Hvordan lese heklediagrammer

Et heklediagram består av symboler, 1 symbol = 1 maske (eller en gruppe masker) - symbolforklaringen forteller deg hvordan masken skal hekles. Diagrammet viser alle masker sett fra rettsiden (med mindre noe annet er spesifisert).

Et typisk heklediagram ser ofte slik ut:

1: A.1 er navnet på diagrammet, og gjelder hele diagrammet - innenfor klammene. Det som står innenfor klammene er 1 rapport av diagrammet.
2: Dette er symbolforklaringen, som beskriver hvordan hvert symbol hekles.
Blå piler: Symbolene hekles i eller om det symbolet som er rett under. Noen ganger skal fler masker hekles i det samme symbolet.
Lilla ovaler og pil: det er ikke alltid alle masker hekles i: noen ganger hekles en luftmaske, og staven rett under hoppes over.

Man leser et heklediagram motsatt av slik man normalt leser: Fra høyre mot venstre, nedenfra og opp. Du begynner altså nederst i det høyre hjørnet, og jobber deg mot venstre, symbol for symbol, rad for rad oppover (se RØD sirkel og piler).

Skal det hekles flere rapporter av et diagram (altså, hvis det skal gjentas i bredden), hekler man til enden av raden i diagrammet, og begynner på nytt med første symbol igjen.

Frem og tilbake:

Når det hekles frem og tilbake vil annenhver omgang hekles fra rettsiden og annenhver omgang hekles fra vrangsiden. Når det hekles fra vrangsiden må diagrammet leses motsatt vei: altså fra venstre mot høyre (se rød pil for retten og blå pil for vrangen i diagrammet under).

Omgangene begynner som regel med x-antall luftmasker – disse tilsvarer høyden på neste maske, og er lagt inn for at du skal komme deg opp på riktig høyde før første maske hekles (Se grønne ovaler i diagrammet under). Om luftmaskene er lagt inn i diagrammet (som i dette eksempelet) hekles alle symboler videre som vist. Noen ganger er det lagt inn HEKLEINFORMASJON øverst i oppskriften som sier hvor mange luftmasker som hekles på starten av omgangen, og om disse erstatter første maske eller om de kommer i tillegg. Om IKKE luftmaskene er tegnet inn i diagrammet: følg denne informasjonen.

Rundt:

Når det hekles rundt, hekles alle omganger fra rettsiden: fra høyre mot venstre (se røde piler i diagrammet under). Hvordan omgangen starter og slutter er ofte tegnet inn i et eget diagram (se A.2 i eksempelet under – grønn firkant). I likhet med når det hekles frem og tilbake hekles det x-antall luftmasker på starten av omgangen, tilsvarende høyden på neste maske. På slutten av omgangen festes raden i seg selv med en kjedemaske i den siste av de luftmaskene som ble heklet på starten. Dvs: luftmaskene i A.2 = starten på omgangen, mens kjedemasken i A.2 (blå firkant) = slutten på omgangen.

Diagrammet (A.1) skal ofte gjentas flere ganger etter hverandre = det hekles flere rapporter i bredden. Når du kommer til siste symbol på 1 rad i A.1, begynn igjen med første symbol. NB: A.2 skal IKKE gjentas, dette viser KUN starten og slutten på hele omgangen.

Flere ulike diagrammer etter hverandre:

Hvis du skal hekle flere forskjellige diagrammer etter hverandre i bredden/på omgangen hekler du slik: hekle 1. rad i 1 diagram, hekle så 1. rad i 2 diagram, og 1. rad i 3 diagram osv. HUSK: Om du hekler frem og tilbake må diagrammene hekles i motsatt rekkefølge fra vrangsiden – altså begynn med diagram 3, så diagram 2 og tilslutt diagram 1. De hekles i tillegg motsatt vei, som vanlig.

Sirkeldiagrammer:

Når det skal hekles i sirkel, altså man begynner i midten og jobber seg utover er dette ofte tegnet inn i et sirkeldiagram. Diagrammet kan enten vise hele sirkelen – da hekles hvert symbol slik det står, eller diagrammet kan vise en del av sirkelen, som gjentas rundt et gitt antall ganger til det er dannet en full sirkel.

