DROPS / 171 / 47

Angelique by DROPS Design

Stickad DROPS halvmåneformad sjal i ”Lace” med slätstickning och hålmönster.

DROPS Design: Modell nr la-031
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Mått: ca 50 cm mitt bak och ca 170 cm längs kanten överst efter sträckning.
Garnåtgång:
DROPS LACE från Garnstudio
100 g nr 4434, lila/violett

DROPS RUNDST (80 cm) NR 3 – eller det st.nr du måste använda för att få 24 m x 32 v slätst på 10 x 10 cm.

STICKFASTHET:
Sjalen ska fuktas och sträckas i rätt mått efteråt så stickfastheten är inte så viktig, men för att få en aning om ifall det stickas för löst/fast sticka en slätstickad provlapp på st 3 och få ca 24 m x 32 v slätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Se diag A.1 till A.11. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

STICKTIPS:
Sjalen kan med framgång stickas med andra stickstorlekar än angivet här. Använd mindre st för en mindre sjal och större st för en större sjal. Sjalen sträcks i rätt form till sist, eventuella ojämnheter jämnas som regel ut.

FORMNING:
Vid byte till ett annat garn från garngrupp A behöver inte sjalen sträckas efter mått, men lägg försiktigt ut den i rätt form. Låt den torka. Upprepa processen varje gång sjalen tvättas.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Lägg upp 3 m på rundst 3 med Lace - läs STICKTIPS ovan. Sedan stickas det och ökas det så här:
VARV 1: 1 RÄTST kantm - se förkl ovan, 1 omslag, 1 m slätst, 1 omslag, 1 rätst kantm. Sätt en markör i den mittersta m = 5 m.
VARV 2 och alla v från avigsidan: Sticka 1 rätst kantm i varje sida (rät från avigsidan) och sticka alla m och omslag aviga.
VARV 3: 1 rätst kantm, 1 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 1 rm och 1 rätst kantm = 7 m.
VARV 5: 1 rätst kantm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 3 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag och 1 rätst kantm = 11 m.
VARV 7: 1 rätst kantm, 1 omslag, 3 rm, 1 omslag, 3 rm, 1 omslag, 3 rm, 1 omslag och 1 rätst kantm = 15 m.
VARV 9: 1 rätst kantm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 3 rm och sätt en markör i den mittersta av dessa m, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 3 rm (i den mittersta av dessa m sitter det redan en markör = mitt-m), 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 3 rm och sätt en markör i den mittersta av dessa m, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag och 1 rätst kantm = 23 m.
VARV 11: 1 rätst kantm, 1 omslag, rät fram till mitt-m, 1 omslag, 1 rm (= mitt-m), 1 omslag, rät fram till kantm, 1 omslag och 1 rätst kantm = 27 m

Sticka efter diagram A.1 till A.5 så här från rätsidan:
Sticka 1 rätst kantm, A.1 över 3 m, A.2 över 5 m (första markören sitter i mitten av A.2), A.3 över 4 m, 1 m slätst (andra markören sitter i denna m = mitt-m), A.4 över 4 m, A.2 över 5 m (tredje markören sitter i mitten av A.2), A.5 över 3 m och 1 rätst kantm = 31 m. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1-A.5 har stickats 1 gång på höjden är det 51 m på v. Upprepa ökningarna som visat i A.x, det ökas växelvis 4 och 8 m på varje v från rätsidan (dvs 12 m för varje upprepning på höjden), de ökade m stickas i slätst på varje sida av varje A.2. Låt markörerna följa med i arb för att markera mitt-m och mitten av A.2. Upprepa som visat i A.x totalt 24 ggr på höjden, det är totalt 339 m på v (arb mäter ca 35 cm). På nästa v från rätsidan sticka och öka 4 m som visat på första v av A.x = 343 m. Sticka 1 v avigt från avigsidan (kantm i varje sida stickas i rätst genom hela arb). Sticka 1 v rätt från rätsidan och öka 1 m innanför 1 rätst kantm i varje sida = 345 m på v och sticka 1 v avigt från avigsidan.

