DROPS / 202 / 5

Raspberry Kiss Jumper by DROPS Design

Strikket bluse med raglan i DROPS Belle. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med hulmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model vs-059
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

300-350-400-400-450-500 g farve 11, gammelrosa

DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 40 cm og 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3.
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 40 cm og 80 cm til rib.

Garnet til denne opskrift koster fra 83.7kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.4. Vælg diagram for din størrelse.

INDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 110 masker) og deler maskerne med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 6) = 18,3.
I dette eksempel tages der ind ved at strikke ca hver 17. og 18.maske ret sammen.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder ryg & forstykke og ærmer):
Tag 1 maske ind på hver side af A.4 således: Strik til der er 2 masker tilbage før A.4, strik 2 masker ret sammen, strik A.4, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 82 masker) og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 4) = 20,5.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis hver 20. og 21.maske. På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul.

RAGLAN:
Tag 1 maske ud på hver side af 3 masker ret i hver overgang mellem for-/bagstykke og ærmer (= 8 masker taget ud på omgangen). Tag 1 maske ud ved at slå om. På næste omgang strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik på ærmerne og der strikkes mønster på for-/og bagstykket.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde / lille rundpind ovenfra og ned.

BLUSE:
HALSKANT:
Slå 105-110-115-120-130-135 masker op på rundpind 3 med Belle. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (3 ret, 2 vrang) i 2 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 1-6-3-8-2-7 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt) = 104-104-112-112-128-128 masker.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 4. Strik MØNSTER – læs forklaring over, således: * Sæt en mærketråd her, strik 2 masker ret, slå om, A.1 over de næste 3-3-5-5-7-7 masker, A.2a over de næste 14-14-14-14-16-16 masker, A.2b over de næste 11-11-11-11-13-13 masker, A.3 over de næste 3-3-5-5-7-7 masker, slå om, 2 masker ret, sæt en mærketråd her (= bagstykke/forstykke), 1 maske ret, slå om, 15 masker ret, slå om, 1 maske ret (= ærme) *, strik fra *-* 1 gang til på omgangen. Der er nu taget 8 masker ud til RAGLAN – læs forklaring over. Fortsæt mønsteret rundt således og tag ud til raglan på hver 2.omgang totalt 24-26-29-32-35-38 gange = 296-312-344-368-408-432 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN. Når A.1 til A.3 er strikket færdig i højden fortsætter mønsteret på samme måde. Dvs, A.1/A.3 strikkes mod hver raglan-linje på for-/bagstykket og der er plads til 2 rapporter mere af A.2a i bredden. Når alle udtagninger til raglan er færdige måler arbejdet ca 19-21-23-25-27-29 cm fra opslåningskanten og ned midt foran. Næste omgang strikkes således: OBS: I størrelse S og L deles arbejdet nu til ærmer og ryg & forstykke ved mærketrådene. I størrelse M, XL, XXL og XXXL strikkes nogle af maskerne (= 1-2-1-3 masker) på ærmerne ind på pinden til ryg- og forstykke, så overgangen mellem ryg & forstykke og ærmer ikke længere er ved mærketrådene: Strik de første 83-88-97-105-118-126 masker, sæt de næste 65-67-75-77-85-87 masker på en tråd (= ærme), slå 8-10-12-12-12-14 nye masker op (= i siden under ærmerne), strik de næste 83-89-97-107-119-129 masker, sæt de næste 65-67-75-77-85-87 masker på en tråd (= ærme), slå 8-10-12-12-12-14 nye masker op (= i siden under ærmerne), strik de resterende 0-1-0-2-1-3 masker på pinden. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 182-198-218-238-262-286 masker. Strik mønster A.4 (= 8 masker) over de midterste 8 masker under ærmerne og fortsæt med så mange rapporter af hulmønsteret i A.2a/A.2b som der er plads til ud mod hver side (mønsteret skal passe over mønsteret på bærestykket!), de resterende masker strikkes i glatstrik.
Når arbejdet måler 4 cm tages der 1 maske ind på hver side af A.4 i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS-2 = 178-194-214-234-258-282 masker. Når arbejdet måler 15 cm – sørg for at der afsluttes efter et helt hulmønster i højden og evt nogle omgange med glatstrik) strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 27-31-36-41-47-48 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS = 205-225-250-275-305-330 masker. Skift til rundpind 3. Strik rib (3 ret, 2 vrang) i 2 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Gå evt et pindenummer op når der lukkes af. Blusen måler ca 40-42-44-46-48-50 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 65-67-75-77-85-87 masker fra tråden i den ene side tilbage på lille rundpind/strømpepinde 4 og strik 1 maske i hver af de 8-10-12-12-12-14 masker under ærmet = 73-77-87-89-97-101 masker. Fortsæt rundt i glatstrik og strik A.4 over de midterste 8 masker under ærmet. Når arbejdet måler 4-4-3-3-3-2 cm tages der 2 masker ind under ærmerne - husk INDTAGNINGSTIPS-2. Tag ind i de forskellige størrelser således:
Størrelse S: Tag ind således på skiftevis hver 2.og 3.cm totalt 11 gange.
Størrelse M: Tag ind således på hver 2.cm totalt 12 gange.
Størrelse L: Tag ind således på hver 1½ cm totalt 16 gange.
Størrelse XL: Tag ind således på hver 1½ cm totalt 16 gange.
Størrelse XXL: Tag ind således på hver cm totalt 19 gange.
Størrelse XXXL: Tag ind således på hver cm totalt 20 gange.
Når alle indtagninger til ærme er færdige er der 51-53-55-57-59-61 masker på omgangen. Fortsæt til ærmet måler 32-30-29-27-25-23 cm. Nu tages der 4-7-5-8-6-9 masker ud jævnt fordelt = 55-60-60-65-65-70 masker. Skift til strømpepinde 3. Strik rib (3 ret, 2 vrang) i 2 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Gå evt et pindenummer op når der lukkes af. Strik det andet ærme på samme måde. Ærmet måler ca 34-32-31-29-27-25 cm.

