøvet jeres omregner, men den kommer ikke med Melody som forslag. Kærlig hilsen Laura

Sarah 29.03.2021 - 22:00:

Jeg har en opskrift, hvor jeg skal bruge 3 tråde kid-silk. Har I et bud på alternativer, gerne garnkombinationer, da min hud ikke tåler mohair?

DROPS Design 07.04.2021 - 08:32:

Hei Sarah. Om du går inn på den aktuelle oppskriften og klikker på " Prøv vores omregner!" Skriv inn hvor mye garn i den størrelsen du trenger og da vil det komme opp garnalternativ. Klikk da inn på den kvaliteten du ønsker og les om kvaliteten og om det er noe du tåler. mvh DROPS design

Linda 23.03.2021 - 08:20:

Ser ut som drops cotton viskose ikke er å få tak i lenger, hva kan brukes istedet for det garnet?

DROPS Design 07.04.2021 - 07:49:

Hei Linda. DROPS Cotton Viscose tilhørte garngruppe A og vi har dessverre ingen kvalitet som er veldig lik Cotton Viscose, men du kan bruke andre kvaliteter som tilhører samme garngruppe. Bare husk å sjekke strikkefastheten. mvh DROPS design

Johanne 06.03.2021 - 16:39:

Kan drops air erstattes med et garn som ikke er ull?

DROPS Design 10.03.2021 - 07:24:

Hei Johanne. Ja, det går fint så lenge du følger den oppgitte strikkefastheten i oppskriften. Men husk at ulik garn har ulik struktur, slik at velger du et garn som ikke er ull, kan det ferdige resultatet se litt annerledes ut som bildet av et plagg strikket i f.eks DROPS Air. mvh DROPS design

Tracy Hubalek 25.02.2021 - 03:10:

In the USA yarn goes by weights. As shown in example below. How do I known which yarn to use according to the groups of yarn that are on your web site? Yarn Weight Name Needle Sizes 0 - Lace Lace, Fingering 10-Count 000-1 (US) 1.5-2.25 mm 1 - Superfine Fingering, Sock, Baby 1-3 (US) 2.25-3.25 mm 2 - Fine Sport, Baby 3-5 (US) 3.25-3.75 mm 3 - Light DK, Light Worsted 5-7 (US) 3.75-4.5 mm 4 - Medium Worsted, Aran, Afghan 7-9 (US) 4.5-5.5 mm

DROPS Design 25.02.2021 - 07:39:

Dear Mrs Hubalek, you will find the list of DROPS stores shipping to USA here, just contact them, they will help you choosing the yarn you'd like to use for a pattern. Happy knitting!

Solveig H Nordheim 24.02.2021 - 07:17:

Hvilket garn kan jeg erstatte PUS med...

DROPS Design 03.03.2021 - 09:08:

Hei Solveig. Kjenner ikke til garnet Pus, men sjekk dens strikkefasthet/løpelengde og sjekk den opp mot våre kvaliteter. Om du klikker på Garn, deretter Garngruppe A-F får du en fin oversikt. mvh DROPS design

Rikke 21.02.2021 - 19:31:

Hej Hvis jeg skal strikke en trøje hvor opskriften siger at den strikkes i handdyed fed mohair og handdyed merino single 366/100g Hvilket drops garn kan jeg bruge i stedet for så den får ca. samme udtryk?

DROPS Design 03.03.2021 - 08:40:

Hei Rikke. Kjenner ikke til Handdyed fed mohair og Handdyed merino single, men anbefaler deg å ta en titt på vår Garn Gruppe oversikt. Der vil du se våre kvaliteter i de ulike garngruppene/strikkefasthet/anbefalt strikkepinne/løpelengde osv. så kan du sammenligne med de 2 kvalitetene du oppgir mvh DROPS design

Kristine 20.02.2021 - 10:53:

Hej Jeg har strikket novice sweateren i drops Air 1 tråd. Kan jeg i stedet bruge drops Wish ? Kan nemlig kun få den farve jeg gerne vil have i Wish. Jeg er nybegynder så jeg kan ikke rigtig finde ud af det. På forhånd tak

DROPS Design 03.03.2021 - 08:12:

