DROPS Extra / 0-1221

Earthling by DROPS Design

DROPS poncho i ”Polaris” stickad uppifrån och ned med huva och fransar. Stl S - XXXL

  • Earthling / DROPS Extra 0-1221 - DROPS poncho i ”Polaris” stickad uppifrån och ned med huva och fransar. Stl S - XXXL
DROPS Design: Modell nr po-078
Garngrupp F eller E + E
----------------------------------------------------------
Storlek: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Längd mitt fram: ca 52 - 54 - 56 cm (utan fransar)
Garnåtgång:
DROPS POLARIS från Garnstudio
1000-1100-1300 g nr 06, ljus beige

DROPS RUNDST (80 cm) NR 15 – eller det st.nr du måste använda för att få 7 m x 8 v slätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% Ull
från 37.80 kr /100g
DROPS Polaris uni colour DROPS Polaris uni colour 37.80 kr /100g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Polaris mix DROPS Polaris mix 43.40 kr /100g
Garnet till detta mönstret kostar 378kr. Läs mer.

Instruktioner

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 m på varje sida av m med markör i.
Öka genom att göra 1 omslag – omslagen stickas fortlöpande in i resåren.

RESÅRTIPS:
För att undvika att resåren drar ihop arb kan det stickas 1 v rätt över alla m efter vart 5:e v med resår (anpassa så att detta är ett v utan ökning).

RÄTST (stickas fram och tillbaka):
Maskorna stickas räta på alla varv.

FRANSTIPS:
För att fransarna ska hänga fint på plagget bör de fuktas, ristas och torkas innan de knyts på.

TRÅDBYTETIPS:
När det ska bytas nystan med Polaris delas den gamla tråden i två på de sista 15 cm - klipp av den ena delen, samma sak görs på den nya tråden. Lägg de första och sista 15 cm över varandra så att det blir normal tjocklek på garnet och sticka vidare - på det sättet blir det inte synliga knutar i garnet.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arb stickas runt på rundst och det stickas uppifrån och ned.
Lägg upp 36-36-48 m på rundst 15 med Polaris. Sticka 1 v avigt, 1 v rätt, 1 v avigt och 2 v rätt. Sätt 1 markör i 10:e-10:e-13:e och i 28:e-28:e-37:e m på v (= mitt fram och mitt bak).
Sticka resår (= 1 rm, 2 am) v runt och öka 1 m på varje sida av rm med markör i mitt fram och mitt bak – LÄS ÖKNINGSTIPS (= 4 m ökade). Fortsätt resåren – LÄS RESÅRTIPS och upprepa ökningen på vartannat v – OBS: De ökade m stickas fortlöpande in i resåren, dvs den första stickas rät, de 2 nästa stickas aviga, nästa stickas rät och de 2 nästa stickas aviga osv. KONTROLLERA STICKFASTHETEN och läs TRÅDBYTETIPS! När ponchon mäter ca 50-52-54 cm från halsen (mätt längs mitt fram), stickas det 1 v rätt över alla m (öka mitt fram och mitt bak som förut). Sticka 1 v avigt och maska sedan av LÖST med rm SAMTIDIGT som det ökas mitt fram och mitt bak som förut (de ökade m maskas av som vanliga m).

HUVA:
Börja från rätsidan mitt fram efter m med markör och sticka upp 1 m i varje m runt halsen på rundst 15 med Polaris (det stickas inte i m med markör i mitt fram) = 35-35-47 m på st. Sticka 3 räta v fram och tillbaka och öka 5 m jämnt fördelat på 2:a v (= från rätsidan) = 40-40-52 m. Sedan stickas det slätst med 2 m RÄTST – se förkl ovan, i varje sida mot mitt fram till huvan mäter ca 36-37-38 cm. Maska av löst och sy ihop huvan längst upp med maskstygn.

FRANSAR:
Fäst fransar i varannan m längs avmaskningskanten på ponchon så här – LÄS FRANSTIPS: Klipp 1 tråd Polaris à 40 cm, lägg tråden dubbel och trä bågen genom en m, drag sedan trådändarna genom bågen.

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Extra 0-1221) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (14)

country flag Annabelle 20.12.2020 - 21:47:

Bonjour, Je viens de finir ce poncho avec la laine polaris💎 Cette laine, étant assez épaisse, je me demande s il faut que je le bloque? Il gondole sur le bas. Les côtes en haut serrent et les augmentations et le rabat souple détend beaucoup Le bloquer, l uniformirait il? Et si oui, comment? Merci Au plaisir de vous lire

user icon DROPS Design 21.12.2020 kl. 08:23:

Bonjour Annabelle, vous pouvez le bloquer si vous voulez (lavez-le en suivant bien les indications de l'étiquette + ces généralités) et faites le sécher bien à plat aux mesures du schéma correspondant à votre taille. Bon tricot!

country flag Thérèse Fillion 28.11.2020 - 18:33:

