DROPS / 156 / 2

First Frost by DROPS Design

Stickad DROPS sjal med hålmönster. Vist i ”Lace” och ”BabyAlpaca Silk” från garngrupp A.

DROPS Design: Modell nr la-020
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Mått: Bredd överst: ca 140 cm färdigsträckt. Längd mitt bak: ca 76 cm färdigsträckt.
Garnåtgång:
DROPS LACE från Garnstudio
100 g nr 7120, ljus grågrön
Eller använd:
DROPS BABY ALPACA SILK från Garnstudio
200 g nr 4088, ljung

DROPS RUNDST (80 cm) NR 3,5 – OBS! Läs om stickfastheten nedan.

STICKFASTHETEN:
Sjalen ska fuktas och sträckas i rätt mått efteråt så stickfastheten är inte så viktig men för att få en aning om ifall det stickas för löst/fast sticka en slätstickad provlapp på st 3,5 och få ca 23 m x 30 v på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (108)

Maskorna stickas räta på alla varv

MÖNSTER:
Se diag A.1- A.13. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

STICKTIPS:
Om det önskas en större sjal kan A.4-A.6 repeteras på höjden.

FORMNING:
Vid byte till ett annat garn från garngrupp A behövs det inte sträckas till rätt mått, utan lägg försiktigt ut det i form. Låt det torka. Upprepa processen varje gång plagget tvättas.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalen stickas fram och tillbaka på rundst från nacken och ned. Lägg upp 9 m på rundst 3,5 med Lace eller BabyAlpaca Silk. Sticka diag A.1 (OBS: första v är från avigsidan). När A.1 har stickats 1 gång på höjden är det 21 m på st.
Sedan stickas det så här från rätsidan: 3 RÄTST m – se förkl ovan, A.2, 1 m slätst (= mitt-m), A.2, avsluta med 3 rätst m. När A.2 har stickats 1 gång på höjden är det 49 m på st.

Nu stickas nästa v så här från rätsidan: 3 rätst m, A.3, 1 m slätst (= mitt-m), A.3, avsluta med 3 rätst m. När A.3 har stickats 1 gång på höjden är det 65 m på st.

Nu stickas nästa v så här från rätsidan: 3 rätst m, A.4, A.5 2 ggr, A.6, 1 m slätst (= mitt-m), A.4, A.5 2 ggr, A.6, avsluta med 3 rätst m. När A.4-A.6 har stickats 1 gång på höjden är det 97 m på st.
Efter A.4-A.5 är det plats för 2 repetitioner till av A.5 på varje sida av sjalen.

Sticka till det är 6 hela rapporter av A.4-A.6 på höjden. Dvs det är nu 12 ggr A.5 på varje sida av mitt-m = 257 m.

Nu stickas nästa v så här från rätsidan: 3 rätst m, A.7, upprepa A.8 tills det återstår 4 m före mitt-m (= 7 ggr), A.9, 1 m slätst (= mitt-m), A.10, upprepa A.11 tills det återstår 12 m (= 7 ggr), A.12, avsluta med 3 rätst m. När A.7-A.12 har stickats 1 gång på höjden är det 353 m på st.

Nu stickas nästa v så här från rätsidan: Sticka A.13 fram till mitt-m (= 22 ggr), 1 m slätst (= mitt-m), sticka A.13 v ut (= 22 ggr). När A.13 har stickats färdigt är det 617 m på st. Maska av LÖSTmed am från avigsidan.

STRÄCKNING:
Lägg sjalen i ljummet vatten tills den är genomvåt. Pressa försiktigt ut vattnet från sjalen – den får inte vridas, sedan rullas sjalen in i en handduk och kläms för att få bort mer vatten - sjalen kommer nu bara att vara lite fuktig. Vid användning av BabyAlpaca Silk – LÄS FORMNING!
Lägg sjalen på en matta eller madrass – drag försiktigt ut den i rätt mått och använd knappnålar att fästa med, drag ut mitten av hålrapporterna i A.13 till spetsar. Låt den torka. Upprepa processen när sjalen har tvättats.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 02.10.2014
Nytt diagram A.7 (första omslag på varv 15 är flyttat)
Uppdaterad online: 07.10.2014
Eller använd:
DROPS BABY ALPACA SILK från Garnstudio
200 g nr 4088, ljung
Uppdaterad online: 05.06.2015
Rättelse: Uppdaterat diagram A.8 och A.9
Uppdaterad online: 17.08.2015
Rätttelse: Nytt diagram A.4
Uppdaterad online: 02.08.2017
Ändring på sista del av diagram A.10, A.11 och A.12

= lyft 1 m, sticka 2 m räta tills, drag den lyfta m över

Bente 18.03.2019 - 09:42:

Det ser ikke ud til at den lyse og den lyngfarvede er ens omkring midten. Hvad gør jeg for at få en midte som den hvide?