Sticka efter diagram A.6 till A.8 så här från rätsidan:
1 rätst kantm, A.6 över 4 m, A.7 upprepas 21 ggr (det återstår 4 m på st), A.8 över 3 m och 1 rätst kantm. OBS! I diag ökas det 2 m på det 11:e v i varje rapport av diag A.7, A.6 och A.8. Dessutom ökas det 2 m på 17:e v av A.6 och A.8. Sticka diag så 1 gång på höjden = 429 m.

Sticka efter diagram A.9 till A.11 så här från rätsidan: 1 rätst kantm, A.9 över 7 m, A.10 upprepas 23 ggr (det återstår 7 m på v), A.11 över 6 m och 1 rätst kantm. OBS! Det ökas 2 m på det 17:e v i varje rapport av diag A.9 och A.11 och 2 m i A.10. Det ökas 2 m på 21:a v i A.9 och A.11. Sticka diag 1 gång på höjden = 521 m, men maska av löst på sista v från avigsidan.

STRÄCKNING:
Lägg sjalen i ljummet vatten till den är genomvåt. Pressa försiktigt ut vattnet från sjalen – den får inte vridas, sedan rullas sjalen in i en handduk och klämms för att få bort ännu mer vatten - sjalen kommer nu bara att vara lite fuktig. Används ett annat garn från garngrupp A - LÄS FORMNING OVAN. Lägg sjalen på en matta eller madrass – drag försiktigt ut den i rätt mått och använd knappnålar att fästa med. Om man vill kan man forma kanten genom att sträcka lite i området mellan bladen så att det bildas spetsar, fäst dessa spetsar med nålar längs avmaskningskanten. Låt sjalen torka. Upprepa processen varje gång sjalen tvättas.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 13.03.2017
Mönstret är rättat från där diagram A.9, A.10 och A.11 börjar. Diagram A.6 och A.8 är rättade på de sista 14 varven. Diagram A.9 och A.11 har delats upp på ett nytt sätt och har rättats på de första 3 varven samt de sista 24 varven.

= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm och drag den lyfta m över
= lyft 1 m, 2 m räta tills och drag den lyfta m över
= ingen maska

Paola 16.10.2018 - 03:16:

Vorrei sapere se quando trovo scritto che i modelli sono stati corretti lo schema riportato sotto e' quello esatto

DROPS Design 16.10.2018 kl. 06:52:

Buongiorno Paola. Sì, quando viene segnalato che il modello è stato corretto, la correzione è già stata apportata. Trova l’indicazione della correzione cliccando sul link “Cliccare sul link per vedere la/le correzione/correzioni”. Se dovesse riscontrare ulteriori errori, c’è li può segnalare. Buon lavoro!

Zohreh 09.10.2018 - 19:12:

Hi. I've just started knitting this pattern. But diagram A.1 to A.5 have mistakes in 4th and 8th rows. in A.2 3rd and 7th rows when we have 2 YO without K2 tog, we will inc 2 sts in A.2. but in next row you add both of these 2 sts to A.3 and A.5. whereas it is not possible. 1 will be in A1/A4 and 1 in A.3/A.5. when I did like the diagram the position of YOs changed.

DROPS Design 10.10.2018 kl. 09:14:

Dear Zohreh, thanks for your feedback, diagrams will be checked again.

Marielle 30.10.2017 - 21:50:

Bonjour J’ai tricoté de A1aA5 une fois mais là je ne comprend pas les augmentations. Faut il que je continue en commençant au trait de Ax?pouvez vous m’aider s’il vous plaît Merci

DROPS Design 31.10.2017 kl. 09:26:

Bonjour Marielle, vous répétez maintenant la partie A.x des diagrammes, soit à partir du trait jusqu'au dernier rang. Bon tricot!

