DROPS Baby / 18 / 2

Hazelnut by DROPS Design

Stickad åkpåse i mosstickning till baby i DROPS Eskimo eller DROPS Andes

Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Strl i ctl: 50/56-62/68-74/80(86/92-98/104)
Garnåtgång: DROPS ESKIMO
500-550-600 (650-750) g nr 48, beige mix

Eller använd:
Material: DROPS ANDES från Garnstudio
600-600-700(800-900) g färg nr 5310, ljusbrun

DROPS RUNDST NR 8 (80 cm) –
eller det st.nr du måste ha för att få 11 m x 15 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS TRÄKNAPP nr 511: 5-5-6 (6-6) st.

MOSS-ST:
varv 1: * 1 rm, 1 am *, upprepa *-*.
varv 2: rm över am och am över rm. Upprepa varv 2.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas med 1 omslag om st. På nästa v stickas omslaget vridet (dvs i bakre delen av m) så att det inte blir hål.

STICKTIPS: För en extra fin kant längst huvan och på ärmarna kan första maskan lyftas av på varje varv.

HÅL FÖR BÄLTET I BILSTOLEN:
Du kan göra ett hål fram och bak till bältet i bilstolen. Gör det första hålet på bakstycket när arbetet mäter ca 16-20-23 (28-33) cm (eller efter nödvändiga mått) genom att maska av de mittersta 4 maskorna på stickan. På nästa varv läggs det upp 4 nya maskor över de avmaskade m och fortsätt sedan som tidigare. Upprepa på framstycket när arbetet mäter 42-47-52 (58-59) cm från axeln.

KNAPPHÅL:
Det avm för knapphål på höger framkant.
1 knapphål = avm 3:e m från mitt fram och lägg upp 1 ny m över den avm på nästa v.
Maska av för knapphål när framkanten mäter:
STRL 1/3 mån: 1, 7, 13, 19 och 25 cm
STRL 6/9 mån: 1, 8, 15, 22 och 29 cm
STRL 12/18 mån: 1, 7, 14, 21, 28 och 35 cm
STRL 2 år: 1, 8, 16, 24, 32 och 40 cm.
STRL 3/4 år: 1, 10, 19, 28, 37 och 46 cm.

ÅKPÅSE:
Påsen stickas i ett stycke - börja nederst på bakst, lägg upp m till ärmar, avm till hals och avsluta nederst på framst. För att få plats med alla m stickas arb fram och tillbaka på en rundst.

BAKST:
Lägg upp 36-40-44 (46-50) m (inkl 1 kantm i varje sida) på rundst 8 med Eskimo. Sticka 6 v rätst – SE FÖRKL OVAN! Fortsätt i slätst tills arb mäter 37-45-52 (62-67) cm – SAMTIDIGT på sista v minskas 4 m jämnt fördelat = 32-36-40 (42-46) m.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Sticka 6 v rätst över alla m, fortsätt med moss-st – SE FÖRKL OVAN. När arb mäter 46-54-61 (71-76) cm läggs det upp nya m i båda sidor till ärmar. Lägg upp m i slutet på varje v: 4 m 1 gång, 5 m 1-1-1 (2-2) ggr och 9-10-12 (12-16) m 1 gång = 68-74-82 (94-106) m. De nya m stickas vidare i moss-st. OBS! Efter sista ökningen ska de 3 yttersta m i varje sida (= ytterst på ärmarna) stickas i rätst.
När arb mäter 54-63-71 (82-88) cm stickas det så här: 3 m rätst, 19-22-25 (31-37) m moss-st, 24-24-26 (26-26) m rätst (= bak i nacken), 19-22-25 (31-37) m moss-st, 3 m rätst. När 6 v rätst är stickat över m i nacken maskas de mittersta 12-12-14 (14-14) m av till hals och sidorna stickas vidare var för sig. Sätt m i höger sida på en tråd.