Hei Kristine. Kjenner ikke til Novice Sweater, men om du har strikket den med 1 tråd DROPS Air, kan du ikke bruke 1 tråd DROPS Wish. DROPS Wish er dobbelt så tykt som DROPS Air. Om du har en oppskrift som er skrevet med 2 tråder DROPS Air, kan du erstatte det med 1 tråd DROPS Wish. mvh DROPS design

Janet 19.02.2021 - 02:13:

I wish again to knit Iced Petal sweater but using Group C Brushed Alpaca Silk. I am confused that this yarn is in group C when it is so light. Eg. Yarn converter suggests using only 300g when 700g needed in a different yarn of same group. I am choosing this yarn as I am looking for fuschia.

DROPS Design 19.02.2021 - 09:55:

Dear Janet, the Iced Petals Sweater is worked with DROPS Sky which is yarn group B - Brushed Alpaca Silk (yarn group C) is usually worked with a tension of 17 sts = 10 cm - you should first check out how far you can get the tension and if you like the texture. Your DROPS store will provide you any individual assistance, even per mail or telephone. Happy knitting!

Nana 17.02.2021 - 21:20:

Kan jeg erstatte sandes garn Tove med samdes garn kos?

DROPS Design 03.03.2021 - 08:02:

Hei Nana. Anbefaler deg å kontakte Sandes garn for å få svar på deres kvaliteter, vi har DROPS garn. mvh DROPS design

Bodil 15.02.2021 - 10:34:

Kan jeg erstatte 250g Arwetta, løbelængde 235m og 5 nøgler Tilia, løbelængde 210 (begge Filcolana) med Drops Belle? De angiver en strikkefasthed på 22 masker. Jeg vil gerne have et garn, som ikke er et uldgarn. Er der et andet garn, som vil være bedre? Hvor meget skal jeg evt. bruge af Belle?

DROPS Design 03.03.2021 - 07:44:

Hei Bodil. Kjenner verken til Arwetta eller Tilia, men dersom det i et nøste er 235 meter x 5 nøster = 1175 meter, og DROPS Belle har en løpelengde på 120 meter trenger du 10 nøster (120 x 10) = 1200 meter. Men med en løpelengde på 235 meter vil jeg tro at det garnet er mye tynner enn DROPS Belle som er er på 120 m. Ta en titt på oversikten vi har på alle våre garn, DROPS Garngrupper - og få en oversikt, over strikkefasthet/løpelengde/anbefalt strikkepinne. mvh DROPS design

Joke Bloksma 14.02.2021 - 03:09:

Sorry, typfoutje in de tekst. Ik bedoel dat het patroon beschreven staat met 1 draad en dat ik 2 draden wil gebruiken met een verschillende looplengte (en die draden hebben elk apart dan mogelijk ook nog een verschillende dikte van breinaald nodig). Is dat te berekenen? En ook welke breinaald ik dan nodig heb?

Joke Bloksma 14.02.2021 - 03:06:

Fijn dat jullie het zo goed uitleggen. Ik zou ook nog graag willen weten hoe ik moet rekenen als een patroon is beschreve in 1 maat en ik wil het patroon maken met 2 draden met verschillende looplengte. Klopt het dat dat hier nog niet staat uitgelegd, of kijk ik er overheen?

Alessandra Brogi 12.02.2021 - 22:22:

è possibile convertire 4 capi di DROPS Kid-Silk (gruppo filati A) in due capi di DROPS Brushed Alpaca Silk (gruppo filati c) ? perché ho fatto un campione usando questa conversione per verificare la tensione, ma risulta sempre troppo grande e penso sia sbagliata la conversione del filato che ho fatto. grazie Alessandra

DROPS Design 12.02.2021 - 23:01:

Buonasera Alessandra, la conversione è corretta: tenga presente che la consistenza dei due filati non è la stessa, quindi anche il prodotto finale ne risentirà. Buon lavoro!