Carolyn B 15.07.2017 - 20:00:

Am trying to knit this pattern and am stuck on charts 6 to 8. By the count at the end of knitting these charts once vertically, there are nowhere near 429 stitches What am I missing? There are only 2 increased stitches on each rs row and an extra 4 sts on rows 11 and 17

DROPS Design 17.07.2017 kl. 09:07:

Dear Carolyn B, you are increasing: 21 st in A.6 (starting with 4 sts + 21 = 25 sts), 2 sts in each A.7 (starting with 16 sts + 2 = 18 sts x 21 = 378 sts) 21 sts in each A.8 (starting with 3 sts + 21 = 24 sts). You will then have: 1 edge st, 25 sts in A.2, 378 sts in A.7, 24 sts in A.8, 1 edge st = 1 + 25 + 378 + 24 + 1 = 429 sts. Happy knitting!

Carolyn 19.05.2017 - 20:24:

Can you please clarify the setting of markers and Row 11, which I think is missing instructions? I'm a new knitter and struggling but want to make this beautiful shawl! Thanks...

DROPS Design 21.05.2017 kl. 10:43:

Hi Carolyn, After row 9 you should have 3 markers, 1 in the middle of the shawl and 1 each side, the first one in the middle of the 1 edge st in garter st, 1 YO, K 1, 1 YO, K 3 (at the beginning of the row) and one in the middle of 1 YO, K 1, 1 YO, K 3 after the second marker. You only use the middle marker (which is on the middle stitch) for row 11. The other markers are used subsequently. I will let the design deptmt know about the pattern. Thanks for your comments. Kind regards, Deirdre

Maite Fervenza 05.04.2017 - 21:05:

Hola. Estoy tejiendo el chal Angelique en Lace y no consigo aclararme con los aumentos. Son 12 aumentos por cada repetición vertical de A1-A5. En La primera fila LD, aumento 4pts , uno a cada lado de A2. Pero cuando aumentó la siguiente , no se colocar los 8 aumentos restantes. Me lo podríais explicar? Gracias

DROPS Design 14.04.2017 kl. 12:48:

Hola Maite. presta atención a los diagramas: 2 aumentos al inicio de A.1, 2 en el centro de A.2 (primera parte), 2 en el centro de A.2 y 2 al final de A.5 (segunda parte) = un total 8 puntos aumentados.

Lena 04.03.2017 - 19:50:

När kommer rättelsen? Väntat i flera månader nu!

DROPS Design 06.03.2017 kl. 13:42:

Hej Lena. Jeg kan desvaerre ikke hjaelpe dig her. Det er noget vi skal have fra Design

Mariana 03.01.2017 - 14:44:

Non riesco a capire cosa devo fare alla fine dello schema A1-5. Devo ripetere Ax 24 volte? Grazie mille

DROPS Design 03.01.2017 kl. 14:50:

Buongiorno Marianna. Esatto, dopo i diagrammi A.1 - A.5 ripete Ax per 24 volte. Buon lavoro!

Lena 21.12.2016 - 12:31:

Hej! Har ni fixat övergången från A6 till A9?

DROPS Design 21.12.2016 kl. 14:04:

Hej Lena. Nej, vi venter stadig paa en rettelse. Naar opskriften er rettet vil det staa under RETTELSER

Elisabeth Guggenmos 19.12.2016 - 23:13:

Hallo, meine Strickaktion geht dem Ende zu und mir ist aufgefallen, dass in dem Diagramm bei A11 (rechts unten) in Reihe 1, 3 und 5 die Zeichen für das mittlere Lochmuster (in der Raute) fehlen. Sehe ich das richtig oder habe ich da einen Denkfehler? LG

DROPS Design 20.12.2016 kl. 09:10:

Liebe Frau Guggenmos, wahrscheinlich muss man auch das Lochmuster auch in A.11 stricken, Ihr Nachricht wurde unserem Designteam weitergeleitet, neue Diagramme sollten bald verfügbar sein. Vielen Dank!

Kommentér oppskrift DROPS 171-47