DROPS / 202 / 6

Raspberry Kiss by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Belle-langasta. Työssä on raglanlinjat ja pitsineuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli vs-058
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

DROPS BELLE (kuuluu lankaryhmään B):
300-350-400-400-450-500 g väriä 11, vanharoosa

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3: Pituus 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kukka (roosa) NRO 616: Joka kokoon 5 kpl.

Kommentit (15)

53% Puuvillaa, 33% Viskoosia, 14% Pellavaa
alkaen 2.40 € /50g
DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 2.40 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 14.40€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1-A.6. Katso halutun koon piirrokset (piirrokset A.1-A.5). Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUSVINKKI 1 (kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 118 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat kavennusten määrän kanssa (esim. 3) = 36.
Tässä esimerkissä kavennetaan neulomalla joka 35. ja joka 36.silmukka oikein yhteen.

KAVENNUSVINKKI 2 (etu-/takakappaleet ja hihat):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella!
Kavenna piirroksen A.6 mallineuleen molemmin puolin 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes piirroksen A.6 mallineuletta edeltää 2 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo piirroksen A.6 mallineule, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli.

LISÄYSVINKKI (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 189 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 24) = 7,5.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto vuorotellen joka 7. ja joka 8.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.

RAGLANLISÄYKSET:
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Lisää jokaisen kappaleiden rajakohdan 3 oikean silmukan molemmin puolin 1 silmukka (= työhön lisätään 8 silmukkaa). Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa hihojen lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta ja etu-/takakappaleiden lisätyillä silmukoilla neulotaan mallineuletta.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). Tee napinläpi työn oikealta puolelta, kun kerroksella on jäljellä 3 silmukkaa, seuraavasti: Tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo viimeinen silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun pääntien reunuksen joustinneuleen pituus on n. 1½-2 cm. Seuraavat 4 napinläpeä tehdään aina n. 7-7-8-8-9-9 cm:n välein.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan tasona pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla/sukkapuikoilla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 118-118-123-128-138-143 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3 Belle-langalla. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta. Jatka neulomalla joustinneuletta seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): 5 reunasilmukkaa AINAOIKEAA (lue selitys yllä), neulo joustinneuletta (3 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin), kunnes jäljellä on 8 silmukkaa, 3 silmukkaa oikein, 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Jatka tasoneuletta tähän tapaan, kunnes joustinneuleen pituus on 2 cm. Muista tehdä NAPINLÄVET (lue selitys yllä). Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 3-3-2-7-1-6 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI 1) (kaventaminen tasavälein) = 115-115-121-121-137-137 silmukkaa. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta (etureunojen 5 reunasilmukalla neulotaan ainaoikeaa).