Diagram

= ret
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget ret så der bliver hul
= 2 ret sammen
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 masker ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen
= Knude: Strik 1 maske ret foran og bag i samme maske til der er taget ud fra 1 til 5 masker. Du har nu de 5 masker på højre pind. Løft 2.maske (den næst yderste maske på højre pind) over den yderste maske, løft 3.maske over den yderste maske, løft 4.maske over den yderste maske, løft 5.maske over første maske (= 1 knude).

Joanna 13.04.2019 - 12:06:

Witam! Moje pytanie dotyczy etapu wykonywania karczku. Czy narzut robimy w każdym okrążeniu powtarzając od *do* (Mam na myśli narzuty, o których mowa w instrukcji. Co do tych robionych w celu dodaniu oczka w kolejnym okrążeniu zgodnie z rozrysowanymi schematami nie mam wątpliwości) czy też robimy go co w co drugim okrążeniu? Skąd liczba 24 oczek (rozmiar S) na reglan dodawanych co dwa okrążenia?

DROPS Design 16.04.2019 kl. 00:23:

Witaj Joanno! Narzuty na reglan są wykonywane do 2 okrążenia > jest dodanych 8 o. w każdym okrążeniu (od *do* dodane 4 o. x 2=8 o.). Oczka na reglan (na karczku ) są dodawane w rozmiarze S w sumie 24 razy, tzn. w okr. 1 dodajemy 8 o. na reglan, dalej w okr. 3 dodajemy 8 o., itd., a ostatni raz dodajemy o. na reglan w okr. 47 (24x8=192, 192+104=296 o.). Narzuty w schematach, na tyle i przodzie są wykonywane zgodnie ze schematami, np. w schemacie A.1 narzuty są w okr. 9,11,23 i 25, ale narzuty te nie zwiększają ogólnej liczby oczek w okrążeniu, ponieważ jednocześnie jest tam zamknięta taka sama liczba oczek jaka jest dodana. Powodzenia!

