DROPS / 202 / 6

Raspberry Kiss by DROPS Design

Strikket jakke med raglan i DROPS Belle. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med hulmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model vs-058
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

300-350-400-400-450-500 g farve 11, gammelrosa

DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 40 cm og 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3.
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 80 cm til rib.

DROPS PERLEMORKNAP, Blomst (rosa) NR 616: 5 stk i alle størrelser.

Garnet til denne opskrift koster fra 83.7kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.6. Vælg diagram for din størrelse (gælder A.1-A.5). Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 118 masker) minus forkanterne (f.eks 10 masker) og deler de resterende masker med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 3) = 36.
I dette eksempel tages der ind ved at strikke hver 35. og 36.maske ret sammen.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder ryg & forstykke og ærmer):
Alle indtagninger gøres fra retsiden!
Tag 1 maske ind på hver side af A.6 således: Strik til der er 2 masker tilbage før A.6, strik 2 masker ret sammen, strik A.6, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 189 masker) minus forkanterne (f.eks 10 masker) og deler de resterende masker med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 24) = 7,5.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis hver 7. og 8.maske. På næste pind (vrangen) strikkes omslagen drejet så der ikke bliver hul.

RAGLAN:
Alle udtagninger gøres fra retsiden!
Tag 1 maske ud på hver side af 3 masker ret i hver overgang mellem for-/bagstykke og ærmer (= 8 masker taget ud). Tag 1 maske ud ved at slå om. På næste pind (vrangen) strikkes omslagene drejet vrang så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik på ærmerne og der strikkes mønster på forstykkerne og bagstykket.

KNAPHUL:
Luk af til knaphul på højre forkant (når tøjet er på). Luk af fra retsiden når der er 3 masker tilbage på pinden således: Slå om, strik de 2 næste masker ret sammen og strik sidste maske ret. På næste pind strikkes omslaget ret så der bliver hul.
Første knaphul lukkes af når ribben i halsen måler ca 1½-2 cm. Derefter lukkes de 4 næste med ca 7-7-8-8-9-9 cm mellem hver.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på lille rundpind/strømpepinde ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 118-118-123-128-138-143 masker op på rundpind 3 med Belle. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Derefter strikkes der rib således fra retsiden: 5 kantmasker RETSTRIK – læs forklaring over, (3 ret, 2 vrang) til der er 8 masker tilbage på pinden, 3 ret, 5 kantmasker retstrik. Fortsæt frem og tilbage således til ribben måler 2 cm – husk KNAPHUL – læs forklaring over. Strik 1 pind ret hvor der tages 3-3-2-7-1-6 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt) = 115-115-121-121-137-137 masker. Strik 1 pind vrang tilbage fra vrangen (de 5 kantmasker strikkes i retstrik).

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 4. Strik MØNSTER – læs forklaring over, således:
5 kantmasker retstrik, 0-0-1-1-0-0 masker ret, A.1 over de næste 16-16-16-16-21-21 masker, slå om, strik 2 masker ret, sæt en mærketråd her (= venstre forstykke), strik 1 maske ret, slå om, strik 15 masker ret, slå om, strik 1 maske ret, sæt en mærketråd her (= ærme), strik 2 masker ret, slå om, A.2 over de næste 3-3-5-5-7-7 masker, A.3a over de næste 14-14-14-14-16-16 masker, A.3b over de næste 11-11-11-11-13-13 masker, A.4 over de næste 3-3-5-5-7-7 masker, slå om, 2 masker ret, sæt en mærketråd her (= bagstykke), 1 maske ret, slå om, 15 masker ret, slå om, 1 maske ret, sæt en mærketråd her (= ærme), 2 masker ret, slå om, A.5 over de næste 16-16-16-16-21-21 masker, 0-0-1-1-0-0 masker ret, 5 kantmasker retstrik (= højre forstykke). Der er nu taget 8 masker ud til RAGLAN – læs forklaring over. Fortsæt mønsteret frem og tilbage således og tag ud til raglan på hver 2.pind totalt 24-26-29-32-35-38 gange = 307-323-353-377-417-441 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN. Når diagrammerne er strikket færdig i højden fortsætter mønsteret på samme måde. Når alle udtagninger til raglan er færdige måler arbejdet ca 19-21-23-25-27-29 cm fra opslåningskanten og ned midt foran. Næste pind strikkes således: OBS: i størrelse S og L deles arbejdet nu til ærmer og ryg & forstykke ved mærketrådene. I størrelse M, XL, XXL og XXXL strikkes nogle af maskerne (= 1-2-1-3 masker) på ærmerne ind på pinden til ryg- og forstykke, så overgangen mellem ryg & forstykke og ærmer ikke længere er ved mærketrådene: Strik de første 47-50-53-58-64-69 masker, sæt de næste 65-67-75-77-85-87 masker på en tråd (= ærme), slå 8-10-12-12-12-14 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de næste 83-89-97-107-119-129 masker (= bagstykke), sæt de næste 65-67-75-77-85-87 masker på en tråd (= ærme), slå 8-10-12-12-12-14 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de resterende 47-50-53-58-64-69 masker på pinden. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 193-209-227-247-271-295 masker. Strik mønster A.6 (= 8 masker) over de midterste 8 masker under ærmerne, 5 kantmasker retstrik i hver side mod midt foran og strik så mange rapporter af mønsteret som der er plads til ud mod hver side (mønsteret skal passe over mønsteret på bærestykket!), de resterende masker strikkes i glatstrik.
Når arbejdet måler 4 cm tages der 1 maske ind på hver side af A.6 i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ind) = 189-205-223-243-267-291 masker. Når arbejdet måler 15 cm (sørg for at der afsluttes efter et helt hulmønster i højden og evt nogle omgange med glatstrik), tages der 24-28-35-40-46-47 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS = 213-233-258-283-313-338 masker. Skift til rundpind 3. Strik rib fra retsiden således: 5 kantmasker retstrik, (3 ret, 2 vrang) til der er 8 masker tilbage på pinden, 3 ret, 5 kantmasker retstrik. Når ribben måler 2 cm lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Gå evt et pindenummer op når der lukkes af. Jakken måler ca 40-42-44-46-48-50 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 65-67-75-77-85-87 masker fra tråden i den ene side tilbage på lille rundpind/strømpepinde 4. Strik 1 maske i hver af de 8-10-12-12-12-14 masker under ærmet = 73-77-87-89-97-101 masker. Fortsæt rundt i glatstrik og strik A.6 over de midterste 8 masker under ærmet. Når arbejdet måler 4-4-3-3-3-2 cm tages der 2 masker ind under ærmerne - husk INDTAGNINGSTIPS-2. Tag ind i de forskellige størrelser således:
Størrelse S: Tag ind således på skiftevis hver 2.og 3.cm totalt 11 gange.
Størrelse M: Tag ind således på hver 2.cm totalt 12 gange.
Størrelse L: Tag ind således på hver 1,5 cm totalt 16 gange.
Størrelse XL: Tag ind således på hver 1,5 cm totalt 16 gange.
Størrelse XXL: Tag ind således på hver cm totalt 19 gange.
Størrelse XXXL: Tag ind således på hver cm totalt 20 gange.
Når alle indtagninger på ærmet er færdige er der 51-53-55-57-59-61 masker på omgangen. Fortsæt til ærmet måler 31-30-29-27-25-23 cm. Nu tages der 4-7-5-8-6-9 masker ud jævnt fordelt = 55-60-60-65-65-70 masker. Skift til strømpepinde 3. Strik rib (3 ret, 2 vrang) i 2 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Gå evt et pindenummer op når der lukkes af. Ærmet måler ca 33-32-31-29-27-25 cm. Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Sy knapperne på venstre forkant.

