DROPS / 156 / 2

First Frost by DROPS Design

DROPS pitsineulehuivi. Kuvassa lankaryhmän A ”Lace”- ja ”BabyAlpaca Silk” -langoista neulottu huivi.

Tagit: huivit, pitsineule,

DROPS Design: Malli nro la-020
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------
Mitat: Yläreunan leveys (pingotuksen jälkeen): n. 140 cm. Pituus keskeltä takaa (pingotuksen jälkeen): n. 76 cm.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS LACE:
100 g nro 7120, vaalea harmaanvihreä
Tai: Garnstudion DROPS BABY ALPACA SILK:
200 g nro 4088, kanerva

DROPS PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 3,5. HUOM: Lue neuletiheydestä alla.

NEULETIHEYS:
Tämä neule pingotetaan myöhemmin mittoihinsa, joten neuletiheys ei ole niin tärkeä. On kuitenkin hyvä tarkistaa, ettei neulota liian löyhää/kireää. Tee sileäneuleinen mallitilkku puikoilla nro 3,5 ja tarkista, että saat seuraavan neuletiheyden: n. 23 s x 30 krs = 10 x 10 cm.

Kommentit (98)

70% Alpakkaa, 30% Silkkiä
alkaen 6.00 € /50g
DROPS Lace uni colour DROPS Lace uni colour 6.00 € /50g
Tilaa
DROPS Lace mix DROPS Lace mix 6.00 € /50g

Katso ruutupiirrokset A.1- A.13. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

NEULOMISVINKKI:
Mikäli haluat tehdä huivista isomman, toista piirrosten A.4-A.6 mallikertoja korkeussuunnassa.

PINGOTUS:
Mikäli käytät lankaryhmän A toista lankaa, huivia ei tarvitse pingottaa. Aseta kuitenkin neule tasaiselle alustalle mittoihinsa, kostuta ja anna kuivua. Toista tämä menettelytapa jokaisen pesun jälkeen.
----------------------------------------------------------

HUIVI:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla niskasta alaspäin. Luo 9 s pyöröpuikolle nro 3,5 Lace- tai BabyAlpaca Silk -langalla. Neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (HUOM: 1. krs = nurja puoli). Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 21 s.
Jatka neulomalla seuraavasti (1. krs = oikea puoli): 3 s AINAOIKEAA (kts. selitys yllä), A.2, 1 s sileää neuletta (= keski-s), A.2, neulo lopuksi 3 s ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, työssä on 49 s.

Neulo sitten seuraava krs (= oikea puoli) näin: 3 s ainaoikeaa, A.3, 1 s sileää neuletta (= keski-s), A.3, neulo lopuksi 3 s ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, työssä on 65 s.

Neulo nyt seuraava krs (= oikea puoli) näin: 3 s ainaoikeaa, A.4, toista piirroksen A.5 mallikertaa 2 kertaa, A.6, 1 s sileää neuletta (= keski-s), A.4, toista piirroksen A.5 mallikertaa 2 kertaa, A.6, neulo lopuksi 3 s ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirrokset A.4-A.6 loppuun, työssä on 97 s.
Kun olet neulonut piirrokset A.4-A.5 loppuun, huivin kumpaankin reunaan mahtuu 2 piirroksen A.5 mallikertaa lisää.

Jatka mallineuletta kuten aiemmin, kunnes työssä on 6 päällekkäistä piirrosten A.4-A.6 mallikertaa. Eli keskisilmukan kummallakin puolella on nyt 12 piirroksen A.5 mallikertaa = 257 s.

Neulo sitten seuraava krs (= oikea puoli) näin: 3 s ainaoikeaa, A.7, toista piirroksen A.8 mallikertaa kunnes keskisilmukkaa edeltää 4 s (= 7 kertaa), A.9, 1 s sileää neuletta (= keski-s), A.10, toista piirroksen A.11 mallikertaa kunnes jäljellä on 12 s (= 7 kertaa), A.12, neulo lopuksi 3 s ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirrokset A.7-A.12 loppuun, työssä on 353 s.

Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.13 mukaisesti keskisilmukkaan asti (= 22 mallikertaa), 1 s sileää neuletta (= keski-s), neulo lopuilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.13 mukaisesti (= 22 mallikertaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirroksen A.13 loppuun, työssä on 617 s. Päätä s:t LÖYHÄSTI nurjin silmukoin työn nurjalta puolelta.

PINGOTUS:
Laita huivi haaleaan veteen ja odota, kunnes se on läpimärkä. Purista varovasti vesi pois (älä väännä). Laita sitten huivi pyyheliinan sisään ja rullaa pyyheliinaa. Purista lisää vettä pois, kunnes huivi on vain hieman kostea. Mikäli käytät BabyAlpaca Silk -lankaa, LUE PINGOTUS!
Aseta neule mittoihinsa sopivalle alustalle ja kiinnitä nuppineuloin. Vedä piirroksen A.13 mallikertojen pitsien keskikohdat kärjiksi. Anna kuivua. Toista tämä menettelytapa jokaisen pesun jälkeen.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

Uusi ruutupiirros A.7 (15. rivin ensimmäinen langankierto on siirretty).
Päivitetty nettiin: 02.10.2014
Tai: Garnstudion DROPS BABY ALPACA SILK:
200 g nro 4088, kanerva

Päivitetty nettiin: 07.10.2014
Korjaus: Ruutupiirroksia A.8 ja A.9 on päivitetty.
Päivitetty nettiin: 05.06.2015
Korjaus: Uusi ruutupiirros A.4.
Päivitetty nettiin: 17.08.2015
Piirrosten A.10, A.11 ja A.12 viimeinen osa korjattu.
Päivitetty nettiin: 02.08.2017

Kommentit (98)

Näppäile kommenttisi tähän!

Lisbeth Enevoldsen 19.07.2018 - 17:34: https://www.garnstud ...

Diagram A7 (A12) rk. 17 og 19. Hvis man tæller hvor mange m man får efter rk. 17 i diagrammet bliver det 24 m. Og hvis man tæller hvor mange m man skal bruge på rk. 19 er det kun 23 m. Hvad skal jeg gøre med den sidste maske?

DROPS Design 26.07.2018 kl. 11:43:

Hei Lisbeth. Det er 23 masker på både omgang 17 og omgang 19. Den økningen som ikke samsvarer med en felling (på slutten av 17 omgang) skaper en forskyvning – som på de tidligere omgangene. Den «ekstra» masken blir plukket opp av diagram A.8 og A.11. God fornøyelse.

Merete Thomsen 11.07.2018 - 12:21:

Kan det passe, at der kun skal bruges 100 g DROPS LACE til sjal model la-020?\r\nVenlig hilsen \r\nMerete

Sarah 21.06.2018 - 17:50:

Bonjour, et merci pour tous ces beaux designs. Je vais pour passer au A.4, 2xA.5, A.6 etc. Mais le A.4 étant à droite des autres dois-je commencer par le jeté ou 5 points end ? De même après avoir tricoté 1x ces motifs nous pouvons rajouter 2 motifs A.5, ils sont toujours à lire dans le même sens ? Merci pour votre réponse

DROPS Design 22.06.2018 kl. 07:48:

Bonjour Sarah, les diagrammes se lisent toujours en commençant en bas à droite et de droite à gauche sur l'endroit. Tricotez d'abord 3 m point mousse, puis A.4 (= 9 m), puis 2 x A.5 (= 2x 8m), A.6 (= 4m), 1 m jersey et encore une fois A.4, 2xA.5, A.6 et 3 m point mousse. Quand A.4-A.6 ont été tricoté 1x en hauteur, reprenez-les au 1er rang en répétant simplement A.5 sur 24 m entre A.4 et A.6. et ainsi de suite. Bon tricot!

