DROPS Baby / 16 / 1

Little Peach by DROPS Design

Set med stickad poncho med huva och tofflor till baby och barn i DROPS Eskimo.

Tags: huva, ponchos, set, sockor,

PONCHO:
Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 – 3/4) år
Strl i ctl: 50/56-62/68-74/80 (86/92-98/104)
Garnåtgång: DROPS ESKIMO från Garnstudio
250-250-300 (300-350) g nr 30, rosa.

TOFFLOR:
Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 – 3/4) år
Passar fotlängd: 10-11-12 (14-16) cm
Garnåtgång: DROPS ESKIMO från Garnstudio
50-50-50 (100-100) g nr 30, rosa.

PONCHO:
DROPS RUNDST NR 8 (60 cm) – eller det st.nr du måste ha för att få 11 m x 15 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS VIRKNÅL NR 10 – till knytband.

TOFFLOR:
DROPS ST NR 7 – eller det st.nr du måste ha för att få 12 m x 16 v i slätst på 10 x 10 cm.

Garnet till detta mönstret kostar 120kr. Läs mer.

MOSS-ST:
Varv 1: * 1 rm, 1 am *, upprepa *-*.
Varv 2: rm över am och am över rm.
Upprepa varv 2.

ÖKNINGSTIPS: Det ökas 1 m genom att göra 1 omslag, på nästa v stickas omslaget vridet för att slippa hål (dvs det stickas i bakre maskbågen i stället för i främre).

PONCHO:
Arb stickas uppifrån och nedåt. Börja med huvan.
Lägg upp 37-39-41 (45-47) m på rundst 8 med Eskimo. Sticka moss-st – se förkl ovan - fram och tillbaka på st, med 3 m rätst – se förkl ovan – i varje sida.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 19-21-23 (25-27) cm stickas det 1 v räta från rätsidan SAMTIDIGT som det minskas 3-3-3 (7-7) m jämnt fördelat (minska inte i de 3 rätst-m i sidorna) = 34-36-38 (38-40) m. Sätt 4 markeringar i arb så här (sett från rätsidan): 1:a mark efter 4 m, 2:a mark efter 13-14-15 (15-16) m, 3:e mark efter 21-22-23 (23-24) m och 4:e mark efter 30-32-34 (34-36) m. Nu mäts arb vidare.
Sticka 1 v räta på avigsidan.
LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DU STICKAR VIDARE!
Sticka slätst fram och tillbaka med 3 m rätst i varje sida mot mitt fram - SAMTIDIGT på varv 1 från rätsidan ökas det så här - SE ÖKNINGSTIPS: öka EFTER 1:a mark, FÖRE 2:a mark, EFTER 3:e mark och FÖRE 4:e mark (= 4 ökningar). Upprepa ökn på vartannat v totalt 16-18-19 (21-22) ggr till = 98-108-114 (122-128) m.
SAMTIDIGT när arb mäter 6-7-8 (9-10) cm stickas det vidare runt på rundst i slätst – de 6 m mitt fram stickas avigt på varv 1, sedan i slätst. När alla ökningar är färdiga stickas det 1 v slätst över alla m. Därefter stickas det moss-st runt över alla m i 4-4-5 (5-6) cm. Sticka 1 v slätst innan det avm löst.

MONTERING:
Sy ihop huvan överst – sy kant i kant så att det inte blir en tjock söm.

KNYTBAND:
Virka en lm-snodd på ca 1 meter med 2 trådar Eskimo och virknål 10. Trä bandet upp och ned ungefär mellan varje m i varvet efter det rätst v nederst på huvan. Knyt en knut i varje ände.

TOFFEL:
Det stickas fram och tillbaka på st från tån mot hälen.
Lägg upp 16-16-18 (18-20) m på st 7 med Eskimo. Sticka slätst med 1 rätst m i varje sida, tills arb mäter ca 4-4½-5 (6-6½) cm – avpassa så att nästa v stickas från rätsidan.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN! På nästa v stickas det 2 m i var och en av de 2 mittersta m (detta görs för att toffeln ska bli högre på vristen) = 18-18-20 (20-22) m, sticka 1 v avigt tillbaka. Sedan sätts de första 9-9-10 (10-11) m (från rätsidan) på en tråd.

FÖRSTA SIDAN: Sticka 1 v över de resterande 9-9-10 (10-11) m på st. Sticka 1 v tillbaka på avigsidan och lägg upp 5-6-6 (7-7) nya m i slutet på v - dessa nya m ska stickas räta på varje v till färdigt mått, de resterande m stickas som förut = 14-15-16 (17-18) m. Sticka vidare så här: * 1 v över de första 5-6-6 (7-7) m, vänd och sticka tillbaka, 1 v över alla m, vänd och sticka tillbaka *, upprepa *-* tills arb mäter 10-11-12 (14-16) cm på längsta sidan, maska av.

ANDRA SIDAN: Sätt tillbaka m från tråden på st, sticka 1 v räta från rätsidan och lägg upp 5-6-6 (7-7) nya m i slutet på v = 14-15-16 (17-18) m. Sticka vidare som på den första sidan tills arb mäter 10-11-12 (14-16) cm, maska av.

MONTERING: Lägg toffeln dubbel och sy ihop mitt bak och under foten – sy kant i kant så att det inte blir en tjock söm. Drag 1 tråd genom bågarna i uppläggningskanten = tån, drag åt och fäst tråden.

