DROPS Baby / 16 / 1

Little Peach by DROPS Design

Hupullinen DROPS poncho sekä tossut ”Eskimo”-langasta.

250-250-300 (300-350) g nro 30, roosa

TOSSUT:
50-50-50 (100-100) g nro 30, roosa

PONCHO:
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 8 (60 cm).
DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 10 (solmimisnauhaan).
NEULETIHEYS: 11 s x 15 krs sileää neuletta puikoilla nro 8 = 10 x 10 cm.

TOSSUT:
DROPS PUIKOT NRO 7.
NEULETIHEYS: 12 s x 16 krs sileää neuletta puikoilla nro 7 = 10 x 10 cm.

1. KRS: *1 o, 1 n*, toista *-*.
2. KRS: neulo nurjat s:t oikein ja oikeat s:t nurin.
Toista 2. krs:ta.

LISÄYSVINKKI: Lisää 1 s tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen (eli neulo langankierto takakautta), jottei muodostuisi reikää.

PONCHO:
Neulotaan ylhäältä alas, aloita neulomalla huppu. Luo pyöröpuikolle nro 8 Eskimo-langalla 37-39-41 (45-47) s. Neulo tasona helmineuletta (KS. SELITYS YLLÄ), lukuunottamatta 3 ainaoikeinneulottua s (KS. SELITYS YLLÄ) kummassakin reunassa. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun työn pituus on 19-21-23 (25-27) cm, neulo 1 krs oikein oikealta puolelta ja kavenna SAMALLA tasavälein 3-3-3 (7-7) s (älä kavenna reunojen ainaoikeinneulottujen silmukoiden kohdalla) = 34-36-38 (38-40) s. Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön seuraavasti (oikealta puolelta katsottuna): 1. merkkilanka kiinnitetään 4 s:n jälkeen, 2. merkkilanka 13-14-15 (15-16) s:n jälkeen, 3. merkkilanka 21-22-23 (23-24) s:n jälkeen ja 4. merkkilanka 30-32-34 (34-36) s:n jälkeen. Kaikki mitat otetaan jatkossa tästä. Neulo 1 krs oikein nurjalta puolelta.
LUE KOKO SEURAAVA KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA!
Jatka neulomalla tasona sileää neuletta, lukuunottamatta 3 ainaoikeinneulottua s kummassakin etureunassa. Lisää SAMALLA 1. oikean puolen krs:lla näin (KS. LISÄYSVINKKI): Lisää 1 s 1. merkkilangan JÄLKEEN, 1 s ENNEN 2. merkkilankaa, 1 s 3. merkkilangan JÄLKEEN ja 1 s ENNEN 4. merkkilankaa (= 4 lisäystä). Toista lisäykset joka 2. krs vielä 15-17-18 (20-21) kertaa = 98-108-114 (122-128) s.
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 6-7-8 (9-10) cm, jatka sileää neuletta suljettuna neuleena. Keskiedun 6 s:lla neulotaan 1. krs:lla nurjaa ja tämän jälkeen sileää neuletta. Kun kaikki lisäykset on tehty, neulo kaikilla silmukoilla 1 krs sileää neuletta. Neulo sitten kaikilla silmukoilla 4-4-5 (5-6) cm helmineuletta suljettuna neuleena. Neulo vielä 1 krs sileää neuletta ja päätä tämän jälkeen s:t löyhästi.

VIIMEISTELY:
Ompele hupun yläreunat yhteen reunat vastakkain, jottei saumasta tulisi paksu.

SOLMIMISNAUHA:
Virkkaa n. 1 metrin pituinen kjs-nauha koukulla nro 10 ja kaksinkertaisella Eskimo-langalla. Pujota nauha hupun alareunaan, uloimman ainaoikeinneulotun silmukan yläpuolelle, tee nauhan kumpaankin päähän solmu.

TOSSU:
Neulotaan tasona kärjestä lähtien kohti kantapäätä.
Luo puikoille nro 7 Eskimo-langalla 16-16-18 (18-20) s. Neulo sileää neuletta, lukuunottamatta 1 ainaoikeinneulottua s kummassakin reunassa, kunnes työn pituus on n. 4-4½-5 (6-6½) cm (lopeta nurjan puolen krs:n jälkeen). TARKISTA NEULETIHEYS! Neulo seuraavalla krs:lla kumpaankin 2 keskimmäiseen silmukkaan 2 s (jotta tossusta tulisi korkeampi nilkan kohdalta) = 18-18-20 (20-22) s. Neulo 1 krs nurin. Siirrä nyt ensimmäiset 9-9-10 (10-11) s (oikealta puolelta) apulangalle.

ENSIMMÄINEN PUOLI: Neulo jäljellä olevilla 9-9-10 (10-11) s:lla 1 krs. Neulo takaisin ja luo krs:n loppuun 5-6-6 (7-7) s (näillä uusilla silmukoilla neulotaan ainaoikeaa lopulliseen mittaan asti, muilla silmukoilla jatketaan kuten aiemmin) = 14-15-16 (17-18) s. Jatka neulomalla näin: *1 krs ensimmäisillä 5-6-6 (7-7) s:lla, käännä työ ja neulo takaisin, 1 krs kaikilla silmukoilla, käännä työ ja neulo takaisin*, toista *-* kunnes työn pituus pisimmästä kohdasta mitattuna on 10-11-12 (14-16) cm. Päätä s:t.

TOINEN PUOLI: Ota apulangan s:t takaisin työhön, neulo 1 krs oikein (= oikea puoli) ja luo krs:n loppuun 5-6-6 (7-7) s = 14-15-16 (17-18) s. Neulo sitten tämä puoli kuten sukan ensimmäinen puoli. Päätä s:t kun työn pituus on 10-11-12 (14-16) cm.

VIIMEISTELY: Aseta tossu kaksinkerroin ja ompele sauma keskeltä takaa ja jalan alta, ompele reunat vastakkain, jottei saumasta tulisi paksu. Harsi lanka luomisreunaan, eli sukan kärkeen, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Baby 16-1 alkuperäisohjeeseen.