DROPS / 202 / 6

Raspberry Kiss by DROPS Design

Strikket jakke med raglan i DROPS Belle. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med hullmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell vs-058
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

300-350-400-400-450-500 g farge 11, gammelrosa

DROPS RUNDPINNER NR 4: lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 3.
DROPS RUNDPINNER NR 3: lengde på 80 cm til vrangbord.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS PERLEMORKNAPP, Blomst (rosa) NR 616: 5 stk i alle størrelser.

DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 16.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 96kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.6. Velg diagram for din størrelse (gjelder A.1-A.5). Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

FELLETIPS-1 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 118 masker) minus stolpene (f.eks 10 masker) og deler de resterende maskene med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 3) = 36.
I dette eksempelet felles det ved å strikke hver 35. og 36.maske rett sammen.

FELLETIPS-2 (gjelder bol og ermer):
Alle fellinger gjøres fra retten!
Fell 1 maske på hver side av A.6 slik: Strikk til det gjenstår 2 masker før A.6, strikk 2 masker rett sammen, strikk A.6, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket.

ØKETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 189 masker) minus stolpene (f.eks 10 masker) og deler de resterende maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 24) = 7,5.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter vekselvis hver 7. og 8.maske. På neste pinne (vrangen) strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

RAGLAN:
Alle økninger gjøres fra retten!
Øk 1 maske på hver side av 3 masker rett i hver overgang mellom for-/bakstykke og ermer (= 8 masker økt på pinnen). Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen. På neste pinne (vrangen) strikkes kastene vridd vrang slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk på ermene og det strikkes mønster på forstykkene og bakstykket.

KNAPPHULL:
Fell til knapphull på høyre stolpe (når plagget tas på). Fell fra retten når det gjenstår 3 masker på pinnen slik: Lag 1 kast om pinnen, strikk de 2 neste maskene rett sammen og strikk siste maske rett. På neste pinne strikkes kastet rett slik at det blir hull.
Første knapphull felles når vrangborden i halsen måler ca 1½-2 cm. Deretter felles de 4 neste med ca 7-7-8-8-9-9 cm mellom hver.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på liten rundpinne/settpinner ovenfra og ned.

HALSKANT:
Legg opp 118-118-123-128-138-143 masker på rundpinne 3 med Belle. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen. Deretter strikkes det vrangbord slik fra retten: 5 stolpemasker RILLE – les forklaring over, (3 rett, 2 vrang) til det gjenstår 8 masker på pinnen, 3 rett, 5 stolpemasker rille. Fortsett frem og tilbake slik til vrangborden måler 2 cm – husk KNAPPHULL – les forklaring over. Strikk 1 pinne rett der det felles 3-3-2-7-1-6 masker jevnt fordelt – les FELLETIPS-1 (jevn fordeling) = 115-115-121-121-137-137 masker. Strikk 1 pinne vrang tilbake fra vrangen (de 5 stolpemaskene strikkes i rille).