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Neulo MALLINEULETTA (lue selitys yllä) seuraavasti:
5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, 0-0-1-1-0-0 silmukka oikein, neulo seuraavilla 16-16-16-16-21-21 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein, kiinnitä 1 merkkilanka tähän (= vasen etukappale), neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 15 silmukkaa oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein, kiinnitä 1 merkkilanka tähän (= hiha), neulo 2 silmukkaa oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavilla 3-3-5-5-7-7 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti, neulo seuraavilla 14-14-14-14-16-16 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3a mukaisesti, neulo seuraavilla 11-11-11-11-13-13 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3b mukaisesti, neulo seuraavilla 3-3-5-5-7-7 silmukalla mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein, kiinnitä 1 merkkilanka tähän (= takakappale), neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 15 silmukkaa oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein, kiinnitä 1 merkkilanka tähän (= hiha), neulo 2 silmukkaa oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavilla 16-16-16-16-21-21 silmukalla mallineuletta piirroksen A.5 mukaisesti, neulo 0-0-1-1-0-0 silmukka oikein, 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa (= oikea etukappale). Työhön on nyt tehty 8 RAGLANLISÄYSTÄ (lue selitys yllä). Jatka tasona mallineuletta tähän tapaan ja toista raglanlisäykset joka 2.kerros yhteensä 24-26-29-32-35-38 kertaa = 307-323-353-377-417-441 silmukkaa. TARKISTA NEULETIHEYS. Kun olet neulonut piirrokset loppuun, jatka mallineuletta kuten aiemmin. Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työn pituus keskiedun luomisreunasta mitattuna on n. 19-21-23-25-27-29 cm. Seuraava kerros neulotaan näin: HUOM: Koissa S ja L työ jaetaan hihoja ja etu-/takakappaleita varten merkkilankojen kohdalta. Koissa M, XL, XXL ja XXXL muutama hihan silmukka (= 1-2-1-3 silmukkaa) siirretään nyt neuloen etu-/takakappaleeseen, eli kappaleiden rajakohdat eivät enää ole merkkilankojen kohdalla. Neulo ensimmäiset 47-50-53-58-64-69 silmukkaa, siirrä seuraavat 65-67-75-77-85-87 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 8-10-12-12-12-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavat 83-89-97-107-119-129 silmukkaa (= takakappale), siirrä seuraavat 65-67-75-77-85-87 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 8-10-12-12-12-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo kerroksen loput 47-50-53-58-64-69 silmukkaa. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 193-209-227-247-271-295 silmukkaa. Neulo kummankin hihan alapuolella olevilla 8 silmukalla mallineuletta piirroksen A.6 (= 8 silmukkaa) mukaisesti, neulo näiden silmukoiden molemmin puolin olevilla silmukoilla pitsineuletta, niin monta kokonaista mallikertaa kuin kerrokselle mahtuu (ole tarkkana, että mallineule jatkuu kaarrokkeen jälkeen rikkoutumattomana!), loput silmukat neulotaan sileänä neuleena (kummankin etureunan 5 silmukalla neulotaan ainaoikeaa).
Kun työn pituus on 4 cm, kavenna kummankin sivun piirroksen A.6 mallineuleen molemmin puolin 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 2) (= työstä kapeni 4 silmukkaa) = 189-205-223-243-267-291 silmukkaa. Kun työn pituus on 15 cm ja olet neulonut kokonaisen mallikerran loppuun (ja jos mahdollista, muutaman kerroksen sileää neuletta), lisää tasavälein 24-28-35-40-46-47 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI) = 213-233-258-283-313-338 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Neulo joustinneuletta seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, neulo joustinneuletta (3 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin), kunnes jäljellä on 8 silmukkaa, 3 silmukkaa oikein, 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Kun joustinneuleen pituus on 2 cm, päätä silmukat ainaoikeaa ja joustinneuletta neuloen. Ole tarkkana, että päätösreunasta tulee joustava. Päätä tarvittaessa silmukat yhtä numeroa paksummilla puikoilla. Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 40-42-44-46-48-50 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 65-67-75-77-85-87 silmukkaa takaisin lyhyelle pyöröpuikolle/sukkapuikoille nro 4. Poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolella olevasta 8-10-12-12-12-14 silmukasta 1 silmukka = 73-77-87-89-97-101 silmukkaa. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena, neulo kuitenkin keskellä hihan alla olevilla 8 silmukalla mallineuletta piirroksen A.8 mukaisesti. Kun työn pituus on 4-4-3-3-3-2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (muista KAVENNUSVINKKI 2). Tee kavennukset eri koissa seuraavasti:
Koko S: Tee kavennukset vuorotellen 2 ja 3 cm välein yhteensä 11 kertaa.
Koko M: Tee kavennukset 2 cm välein yhteensä 12 kertaa.
Koko L: Tee kavennukset 1,5 cm välein yhteensä 16 kertaa.
Koko XL: Tee kavennukset 1,5 cm välein yhteensä 16 kertaa.
Koko XXL: Tee kavennukset 1 cm välein yhteensä 19 kertaa.
Koko XXXL: Tee kavennukset 1 cm välein yhteensä 20 kertaa.
Kun kaikki hihan kavennukset on tehty, työssä on 51-53-55-57-59-61 silmukkaa. Jatka neulomista, kunnes hihan pituus on 31-30-29-27-25-23 cm. Lisää nyt tasavälein 4-7-5-8-6-9 silmukkaa = 55-60-60-65-65-70 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3. Neulo 2 cm joustinneuletta (3 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Ole tarkkana, että päätösreunasta tulee joustava. Päätä tarvittaessa silmukat yhtä numeroa paksummilla puikoilla. Hihan pituus on n. 33-32-31-29-27-25 cm. Neulo toinen hiha samoin.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan nurin, jolloin työhön muodostuu reikä
= 2 silmukkaa oikein yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, vedä nostettu silmukka kavennuksen yli
= Solmu: Neulo sama silmukka vuorotellen etu- ja takakautta oikein, kunnes olet neulonut samaan silmukkaan 5 silmukkaa. Oikean käden puikolla on nyt 5 silmukkaa. Vedä 2.silmukka (oikean käden puikon toiseksi reunimmainen silmukka) reunimmaisen silmukan yli, vedä 3.silmukka reunimmaisen silmukan yli, vedä 4.silmukka reunimmaisen silmukan yli, vedä 5.silmukka ensimmäisen silmukan yli (= 1 solmu).

