DROPS / 168 / 11

Elvira by DROPS Design

Virkad DROPS topp med virkad ruta i ”Belle”. Stl S - XXL.

DROPS Design: Modell nr vs-025
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
Storlek: XS/S – M/L – XL/XXL
Garnåtgång:
DROPS BELLE från Garnstudio
300-350-400 g nr 02, natur

DROPS VIRKNÅL NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 18 st x 9 v 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 23.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 162kr. Läs mer.
MAGISK CIRKEL:
För att slippa hål i mitten börjar man med denna teknik:
Håll i garnänden med vänster hand och gör en ögla runt vänster pekfinger (från vänster mot höger). Håll i öglan med vänster tumme och pekfinger. Stick in nålen genom öglan, hämta tråden från nystanet, drag tråden tillbaka genom öglan, gör 1 omslag om nålen och drag omslaget genom m på nålen = 1 fm, virka 3 lm, sedan virkas det 11 st om öglan, avsluta med 1 sm i tredje lm. Virka sedan som förkl i beskrivningen – SAMTIDIGT dras det i garnänden så att öglan dras ihop och hålet försvinner.

VIRKINFO:
Första fm på v ersätts av 1 lm. Avsluta v med en sm i första lm.
Första st på v ersätts av 3 lm. Avsluta v med en sm i tredje lm.
Första dst på v ersätts av 4 lm. Avsluta v med en sm i fjärde lm.

MÖNSTER:
Se diag A.1 till A.3.

4-DST:
Gör 4 omslag om nålen, stick in nålen genom första st på v och drag tråden igenom första st, * 1 omslag på nålen, drag tråden igenom de 2 nästa m på nålen *, upprepa *-* 4 ggr till = 1 m på nålen.

----------------------------------------------------------

VIRKAD TOPP:
Toppen virkas i 2 delar som sys ihop i sidorna och på axlarna, sedan virkas det en kant längst ner.

FRAMST:
Framst virkas i cirkel, sedan i fyrkant från mitt fram. Gör en MAGISK CIRKEL på virknål 4 med Belle – se förkl ovan = 12 st om cirkeln. Sedan virkas det efter A.1, A.1 virkas 3 ggr runt den magiska cirkeln. OBS! Sm visat i början på A.1 virkas i slutet på v. LÄS VIRKINFO! KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När A.1 har virkats 1 gång på höjden är det 147 st på cirkeln. Sedan virkas det så här:
VARV 1: Virka 1 st i varje st, SAMTIDIGT ökas det 1 st = 148 st.
VARV 2: Virka *1 fm i var och en av de 8 första st, 1 hst i var och en av de 2 nästa st, 1 st i var och en av de 2 nästa st, 1 dst i var och en av de 3 nästa st, 1 3-dst i var och en av de 3 nästa st, 1
4-dst – SE FÖRKL OVAN, i nästa st, 5 lm, 1 4-dst i nästa st, 1
3-dst i var och en av de 3 nästa st, 1 dst i var och en av de 3 nästa st, 1 st i var och en av de 2 nästa st, 1 hst i var och en av de 2 nästa st, 1 fm i var och en av de 7 nästa st *, upprepa *-* 3 ggr till.
VARV 3: Virka 1 st i varje m, om lm-bågen i varje hörn virkas det 3 st + 3 lm + 3 st = 172 st (= 43 st i varje sida). stl S/M: Avsluta fyrkanten här.
VARV 4: Virka 1 st i varje m, om lm-bågen i varje hörn virkas det 3 st + 3 lm + 3 st = 196 st (= 49 st i varje sida). Stl L/XL: Avsluta fyrkanten här.
VARV 5: Virka 1 st i varje m, om lm-bågen i varje hörn virkas det 3 st + 3 lm + 3 st = 220 st (= 55 st i varje sida). stl XL/XXL: Avsluta fyrkanten her. Fyrkanten mäter ca 28-30-32 cm. Klipp av tråden.

Nu virkas det längs sida 2, 3 och 4 från den virkade rutan (se måttskiss): Börja i det andra hörnet på rutan, virka 3 st om lm-bågen, virka 1 st i varje st fram till nästa hörn, virka 3 st + 3 lm + 3 st, virka 1 st i varje st fram till nästa hörn, virka 3 st + 3 lm + 3 st, virka 1 st i varje st fram till sista hörnet, virka 3 st om lm-bågen. Det är nu 49-55-61 st på var och en av de 3 sidorna. Virka fram och tillbaka, nu virkas det efter A.2, avsluta med 1 st i sista st före hörnet, i var och en av de två hörnen virkas det 3 st + 3 lm + 3 st, de nya m virkas fortlöpande in i A.2. Fortsätt på detta sätt i ca 7-10-15 cm, arb mäter nu 42-50-62 cm från sida 2 till sida 4, anpassa ev efter önskad bystvidd. Sedan virkas det en kil i varje sida av toppen så här: Börja längs sida 2 så här (från rätsidan). Virka 1 fm i varje st tills det återstår 52 st, virka 1 hst i var och en av de 8 nästa st, 1 st i var och en av de 8 nästa st, 1 dst i var och en av de 12 nästa st, 1 3-dst i var och en av de 12 nästa st, 1
4-dst i var och en av de 12 sista st. Klipp av tråden i stl XS/S och M/L.
STL XL/XXL: Vänd och virka 1 4-dst i varje 4-dst, 1 3-dst i varje
3-dst, 1 dst i varje dst, 1 st i varje st, 1 hst i varje hst och 1 fm i varje fm. Klipp av tråden.
Alla stl: Virka en kil på samma sätt längs sida 4 (virka från överkanten och ned = från avigsidan). Klipp av tråden.