Monica 10.04.2019 - 18:57:

Buonasera, sono arrivata al punto in cui si rimettono le 65 m sui ferri a doppia punta per le maniche (taglia s) ma riprendendo solo 8m sotto la manica ho dei buchini ai lati, è possibile riprendere più di 8maglie? grazie.

DROPS Design 10.04.2019 kl. 19:04:

Buonasera Monica, deve distribuire meglio la ripresa delle maglie in modo da avere meno buchi possibili. Se dovessero comunque rimanere si possono chiudere con un ago alla fine del lavoro. Buon lavoro!

Magda 05.04.2019 - 23:08:

Hej! To drobiazg, ale zapytam: w schemacie wzoru fantazyjnego A4 w następnym okrążeniu po przerobieniu dwóch oczek razem i narzucie przerabiam oczko przekręcone w miejscu narzutu czy normalnie? Wydaje mi się, że to drugie, żeby powstało ażurowe oczko. Poza tym to świetny wzór. Dzięki!

DROPS Design 06.04.2019 kl. 11:05:

Witaj Magdo! Każdy drobiazg jest ważny, dobrze, że pytasz. Przerabiasz to oczko normalnie, czyli w następnym okrążeniu przerabiasz narzut na prawo, w tym miejscu powstanie dziurka. Miłej pracy!

Monica 02.04.2019 - 09:42:

Grazie, però non capisco come proseguire i diagrammi in verticale una volta completati tutti i ferri..

DROPS Design 02.04.2019 kl. 10:26:

Buongiorno Monica. Deve assicurarsi che i motivo traforati siano correttamente incolonnati e distanziati tra loro, sia come numero di righe che come numero di maglie tra un motivo e l'altro. Lavora le altre maglie a maglia rasata. Buon lavoro!

Anne 02.04.2019 - 02:50:

This is so cute.

Monica 01.04.2019 - 21:37:

Buonasera, nello sprone quando vengono completati i diagrammi da A1 a A3 come si fa a proseguire in modo uguale? cioè come proseguono i diagrammi?

DROPS Design 02.04.2019 kl. 08:36:

Buongiorno Monica. Lavora i diagrammi A1 e A3 ai lati; sulle maglie centrali lavora il diagramma A.2a. Verifichi sempre che il motivo sia correttamente incolonnato con quanto già lavorato. Buon lavoro!

Kimberly 09.03.2019 - 20:30:

Når jeg strikker knutene etter diagrammene i rekkefølgen: A.1, A.2a, A.2b og A.3 blir knutene ikke fordelt jevnt, der første og andre knute ligger ganske nær hverandre. Er det feil med oppskriften? Mener det bør heller strikkes i rekkefølge: A.1, A.2b, A.2a og A.3 for å få jevn fordeling av knutene.

DROPS Design 18.03.2019 kl. 10:53:

Hei Kimberly. Følger du diagrammet for din størrelse? som du kan se er det fler av hvert diagram, avhengig av hvilken størrelse du strikker. I størrelse S-XL er det 13 masker mellom hver knute, mens det størrelse XXL-XXXL er 15 masker mellom hver knute (1 knute på slutten av A.1, 1 knute på slutten av A.2a, ingen knute i A.2b, 1 knute på starten av A.3). God fornøyelse

Luci 02.03.2019 - 02:37:

In the A3 diagram, I noticed that it works in one part, like at the beginning of the front part but at the end the knot is put right next to the increase sistch but in the picture it looks like the knot is at least 3 stitches away from the Increase stitch. Do I have to read the A3 backwards when I repeat it at the end of the front/back part?

DROPS Design 04.03.2019 kl. 12:51:

Dear Luci, at the beg of front/back piece you work A.1, then A.2 and finish with A.3, you should have the same number of sts between beg of A.1 and knot and between knot and end of A.3 - as shown in diagram. Happy knitting!

Daniela 11.01.2019 - 16:20:

Adorabile! Semplice e di gran classe.

Monique Campfens 11.01.2019 - 14:41:

Leuk model

Kommentere opskrift DROPS 202-5