DROPS / 171 / 47

Angelique by DROPS Design

Strikket DROPS halvmåne formet sjal i ”Lace” med glatstrik og hulmønster.

DROPS Design: Model nr la-031
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål: ca 50 cm midt bagpå og ca 170 cm langs kanten øverst efter formning.
Materialer:
DROPS LACE fra Garnstudio
100 g f.nr 4434, lilla/violett

DROPS RUNDP (80 cm) nr 3 – eller det p.nr du skal bruge for at få 24 m x 32 p glatstrik på 10 x 10 cm.

STRIKKEFASTHED:
Sjalet skal fugtes og strækkes i mål bagefter så strikkefastheden er ikke så vigtig, men for at få en fornemmelse om der strikkes for løst/fast strik en glatstrikket prøve på p 3 og få ca 24 m x 32 p glatstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

70% Alpaca, 30% Silk
fra 29.50 kr /50g
DROPS Lace uni colour DROPS Lace uni colour 29.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Lace mix DROPS Lace mix 29.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 59kr. Læs mere.

Se diag A.1 til A.11. Diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden.

STRIKKETIPS:
Sjalet må gerne strikkes med andre pindestørrelser end opgivet her. Brug mindre pinde for et mindre sjal og større pinde for et større sjal. Sjalet strækkes i form til sidst, eventuelle ujævnheder jævnes som regel ud.

FORMNING:
Ved brug af et andet garn fra garngruppe A skal sjalet ikke strækkes efter mål, men læg det forsigtig i form. Lad det tørre. Gentag processen når sjalet vaskes.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Slå 3 m op på rundp 3 med Lace - LÆS STRIKKETIPS over. Strik og tag ud således:
1.P: 1 kantm RETSTRIK - se forkl over, slå om, 1 m glatstrik, slå om, 1 kantm retstrik. Sæt et mærke i den midterste m = 5 m.
2.P og alle p fra vrangen: Strik 1 kantm retstrik i hver side (ret fra vrangen) og strik alle m og omslag vrang.
3.P: 1 kantm retstrik, 1 m ret, slå om, 1 m ret, slå om, 1 m ret og 1 kantm retstrik = 7 m.
5.P: 1 kantm retstrik, slå om, 1 m ret, slå om, 3 m ret, slå om, 1 m ret, slå om og 1 kantm retstrik = 11 m.
7.P: 1 kantm retstrik, slå om, 3 m ret, slå om, 3 m ret, slå om, 3 m ret, slå om og 1 kantm retstrik = 15 m.
9.P: 1 kantm retstrik, slå om, 1 m ret, slå om, 3 m ret og sæt et mærke i den midterste af disse m, slå om, 1 m ret, slå om, 3 m ret (i den midterste af disse m sidder der allerede et mærke = midt-m), slå om, 1 m ret, slå om, 3 m ret og sæt et mærke i den midterste af disse m, slå om, 1 m ret, slå om og 1 kantm retstrik = 23 m.
11.P: 1 kantm retstrik, slå om, strik ret frem til midt-m, slå om, strik 1 ret (= midt-m), slå om og strik ret frem til 1 kantm, slå om og 1 kantm retstrik = 27 m

Strik efter diagram A.1 til A.5 således fra retsiden:
Strik 1 kantm retstrik, A.1 over 3 m, A.2 over 5 m (første mærke sidder i midten af A.2), A.3 over 4 m, 1 m glatstrik (andet mærke sidder i denne m = midt-m), A.4 over 4 m, A.2 over 5 m (tredje mærke sidder i midten af A.2), A.5 over 3 m og 1 kantm retstrik = 31 m.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1-A.5 er strikket 1 gang i højden er der 51 m på p. Gentag udtagningerne som vist i A.x, der tages skiftevis 4 og 8 m ud på hver p fra retsiden (dvs 12 m for hver gentagelse i højden), de nye m strikkes i glatstrik på hver side af hver A.2. Lad mærkerne følger med i arb for at markere midt-m og midten af A.2. Gentag som vist i A.x totalt 24 gange i højden, der er totalt 339 m på p (arb måler ca 35 cm). På næste p fra retsiden strikkes der og tages 4 m ud som vist på først p af A.x = 343 m. Strik 1 p vrang fra vrangen (kantm i hver side strikkes i retstrik gennem hele arb). Strik 1 p ret fra retsiden og tag 1 m ud indenfor 1 kantm retstrik i hver side = 345 m på p og strik 1 p vrang fra vrangen.