Sedan virkas det fram och tillbaka från sida 1 på fyrkanten så här – från rätsidan:
Börja ett v före fyrkanten (dvs i det första v som virkades över de 3 andra sidorna), virka 3 st om den yttersta st på v, virka 3 st om hörnet på fyrkanten, 1 st i varje st, 3 st om hörnet på fyrkanten, och 3 st om den yttersta st på nästa v = 55-61-67 st. Sedan virkas det fram och tillbaka efter A.2 (avsluta med 1 st).
När arb mäter 7-9-11 cm virkas det endast över de första 13 st på v (= vänster axel). Virka A.2 (avsluta med 1 st mot hasen) som förut över dessa m tills arb mäter 17-19-21 cm, klipp av och fäst tråden. Nu virkas det över de sista 13 st på v (= höger axel), virka på samma sätt som vänster axel. De 29-35-41 st mitt på = hals.

BAKST:
Virka på samma sätt som på framst. När arb mäter 15-17-19 cm virkas det endast över de första 13 st på v (= höger axel). Virkas A.2 som förut över dessa m tills arb mäter 17-19-21 cm, klipp av och fäst tråden. Nu virkas det över de sista 13 st på v (= vänster axel), virka på samma sätt som höger axel. De 29-35-41 st mitt på = hals.

MONTERING:
Sy axelsömmarna och sy sidsömmarna.

VIRKAD KANT LÄNGST NER PÅ TOPPEN:
Virka en sm i det ena hörnet längst ner på toppen, virka 1 st i varje st längs nederkanten av toppen, om de 4 dst i sidorna virkas det 4 st, SAMTIDIGT justeras antalet m så att det är delbart med 48.
Sedan virkas det så här: Virka A.3A, upprepa A.3B tills det återstår 12 st, virka A.3C. Klipp av och fäst tråden.

VIRKAD KANT RUNT ÄRMHÅL:
Börja mellan ärmhål och fram- och bakst. Virka 1 fm,* hoppa fram ca 2 cm, virka 7 st om nästa st, hoppa fram ca 2 cm, virka 1 fm om nästa st *, upprepa *-* och avsluta med en sm i början på v. Upprepa runt det andra ärmhålet.

VIRKAD KANT RUNT HALSEN:
Börja i sidan av halsen på bakst. Virka 1 fm, * 3 lm, hoppa fram ca 1 cm, virka 1 fm *, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i början på v.

Diagram

= gör en MAGISK SIRKEL - se beskr
= fm om lm-båge
= hst
= st i st
= st om lm-båge
= dst i st/om lm-båge
= 7 st virkas i samma st
= detta v är redan virkat
= picot: virka 3 lm, 1 st i första lm

Kommentarer (39)

Skriv din kommentar här!

Rosemarijn 25.07.2018 - 11:28:

Hallo, ik ben een beginnend haker en heb een vraag over het begin van het patroon. Bij de uitleg van de symbolen staat: ‘stokje in stokje’ betekent dat dat het aangegeven symbool meteen na de magic loop bestaat uit twee toeren stokjes? Omdat er daarboven nog een keer stokje in stokje staat, betekent dat dan in totaal vier rijen stokjes? O ja, we haken helemaal rond toch? Dus je haakt de toer steeds drie keer toch op de sluitsteek na dan. Thx, het is een prachtig patroon!

DROPS Design 06.08.2018 kl. 11:15:

Dag Rosemarijn, Stokje in stokje betekent dat je het stokje haakt in het stokje van de vorige toer. De stokjes van de eerste toer haak je om de lossenring. Je haakt de toer inderdaad helemaal in de rondte. Kijk bij 'INFORMATIE VOOR HET HAKEN' hoe je de toeren begint en eindigt.

Benedetta 23.07.2018 - 16:21:

Buongiorno, ho finito il diagramma A2 e devo lavorare un bordo ai due lati del top.Non capisco come continuare cioè devo lavorare il lato 2 ,taglio il filo e ripeto sul lato 4?

DROPS Design 23.07.2018 kl. 16:59:

Buongiorno Benedetta. Sì esatto, lavora prima sul lato 2 come indicato e a seconda della taglia. Taglia il filo e ripete sul lato 4. Buon lavoro!

