DROPS / 171 / 47

Angelique by DROPS Design

Gebreide DROPS halvemaanvormige omslagdoek in tricotst met kantpatroon van ”Lace”.

Trefwoorden: kantpatroon, omslagdoek,

DROPS design: Model nr. la-031
Garengroep A
----------------------------------------------------------
Maten: ongeveer 50 cm hoog middenachter en ongeveer 170 cm gemeten cm langs de bovenrand na het opspannen.
Materiaal:
DROPS LACE van Garnstudio
100 gr. kleur nr. 4434, paars/violet

DROPS RONDBREINLD (80 cm) 3 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 24 st x 32 nld in tricotst = 10 x 10 cm.

STEKENVERHOUDING:
STEKENVERHOUDING:
Deze omslagdoek wordt nat gemaakt en opgerekt tot de juiste maat na het breien. De stekenverhouding is niet zo belangrijk, maar om een idee te krijgen wanneer u te los of te vast breit, kunt u ongeveer een stekenverhouding aanhouden van 24 st x 32 nld in tricotst met nld 3 mm = ongeveer 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Opmerkingen (28)

Zie telpatronen A.1 tot en met A.11. De telpatronen laten het patroon aan de goede kant zien. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

TIP VOOR HET BREIEN:
U kunt de omslagdoek ook in een andere maat breien. Gebruik dunnere naalden voor een kleinere omslagdoek en dikkere naalden voor een groter model. Span de omslagdoek aan het eind op, zo worden ook eventuele oneffenheden en ongelijke steken mooi gelijk getrokken.

OPSPANNEN:
als u een ander garen uit garengroep A kiest, dan hoeft u het werk niet op te spannen. Was het werk dan, rek het op in de juiste vorm en laat liggend drogen. Herhaal elke keer dat u het breiwerk wast.
----------------------------------------------------------

OMSLAGDOEK:
Zet 3 st op met rondbreinld 3 mm en Lace - lees TIP VOOR HET BREIEN boven. Brei dan en meerder als volgt:
NLD 1: 1 kant st in RIBBELST - zie uitleg boven, 1 omsl, 1 st in tricotst, 1 omsl, 1 kant st in ribbelst. Plaats een markeerder in de middelste st = 5e st.
NLD 2 en alle nld aan de verkeerde kant: brei 1 kant st in ribbelst aan elke kant (r aan de verkeerde kant) en brei alle st en omsl av.
NLD 3: 1 kant st in ribbelst, 1 r, 1 omsl, 1 r, 1 omsl, 1 r en 1 kant st in ribbelst = 7 st.
NLD 5: 1 kant st in ribbelst, 1 omsl, 1 r, 1 omsl, 3 r, 1 omsl, 1 r, 1 omsl en 1 kant st in ribbelst = 11 st.
NLD 7: 1 kant st in ribbelst, 1 omsl, 3 r, 1 omsl, 3 r, 1 omsl, 3 r, 1 omsl en 1 kant st in ribbelst = 15 st.
NLD 9: 1 kant st in ribbelst, 1 omsl, 1 r, 1 omsl, 3 r en plaats een markeerder in de middelste van deze st, 1 omsl, 1 r, 1 omsl, 3 r (er is een markeerder in de st in het midden tussen deze st = mid st), 1 omsl, 1 r, 1 omsl, 3 r en plaats een markeerder in de middelste van deze st, 1 omsl, 1 r, 1 omsl en 1 kant st in ribbelst = 23 st.
TOER 11: 1 kant st in ribbelst, 1 omsl, r tot de middelste st met markeerder, 1 omsl, 1 st r (= mid st), 1 omsl, r tot er 1 st over is, 1 omsl en 1 kant st in ribbelst = 27 st.