Moi je serais intéressée a acheter ce patron et désirerais avoir le prix.. je le trouve tres jolie merci beaucoup

user icon DROPS Design 30.11.2020 kl. 08:43:

Bonjour Mme Fillion, ce modèle est gratuit, vous pouvez ainsi imprimer gratuitement les explications en cliquant sur le bouton "imprimer" - Bon tricot!

country flag Thérèse Fillion 21.11.2020 - 16:37:

Est-ce que c'est possible de commander le patron combien ca coute?

user icon DROPS Design 23.11.2020 kl. 08:37:

Bonjour Mme Fillion, les explications de ce modèle sont gratuites, cliquez sur le bouton "imprimer" si besoin. Bon tricot!

country flag Bryndis Thorarinsdottir 09.03.2020 - 17:33:

Hi I love knitting this poncho, so easy but I was wondering if it will get bigger after wash? I’m not using Polaris, I’m using Andes. Hope you can help, Bryndis

user icon DROPS Design 10.03.2020 kl. 10:13:

Dear Mrs Thorarinsdottir, you can work this poncho with Andes using 2 strands (= 2 yarn group E = 1 yarn group F), you should have same tension (= 7 sts x 8 rounds stocking st = 10 x 10 cm). measurements should be the same. You can always swatch before to make sure you will get correct measurements. Happy knitting!

country flag Jezirah 15.11.2019 - 18:39:

Hallo, es hat ein bisschen gedauert, bis ich das mit dem Rippenmuster trotz Zunahmen verstanden habe. Aber was ist mit "Bündchen" gemeint (in den Antworten auf Kommentare) und ich verstehe auch nicht, warum ich in jeder 5. Runde nur rechts stricken soll. Bei der dicken Wolle müsste man das im Bild oben sehen, aber da sind keine Runden nur rechts gestrickt. Ich habe schon viele Drops-Anleitungen gestrickt, aber diese ist irgendwie sehr verwirrend. Gruß Jezirah

user icon DROPS Design 18.11.2019 kl. 08:20:

Liebe Jezirah, mit "Bündchen" war sicher früher "Rippenmuster" gemeint - es wird empfohlen, in jeder 5. Runde eine Runde rechts zu stricken, damit das Rippenmuster die Arbeit nicht zusammentzieht. Viel Spaß beim stricken!

country flag Maya 16.10.2019 - 00:36:

Thank you for your reply. Can you translate that to yards?

user icon DROPS Design 16.10.2019 kl. 05:29:

Dear Maya, the pattern is designed for DROPS POLARIS yarn, which is a rather thick yarn, 38 meters for a 100 gramms. From this yarn you will need 10-11-13 balls to knit up this pattern. If you want to use another of our yarns, please use the yarn converter linked in the pattern page. Happy Knitting!

country flag Maya 15.10.2019 - 21:59:

I may just be missing it, but I don't see anywhere where it says how many skeins of yarn to us of the Polaris. Pls help. Thank you

user icon DROPS Design 15.10.2019 kl. 22:10:

Dear Maya, you can find yarn amount next to the picture, on the right. For this pattern, you'll need 1000-1100-1300 g , colour 06, light beige of aPolaris, according to the different sizes. Happy crafting!

country flag Helena 06.10.2019 - 09:21:

En ymmärrä mitä tarkoitetaan, kun ohjeessa lukee, että lisätyillä silmukoilla neulotaan joustinneuletta, kun lisättyjä silmukoita on 4. Ja eikö keskimmäisen silmukan tulisi olla oikea s? Ohjeessa on joustinneule-vinkki, joka käskee neuloa joka 5. kerroksen oikein. Toimiiko tämä myös vasenkätisille?

user icon DROPS Design 18.12.2019 kl. 17:04:

Hei, keskimmäinen silmukka on aina oikea silmukka, tämän silmukan molemmin puolin neulotaan joustinneuletta, eli ensimmäisellä lisätyllä silmukalla neulotaan oikeaa, 2 seuraavalla lisätyllä silmukalla neulotaan nurjaa jne.

country flag Lene Bang 22.08.2019 - 12:17:

Det ville være fint om opskriften angav hvor meget garn der går til hætten. Ellers en fed opskrift

country flag Sarah 29.06.2019 - 19:02:

Ich bin jetzt soweit fertig mit dem "Körper". Ich bin ziemlich groß, deswegen hab ich noch einige Runden mehr gestrickt, passt ganz gut:) Jetzt habe ich noch 1,5 Knäuel Wolle übrig. Reicht das für die Kapuze? Wie viel Wolle brauche ich noch dafür? Imsgesamt ein sehr schöner Poncho, ich freue mich schon den im Herbst/Winter tragen zu können:)

user icon DROPS Design 01.07.2019 kl. 07:00:

Liebe Sarah, leider haben wir nur die gesamte Garnmenge für die gegebene Maßen, gerne können Sie Kontakt mit Ihrem Laden auf - auch telefonisch oder per E-mail, sie werden Ihnen gerne wal weiterhelfen. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1221