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Baby 16-1) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (329)

Jeanetta 22.08.2019 - 22:06:

I’m attempting to make the booties, but I’m having a hard time following the pattern. Are there pictures of them before sewing together?

DROPS Design 23.08.2019 kl. 09:13:

Dear Jeanetta, slippers are worked sideways from toe to heel. You first work stocking st, then increase in the middle of piece and finish both sides separately casting on new stitches worked in garter stitch (leg) - the remaining sts will be worked in stocking stitch (foot) as before. And work short rows as explained. Happy knitting!

Gauvert 11.08.2019 - 13:40:

Il faudrait revoir vos estimations de laine. Pour le modele 2-3 ans, je n'ai pas eu assez des 300 grammes pour finir !!!!! J'ai dû recommander une pelote qui m'a coûté moins cher que le port !!!!!!

DROPS Design 12.08.2019 kl. 09:14:

Bonjour Mme Gauvert, votre tension est-elle restée la même que celle de l'échantillon tout du long? Ce modèle est très populaire et nous n'avons eu à ce jour aucun retour à propos des quantités, je suis désolée. Bon tricot!

Drica 21.07.2019 - 02:53:

Olá. Depois de ler algumas vezes para perceber bem, aventurei-me e fiz num resto de fio que aqui tinha e treinar. Mas como o aumento com laçada estava a deixar buracos muito grandes (mesmo seguindo a dica para os evitar), fiz outro tipo de aumento: ponto meia no mesmo ponto 2 vezes, ou seja, pela perninha da frente e pela perninha de trás. Agora é só fazer um poncho mesmo no fio que quero. Não queria usar lã, que outro fio sugerem?

Blanca 17.07.2019 - 21:17:

Este parrafo no tiene ningun sntido: AL MISMO TIEMPO, cuando la pieza mida 6-7-8 (9-10) cm, continuar en redondo en pt jersey – tejer los 6 pts del centro del frente de revés, en la primera vta, y, después, tejerlos en pt jersey. Me lo pueden explicar?

DROPS Design 25.07.2019 kl. 19:49:

Hola Blanca. La capucha y la primera parte del cuerpo se trabajan de ida y vuelta con 3 puntos en punto musgo (= cenefa) a cada lado. A partir de los 6-7-8 (9-10) cm (medidos desde el marcapuntos = desde el inicio del cuerpo) se trabaja en redondo y en la primera vuelta los 6 puntos de la cenefa ( = los 3 a cada lado) se trabajan de revés. Después toda la prenda se trabaja en punto jersey.

Lynn Beall 10.07.2019 - 06:00:

I do not understand the marker row. I have decreased from 41 st. to 38 st. on decrease row. The number of stitches between the increases on the marker row adds up to more than 38 stitches. What am I not understanding? Thanks for your help!

DROPS Design 10.07.2019 kl. 09:25:

Dear Mrs Beall, count the stitches from the beg of row: first marker after 4 stitches, 2nd marker after a total of 15 sts (from beg of row), 3rd marker after a total of 23 sts (from beg of row) and the last marker after a total of 34 sts (from beg of row). Happy knintting!

Rina 08.07.2019 - 16:32:

Making this pattern for the second time. Love it! So cute!

Kandi 05.07.2019 - 22:03:

I agree with Sherry, the instructions are not clear, got it through the hood and two knit rows, then the rest is very hard to understand! Is the cape part sewed up in back? Grrrrrr, so frustrated! Such a cute pattern,I give up!

DROPS Design 08.07.2019 kl. 11:25:

Dear Kandi, when the hood has been worked, you will now work the "body" of the poncho, after the decreases insert markers (for increases) and work now first back and forth until the vent mid front is done and continue then in the round after the vent, increasing at the markers every other round/row. Happy knitting!

Yassif 01.05.2019 - 13:45:

S'il vous plait es ce que : "tricoter les 6 m du milieu devant à l'envers au 1er tour, puis les tricoter en jersey" veux dire qu'on tricote le premier tour à l'endroit sauf les 6 mailles au milieu (à l'envers) puis à partir du 2eme rang on tricote TOUTES les mailles à l'endroit (puisque on tricote jersey en rond). merci

DROPS Design 01.05.2019 kl. 17:31:

Bonjour Yassif. Oui, vous avez bien compris. Quand vous commencez à tricoter en rond, sur le 1er tour vous tricotez à l’endroit, sauf les 6 mailles au milieu (à l’envers) et puis, à partir du 2eme tour, vous tricotez toutes les mailles à l ‘endroit. Bon tricot !

Cindy Blanchard 22.04.2019 - 01:33:

I love drops very much so. Please explain how to insert the chain in the hoody. Is it every other stitch or so? Tussen tak

DROPS Design 22.04.2019 kl. 13:16:

Dear Cindy, yes, you insert it between stitches, after every 2-3 sts. Happy crafting!

Aneta 20.04.2019 - 14:27:

Czy maja państwo „instrukcje” jak zrobić to ponczo ??? Bo to co jest w opisie jest koszmarnie nieczytelne !!! Nie wspominając juz o schemacie!! Ja robię swetry od dołu i dla mnie państwa instrukcje są bardzo nieczytelne

Kommentér oppskrift DROPS Baby 16-1