VÄNSTER SIDA: = 28-31-34 (40-46) m. Sticka vidare med moss-st och 6 m rätst mot halsen och 3 m rätst ytterst på ärmen. När arb mäter 58-67-75 (86-92) cm sätts det 1 markering = mitt på axeln – HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB!
Sticka vidare som förut. När arb mäter 1-1-2 (2-2) cm ökas 1 m mot halsen på nästa v, från rätsidan, innanför 6 m rätst - SE ÖKNINGSTIPS. Sticka 1 v tillbaka på avigsidan och upprepa ökningen på nästa v från rätsidan. Sticka 1 v tillbaka på avigsidan, i slutet på detta v läggs det upp 7-7-8 (8-8) nya m mot mitt fram = 37-40-44 (50-56) m. Sticka 2 v med rätst över de 7-7-8 (8-8) nya m – de övriga m stickas vidare som förut. Sedan stickas det moss-st med 6 m rätst mot mitt fram (= framkant) och 3 m rätst ytterst på ärmen. När arb mäter 8-9-10 (11-12) cm maskas ärm-m av. Avm i sidan i början på v så här: 9-10-12 (12-16) m 1 gång, 5 m 1-1-1 (2-2) ggr och 4 m 1 gång = 19-21-23 (24-26) m. Fortsätt med moss-st och 6 rätst framkantsm, tills arb mäter ca 18-19-20 (21-22) cm (vik arb dubbelt vid markeringen på axeln och se att lika många v moss-st är stickat på bakst som framst). Sticka 6 v rätst över alla m. Fortsätt med slätst och framkanten i rätst – SAMTIDIGT på varv 1 ökas det 2 m jämnt fördelat (öka inte över framkanten) = 21-23-25 (26-28) m. När arb mäter ca 35-41-46 (52-56) cm sätts m på en tråd – avpassa så att nästa v stickas från rätsidan.

HÖGER FRAMST: Sätt tillbaka m från tråden på st (= 28-31-34 (40-46) m) och sticka som vänster framst, men spegelvänt. SAMTIDIGT avm för knapphål längs framkanten – SE FÖRKL OVAN.
När arb mäter 35-41-46 (52-56) cm – avpassa så att lika långt är stickat som på vänster framst – sätts m från vänster framst tillbaka in på samma st = 42-46-50 (52-56) m. På nästa v (= rätsidan) stickas framkantsm ihop så här: Sticka slätst över de 15-17-19 (20-22) första m, sätt 6 framkantsm från höger framst på hj.st framför arb,
* sticka 1 m från hj.st rät ihop med 1 m från vänster framkant *, upprepa *-* 6 ggr = 6 m minskat, sedan stickas det slätst varvet ut = 36-40-44 (46-50) m. Fortsätt i slätst över alla m. När arb mäter ca 55-64-72 (83-89) cm (vik arb dubbelt vid markeringen på axeln och se att framst och bakst är lika långa, förutom de 6 nedersta rätst v på bakst). Sticka 6 v rätst över alla m. Maska av löst.

MONTERING: Vik arb dubbelt vid axeln och sy underärms- och sidsömmarna innanför 1 kantm.
Sy ihop uppläggningskanten med avm-kanten nederst på påsen – sy kant i kant så att det inte blir en tjock söm.

HUVA: Sticka upp 37-39-41 (45-47) m med Eskimo på rundst 8 runt halsen (börja mitt fram och sticka upp i de yttersta maskbågarna från rätsidan). Sticka moss-st fram och tillbaka på st. När huvan mäter 18-20-22 (24-26) cm stickas det 2 v rätst, avm sedan LÖST. Sy ihop huvan kant i kant på toppen.
Sy i knapparna
Ärmarna viks upp efter behov.

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Baby 18-2) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (86)

Hjørdis 13.06.2019 - 15:04:

Hej ☀️ Når opskriften siger “slå X-40-X-X masker op (inkl. 1 kantmaske i hver side)”, skal det så forstås som, at man, når man har slået 40 masker op, så er 2 af de 40 masker kantmasker. Eller er det sådan, at man skal slå 42 masker op, fordi de 2 kantmasker er UD OVER de 40? På forhånd mange tak for svar :-) Mange hilsner

DROPS Design 17.06.2019 kl. 12:10:

Hej. Du lägger upp 40 maskor totalt (2 av de 40 är då alltså kantmaskor). Lycka till!

Alexandra Popescu 31.05.2019 - 11:38:

Hello, Could you please Tell me how much yarn I need to knit a jumpsuit with hood for a 2 year old, so size 86/92. After knitting I want to Felt it and I don’t know how much it will shrink. Thank you.