Hel sirkel:

I et sirkeldiagram begynner man med symbolet i midten av diagrammet: ofte en sirkel som tilsvarer x-antall luftmasker som festes med en kjedemaske så det dannes en ring (se rød sirkel i diagrammet under). På samme måte som når man hekler rundt begynner omgangen med luftmasker, tilsvarende høyden på neste symbol (se blå firkant i diagrammet under) – NB når luftmaskene er tegnet inn i diagrammet erstatter IKKE dette første symbol, så neste symbol hekles som vist.

Hvis luftmaskene erstatter et symbol er dette symbolet fjernet fra diagrammet. Det hekles mot klokkeretningen: fra høyre mot venstre, symbol for symbol bortover (se rød pil i diagrammet). Som regel skal maskene på 1. omgang hekles OM luftmaskeringen, det betyr at du stikker nålen inn i midten av ringen, henter tråden og hekler masken på vanlig måte – den festes altså ikke I luftmasken, men RUNDT hele luftmasken. Når du kommer til enden av raden festes det som vanlig med en kjedemaske, og du fortsetter med neste rad i diagrammet: den nest innerste raden (Se grønn pil i diagrammet under).

Del av en sirkel:

Om det kun vises en del av en sirkel er dette fordi denne delen gjentas rundt x-antall ganger. Du begynner med sirkelen nederst (se rød sirkel i diagrammet), og hekler som forklart under HEL SIRKEL. På samme måte som når det hekles rundt er det som regel et eget diagram som viser hvordan omgangen starter og slutter = her er dette A.1 (Se blå firkant i diagrammet under). Du begynner altså med raden nærmest ringen, hekler A.1, så hekles A.2, når du kommer til siste symbol på kakebiten (det er kun 1 symbol på 1 omgang), begynner du på nytt igjen med 1 symbol og hekler kakebiten 1 gang til.

Slik fortsetter du til du har gjentatt rapporten så mange ganger som det står, og avslutter med kjedemasken i A.1. Når 1 omgang er heklet fortsetter du med neste omgang: nest nederste rad i diagrammet (se grønn pil i diagrammet under).

Rutediagrammer / Fargediagrammer:

Noen heklediagrammer er i rutenett, og her er 1 rute = 1 maske. Hvilke masker som hekles vil gjerne være forklart i teksten, mens rutediagrammet viser hvilke farger maskene hekles i (se rød ramme = symbolforklaringen).

Det hekles på samme måte som forklart over, avhengig av om det hekles rundt, frem og tilbake eller i sirkel.

Kommentarer (59)

Annika Linde 10.07.2021 - 15:11:

Hej ! Jag är nybörjare och skulle väldigt gärna virka denna hatt men förstår verkligen inte den😥. Är det möjligt att få någon hjälp personligen ? Har virkat 2 andra hattar solhattar som blev väldigt bra . Men denna med öglor och diagram . Förstår inte alls tyvärr . Men vill virka denne till min man . Tacksam för hjälp . Med vänlig hälsning, Annika Linde

DROPS Design 14.07.2021 - 11:24:

Hej Annika, skriv hvad du vil have hjælp med inde under kommentarer inde på selve mönsteret, så ved vi hvilket mönster og hvad vi skal skrive tydeligere til dig :)

MILL LØKKE 04.07.2021 - 15:46:

SKAL ALLE DROPSMØNSTER HA DISSE DIAGRAMMENE? JEG ER EN ERFAREN HEKLER,MEN DETTE BLIR FOR DUMT. FORSTÅR DET,MEN DET ER VELDIG TIDKREVENDE. HVORDAN KAN VI VITE HVILKET DIAGRAM VI FÅR FØR VI HAR KJØPT DET? KJØRTE FRA SUNNDALSØRA TIL TRONDHEIM TIL EN BUTIKK MED ERFARNE FOLK,MEN DE VI FORSTOD DET HELLER IKKE. HAR ALLE MØNSTRENE DISSE DIAGRAMMENE?

