DROPS Baby / 16 / 1

Little Peach by DROPS Design

Strikket DROPS poncho med hette og tøfler i ”Eskimo”.

DROPS design: Modell nr ee-012-by
--------------------------------------------------------

PONCHO:
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 – 3/4) år
Str i cm: 50/56-62/68-74/80 (86/92-98/104)
Materialer: DROPS ESKIMO fra Garnstudio
250-250-300 (300-350) gr f.nr 30, rosa.

TØFFEL:
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 – 3/4) år
Passer fotlengde: 10-11-12 (14-16) cm
Materialer: DROPS ESKIMO fra Garnstudio
50-50-50 (100-100) gr f.nr 30, rosa

PONCHO:
DROPS RUNDP NR 8 (60 cm) –
eller det p.nr du må ha for å få 11 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL NR 10 – til knytebånd.

TØFFEL:
DROPS PINNE NR 7 –eller det p.nr du må ha for å få 12 m x 16 p glstrikk på 10 x 10 cm.
---------------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

alder/str: 1-3m (56/62cm), 12-18m (80/86cm), 2år (92 cm), 3-4år (98/104cm), 6-9m (68/74cm), fasong: hette, type oppskrift: ponchoer, sett, sokker,

1.P: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.
2.P: r over vr og vr over r.
Gjenta 2.p.

ØKETIPS: Det økes 1 m ved å lage 1 kast, på neste p strikkes kastet vridd for å unngå hull (dvs det strikkes i bakre del av m istedenfor i fremre).

PONCHO:
Arb strikkes ovenfra og nedover, det startes med hetta.
Legg opp 37-39-41 (45-47) m på rundp 8 med Eskimo. Strikk Perlestrikk – SE FORKL OVER frem og tilbake på p med 3 m rille – SE FORKL OVER – i hver side.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler 19-21-23 (25-27) cm strikkes det 1 p rett fra retten SAMTIDIG som det felles 3-3-3 (7-7) m jevnt fordelt (ikke fell i de 3 rille-m i hver side) = 34-36-38 (38-40) m. Sett 4 merker i arb slik (sett fra retten): 1.merke etter 4 m, 2.merke etter 13-14-15 (15-16) m, 3.merke etter 21-22-23 (23-24) m og 4.merke etter 30-32-34 (34-36) m. Herfra måles arbeidet videre.
Strikk 1 p rett fra vrangen.
LES HELE NESTE AVSNITT FØR DET STRIKKES VIDERE!
Fortsett med glstrikk frem og tilbake med 3 m rille i hver side mot midt foran - SAMTIDIG på 1.p fra retten økes det slik - SE ØKETIPS: Øk ETTER 1.merke, FØR 2.merke, ETTER 3.merke og FØR 4.merke (= 4 økninger). Gjenta økningen på hver 2.p 15-17-18 (20-21) ganger til = 98-108-114 (122-128) m.
SAMTIDIG når arb måler 6-7-8 (9-10) cm strikkes det videre rundt på rundp med glstrikk – de 6 m midt foran strikkes i vrang på 1.omg, deretter i glstrikk. Når alle økninger er ferdige strikkes det 1 omg glstrikk over alle m.
Videre strikkes det perlestrikk rundt over alle m i 4-4-5 (5-6) cm. Strikk 1 omg glstrikk før det felles løst av.

MONTERING:
Sy hetten samme på toppen – sy kant i kant slik at det ikke blir en tykk søm.

KNYTEBÅND:
Hekle en lm-snor på ca 1 meter med 2 tråder Eskimo på nål 10. Tre båndet opp og ned mellom ca hver m i omg etter rillen nederst på hetten, knyt en knute i hver ende.

TØFFEL:
Det strikkes frem og tilbake på p fra tåen mot hælen.
Legg opp 16-16-18 (18-20) m på p 7 med Eskimo. Strikk glstrikk med 1 m rille i hver side til arb måler ca 4-4½-5 (6-6½) cm – avpass slik at neste p strikkes fra retten.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! På neste p strikkes det 2 m i hver av de 2 midterste m (dette gjøres for at tøffelen skal bli høyere på vrista) = 18-18-20 (20-22) m, strikk 1 p vrang tilbake. Videre settes de første 9-9-10 (10-11) m (fra retten) på 1 tråd.

FØRSTE SIDE: Strikk 1 p over de resterende 9-9-10 (10-11) m på p. Strikk 1 p tilbake fra vrangen og legg opp 5-6-6 (7-7) nye m på slutten av p - disse nye m skal strikkes rett på hver p til ferdig mål, de resterende m strikkes som før = 14-15-16 (17-18) m. Strikkes videre slik: * 1 p over de første 5-6-6 (7-7) m, snu og strikk tilbake, 1 p over alle m, snu og strikk tilbake *, gjenta fra *-* til arb måler 10-11-12 (14-16) cm på det lengste, fell av.

ANDRE SIDEN: Sett m fra tråden tilbake på p, strikk 1 p rett fra retten og legg opp 5-6-6 (7-7) nye m på slutten av p = 14-15-16 (17-18) m. Strikk videre som på den første siden til arb måler 10-11-12 (14-16) cm, fell av.

MONTERING: Legg tøffelen dobbelt og sy sammen midt bak og under foten – sy kant i kant slik at det ikke blir en tykk søm. Trekk 1 tråd gjennom buene i oppleggskanten = tåen, snurp sammen og fest tråden.