DROPS / 171 / 47

Angelique by DROPS Design

Strikket DROPS halvmåne formet sjal i ”Lace” med glattstrikk og hullmønster.

Stikkord: hullmønster, sjal,
DROPS Design: Modell nr la-031
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål: ca 50 cm midt bak og ca 170 cm langs kanten øverst etter strekking.
Materialer:
DROPS LACE fra Garnstudio
100 g f.nr 4434, lilla/violett

DROPS RUNDP (80 cm) NR 3 – eller det p.nr du må bruke for å få 24 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.

STRIKKEFASTHET:
Sjalet skal fuktes og strekkes i mål etterpå så strikkefastheten er ikke så viktig, men for å få en fornemmelse om det strikkes for løst/fast strikk en glattstrikket prøve på p 3 og få ca 24 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Lace uni colour DROPS Lace uni colour 43.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Lace mix DROPS Lace mix 43.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 86kr. Les mer.

Se diag A.1 til A.11. Diag viser alle p i mønsteret sett fra retten.

STRIKKETIPS:
Sjalet kan med hell strikkes med andre pinnestørrelser enn oppgitt her. Bruk mindre pinner for et mindre sjal og større pinner for et større sjal. Sjalet strekkes i form til sist, eventuelle ujevnheter jevnes som regel ut.

FORMING:
Ved bruk av et annet garn fra garngruppe A trengs ikke sjalet å strekkes etter mål, men legg det forsiktig ut i form. La det tørke. Gjenta prosessen hver gang sjalet vaskes.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Legg opp 3 m på rundp 3 med Lace - les STRIKKETIPS over. Videre strikkes det og økes slik:
1.P: 1 kant-m RILLE - se forkl over, 1 kast, 1 m glstrikk, 1 kast, 1 kant-m rille. Sett et merke i den midterste m = 5 m.
2.P og alle p fra vrangen: Strikk 1 kant-m rille i hver side (rett fra vrangen) og strikk alle m og kast vrangt.
3.P: 1 kant-m rille, 1 m rett, 1 kast, 1 m rett, 1 kast, 1 m rett og 1 kant-m rille = 7 m.
5.P: 1 kant-m rille, 1 kast, 1 m rett, 1 kast, 3 m rett, 1 kast, 1 m rett, 1 kast og 1 kant-m rille = 11 m.
7.P: 1 kant-m rille, 1 kast, 3 m rett, 1 kast, 3 m rett, 1 kast, 3 m rett, 1 kast og 1 kant-m rille = 15 m.
9.P: 1 kant-m rille, 1 kast, 1 m rett, 1 kast, 3 m rett og sett et merke i den midterste av disse m, 1 kast, 1 m rett, 1 kast, 3 m rett (i den midterste av disse m sitter det allerede et merke = midt-m), 1 kast, 1 m rett, 1 kast, 3 m rett og sett et merke i den midterste av disse m, 1 kast, 1 m rett, 1 kast og 1 kant-m rille = 23 m.
11.P: 1 kant-m rille, 1 kast, strikk rett frem til midt-m, 1 kast, strikk 1 m rett (= midt-m), 1 kast og strikk rett frem til 1 kant-m, 1 kast og 1 kant-m rille = 27 m.

Strikk etter diagram A.1 til A.5 slik fra retten:
Strikk 1 kant-m rille, A.1 over 3 m, A.2 over 5 m (første merke sitter i midten av A.2), A.3 over 4 m, 1 m glattstrikk (andre merke sitter i denne m = midt-m), A.4 over 4 m, A.2 over 5 m (tredje merke sitter i midten av A.2), A.5 over 3 m og 1 kant-m rille = 31 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når A.1-A.5 er strikket 1 gang i høyden er det 51 m på p. Gjenta økningene som vist i A.x videre, det økes vekselsvis 4 og 8 m på hver p fra retten (dvs 12 m for hver gjentagelse i høyden), de økte m strikkes i glattstrikk på hver side av hver A.2. La merkene følger med oppover i arb for å markere midt-m og midten av A.2. Gjenta som vist i A.x totalt 24 ganger i høyden, det er totalt 339 m på p (arb måler ca 35 cm). På neste p fra retten strikk og øk 4 m som vist på først p av A.x = 343 m. Strikk 1 p vrang fra vrangen (kant-m i hver side strikkes i rille gjennom hele arb). Strikk 1 p rett fra retten og øk 1 m innenfor 1 kant-m rille i hver side = 345 m på p og strikk 1 p vrang fra vrangen.