DROPS Design 05.07.2021 - 08:02:

Hei Mill. Dette er en generell forklaring på hvordan hekle etter diagram. Hver enkel oppskrift har forskjellige diagrammer. Alle våre oppskrifter er GRATIS og du ser diagrammene under den aktuelle oppskriften du skal hekle, om det er diagram. Om du finner en oppskrift du ønsker å hekle, men har problemer med å skjønne diagrammet (ene), kan du fint legge et spørsmål under selve oppskriften, så skal vi hjelpe deg så godt vi kan. mvh DROPS design

MILL LØKKE 18.06.2021 - 15:10:

Skal begynne på SLICE OF SUMMER, men jeg forstår ikke det partiet på sidene av sjalet. Skal det hekles til slutt?

DROPS Design 21.06.2021 - 09:15:

Hei Mill. Du starter med å hekle A.1. Om du ser på diagram A.1, A.3, A.5, A.7, A.9, A.11 og A.13 har alle 3 eller 5 luftmasker midt i diagrammet, dette er midten av sjalet. På hver side av disse diagrammene hekles A.2, A.4, A.6, A.8, A.10 eller A.12. Når du er ferdig med A.1 (22 masker + midtbuen) hekler du slik fra vrangen: Hekle A.2a over første stav, A.2b over de neste 10 maskene, hekle A.2c, hekle A.3 over midtbuen, hekle A.2c, hekle A.2b over de neste 10 maskene og avslutt med A.2a over siste stav. Da har du heklet A.2 på hver side av midten (A.1), så fortsetter du med diagrammene i høyden på hver side av midt diagrammene. mvh DROPS design

Marian 17.05.2021 - 21:04:

Hallo, de mouwen worden van bovenaf(pols?) gehaakt. Er wordt met 21 st opgezet. Dat is in de stekenverhouding ca. 10 cm. Volgens mij moet je dat wel erg dunne polsjes hebben. Klopt het aantal steken wel? Of lees ik het verkeerd?

DROPS Design 26.05.2021 - 15:16:

Dag Marian,

Vanaf hier kan ik niet zien met welk patroon je bezig bent, maar als de mouw vanaf boven naar beneden gebreid wordt, worden er wellicht nog steken opgezet aan beide zijkanen om de mouwkop te creëren.

Cindy P 10.05.2021 - 20:25:

When there is a space without a symbol what transpires? For instance pattern Belladonna Drops/187/5 Chart lines 10, 11 and 12 all have empty spaces between symbols.

DROPS Design 11.05.2021 - 10:14:

Dear Cindy P, there are spaces for technical reasons, but you just have to work the symbols as they are drawn, Happy crocheting!

BOUDAILLE Annie 08.05.2021 - 15:57:

Modèle sac 211-25 A.w montre le début de rang et A.x la fin, mais si je travaille un rang de droite à gauche, je termine donc par A.x. Pourquoi y-a-t-il un début sur chaque rang A.w ... Pouvez-vous m'aider s'il vous plait. Merci

DROPS Design 10.05.2021 - 11:35:

Bonjour Mme Boudaille, A.w montre le début de rangs sur l'endroit et la fin des rangs sur l'envers; A.x montre la fin des rangs sur l'endroit et le début des rangs sur l'envers, ainsi, vous savez comment commencer/terminer chaque rang en fonction du rang sur l'endroit ou sur l'envers. Bon crochet!

Hilde 02.05.2021 - 09:02:

Hei, hva gjør jeg feil når lappen jeg hekler blir mer og mer «krøllete» etter 4. omgang og utover (som om kantene utover på lappen blir for store i forhold til midten)?

DROPS Design 03.05.2021 - 08:40:

Hei Hilde. Har du like mange masker som det skal være iflg oppskriften? Arbeidet kan krølle seg litt i begynnelsen, men det er litt avhengig av hvilket diagram/oppskrift du hekler etter. mvh DROPS design

Eleanor A Miller 31.03.2021 - 20:32:

I DON'T UNDERSTAND HOW TO READ THE DIAGRAM FOR DROPS 165-33

DROPS Design 08.04.2021 - 08:26:

Dear Mrs Miller, in this pattern, diagrams are worked in the round. Start from the bottom on the right corner and read towards the left. Start round with A.1, repeat A.2 and finish round with A.3.( Adding markers between diagrams can help). Then work A.4 and repeat A.5 all the round. Happy knitting!