Brei volgens telpatroon A.1 tot en met A.5 als volgt aan de goede kant:
brei 1 kant st in ribbelst, A.1 over 3 st, A.2 over 5 st (eerste markeerder is in midden van A.2), A.3 over 4 st, 1 st in tricotst (tweede markeerder is in midden van deze st = mid st), A.4 over 4 st, A.2 over 5 st (derde markeerder is in midden van A.2), A.5 over 3 st en 1 kant st in ribbelst = 31 st. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Als A.1-A.5 een keer in de hoogte is gebreid, staan er 51 st op de nld. Herhaal dit meerderen volgens A.X, meerder afwisselend 4 en 8 st elke nld aan de goede kant (dus 12 st voor elke herhaling in de hoogte), brei de gemeerderde st in tricotst aan elke kant van elke A.2. Neem de markeerders gaandeweg mee in de hoogte als u breit tot gemarkeerde mid st en midden van A.2. Herhaal volgens A.X 24 keer in totaal in de hoogte – er zijn nu 339 st in totaal op de nld (het werk meet ongeveer 35 cm). Brei en meerder in de volgende nld aan de goede kant 4 st volgens de eerste nld van A.X = 343 st. Brei 1 nld av aan de verkeerde kant (brei de kant st aan elke kant van het werk in ribbelst tot het werk klaar is). Brei 1 nld recht aan de goede kant en meerder 1 st naast de kant st in ribbelst aan elke kant = 345 st op de nld en brei 1 nld av aan de verkeerde kant.

Brei dan volgens telpatroon A.6 tot en met A.8 als volgt aan de goede kant:
1 kant st in ribbelst, A.6 over 4 st, herhaal A.7 21 keer (4 st over op de nld), A.8 over 3 st en 1 kant st in ribbelst. LET OP: In de telpatronen worden 2 st gemeerderd op de 11e nld in elke herhaling van telpatroon A.7, A.6 en A.8. En er worden 2 st gemeerderd op de 17e nld van A.6 en A.8. Brei de telpatronen 1 keer in de hoogte = 429 st.

Brei volgens telpatroon A.9 tot en met A.11 als volgt aan de goede kant: 1 kant st in ribbelst, A.9 over 7 st, herhaal A.10 23 keer (7 st over op de nld), A.11 over 6 st en 1 kant st in ribbelst. LET OP: In het telpatroon worden 2 st gemeerderd op de 17e nld in elke herhaling van telpatroon A.9, A.11 en A.10. En er worden 2 st gemeerderd op de 21e nld in A.9 en A.11. Brei de telpatronen 1 keer in de hoogte = 521 st, kant op de laatste nld aan de verkeerde kant losjes af met av st.

OPSPANNEN:
Laat de omslagdoek weken in handwarm water tot hij door en door nat is.
Knijp voorzichtig het overtollige water uit de omslagdoek – niet wringen – en rol hem voorzichtig in een handdoek. De omslagdoek is nu nog vochtig maar niet meer kletsnat. Als u een ander garen van groep A gebruikt, zie dan VORMEN boven.
Leg de omslagdoek op een matras of tapijt – rek op tot de juiste maat.
Plaats spelden langs de bovenrand en steek ook 1 speld in elke punt langs de afkantrand zodat de puntjes meer opvallen. Laat de omslagdoek drogen.
Herhaal dit proces elke keer als u de omslagdoek wast.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 13.03.2017
Het patroon is aangepast vanaf het begin van telpatroon A.9, A.10 en A.11. De telpatronen zijn aangepast, de laatste 14 rijen van A.6 en A.8 zijn aangepast. Telpatroon A.9 en A.11 zijn op een nieuwe manier opgedeeld in de eerste 3 rijen en de laatste 24 rijen.

= 1 r afh, 1 r en afgeh st overh.
= 1 r afh, 2 r samen, afgeh st overh
= geen st

Paola 16.10.2018 - 03:16:

Vorrei sapere se quando trovo scritto che i modelli sono stati corretti lo schema riportato sotto e' quello esatto

DROPS Design 16.10.2018 kl. 06:52:

Buongiorno Paola. Sì, quando viene segnalato che il modello è stato corretto, la correzione è già stata apportata. Trova l’indicazione della correzione cliccando sul link “Cliccare sul link per vedere la/le correzione/correzioni”. Se dovesse riscontrare ulteriori errori, c’è li può segnalare. Buon lavoro!

Zohreh 09.10.2018 - 19:12:

Hi. I've just started knitting this pattern. But diagram A.1 to A.5 have mistakes in 4th and 8th rows. in A.2 3rd and 7th rows when we have 2 YO without K2 tog, we will inc 2 sts in A.2. but in next row you add both of these 2 sts to A.3 and A.5. whereas it is not possible. 1 will be in A1/A4 and 1 in A.3/A.5. when I did like the diagram the position of YOs changed.

DROPS Design 10.10.2018 kl. 09:14:

Dear Zohreh, thanks for your feedback, diagrams will be checked again.