BÆRESTYKKE:
Bytt til rundpinne 4. Strikk MØNSTER – les forklaring over, slik:
5 stolpemasker rille, 0-0-1-1-0-0 masker rett, A.1 over de neste 16-16-16-16-21-21 maskene, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 masker rett, sett en merketråd her (= venstre forstykke), strikk 1 maske rett, lag 1 kast om pinnen, strikk 15 masker rett, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 maske rett, sett en merketråd her (= erme), strikk 2 masker rett, 1 kast om pinnen, A.2 over de neste 3-3-5-5-7-7 maskene, A.3a over de neste 14-14-14-14-16-16 maskene, A.3b over de neste 11-11-11-11-13-13 maskene, A.4 over de neste 3-3-5-5-7-7 maskene, lag 1 kast om pinnen, 2 masker rett, sett en merketråd her (= bakstykke), 1 maske rett, lag 1 kast om pinnen, 15 masker rett, lag 1 kast om pinnen, 1 maske rett, sett en merketråd her (= erme), 2 masker rett, lag 1 kast om pinnen, A.5 over de neste 16-16-16-16-21-21 maskene, 0-0-1-1-0-0 masker rett, 5 stolpemasker rille (= høyre forstykke). Det er nå økt 8 masker til RAGLAN – les forklaring over. Fortsett mønsteret frem og tilbake slik og øk til raglan på hver 2.pinne totalt 24-26-29-32-35-38 ganger = 307-323-353-377-417-441 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN. Når diagrammene er strikket ferdig i høyden fortsetter mønsteret på samme måte. Når alle økningene til raglan er ferdige måler arbeidet ca 19-21-23-25-27-29 cm fra oppleggskanten og ned midt foran. Neste pinne strikkes slik: NB: i størrelse S og L deles arbeidet nå til ermer og bol ved merketrådene. I størrelse M, XL, XXL og XXXL strikkes noen av maskene (= 1-2-1-3 masker) på ermene inn på pinnen til bolen, slik at overgangen mellom bol og ermer ikke lenger er ved merketrådene: Strikk de første 47-50-53-58-64-69 maskene, sett de neste 65-67-75-77-85-87 maskene på en tråd (= erme), legg opp 8-10-12-12-12-14 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk de neste 83-89-97-107-119-129 maskene (= bakstykke), sett de neste 65-67-75-77-85-87 maskene på en tråd (= erme), legg opp 8-10-12-12-12-14 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk de resterende 47-50-53-58-64-69 maskene på pinnen. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
= 193-209-227-247-271-295 masker. Strikk mønster A.6 (= 8 masker) over de midterste 8 maskene under ermene, 5 stolpemasker rille i hver side mot midt foran og strikk så mange rapporter av mønsteret som det er plass til ut mot hver side (mønsteret skal passe over mønsteret på bærestykket!), de resterende maskene strikkes i glattstrikk.
Når arbeidet måler 4 cm felles det 1 maske på hver side av A.6 i hver side – les FELLETIPS-2 (= 4 masker felt) = 189-205-223-243-267-291 masker. Når arbeidet måler 15 cm (avpass at det avsluttes etter et helt hullmønster i høyden og evt noen omganger med glattstrikk), økes det 24-28-35-40-46-47 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS = 213-233-258-283-313-338 masker. Bytt til rundpinne 3. Strikk vrangbord fra retten slik: 5 stolpemasker rille, (3 rett, 2 vrang) til det gjenstår 8 masker på pinnen, 3 rett, 5 stolpemasker rille. Når vrangborden måler 2 cm felles det av med rett over rett og vrang over vrang. Pass på at avfellingskanten ikke strammer. Gå evt opp et pinnenummer når det felles av. Jakken måler ca 40-42-44-46-48-50 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 65-67-75-77-85-87 maskene fra tråden i den ene siden tilbake på liten rundpinne/settpinner 4. Strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 8-10-12-12-12-14 maskene under ermet = 73-77-87-89-97-101 masker. Fortsett rundt med glattstrikk og strikk A.6 over de midterste 8 maskene under ermet. Når arbeidet måler 4-4-3-3-3-2 cm felles det 2 masker under ermene - husk FELLETIPS-2. Fell i de ulike størrelsene slik:
Størrelse S: Fell slik på vekselvis hver 2.og 3.cm totalt 11 ganger.
Størrelse M: Fell slik på hver 2.cm totalt 12 ganger.
Størrelse L: Fell slik på hver 1,5 cm totalt 16 ganger.
Størrelse XL: Fell slik på hver og 1,5 cm totalt 16 ganger.
Størrelse XXL: Fell slik på hver cm totalt 19 ganger.
Størrelse XXXL: Fell slik på hver cm totalt 20 ganger.
Når alle fellingene på ermet er ferdige er det 51-53-55-57-59-61 masker på omgangen. Fortsett videre til ermet måler 31-30-29-27-25-23 cm. Nå økes det 4-7-5-8-6-9 masker jevnt fordelt = 55-60-60-65-65-70 masker. Bytt til settpinner 3. Strikk vrangbord (3 rett, 2 vrang) i 2 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang. Pass på at avfellingskanten ikke strammer. Gå evt opp et pinnenummer når det felles av. Ermet måler ca 33-32-31-29-27-25 cm. Strikk det andre ermet på samme måte.