Linnea 23.03.2021 - 15:39:

Hej! Fråga angående när det står A.1 i mönster. Virkar "waterfall" och står tex " virka A.1 över bakstycke...". A.1 finns ju i tre olika sektioner a, b, c. Men när ddt vara står att man ska virka A.1 hur ska man tänka då?

DROPS Design 07.04.2021 - 08:09:

Hei Linnea. Når det bare står hekle A.1, er forklaringen på hvordan rekkefølge til A.1a, A.1b og A.1c forklart tidligere i oppskriften. F.eks A.1a og A.1c hekles gjerne i hver side av et plagg, mens A.1b hekles mellom A.1a og A.1c og gjentas flere ganger. Når det bare står hekle A.1, står det gjerne "hekle A.1 som før". Da blir det å hekle alle 3 som tidligere. mvh DROPS design

Jane 07.03.2021 - 18:36:

Hallo, ik moet het lijf haken. Ik moet uitkomen op 16 steken. Hoe kan dat? Als ik A3 bekijk lees ik ook niet wanneer ik moet meerderen en als ik de bobbels tel op de foto kom ik op veel meer uit dan 16. Kunt u mij helpen? Alvast bedankt.

Irene 01.02.2021 - 16:58:

Bij de toeren 5-10 loop ik vast. Ik begrijp niet hoe je op deze toeren moet meerderen en tegelijkertijd het patroon vasthouden. Want als je op deze toeren gaat meerderen krijg je een scheve verhouding van de kleuren. Ik heb nu alleen in toer 10 gemeerderd tot 120 stokjes, en toer 5 tot en met negen niet gemeerderd.(ziet er wel goed uit) Kunt u mij helpen want ik wil graag begrijpen met wat jullie bedoelen met 1 stokje tussen de meerderingen ? Alvast bedankt

Louline 26.01.2021 - 14:22:

Bonjour, Merci pour cet article, pour reprendre les questionnements de Babelle, je suis aussi gauchère, et j'ai trouvé une solution qui me parait intéressante à partager. Comme on crochète dans l'autre sens, en rond, il suffit de faire une symétrie horizontale des diagramme sur Paint. On obtient alors le diagramme adéquat. Si çà vous intéresse, je peux rédiger une petit exemple... Mon contact c'est loulinelacroute sur insta ou louline chez gmail

Marie Emond 25.01.2021 - 19:46:

Je suis tellement désolé du derangement .Mais je comprend pas ou va etre le dimunition pour arriver a 126 mailles car j'ai 139 mailles pourtant c pas d'aujourd'hu que je lis des patrons .Quand je commence le deuxieme rang je fais 6 brides qui es A1 apres je fait 1 bride au dessusde la bride suivante qui es A2 .apres sa dit répeter je repete quoi .Car je compte et sa me donne 139 mailles pareil.Merci beaucoup

DROPS Design 26.01.2021 - 09:45:

Bonjour Mme Emond, vous ne diminuez pas, vous devez crocheter ainsi: les 6 premières brides en suivant A.1, puis la maille suivante comme le montre A.2, vous crochetez ensuite 21 fois les 6 mailles de A.3 (= 6 mailles x 21 = 126 mailles) et vous terminez par les 6 dernières mailles comme le montre A.4, vous avez ainsi bien 139 mailles: 6+1+126+6=139 mailles. Bon crochet!

Birgitta 25.01.2021 - 14:43:

Hej, jag ska försöka virka en sjalen Wave Whisperer i Drops Sky. Min fråga är om jag ska virka A1 i diagrammet flera gånger så hög som jag vill ha den. Eller ska jag virka alla diagram från A1 till A4 efter varandra? Jag kan het enkelt inte förstå mönstret. Tack för hjälp på förhand.