DROPS Design 19.03.2019 kl. 14:37:

Hei Bente. Jo, de 2 sjalene på bildene er like. Og de er begge strikket etter oppskriften. God fornøyelse

Hanne 12.03.2019 - 15:48:

Har fundet en løsning. I forstod måske ikke mit spørgsmål ;-)

Hanne 09.03.2019 - 20:56:

Er kørt fast efter, ved 97 masker på pinde. Efter A4 -A5 osv.... kan det forklares på en anden måde, forstå det ikke. Hver side af sjalet, menes der på hver side af midtermasken ?

DROPS Design 14.03.2019 kl. 11:40:

Hej Hanne, jo men du fortsætter på nøjagtig samme måde, men i og med du har taget ud ifølge diagrammet, har du nu en rapport mere yderst i hver side af sjalet. God fornøjelse!

Susan Ibsen 04.02.2019 - 12:02:

Ville blive glad for et svar, da jeg nok ikke helt forstår opskriften. Er det på hver 2. eller på hver 4. pind, at der skal strikkes 3 masker retstrikning? God dag til alle.

DROPS Design 07.02.2019 kl. 08:35:

Hei Susan. Du skal strikke 3 masker i retstrikk i hver side av sjalet hele veien oppover- altså på hver pinne strikkes de 3 ytterste maskene retstrikk. Dette blir den kanten du kan se langs toppen av sjalet. God fornøyelse

Anneli Juuso 31.01.2019 - 13:06:

Kun huivia voi isontaa lisäämällä mallikertoja A.4- A.7, niin kuinka monta kertaa k.o. lisämallikertaa pitää tehdä vähintään, että mallikertojen A.7- A.12 kuvio jatkuu oikein? Yhden lisämallikerran jälkeen jatkokuvio ei tule oikein.

Kirsten 20.01.2019 - 09:11:

Hej Min veninde ønsker sig sjalet First Frost. Jeg vil spørg eom, hvor mange gentagelser af rapporterne A4-A6 der er på det viste foto? og hvor meget ekstra garn jeg skal beregne for hver gang denne rapport øges? Samtidig vil jeg høre om formning af sjalet efter vask gælder for både ved brug af Drops LAce og Drops Baby Alpaca Silk?

DROPS Design 28.01.2019 kl. 14:31:

Hei Kirsten. Du strikker A.4-A.6 totalt 6 ganger i høyden. Vi har dessverre ikke oversikt over hvor mye garn som brukes til 1 rapport av A.4-A.6 i høyden. Fordi det hele tiden økes masker utover vil du trenger mer garn per rapport i høyden fordi du strikker fler rapporter med A.5 i bredden for hver gang det gjentas. Ved bruk av Baby Alpaca Silk trenger du ikke trekket sjalet ut i form på samme måte som når du bruker Lace, men du kan legge det utover og la det tørke flatt. God fornøyelse.

Margrethe 25.11.2018 - 00:23:

Hvilke spidser er det der trækkes frem i den hvide model på de to sider? \r\nPå min krøller den bare i kanten, som den gør på jeres billede af den farvede udgave.\r\nJeg ønsker at sjalet skal se pænt ud, når jeg trækker det i facon. \r\nHvor skal jeg placere nålene?

Katrin Gjelseth 26.09.2018 - 19:10:

A8 skal gjentas 7 ganger inntil det gjenstår 4 masker før midtmaske. så skal a9 strikkes. Etter de 2 første mønsteromgangene på A9, er det plutselig 5 masker i mønstret. Så 6, og så 7 før det igjen er 4 masker. og så øker det igjen. A10 er tilsvarende. Hvordan er dette tenkt stikket? Det skal jo være bare 4 masker igjen før midtmasken.

DROPS Design 01.10.2018 kl. 10:10:

Hei Katrin. Du følger diagrammene som anvist, med alle økingener og fellinger som inngår. Når det står at du strikker A.9 over 4 masker gjelder dette bare den første omgangen. Når det er økinger/fellinger videre i diagrammet strikkes disse som vist, og masketallet som A.9 strikkes over endres i takt med dette. På grunn av 3 økinger på den første omgangen av A.9 (og felling av 2 masker) er det 5 masker på 2. omgang av diagrammet (ikke 3 omgang). På den 3 omgangen er det 4 masker på grunn av en forskyvning i A.8. Om du følger diagrammene som anvist, med alle økinger og fellinger så vil dette gå opp i masketallet på omgangen. God fornøyelse.

Christine Vadnais 06.09.2018 - 00:16:

Je trouve ça très difficile de lire un diagramme, peux-t-on avoir le patron en tuto ou écrit? Merci beaucoup!

DROPS Design 06.09.2018 kl. 07:58:

Bonjour Mme Vadnais, il n'y a que des diagrammes pour ce modèle, lisez bien chaque diagramme en commençant en bas à droite sur l'endroit et de droite à gauche. Les rangs sur l'envers se lisent de gauche à droite. Vous trouverez la légende des symboles juste au-dessus des diagrammes. Bon tricot!

Thu Mua Sim 24.08.2018 - 09:59:

Thіs is a ցreat tip particulaгly to tһose fresh tⲟ the blogosphere. Вrief ƅut veгy precise information? Many tһanks for sharing this ߋne. Ꭺ must reɑd post!

Kommentér oppskrift DROPS 156-2