MONTERING:
Sy knappene til venstre stolpe.

Diagram

= rett fra retten, vrang fra vrangen
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste pinne (fra vrangen) strikkes kastet vrang slik at det blir hull
= 2 rett sammen
= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 2 masker rett sammen, løft den løse masken over maskene som ble strikket sammen
= Knute: Strikk 1 maske rett foran og bak i samme maske til det er økt fra 1 til 5 masker. Du har nå de 5 maskene på høyre pinne. Løft 2.maske (den nest ytterste masken på høyre pinne) over den ytterste masken, løft 3.maske over den ytterste masken, løft 4.maske over den ytterste masken, løft 5.maske over første maske (= 1 knute).

Margit 23.03.2019 - 10:08:

Sehr schöne Anleitung für eine Frühlingsjacke!!! Habe sie gestrickt und bin begeistert!

Strickmaus 60 11.03.2019 - 15:50:

Wann kommen denn die anderen Anleitungen?

DROPS Design 12.03.2019 kl. 09:25:

Liebe Strickmaus60, Wir veröffentlichen die neuen Anleitungen weiterhin kontinuierlich bis zum Sommer! Viel Spaß beim stricken!

Oksana 02.03.2019 - 16:42:

For Yoke it says: when diagrams have been worked 1 time vertically, continue pattern the same way. Which diagram (-s) to follow for to "continue pattern the same way", please

DROPS Design 04.03.2019 kl. 08:52:

Dear Oksana, continue working diagrams as before means for example to A.2 over the first 3 sts, then repeat A.3a (you can now work A.3a one more time in width) and finish with A.3b. Work the other diagrams the same way. Happy knitting!

Kiki 27.02.2019 - 07:25:

I don't see chart A.8, mentioned in the description of the sleeve. Will chart A.6 work as well? Or is there another chart? Thanks!

DROPS Design 27.02.2019 kl. 11:03:

Dear Kiki, yes you should work A.6 on sleeve - correction will be made, thank you. Happy knitting!

Jeulaine 13.02.2019 - 13:10:

Inderdaad jammer, al die patronen top-down. Vind veel modellen leuk, maar ik pas meestal zelf de halsvormen aan, omdat ik niet van wijd houd. Dus om dan te beginnen met een wijde hals... nee.

Carolien Van Koll 06.02.2019 - 01:06:

Ik ben het ook helemaal eens met Trui waarom is het patroon niet geschreven om van onder naar boven te breien op rechte naalden,je mist zoveel leuke patronen

Judith Everitt 01.02.2019 - 11:58:

This is a really sweet pattern and you are very generous to offer them free. I'm excited to trg it and some of the other patterns you offer. If l had the health l would certainly consider the chàllange of running a store as there is not a wool shop iin town.

DROPS Design 01.02.2019 kl. 15:24:

Dear Mrs Everitt, remember you can get your DROPS yarn by ordering online - you'll find all DROPS store shipping to Canada here. Happy knitting!

Anneke 30.01.2019 - 16:45:

Ik ben het helemaal eens met Trui. ,!!

Trui 30.01.2019 - 10:02:

Ik vind dit een superleuk modelletje, maar o zo spijtig dat het patroon niet geschreven is om met 2 naalden te breien, en onderaan te beginnen, zoals we vroeger deden. Ik kan echt niet weg met die methode met rondbreinaalden, en mis zo vele mooie patroontjes....zo jammer.

Eline 18.01.2019 - 10:58:

Denne er så fin! Når kommer oppskriften ut?

Kommentér oppskrift DROPS 202-6