Strik efter diagram A.6 til A.8 således fra retsiden:
1 kantm retstrik, A.6 over 4 m, A.7 gentages 21 gange (der er 4 m tilbage på p), A.8 over 3 m og 1 kantm retstrik. OBS! I diag tages der 2 m ud på den 11.p i hver rapport af diag A.7, A.6 og A.8. I tillæg tages der 2 m ud på 17.p af A.6 og A.8. Strik diag således 1 gang i højden = 429 m.

Strik efter diagram A.9 til A.11 således fra retsiden: 1 kantm retstrik, A.9 over 7 m, A.10 gentages 23 gange (der er 7 m tilbage på p), A.11 over 6 m og 1 kantm retstrik. OBS! Der tages 2 m ud på den 17.p i hver rapport af diag A.9 og A.11 og 2 m i A.10. Der tages 2 m ud på 21.p i A.9 og A.11. Strik diag 1 gang i højden = 521 m, men luk løst af på sidste p fra vrangen.

FORMNING:
Læg sjalet i lunkent vand til det er gennemvådt. Pres forsigtig vandet ud af sjalet – det må ikke vrides, derefter rulles sjalet i et håndklæde og klemmes for at fjerne mere vand - sjalet vil nu kun være lidt fugtig. Bruges et andet garn fra garngruppe A - læs FORMNING OVER. Læg sjalet på et gulvtæppe eller en madras – træk det forsigtig ud i mål og brug knappenåle til at hæfte med. Om man ønsker kan kanten formes lidt i området mellem bladene så der dannes små spidser, sæt spidserne fast med nåle langs med kanten. Lad sjalet tørre. Gentag processen når sjalet vaskes.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 13.03.2017
Opskriften er rettet fra der hvor diagram A.9, A.10 og A.11 starter. Diagrammerne er ændret, diagram A.6 og A.8 er rettet på de siste 14 pinde. Diagram A.9 og A.11 er delt op på en ny måde og er rettet i de første 3 pinde og de siste 24 pinde.

= 1 m løst af p som om den skal strikkes ret, 1 m ret og løft den løse m over
= 1 m løst af p, 2 m ret sammen og løft den løse m over
= ingen maske

Paola 16.10.2018 - 03:16:

Vorrei sapere se quando trovo scritto che i modelli sono stati corretti lo schema riportato sotto e' quello esatto

DROPS Design 16.10.2018 kl. 06:52:

Buongiorno Paola. Sì, quando viene segnalato che il modello è stato corretto, la correzione è già stata apportata. Trova l’indicazione della correzione cliccando sul link “Cliccare sul link per vedere la/le correzione/correzioni”. Se dovesse riscontrare ulteriori errori, c’è li può segnalare. Buon lavoro!

Zohreh 09.10.2018 - 19:12:

Hi. I've just started knitting this pattern. But diagram A.1 to A.5 have mistakes in 4th and 8th rows. in A.2 3rd and 7th rows when we have 2 YO without K2 tog, we will inc 2 sts in A.2. but in next row you add both of these 2 sts to A.3 and A.5. whereas it is not possible. 1 will be in A1/A4 and 1 in A.3/A.5. when I did like the diagram the position of YOs changed.

DROPS Design 10.10.2018 kl. 09:14:

Dear Zohreh, thanks for your feedback, diagrams will be checked again.

Marielle 30.10.2017 - 21:50:

Bonjour J’ai tricoté de A1aA5 une fois mais là je ne comprend pas les augmentations. Faut il que je continue en commençant au trait de Ax?pouvez vous m’aider s’il vous plaît Merci

DROPS Design 31.10.2017 kl. 09:26:

Bonjour Marielle, vous répétez maintenant la partie A.x des diagrammes, soit à partir du trait jusqu'au dernier rang. Bon tricot!