Strikk etter diagram A.6 til A.8 slik fra retten:
1 kant-m rille, A.6 over 4 m, A.7 gjentas 21 ganger (det gjenstår 4 m på p), A.8 over 3 m og 1 kant-m rille. NB! I diag økes det 2 m på den 11.p i hver rapport av diag A.7, A.6 og A.8. I tillegg økes det 2 m på 17.p av A.6 og A.8. Strikk diag slik 1 gang i høyden = 429 m.

Strikk etter diagram A.9 til A.11 slik fra retten: 1 kant-m rille, A.9 over 7 m, A.10 gjentas 23 ganger (det gjenstår 7 m på p), A.11 over 6 m og 1 kant-m rille. NB! Det økes 2 m på den 17.p i hver rapport av diag A.9 og A.11 og 2 m i A.10. Det økes 2 m på 21.p i A.9 og A.11. Strikk diag 1 gang i høyden = 521 m, men fell av løst på siste p fra vrangen.

STREKKING:
Legg sjalet i lunkent vann til det er gjennomvått. Press forsiktig ut vannet fra sjalet – det må ikke vris, deretter rulles sjalet i et håndkle og klemmes for å fjerne mere vann - sjalet vil nå bare være litt fuktig. Brukes et annet garn fra garngruppe A - LES FORMING OVER. Legg sjalet på gulvteppe eller madrass – trekk det forsiktig ut i mål og bruk knappenål til å feste med. Om ønskelig form kanten ved å strekke litt i området mellom bladene slik at det danner seg spisser, fest disse spissene med nåler langs avfellingskanten. La sjalet tørke. Gjenta prosessen hver gang sjalet vaskes.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 13.03.2017
Oppskriften er rettet opp fra der diagram A.9, A.10 og A.11 starter. Diagrammene endret, diagram A.6 og A.8 er rettet på de siste 14 pinnene. Diagram A.9 og A.11 er delt opp på en ny måte og er rettet i de første 3 pinnene og de siste 24 pinnene.
Oppdatert online: 28.06.2019
Nye diagram: A.2, A.3 og A.4.

= 1 m løst av p som om den skal strikkes rett, 1 m rett og løft den løse m over
= 1 m løst av p, 2 m rett sammen og løft den løse m over
= ingen maske

Kommentarer / Spørsmål (29)

Anja Von Karstedt 04.10.2019 - 11:09:

Hallo. Ich habe mir ein Strickheft gekauft wo dieses Lacetuch abgebildet ist. Ich würde es gerne stricken und bis Reihe 12 ist auch alles gut. Aber ab Reihe 13 komme ich nicht mehr mit. Dort steht beschrieben das ich zur MM 4 Maschen rechts stricken soll ich habe aber nur drei und auf der linken Seite natürlich auch. Was mache ich verkehrt? Vielen Dank im Voraus für eine Antwort.

DROPS Design 04.10.2019 kl. 12:15:

Liebe Frau Von Karstedt, haben Sie gesehen, daß die Diagramme A.2, A.3 und A.4 wurde korrigiert? Am besten drücken Sie diese Diagramme noch einmal. Viel Spaß beim stricken!

Paola 16.10.2018 - 03:16:

Vorrei sapere se quando trovo scritto che i modelli sono stati corretti lo schema riportato sotto e' quello esatto

DROPS Design 16.10.2018 kl. 06:52:

Buongiorno Paola. Sì, quando viene segnalato che il modello è stato corretto, la correzione è già stata apportata. Trova l’indicazione della correzione cliccando sul link “Cliccare sul link per vedere la/le correzione/correzioni”. Se dovesse riscontrare ulteriori errori, c’è li può segnalare. Buon lavoro!

