Lamb Dance by DROPS Design

Strikket jakke til børn i DROPS Merino Extra Fine eller DROPS Lima. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med får, farvemønster, glatstrik og ribkant. Størrelse 3-12 år.

DROPS Design: Model me-054-bn
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Størrelsen modsvarer ca barnets højde i cm
98/104 – 110/116 – 122/128 – 134/140 – 146/152

MATERIALER:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
200-250-250-250-300 g farve 26, pistacie
50-50-100-100-100 g farve 19, lys gråblå
50-50-50-50-50 g farve 01, natur
50-50-50-50-50 g farve 02, sort
50-50-50-50-50 g farve 17, cerise

Eller brug:
DROPS LIMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
200-250-250-250-300 g farve 7219, pistacie
50-50-100-100-100 g farve 8112, isblå
50-50-50-50-50 g farve 0100, natur
50-50-50-50-50 g farve 8903, sort
50-50-50-50-50 g farve 6273, cerise

DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 60 eller 80 cm.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3 til rib.
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 60 eller 80 cm til rib.

DROPS TRÆKNAP, Cedertræ nr 513: 6-6-7-7-7 stk.

Garnet til denne opskrift koster fra 132.65kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------
RETSTRIK
Strik ret på hver pind

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Vælg diagram for din størrelse. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

IND-/UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 84 masker) minus forkanterne fra forstykkerne (= 10 masker) = 74 og deler maskerne med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 7) = 10,5.
I dette eksempel tages der ind ved at strikke skiftevis hver 9. og 10.maske/10. og 11.maske sammen. Skal der tages ud bruges den samme udregning, men der laves da omslag efter skiftevis hver 10. og 11.maske. Omslagen strikkes drejet på næste pind så der ikke bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder siderne på ryg- og forstykke):
Strik til der er 1 maske tilbage før mærketråden, slå om, strik 2 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse masker), slå om = 2 masker taget ud. På næste pind strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul. De nye masker i glatstrik.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket = 2 masker taget ind.

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant (når tøjet er på). 1 knaphul = start fra vrangen og strik 2. og 3.maske fra kanten ret sammen, slå om. På næste pind strikkes omslaget ret så der bliver hul.
Første knaphul lukkes efter 2 cm på halskanten, derefter lukkes de næste 5-5-6-6-6 knaphuller på hver 6.-7.-6½.-7.-8. cm.
-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind ovenfra og ned, derefter strikkes for- og bagstykket frem og tilbage. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/ lille rundpind.

BÆRESTYKKE:
Slå 84-88-102-106-114 masker op på rundpind 3 med lys gråblå. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Næste pind strikkes således fra retsiden: 5 kantmasker RETSTRIK – se forklaring over, * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* til der er 7 masker tilbage, afslut med 2 ret og 5 kantmasker retstrik. Fortsæt ribben således i 3 cm – husk KNAPHUL på højre forkant – se forklaring over og afslut efter 1 pind fra retsiden (= halskant). Skift til rundpind 4. Strik 1 pind vrang fra vrangen hvor der tages 7-5-7-4-5 masker ind jævnt fordelt – læs IND-/UDTAGNINGSTIPS = 77-83-95-102-109 masker. Strik således fra retsiden: 5 kantmasker retstrik, strik mønster efter A.1 til der er 6 masker tilbage på pinden – OBS: Vælg diagram for rigtig størrelse (= 11-12-12-13-14 rapporter à 6-6-7-7-7 masker), strik A.2 over 1 maske og afslut med 5 kantmasker retstrik. Fortsæt mønsteret således og tag ud som vist i diagrammet – læs STRIKKETIPS og HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 og A.2 er strikket færdig er der 209-227-251-271-291 masker på pinden. Fortsæt med pistacie, på næste pind fra retsiden strikkes der glatstrik (retstrik over forkanten) og der tages 13-11-5-1-1 masker ud = 222-238-256-272-292 masker på pinden.
Strik glatstrik (retstrik over forkanterne) til arbejdet måler ca 18-18-19-20-21 cm fra opslåningskanten midt foran. Næste pind fra retsiden strikkes således: Strik 5 kantmasker RETSTRIK, strik 31-33-36-36-37 masker glatstrik (= forstykke), sæt de næste 44-48-51-54-62 masker på en tråd (= ærme), slå 6 nye masker op under ærmet, strik 62-66-72-82-84 masker glatstrik (= bagstykket), sæt de næste 44-48-51-54-62 masker på en ny tråd (= ærme), slå 6 nye masker op, strik 31-33-36-36-37 masker (= forstykke) og strik 5 kantmasker RETSTRIK.