DROPS Design 27.01.2021 - 07:28:

Hei Birgitta. Først hekler du bare diagram A.1. Når du har heklet A.1 1 gang i høyden har du 33 masker på siste rad. Nå starter du å hekle A.2 (der pilen viser = 4 luftmasker), deretter hekler du A.3 og så A.4 (også der pilen viser). Når diagrammene (A.2, A.3 og A.4) er heklet ferdig i høyden, fortsettes det med mønster og økning i sidene. Dvs, det hekles A.2 og A.4 mot sidene som før og A.3 mellom diagrammene (du får plass til flere A.3 for hver gang A.2 til A.4 er heklet ferdig i høyden. Fortsett slik til arbeidet måler ca 69 cm fra spissen og opp – eller til ønsket lengde – avpass at det avsluttes etter en hel rapport i høyden. God Fornøyelse!

Marie Emond 24.01.2021 - 21:40:

Bonjour j'ai acheter Drops Baby 29-15 et la laine de vous mais je ne comprend pas le diagramme .J'ai fait le premier rang 139 brides apres vous dite A2 au dessus de la bride suivante,rététer es-ce que je continu 1 bride au dessus de chaque bride jusqu'a la fin A1 veu tu dire le premier rang.ainsi que A2 le deuxiemen rang (ext)et A3 vous dite au dessus des 126 brides et j'ai 139 avez-vous une video Merci a bientot

DROPS Design 25.01.2021 - 13:50:

Bonjour Mme Emond, crochetez vos 139 brides ainsi, sur l'endroit: A.1 (= 6 brides), A.2 (= 1 bride = 1 seule fois le diagramme) répétez A.3 au-dessus des 126 brides suivantes (= 21 fois le diagramme en largeur) et terminez par A.4 (= 6 brides). Sur l'envers, crochetez: A.4, répétez A.3, A.2 et A.1 en lisant les diagrammes de gauche à droite. Bon crochet!

Ilja-Nora 16.01.2021 - 21:03:

Jeg hekler støvelmansjetter med et mønster som brukes både til lue og votter, og etter jeg har heklet mønsteret står det Kant: 1. rad. Fortsetter jeg da der jeg avsluttet med mønsteret? Hva betyr: Sett til tråden nederst på Høyre side (retten).? Skal jeg da klippe tråden og hekle nederst? Hva er krepsem?

DROPS Design 18.01.2021 - 07:58:

Hei Ilja-Nora. Hvilken oppskrift gjelder det? Om du legger inn ditt spørsmål under selve oppskriften er det lettere å hjelpe. Om du skriver "Krepsemaske" i søke ord under alle "Instruksjonsvideoer" og "Søk i alle videoer", vil video for krepsemaske dukke opp. Krepsemaske = du hekler fastmasker fra venstre mot høyre. mvh DROPS design

Babelle 13.01.2021 - 16:05:

Je suis gauchère comment lire les diagrammes et comment respecter l'envers et l'endroit ? merci d'avance Babelle

DROPS Design 14.01.2021 - 08:31:

Bonjour Babelle, je suis désolée, personne de notre équipe n'est gauchère, essayez juste, en fonction de votre façon de crocheter, d'ajuster l'endroit et l'envers - demandez conseil à votre magasin et/ou à un forum spécialisé où d'autres crocheteuses pourront vous aider. Bon crochet!

Maria Randerly Cunha Feitosa 06.01.2021 - 01:43:

Quero imprimir. Diagrama

Maria Randerly Cunha Feitosa 06.01.2021 - 00:51:

Excelente. Muito obrigado

Maj-Britt Poulsen 01.01.2021 - 15:57:

Hej Jeg er helt vild med modellen JANIS - bluse med rude i Paris. Og vil gerne hækle den. Jeg kan ikke finde ud af at tyde diagrammer og vil spørge om ikke jeg kan finde opskriften på video. Håber du kan hjælpe mig. Godt nytår ☺

DROPS Design 11.01.2021 - 09:08:

Hei Maj-Britt. Ja, dette er virkelig en flott modell. Til denne modellen er det laget 2 hjelpevideoer, Hjelp til Halsfellingen og Hvordan hekle A.3. Å lage en video til hele genseren er dessverre ikke mulig, men håper hjelpevideoene og andre generelle videoer du finner under modellen kan hjelpe deg. God Fornøyelse!