Sarah 21.06.2018 - 17:44:

Bonjour, et merci pour tous ces beaux designs. Je vais pour passer au A.4, 2xA.5, A.6 etc. Mais le A.4 étant à droite des autres dois-je commencer par le jeté ou 5 points end ? De même après avoir tricoté 1x ces motifs nous pouvons rajouter 2 motifs A.5, ils sont toujours à lire dans le même sens ? Merci pour votre réponse

Maya 19.03.2018 - 06:32:

Hej jeg kan ikke få diagram til at passe ved overgang til A8-11. Hvis jeg regner 7*A8+2*A9=120m ikke 125, hvilket de 257m ville give til hver halvdel eksklusive de 3 m retstrik

DROPS Design 20.03.2018 kl. 09:13:

Hej Maya, du strikker 3 kantm, A7=9m, A8x7=112m, A,9=4m = 128m + 1 midtm og 128 masker på den anden side som ialt bliver 257 masker. God fornøjelse!

Sani 24.02.2018 - 12:40:

Työ aloitetaan yhdeksällä silmukalla. Miten se voi vastata niskaa ? Vai neulotaanko malli kaksi kertaa, jonka jälkeen osat yhdistetään? Tässä tapauksessa en ymmärrä mallin keskellä olevaa sileää silmukkaa. Kuvassa se näkyy keskellä selkää.

DROPS Design 01.03.2018 kl. 14:25:

Huivi aloitetaan 9 silmukalla, mutta koska työhön lisätään koko ajan silmukoita, yläreuna levenee koko työn aikana. Sileä silmukka on siis koko ajan työn keskellä.

Sani 24.02.2018 - 12:06:

Työ aloitetaan yhdeksällä silmukalla. Miten se voi vastata niskaa ? Vai neulotaanko malli kaksi kertaa, jonka jälkeen osat yhdistetään? Tässä tapauksessa en ymmärrä mallin keskellä olevaa sileää silmukkaa. Kuvassa se näkyy keskellä selkää.

Bea 21.02.2018 - 21:31:

Kan denne opskrift strikkes på alm pinde ?

DROPS Design 22.02.2018 kl. 08:21:

Hej Bea, jeg tror ikke du kan få plads til alle 617 masker på et par almindelige pinde... Det er meget enkelt at strikke frem og tilbage på rundpinde, så prøv det :)

Ersilia 11.02.2018 - 20:35:

Siamo sicuri che gli schemi 8 9 e 10 sono corretti ho disfatto il lavoro ben 4 volte

DROPS Design 11.02.2018 kl. 20:45:

Buonasera Ersilia, i diagrammi sono stati corretti nel 2014 e 2015, come può vedere nella tab delle correzioni: si assicuri di aver stampato l'ultima versione. Non ci sono segnalazioni in merito a questi diagrammi, se ci spiega esattamente il suo problema possiamo cercare di fornirle un aiuto più accurato. Buon lavoro!

Marie-line 08.02.2018 - 19:03:

Bonsoir, je réalise ce modèle et j'ai un souci après le dernier rang A3 (j'ai vérifier plusieurs fois fait et refait les 2 derniers rangs A3 sont correct j'ai le bon nombre de mailles mais rien n'y fait le 1er rang de A4 ne correspond pas.... est-qu'il y a une erreur dans le schéma ou est-ce vraiment moi qui n'y arrive pas??? PS : je tricote depuis une vingtaine d'années mais là je bug. Merci pour votre aide. Marie-Line.

DROPS Design 09.02.2018 kl. 09:24:

Bonjour Marie-Line, si votre nombre de mailles est juste après A.3, alors A.4-A.6 vont se tricoter juste au-dessus de A.3, le surjet double de chaque A.5 doit venir s'aligner au-dessus du 2ème et du 4ème surjet double de A.3. Bon tricot!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 156-2