RYG- OG FORSTYKKE:
Der er nu 146-154-166-176-180 masker på pinden. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Sæt 1 mærketråd i midten mellem de 6 nye masker som blev slået op i hver side. Strik glatstrik frem og tilbage med 5 kantmasker retstrik i hver side. Når arbejdet måler 3 cm tages der 1 maske ud på hver side af hver mærketråd (= 4 masker taget ud) læs UDTAGNINGSTIPS-2! Gentag udtagningen hver 3.-4.-5.-6.-7.cm totalt 3 gange = 158-166-178-188-192 masker på pinden. Strik videre som før til arbejdet måler ca 12-16-19-22-25 cm (eller til ønsket længde, der er ca 4 cm tilbage til færdigt mål). Strik 1 pind glatstrik fra retsiden hvor der tages 10-6-6-8-12 masker ud jævnt fordelt (tag ikke ud over forkanterne) = 168-172-184-196-204 masker.
Skift til rundpind 3 og strik næste pind således fra vrangen: Strik 5 kantmasker retstrik, 2 vrang, * 2 masker ret, 2 masker vrang *. Strik fra *-* til der er 5 masker tilbage og strik 5 kantmasker retstrik.
Strik således fra retsiden: 5 kantmasker retstrik, 2 masker ret, *strik 2 masker vrang, 2 masker ret *, strik fra *-* til der er 5 masker tilbage og strik 5 kantmasker retstrik. Fortsæt ribben til den måler 4 cm. På næste pind fra retsiden lukkes der løst af med retstrik over retstrik, ret over ret og vrang over vrang. Klip og hæft tråden.

ÆRME:
Sæt maskerne fra den ene tråd tilbage på lille rundpind/strømpepinde 4 (= 44-48-51-54-62 masker), strik 1 ny maske op i hver af de 6 masker som blev slået op på ryg- og forstykke (= 50-54-57-60-68 masker). Sæt 1 mærketråd midt i disse 6 masker. Strik glatstrik rundt til ærmet måler 2 cm. Nu tages der 1 maske ind på hver side af mærketråden læs INDTAGNINGSTIPS-2! Fortsæt i glatstrik og gentag indtagningen for hver 4.-3½.-4.-4.-3½. cm til der er taget ind totalt 5-7-7-8-10 gange = 40-40-43-44-48 masker på pinden. Strik glatstrik til ærmet måler 21-26-29-33-36 cm. Strik 1 omgang og tag 4-4-5-4-4 masker ud jævnt fordelt på omgangen = 44-44-48-48-52 masker. Skift til strømpepinde 3 og strik rundt i rib med 2 ret / 2 vrang i 4 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang. Klip og hæft tråden.

Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING
Sy knapper i venstre forkant.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 10.04.2019
Rettelse: opdateret garnforbrug: DROPS MERINO EXTRA FINE 200-250-250-250-300 g farve 26, pistacie og 50-50-100-100-100 g farve 19, lys gråblå
Eller brug:
DROPS LIMA 200-250-250-250-300 g farve 7219, pistacie og
50-50-100-100-100 g farve 8112, isblå + Rettelse BÆRESTYKKET: Strik i glatstrik (retstrik over kantmaskerne) til arbejdet måler ca 18-18-19-20-21 cm fra opslåningskanten midt foran.

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen med lys gråblå
= ret fra retsiden, vrang fra vrangen med natur
= ret fra retsiden, vrang fra vrangen med sort
= ret fra retsiden, vang fra vrangen med pistacie
= ret fra retsiden, vrang fra vrangen med cerise
= lav 1 omslag mellem 2 masker, omslaget strikkes drejet på næste pind. Det skal ikke blive hul.

Ragnhild Carlsen 21.04.2019 - 15:40:

Jeg strikker denne modellen i Drops Merino Extra Fine som det står oppført i oppskriften. Jeg holdt strikkefastheten og fulgte oppskriften, men fikk et nøste for lite av hovedfargen pistasj. Jeg strikket størrelse 3/4 år.

Kommentere opskrift DROPS Children 34-1