Carolyn B 15.07.2017 - 20:00:

Am trying to knit this pattern and am stuck on charts 6 to 8. By the count at the end of knitting these charts once vertically, there are nowhere near 429 stitches What am I missing? There are only 2 increased stitches on each rs row and an extra 4 sts on rows 11 and 17

DROPS Design 17.07.2017 kl. 09:07:

Dear Carolyn B, you are increasing: 21 st in A.6 (starting with 4 sts + 21 = 25 sts), 2 sts in each A.7 (starting with 16 sts + 2 = 18 sts x 21 = 378 sts) 21 sts in each A.8 (starting with 3 sts + 21 = 24 sts). You will then have: 1 edge st, 25 sts in A.2, 378 sts in A.7, 24 sts in A.8, 1 edge st = 1 + 25 + 378 + 24 + 1 = 429 sts. Happy knitting!

Carolyn 19.05.2017 - 20:24:

Can you please clarify the setting of markers and Row 11, which I think is missing instructions? I'm a new knitter and struggling but want to make this beautiful shawl! Thanks...

DROPS Design 21.05.2017 kl. 10:43:

Hi Carolyn, After row 9 you should have 3 markers, 1 in the middle of the shawl and 1 each side, the first one in the middle of the 1 edge st in garter st, 1 YO, K 1, 1 YO, K 3 (at the beginning of the row) and one in the middle of 1 YO, K 1, 1 YO, K 3 after the second marker. You only use the middle marker (which is on the middle stitch) for row 11. The other markers are used subsequently. I will let the design deptmt know about the pattern. Thanks for your comments. Kind regards, Deirdre

Maite Fervenza 05.04.2017 - 21:05:

Hola. Estoy tejiendo el chal Angelique en Lace y no consigo aclararme con los aumentos. Son 12 aumentos por cada repetición vertical de A1-A5. En La primera fila LD, aumento 4pts , uno a cada lado de A2. Pero cuando aumentó la siguiente , no se colocar los 8 aumentos restantes. Me lo podríais explicar? Gracias

DROPS Design 14.04.2017 kl. 12:48:

Hola Maite. presta atención a los diagramas: 2 aumentos al inicio de A.1, 2 en el centro de A.2 (primera parte), 2 en el centro de A.2 y 2 al final de A.5 (segunda parte) = un total 8 puntos aumentados.

Lena 04.03.2017 - 19:50:

När kommer rättelsen? Väntat i flera månader nu!

DROPS Design 06.03.2017 kl. 13:42:

Hej Lena. Jeg kan desvaerre ikke hjaelpe dig her. Det er noget vi skal have fra Design

Mariana 03.01.2017 - 14:44:

Non riesco a capire cosa devo fare alla fine dello schema A1-5. Devo ripetere Ax 24 volte? Grazie mille

DROPS Design 03.01.2017 kl. 14:50:

Buongiorno Marianna. Esatto, dopo i diagrammi A.1 - A.5 ripete Ax per 24 volte. Buon lavoro!

Lena 21.12.2016 - 12:31:

Hej! Har ni fixat övergången från A6 till A9?

DROPS Design 21.12.2016 kl. 14:04:

Hej Lena. Nej, vi venter stadig paa en rettelse. Naar opskriften er rettet vil det staa under RETTELSER

Elisabeth Guggenmos 19.12.2016 - 23:13:

Hallo, meine Strickaktion geht dem Ende zu und mir ist aufgefallen, dass in dem Diagramm bei A11 (rechts unten) in Reihe 1, 3 und 5 die Zeichen für das mittlere Lochmuster (in der Raute) fehlen. Sehe ich das richtig oder habe ich da einen Denkfehler? LG

DROPS Design 20.12.2016 kl. 09:10:

Liebe Frau Guggenmos, wahrscheinlich muss man auch das Lochmuster auch in A.11 stricken, Ihr Nachricht wurde unserem Designteam weitergeleitet, neue Diagramme sollten bald verfügbar sein. Vielen Dank!

Kommentere opskrift DROPS 171-47