ZOE 27.04.2019 - 21:32:

Hello. I was wondering if there's a tutorial for the Rasberry Kiss pattern how to do the lace pattern? I tried to look for it but couldn't find it? Thank you.

DROPS Design 29.04.2019 kl. 09:45:

Dear Zoe, there is no tutorial video to the lace pattern, but you will find here how to read a knitting diagram and this video is showing how to knit the knot in A.1 to A.5. Happy knitting!

Els 21.04.2019 - 20:32:

Dank je wel voor het antwoord!

Trees 20.04.2019 - 21:58:

Aansluitend bij mijn vraag van vorige week, kan ik jullie laten weten dat mijn problemen zijn opgelost. Ik heb de juiste interpretatie van het patroon intussen gevonden. Excuus voor de aandacht die ik hiermee van jullie heb gevraagd.

DROPS Design 21.04.2019 kl. 16:47:

Dag Trees,

Dankjewel voor de terugkoppeling en veel breiplezier!

Els Van Zantvliet 20.04.2019 - 17:30:

Wordt patroon A6 helemaal naar beneden gebreid, zowel bij de panden als bij de mouwen? Ik vind het een super patroon. Hoef niets meer in elkaar te zetten. Alleen bij a6 weet ik het niet.

DROPS Design 21.04.2019 kl. 16:52:

Dag Els,

Nee alleen de panden worden met het gaatjespatroon gebreid; de mouwen worden in tricotsteek gebreid.

Allys 15.04.2019 - 13:21:

Buongiorno, mi sapreste indicare quanti filati occorrono per la taglia m? Grazie Saluti

DROPS Design 15.04.2019 kl. 14:11:

Buongiorno Allys. Per la taglia M servono 350 g (7 gomitoli) del filato Belle. Trova l'indicazione della quantità di filato necessaria vicino alla fotografia. Buon lavoro!

Margit 23.03.2019 - 10:08:

Sehr schöne Anleitung für eine Frühlingsjacke!!! Habe sie gestrickt und bin begeistert!

Strickmaus 60 11.03.2019 - 15:50:

Wann kommen denn die anderen Anleitungen?

DROPS Design 12.03.2019 kl. 09:25:

Liebe Strickmaus60, Wir veröffentlichen die neuen Anleitungen weiterhin kontinuierlich bis zum Sommer! Viel Spaß beim stricken!

Oksana 02.03.2019 - 16:42:

For Yoke it says: when diagrams have been worked 1 time vertically, continue pattern the same way. Which diagram (-s) to follow for to "continue pattern the same way", please

DROPS Design 04.03.2019 kl. 08:52:

Dear Oksana, continue working diagrams as before means for example to A.2 over the first 3 sts, then repeat A.3a (you can now work A.3a one more time in width) and finish with A.3b. Work the other diagrams the same way. Happy knitting!

Kiki 27.02.2019 - 07:25:

I don't see chart A.8, mentioned in the description of the sleeve. Will chart A.6 work as well? Or is there another chart? Thanks!

DROPS Design 27.02.2019 kl. 11:03:

Dear Kiki, yes you should work A.6 on sleeve - correction will be made, thank you. Happy knitting!

Jeulaine 13.02.2019 - 13:10:

Inderdaad jammer, al die patronen top-down. Vind veel modellen leuk, maar ik pas meestal zelf de halsvormen aan, omdat ik niet van wijd houd. Dus om dan te beginnen met een wijde hals... nee.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 202-6