Lamb Dance by DROPS Design

Strikket jakke til barn i DROPS Merino Extra Fine eller DROPS Lima. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med sauer, fargemønster, vrangborder og glattstrikk. Størrelse 3-12 år.

DROPS Design: Modell me-054-bn
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152

MATERIALER:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
200-250-250-250-300 g farge 26, pistasj
50-50-100-100-100 g farge 19, lys gråblå
50-50-50-50-50 g farge 01, natur
50-50-50-50-50 g farge 02, sort
50-50-50-50-50 g farge 17, cerise

Eller bruk:
DROPS LIMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
200-250-250-250-300 g farge 7219, pistasj
50-50-100-100-100 g farge 8112, isblå
50-50-50-50-50 g farge 0100, natur
50-50-50-50-50 g farge 8903, sort
50-50-50-50-50 g farge 6273, cerise

DROPS RUNDPINNER NR 4: lengde på 60 eller 80 cm.
DROPS SETTPINNER NR 3 til vrangborder.
DROPS RUNDPINNER NR 3: lengde på 60 eller 80 cm til vrangborder.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS TREKNAPP, Sedertre NR 513: 6-6-7-7-7 stk.

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 22.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 22.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 154kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RILLE (strikkes frem og tilbake):
Strikk rett på alle pinner.
1 rille i høyden = strikk 2 pinner rett

MØNSTER:
Se diagrammene A.1 og A.2. Velg diagrammene for din størrelse. Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

FELLE-/ØKETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 84 masker) minus stolpemaskene fra forstykkene (= 10 masker) = 74 og deler maskene med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 7) = 10,5.
I dette eksempelet felles det ved å strikke vekselsvis hver 9. og 10.maske/10. og 11.maske sammen. Skal det økes brukes den samme utregningen, men det lages da kast etter vekselvis hver 10. og 11.maske. Kastene strikkes vridd på neste pinne slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2 (gjelder sidene på bolen):
Strikk til det gjenstår 1 masker før merketråden, 1 kast, strikk 2 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse maskene), 1 kast = 2 masker økt. På neste pinne strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

FELLETIPS-2 (gjelder ermene):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket = 2 masker felt.

KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe (når plagget has på). 1 knapphull = start fra vrangen og strikk 2. og 3.maske fra kanten rett sammen, lag 1 kast. På neste pinne strikkes kastet rett slik at det blir hull.
Første knapphull felles etter 2 cm på halskanten, deretter felles de neste 5-5-6-6-6 knapphullene på hver 6.-7.-6½.-7.-8. cm.
-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne ovenfra og ned, deretter strikkes for- og bakstykket frem og tilbake. Ermene strikkes rundt på settpinner/ liten rundpinne.

BÆRESTYKKE:
Legg opp 84-88-102-106-114 masker på rundpinne 3 med lys gråblå. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen. Neste pinne strikkes slik fra retten: 5 stolpemasker RILLE – se forklaring over, * 2 rett, 2 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 7 masker, avslutt med 2 rett og 5 stolpemasker rille. Fortsett vrangborden slik i 3 cm – husk KNAPPHULL på høyre stolpe – se forklaring over og avslutt etter 1 pinne fra retten (= halskant). Bytt til rundpinne 4. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen der det felles 7-5-7-4-5 masker jevnt fordelt – les FELLE-/ØKETIPS = 77-83-95-102-109 masker. Strikk slik fra retten: 5 stolpemasker rille, strikk mønster etter A.1 til det gjenstår 6 masker på pinnen – NB: Velg diagram for riktig størrelse (= 11-12-12-13-14 rapporter à 6-6-7-7-7 masker), strikk A.2 over 1 maske og avslutt med 5 stolpemasker rille. Fortsett mønsteret slik og øk som vist i diagrammet – les STRIKKETIPS og HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når A.1 og A.2 er strikket ferdig er det 209-227-251-271-291 masker på pinnen. Fortsett med pistasj, på neste pinne fra retten strikkes det glattstrikk (riller over stolpemaskene) og det økes 13-11-5-1-1 masker på pinnen = 222-238-256-272-292 masker på pinnen.
Strikk i glattstrikk (riller over stolpemaskene) til arbeidet måler ca 18-18-19-20-21 cm fra oppleggskanten midt foran. Neste pinne fra retten strikkes slik: Strikk 5 stolpemasker i RILLE, strikk 31-33-36-36-37 masker glattstrikk (= forstykke), sett de neste 44-48-51-54-62 maskene på en tråd (= erme), legg opp 6 nye masker under erme, strikk 62-66-72-82-84 masker glattstrikk (= bakstykket), sett de neste 44-48-51-54-62 maskene på en ny tråd (= erme), legg opp 6 nye masker, strikk 31-33-36-36-37 masker (= forstykke) og strikk 5 stolpemasker i RILLE.