Rosemarijn 23.07.2018 - 12:19:

Hallo, ik ben een beginnend haker en heb een vraag over het begin van het patroon. Bij de uitleg van de symbolen staat: ‘stokje in stokje’ betekent dat dat het aangegeven symbool meteen na de magic loop bestaat uit twee toeren stokjes? Omdat er daarboven nog een keer stokje in stokje staat, betekent dat dan in totaal vier rijen stokjes? O ja, we haken helemaal rond toch? Dus je haakt de toer steeds drie keer toch op de sluitsteek na dan. Thx, het is een prachtig patroon!

DROPS Design 29.07.2018 kl. 10:55:

Dag Rozemarijn, De stokjes op de eerste toer (dus de toer nadat je de lossenring hebt gemaakt) haak je inderdaad in de lossenlus. Daarna, als er stokje in stokje, haak je het stokje in het stokje van de vorige toer. Je haakt inderdaad in de rondte, dus je sluit steeds de toer (Zie hiervoor ook bij 'INFORMATIE VOOR HET HAKEN')

Nicole 15.04.2018 - 14:54:

Goedendag. Tot mijn eigen verbazing is het mij, als beginnend haakster, gelukt om de cirkel te maken. En er daarna een vierkant van te maken. Ik ga nu beginnen aan het haken van de 3 zijde. Daarna staat er: haak heen en weer. En moet ik aan A2 beginnen. Nu ben ik de weg kwijt. Op de foto kan ik ook niet goed zien wat ik nu moet doen. Is er een foto van het voorpand waarbij het in zijn geheel te zien is? Groeten, Nicole

DROPS Design 16.04.2018 kl. 09:15:

Hallo Nicole, Nadat je de de eerste toer hebt gehaakt over de 3 zijden volgens de beschrijving, haak je volgens tepatroon A.2 over de 3 zijden (waarbij de eerste toer van A.2 dus al is gehaakt). In de beschrijving staat aangegeven hoe je de hoeken haakt. (Er is helaas geen foto van een 'los' voorpand.)

Raquel Albuquerque 13.01.2018 - 02:37: http://www.facebook. ...

Gostaria de saber o nome do fio, link p q posso ver a especificação do tex, composição p eu achar algo semelhante! Obrigada

DROPS Design 16.01.2018 kl. 15:31:

O nome do fio é Belle. A composição é única e não existe outro fio com a mesma composição. Bons trabalhos,

Sandra Hoffmann-klein 03.01.2018 - 08:18:

Also der Pullover ist so wunderschön, aber die Anleitung sehr widersprüchlich angegeben, so dass ich nun zum 3 Mal alles aufribbeln mußte. Widersprüchlich insofern, als man versteht, dass bei M1 insgesamt 4 Rapporte gehäkelt werden müssen anstelle 3. Daher erklärt sich auch, warum man in der letzten Reihe auf 196 Maschen anstatt 147 kommt.

Maritza 31.10.2017 - 21:37:

Hola. No entiendo la instrucción para la espalda. Donde menciona que la pieza debe medir 15 cm para comenzar a tejer los hombros?

DROPS Design 04.11.2017 kl. 13:23:

Hola Miritza. Se refiere a la parte del escote. En el delantero comenzamos a formar el escote cuando la labor mida 7-9-11 cm medidos desde la sisa, y en la espalda - 15-17-19 cm. A partir de aquí trabajamos solamente sobre los puntos que forman el hombro a cada lado.

REBEYROL 28.07.2017 - 14:42:

J'ai terminé le diagramme A3C A3B A3A sauf .... le dernier rang ..... 4 B dans la même B ... 2 ml .... MAIS entre ces B, il y a des CERCLES ..... MERCI INFINIMENT .

DROPS Design 28.07.2017 kl. 15:31:

Bonjour Rebeyrol, le petit rond correspond à un picot (=12ème symbole de la légende), soit 3 ml, puis 1 B dans la 1ère de ces 3 ml. Bon crochet!

REBEYROL 28.07.2017 - 12:05:

BONJOUR .... Je suis au tout dernier rang du diagramme de la bordure en bas du top. Je comprends qu'il faut crocheter 4 brides mais entre, il y a un minuscule cercle. Que signifie cette légende ? Pouvez vous m'aider ? MERCI INFINIMENT.

DROPS Design 28.07.2017 kl. 14:13:

Bonjour Mme Rebeyrol, ce petit point noir signifie que ce rang a déjà été fait (= rang précédent du bas du top), commencez au rang suivant (= 1 ml, 1 ms, 5 ml, sautez 2 m, 1 ms dans la m suiv...). Bon crochet!

REBEYROL 25.07.2017 - 08:23:

J'ai mon ouvrage devant les yeux et les goussets sont en place. J'arrive donc à la pièce du haut côté 1. Si j'ai bien compris, je dois crocheter sur le premier rang mais, qui concerne seulement le carré, en laissant de côté, les parties crochetées 2 et 4 ?

DROPS Design 25.07.2017 kl. 09:49:

Bonjour Mme Rebeyrol, le 1er rang va se faire le long du carré, mais on le commence par 3 brides dans le 1er rang crocheté sur le côté droit (= côté 4) et on le termine par 3 brides dans le 1er rang crocheté sur le côté gauche (= côté 2). Bon crochet!

Kommentér oppskrift DROPS 168-11