Zohreh 09.10.2018 - 19:12:

Hi. I've just started knitting this pattern. But diagram A.1 to A.5 have mistakes in 4th and 8th rows. in A.2 3rd and 7th rows when we have 2 YO without K2 tog, we will inc 2 sts in A.2. but in next row you add both of these 2 sts to A.3 and A.5. whereas it is not possible. 1 will be in A1/A4 and 1 in A.3/A.5. when I did like the diagram the position of YOs changed.

DROPS Design 10.10.2018 kl. 09:14:

Dear Zohreh, thanks for your feedback, diagrams will be checked again.

Marielle 30.10.2017 - 21:50:

Bonjour J’ai tricoté de A1aA5 une fois mais là je ne comprend pas les augmentations. Faut il que je continue en commençant au trait de Ax?pouvez vous m’aider s’il vous plaît Merci

DROPS Design 31.10.2017 kl. 09:26:

Bonjour Marielle, vous répétez maintenant la partie A.x des diagrammes, soit à partir du trait jusqu'au dernier rang. Bon tricot!

Carolyn B 15.07.2017 - 20:00:

Am trying to knit this pattern and am stuck on charts 6 to 8. By the count at the end of knitting these charts once vertically, there are nowhere near 429 stitches What am I missing? There are only 2 increased stitches on each rs row and an extra 4 sts on rows 11 and 17

DROPS Design 17.07.2017 kl. 09:07:

Dear Carolyn B, you are increasing: 21 st in A.6 (starting with 4 sts + 21 = 25 sts), 2 sts in each A.7 (starting with 16 sts + 2 = 18 sts x 21 = 378 sts) 21 sts in each A.8 (starting with 3 sts + 21 = 24 sts). You will then have: 1 edge st, 25 sts in A.2, 378 sts in A.7, 24 sts in A.8, 1 edge st = 1 + 25 + 378 + 24 + 1 = 429 sts. Happy knitting!

Carolyn 19.05.2017 - 20:24:

Can you please clarify the setting of markers and Row 11, which I think is missing instructions? I'm a new knitter and struggling but want to make this beautiful shawl! Thanks...

DROPS Design 21.05.2017 kl. 10:43:

Hi Carolyn, After row 9 you should have 3 markers, 1 in the middle of the shawl and 1 each side, the first one in the middle of the 1 edge st in garter st, 1 YO, K 1, 1 YO, K 3 (at the beginning of the row) and one in the middle of 1 YO, K 1, 1 YO, K 3 after the second marker. You only use the middle marker (which is on the middle stitch) for row 11. The other markers are used subsequently. I will let the design deptmt know about the pattern. Thanks for your comments. Kind regards, Deirdre

Maite Fervenza 05.04.2017 - 21:05:

Hola. Estoy tejiendo el chal Angelique en Lace y no consigo aclararme con los aumentos. Son 12 aumentos por cada repetición vertical de A1-A5. En La primera fila LD, aumento 4pts , uno a cada lado de A2. Pero cuando aumentó la siguiente , no se colocar los 8 aumentos restantes. Me lo podríais explicar? Gracias

DROPS Design 14.04.2017 kl. 12:48:

Hola Maite. presta atención a los diagramas: 2 aumentos al inicio de A.1, 2 en el centro de A.2 (primera parte), 2 en el centro de A.2 y 2 al final de A.5 (segunda parte) = un total 8 puntos aumentados.

Lena 04.03.2017 - 19:50:

När kommer rättelsen? Väntat i flera månader nu!

DROPS Design 06.03.2017 kl. 13:42:

Hej Lena. Jeg kan desvaerre ikke hjaelpe dig her. Det er noget vi skal have fra Design

Mariana 03.01.2017 - 14:44:

Non riesco a capire cosa devo fare alla fine dello schema A1-5. Devo ripetere Ax 24 volte? Grazie mille

DROPS Design 03.01.2017 kl. 14:50:

Buongiorno Marianna. Esatto, dopo i diagrammi A.1 - A.5 ripete Ax per 24 volte. Buon lavoro!

Lena 21.12.2016 - 12:31:

Hej! Har ni fixat övergången från A6 till A9?

DROPS Design 21.12.2016 kl. 14:04:

Hej Lena. Nej, vi venter stadig paa en rettelse. Naar opskriften er rettet vil det staa under RETTELSER

Kommentér oppskrift DROPS 171-47