BOLEN:
Det er nå 146-154-166-176-180 masker på pinnen. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE! Sett 1 merketråd i midten mellom de 6 nye maskene som ble lagt opp i hver side. Strikk glattstrikk frem og tilbake med 5 stolpemasker i rille i hver side. Når arbeidet måler 3 cm økes det 1 maske på hver side av hver merketråd (= 4 masker økt) LES ØKETIPS-2! Gjenta økningen hver 3.-4.-5.-6.-7.cm totalt 3 ganger = 158-166-178-188-192 masker på pinnen. Strikk videre som før til arbeidet måler ca 12-16-19-22-25 cm (eller til ønsket lengde, det gjenstår ca 4 cm til ferdig mål).. Strikk 1 pinne glattstrikk fra retten der det økes 10-6-6-8-12 masker jevnt fordelt (ikke øk over stolpemaskene) = 168-172-184-196-204 masker.
Bytt til rundpinne 3 og strikk neste pinne slik fra vrangen: Strikk 5 stolpemasker i rille, 2 vrang, * 2 masker rett, 2 masker vrang *. Strikk fra *-* til de gjenstår 5 masker og strikk 5 stolpemasker i rille.
Strikk slik fra retten: 5 stolpemasker i rille, 2 masker rett, *strikk 2 masker vrang, 2 masker rett *, strikk fra *-* til det gjenstår 5 masker og strikk 5 stolpemasker i rille. Fortsett vrangborden slik til den måler 4 cm. På neste pinne fra retten, fell av løst med rille over rille, rett over rett og vrang over vrang. Klipp og fest tråden.

ERME:
Sett maskene fra den ene tråden tilbake på liten rundpinne/settpinner 4 (= 44-48-51-54-62 masker), strikk opp 1 ny maske i hver av de 6 maskene som ble lagt opp på bolen (= 50-54-57-60-68 masker). Sett 1 merketråd midt i disse 6 maskene. Strikk glattstrikk rundt til ermet måler 2 cm. Nå felles det 1 maske på hver side av merketråden LES FELLETIPS-2! Fortsett i glattstrikk og gjenta fellingen hver 4.-3½.-4.-4.-3½. cm til det det totalt er felt 5-7-7-8-10 ganger = 40-40-43-44-48 masker på pinnen. Strikk glattstrikk til erme måler 21-26-29-33-36 cm. Strikk 1 omgang og øk jevnt fordelt 4-4-5-4-4 masker på omgangen = 44-44-48-48-52 masker. Bytt til settpinner 3 og strikk vrangbord rundt med 2 masker rett / 2 masker vrang i 4 cm. Fell av løst med rett over rett og vrang over vrang. Klipp og fest tråden.

Strikk det andre ermet på samme måte.

MONTERING:
Sy på knapper på venstre stolpe.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 10.04.2019
Rettelse: oppdatert garnmengde: Merino Extra Fine farge 26 og 19, og Lima farge 7219 og 8112.
+ Rettelse - BÆRESTYKKET: Strikk i glattstrikk (riller over stolpemaskene) til arbeidet måler ca 18-18-19-20-21 cm fra oppleggskanten midt foran

Diagram

= rett fra retten, vrang fra vrangen med lys gråblå
= rett fra retten, vrang fra vrangen med natur
= rett fra retten, vrang fra vrangen med sort
= rett fra retten, vang fra vrangen med pistasj
= rett fra retten, vrang fra vrangen med cerise
= mellom 2 masker lages 1 kast om pinnen, kastet strikkes vridd på neste pinne. Det skal ikke bli hull.

Ragnhild Carlsen 21.04.2019 - 15:40:

Jeg strikker denne modellen i Drops Merino Extra Fine som det står oppført i oppskriften. Jeg holdt strikkefastheten og fulgte oppskriften, men fikk et nøste for lite av hovedfargen pistasj. Jeg strikket størrelse 3/4 år.

Kommentér oppskrift DROPS Children 34-1