Gitte Laursen 07.02.2021 - 23:29:

Hvordan finder jeg mængden af garn til en cardigan der har et forbrug der hedder 350 Gram Garnet er 50 gram = 150 meter Strikkefasthed 14 masker. Det vil jeg gerne erstatte af garn der hedder 50 gram = 300 meter men i dobbelttråd så strikkefasthed hedder 16 masker. Hvor meget skal jeg bruge? Mvh. Gitte

DROPS Design 08.02.2021 - 07:45:

Hei Gitte. Under våre oppskrifter står det hvilket garn og hvor mye garn det trengs til en oppskrift. Du kan da bruke vår garnkalkulator (grønn link: Prøv vores omregner!) til å omregne til andre kvaliteter (også med 2 tråder). Men du må ha samme strikkefasthet som det er opplyst i den aktuelle oppskriften. mvh DROPS design

Rikke Dalum 27.01.2021 - 13:52:

Hej. Jeg vil gerne strikke model Flora fra Skappel, hvor opskriften lyder på Suri Alpakka rød rustik og rosa blush, som er langhåret alpakkagarn (96% superfint alpakka og 4 % polymid med lange fibre, 50 gram = 130 meter, pind nr. 5). Jeg kan ikke bestille disse farver og søger derfor et alternativ. Har du et godt bud på et godt alternativ i gode smukke farver i Drops? På forhånd tusinde tak:-D

DROPS Design 28.01.2021 - 07:59:

Hej Rikke, Hvad tror du om DROPS Melody Se den her: DROPS Melody Se alle vores kvaliteter her: DROPS Garn

Tina Olsen 24.01.2021 - 11:12:

Jeg vil gerne strikke Morning Haze by Drops Design. DROPS / 217 / 24 Jeg har strikket den en gang med de to tråde, der er anbefalet. Desværre krøb vesten helt vildt, da jeg vaskede den på 20 grader, så nu vil jeg prøve igen. Men jeg vil gerne bruge kun en tråd, og kan så se at det skal være fra garngruppe E. Hvilket garn vil I anbefale - det skal kunne vaskes!

DROPS Design 25.01.2021 - 08:46:

Hei Tina. Om man vasker DROPS Air (som Morning Haze er strikket med) slik det er anbefalt (30`C håndvask), skal den ikke krympe. I garngruppe E finner du kvaliteter som Snow, Wish og Andes, men disse skal også håndvaskes, 30`C. Om du ønsker en kvalitet som kan vaskes i maskin, må du strikke med 2 tråder fra garngruppe C eller med 4 tråder fra garngruppe A. Du finner disse kvalitetene under DROPS Garngrupper, der kan du også lese hvilken av disse kvalitetene som kan vaskes i maskin. mvh DROPS design

Karin 23.01.2021 - 12:00:

Ich möchte diese Handschuhe mit dünnerem Garn stricken .( Strumpfwolle). Wie muß ich da umrechnen? Danke Karin

DROPS Design 25.01.2021 - 13:48:

Liebe Karin, wenn das Modell auch mit einer Strumpfwolle gestrickt wird, dann können Sie einfach unseren Garnumrechner benutzen - siehe auch hier. Viel Spaß beim stricken!

Inge 20.01.2021 - 13:11:

Hej Jeg vil rigtig gerne strikke Drops 211-1 kjole, men vil gerne ændre garnet fra Drops Muskat til Drops Flora. Kan det lade sig gøre? Tænkte på 2 tråde Flora sammen men det er jo en garngruppe C. På forhånd tak, og tak for skønne opskrifter. Mange hilsner Inge

DROPS Design 25.01.2021 - 07:59:

Hei Inge. Nei, det går ikke. Oppskriften er skrevet med en strikkefasthet tilpasset garn i garngruppe B, og da vil ikke et garn fra garngruppe A passe. mvh DROPS design

Kirsten Helen Skeie 13.01.2021 - 12:16:

Hvilket garn kan jeg bruke istedenfor big merino

DROPS Design 15.01.2021 - 13:36:

Hei Kristen. DROPS Big Merino tilhører garngruppe C og du kan erstatte garnet med andre kvaliteter fra samme gruppe, f,eks DROPS Alaska, DROPS Nepal eller DROPS Air. Du kan også erstatte Big Merino med 2 tråder fra en kvalitet fra garngruppe A, f.eks DROPS Alpaca, DROPS Flora, DROPS Nord. Men husk å sjekke strikkefasthten opp mot det som står i oppskriften. mvh DROPS design