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste pind (fra vrangen) strikkes omslaget vrang så der bliver hul
= 2 ret sammen
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 masker ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen
= Knude: Strik 1 maske ret foran og bag i samme maske til der er taget ud fra 1 til 5 masker. Du har nu de 5 masker på højre pind. Løft 2.maske (den næst yderste maske på højre pind) over den yderste maske, løft 3.maske over den yderste maske, løft 4.maske over den yderste maske, løft 5.maske over første maske (= 1 knude).

Els 21.04.2019 - 20:32:

Dank je wel voor het antwoord!

Trees 20.04.2019 - 21:58:

Aansluitend bij mijn vraag van vorige week, kan ik jullie laten weten dat mijn problemen zijn opgelost. Ik heb de juiste interpretatie van het patroon intussen gevonden. Excuus voor de aandacht die ik hiermee van jullie heb gevraagd.

DROPS Design 21.04.2019 kl. 16:47:

Dag Trees,

Dankjewel voor de terugkoppeling en veel breiplezier!

Els Van Zantvliet 20.04.2019 - 17:30:

Wordt patroon A6 helemaal naar beneden gebreid, zowel bij de panden als bij de mouwen? Ik vind het een super patroon. Hoef niets meer in elkaar te zetten. Alleen bij a6 weet ik het niet.

DROPS Design 21.04.2019 kl. 16:52:

Dag Els,

Nee alleen de panden worden met het gaatjespatroon gebreid; de mouwen worden in tricotsteek gebreid.

Allys 15.04.2019 - 13:21:

Buongiorno, mi sapreste indicare quanti filati occorrono per la taglia m? Grazie Saluti

DROPS Design 15.04.2019 kl. 14:11:

Buongiorno Allys. Per la taglia M servono 350 g (7 gomitoli) del filato Belle. Trova l'indicazione della quantità di filato necessaria vicino alla fotografia. Buon lavoro!

Margit 23.03.2019 - 10:08:

Sehr schöne Anleitung für eine Frühlingsjacke!!! Habe sie gestrickt und bin begeistert!

Strickmaus 60 11.03.2019 - 15:50:

Wann kommen denn die anderen Anleitungen?

DROPS Design 12.03.2019 kl. 09:25:

Liebe Strickmaus60, Wir veröffentlichen die neuen Anleitungen weiterhin kontinuierlich bis zum Sommer! Viel Spaß beim stricken!

Oksana 02.03.2019 - 16:42:

For Yoke it says: when diagrams have been worked 1 time vertically, continue pattern the same way. Which diagram (-s) to follow for to "continue pattern the same way", please

DROPS Design 04.03.2019 kl. 08:52:

Dear Oksana, continue working diagrams as before means for example to A.2 over the first 3 sts, then repeat A.3a (you can now work A.3a one more time in width) and finish with A.3b. Work the other diagrams the same way. Happy knitting!

Kiki 27.02.2019 - 07:25:

I don't see chart A.8, mentioned in the description of the sleeve. Will chart A.6 work as well? Or is there another chart? Thanks!

DROPS Design 27.02.2019 kl. 11:03:

Dear Kiki, yes you should work A.6 on sleeve - correction will be made, thank you. Happy knitting!

Jeulaine 13.02.2019 - 13:10:

Inderdaad jammer, al die patronen top-down. Vind veel modellen leuk, maar ik pas meestal zelf de halsvormen aan, omdat ik niet van wijd houd. Dus om dan te beginnen met een wijde hals... nee.

Carolien Van Koll 06.02.2019 - 01:06:

Ik ben het ook helemaal eens met Trui waarom is het patroon niet geschreven om van onder naar boven te breien op rechte naalden,je mist zoveel leuke patronen

Kommentere opskrift DROPS 202-6