Marielle 30.10.2017 - 21:50:

Bonjour J’ai tricoté de A1aA5 une fois mais là je ne comprend pas les augmentations. Faut il que je continue en commençant au trait de Ax?pouvez vous m’aider s’il vous plaît Merci

DROPS Design 31.10.2017 kl. 09:26:

Bonjour Marielle, vous répétez maintenant la partie A.x des diagrammes, soit à partir du trait jusqu'au dernier rang. Bon tricot!

Carolyn B 15.07.2017 - 20:00:

Am trying to knit this pattern and am stuck on charts 6 to 8. By the count at the end of knitting these charts once vertically, there are nowhere near 429 stitches What am I missing? There are only 2 increased stitches on each rs row and an extra 4 sts on rows 11 and 17

DROPS Design 17.07.2017 kl. 09:07:

Dear Carolyn B, you are increasing: 21 st in A.6 (starting with 4 sts + 21 = 25 sts), 2 sts in each A.7 (starting with 16 sts + 2 = 18 sts x 21 = 378 sts) 21 sts in each A.8 (starting with 3 sts + 21 = 24 sts). You will then have: 1 edge st, 25 sts in A.2, 378 sts in A.7, 24 sts in A.8, 1 edge st = 1 + 25 + 378 + 24 + 1 = 429 sts. Happy knitting!

Carolyn 19.05.2017 - 20:24:

Can you please clarify the setting of markers and Row 11, which I think is missing instructions? I'm a new knitter and struggling but want to make this beautiful shawl! Thanks...

DROPS Design 21.05.2017 kl. 10:43:

Hi Carolyn, After row 9 you should have 3 markers, 1 in the middle of the shawl and 1 each side, the first one in the middle of the 1 edge st in garter st, 1 YO, K 1, 1 YO, K 3 (at the beginning of the row) and one in the middle of 1 YO, K 1, 1 YO, K 3 after the second marker. You only use the middle marker (which is on the middle stitch) for row 11. The other markers are used subsequently. I will let the design deptmt know about the pattern. Thanks for your comments. Kind regards, Deirdre

Maite Fervenza 05.04.2017 - 21:05:

Hola. Estoy tejiendo el chal Angelique en Lace y no consigo aclararme con los aumentos. Son 12 aumentos por cada repetición vertical de A1-A5. En La primera fila LD, aumento 4pts , uno a cada lado de A2. Pero cuando aumentó la siguiente , no se colocar los 8 aumentos restantes. Me lo podríais explicar? Gracias

DROPS Design 14.04.2017 kl. 12:48:

Hola Maite. presta atención a los diagramas: 2 aumentos al inicio de A.1, 2 en el centro de A.2 (primera parte), 2 en el centro de A.2 y 2 al final de A.5 (segunda parte) = un total 8 puntos aumentados.

Lena 04.03.2017 - 19:50:

När kommer rättelsen? Väntat i flera månader nu!

DROPS Design 06.03.2017 kl. 13:42:

Hej Lena. Jeg kan desvaerre ikke hjaelpe dig her. Det er noget vi skal have fra Design

Mariana 03.01.2017 - 14:44:

Non riesco a capire cosa devo fare alla fine dello schema A1-5. Devo ripetere Ax 24 volte? Grazie mille

DROPS Design 03.01.2017 kl. 14:50:

Buongiorno Marianna. Esatto, dopo i diagrammi A.1 - A.5 ripete Ax per 24 volte. Buon lavoro!

Lena 21.12.2016 - 12:31:

Hej! Har ni fixat övergången från A6 till A9?

DROPS Design 21.12.2016 kl. 14:04:

Hej Lena. Nej, vi venter stadig paa en rettelse. Naar opskriften er rettet vil det staa under RETTELSER

Elisabeth Guggenmos 19.12.2016 - 23:13:

Hallo, meine Strickaktion geht dem Ende zu und mir ist aufgefallen, dass in dem Diagramm bei A11 (rechts unten) in Reihe 1, 3 und 5 die Zeichen für das mittlere Lochmuster (in der Raute) fehlen. Sehe ich das richtig oder habe ich da einen Denkfehler? LG

DROPS Design 20.12.2016 kl. 09:10:

Liebe Frau Guggenmos, wahrscheinlich muss man auch das Lochmuster auch in A.11 stricken, Ihr Nachricht wurde unserem Designteam weitergeleitet, neue Diagramme sollten bald verfügbar sein. Vielen Dank!

Laat een opmerking achter voor DROPS 171-47