DROPS Design 31.05.2019 kl. 11:52:

Dear Mrs Popescu, we are unfortunately not able to adapt every single pattern to each individual request. For any individual help, please contact your store, even per mail or telephone. Happy knitting!

Miljana 01.04.2019 - 13:34:

Hej, jeg har kørt fast i min opskrift.. jeg er på venstre side og skal slå 7 nye m opbmod midt foran. Gørs dette inden de 6 m retstrik ved halsen? Eller efter de 6 m? Og senere står det at man skal strikke retstrik over de 7 nye masker også, for at återgå til 6 retstrik masker midt foran. (Så 7+6 m retstrik i 2 pinde og bagefter tilbage til 6 m retstrik..?) kommer det ikke til at se mærkeligt ud?

Vt 30.04.2018 - 15:31:

Hei. Jeg holder på med venstre side, og har akkurat økt med 1m. Har brukt øketipset deres ved å øke med kast men hvordan strikkes denne vridd? Har dere en video på det? Hilsen en nybegynner :)

DROPS Design 15.05.2018 kl. 14:56:

Hei Vt. Når du strikker kastet vridd strikker du i den bakerste maskebuen – dette gjøres for at det ikke skal bli hull i arbeidet. Her er en video av fremegangsmåte. God fornøyelse

Vt 30.04.2018 - 14:31:

Hei. Jeg holder på med venstre side, og har akkurat økt med 1m. Har brukt øketipset deres ved å øke med kast men hvordan strikkes denne vridd? Har dere en video på det? Hilsen en nybegynner :)

Anna 07.03.2018 - 11:10:

I would like to knit just the upper part of the pattern to have a sweater. Is it possible? Where should I begin?

DROPS Design 07.03.2018 kl. 13:01:

Dear Anna, we are unfortunately not able to adapt each our pattern to every single request. Please contact the store where you bought your yarn for any individual assistance. Happy knitting!

Søs Jørgensen 21.11.2017 - 12:48:

Hej er ved at strikke kørepose med perlestrik og synes det har været rimeligt nem, men nu er der lige et spørgsmål ang venstre side, jeg skal slå 7 masker op mod midt foran, er det rigtigt forstået af mig, hvis jeg slår dem op ind til halsen og derefter strikker retstrik over de nye masker + de to der er taget ud og de seks der var der i forvejen? Håber mit spørsmål er til at forstå. Vh Søs Jørgensne

DROPS Design 05.12.2017 kl. 15:01:

Hej Søs, ja det stemmer, de 7 nye masker er dem som danner forkanten på forstykket og 6 af dem strikkes i retstrik mod midt foran. God fornøjelse!

Miriam 08.08.2017 - 23:13:

Hei! Jeg forstår ikke hvor jeg skal øke de 7 maskene på venstre sidestykke. Står i slutten av pinnen. Med de 3 erme maskene?

DROPS Design 09.08.2017 kl. 10:40:

Hei Miriam. I 7 nye maskene skal legges opp på slutten av pinnen mot midt foran (de nye maskene er stolpen mot midt foran). Deretter fortsettes det med perlestrikk med 6 m rille mot midt foran (= stolpe). De 3 erm maskene er på motsatt side. God Fornøyelse!

Ralo 07.08.2017 - 20:11:

Hvor skal jeg begynne å ta opp masker til hetta,og hvor skal jeg avslutte?ISkal jeg begynne i starten av rillestrikket og avslutte før rillestrikket i andre enden?

DROPS Design 08.08.2017 kl. 14:04:

Hei Ralo. Du starter midt foran med å strikke opp masker i ytterste ledd av ytterste maske fra retten, og su strikker opp masker rundt hele halsen. God Fornøyelse!

Rannveig Løland 07.08.2017 - 20:06:

Hvor skal jeg starte og hvor skal jeg avslutte med å ta opp masker til hetten?Skal jeg starte i begynnelsen av rillestrikket og avslutte før rillestrikket?

DROPS Design 15.08.2017 kl. 09:31:

Hei Rannveig. Du starter i begynnelsen av rillen (midt foran) og avslutter i siste maske i rillestrikk på andre siden. God Fornøyelse!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 18-2