DROPS / 192 / 21

Winter Dunes by DROPS Design

Strikket hue, hals og pulsvarmere i DROPS Puna. Sættet er strikket i rib med viftemønster.

DROPS Design: Model pu-032
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

GARN TIL HELE SÆTTET:
Størrelse: S/M - M/L
Passer til hovedmål: 54/56 - 56/58 cm
Materialer:
DROPS PUNA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
250-300 g farve 07, lys grå

GARN TIL HUE:
Størrelse: S/M - M/L
Passer til hovedmål: ca 54/56 - 56/58 cm
Materialer:
DROPS PUNA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-100 g farve 07, lys grå

GARN TIL HALS:
Størrelse: S/M - M/L
Mål: Omkreds øverst: ca 60-68 cm. Højde: ca 22-24 cm.
Materialer:
DROPS PUNA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-150 g farve 07, lys grå

GARN TIL PULSVARMERE:
Størrelse: S/M - M/L
Mål: Omkreds: ca 18-20 cm. Længde: ca 18-19 cm.
Materialer:
DROPS PUNA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50-100 g farve 07, lys grå

-------------------------------------------------------

21 masker i bredden og 28 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm. 1 rapport A.2 måler ca 4 cm i bredden.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 4.
DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 40 cm.
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 40 cm til kant.

21 masker i bredden og 28 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm. 1 rapport A.2 måler ca 4 cm i bredden.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 60 cm.
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 60 cm til kanter.

21 masker i bredden og 28 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm. 1 rapport A.2/A.5 måler ca 4 cm i bredden.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 4.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3 - til kanter.

DROPS Puna natural DROPS Puna natural 20.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 20.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 21.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 104.75kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Hue: Se diagram A.1 til A.4.
Hals: Se diagram A.1 til A.3.
Pulsvarmere: Se diagram A.1, A.2 og A.5.
Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage):
1 kantmaske i retstrik = strik masken ret fra retsiden og ret fra vrangen.

UDTAGNINGSTIPS (gælder halsen):
Udtagningerne gøres fra retsiden! Tag 1 maske ud før hver drejet retmaske ved at slå om. På næste pind (vrangen) strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

HUE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på lille rundpind, nedenfra og op. Skift til strømpepinde efterhånden som der tages ind.

HUE:
Slå 120-130 masker op på lille rundpind 3 med Puna. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes A.1 rundt (= 12-13 rapporter à 10 masker). Fortsæt ribben således, men læg mærke til at retmaskerne strikkes drejet ret. Når arbejdet måler 3 cm i begge størrelser skiftes der til lille rundpind 4. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen og lad mærketråden følge arbejdet så du hele tiden ved hvor omgangen starter.
Videre strikkes A.2 (= 12-13 rapporter à 10 masker – vær opmærksom på at der strikkes mønster på hver omgang). Når A.2 er strikket 1 gang i højden strikkes A.2 én gang til i højden, men nu forskydes omgangens start 1 maske til venstre, dvs løft første maske på venstre pind over på højre pind uden at strikke masken, flyt samtidig mærketråden så omgangen nu starter her. Strik A.2 som før, masken som blev flyttet over på højre pind strikkes nu som sidste maske i sidste rapport med A.2. Når A.2 er strikket færdig strikkes A.3 rundt (= 12-13 rapporter à 10 masker). Fortsæt således med drejet ret over drejet ret og vrang over vrang til huen måler 22-24 cm. Strik A.4 rundt (= 12-13 rapporter à 10 masker). Når A.4 er strikket færdig er der 12-13 masker tilbage på pindene. Strik 1 omgang hvor alle masker strikkes drejet ret sammen 2 og 2 = 6-7 masker tilbage. Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, stram tråden og hæft godt. Huen måler ca 25-27 cm fra toppen og ned.

----------------------------------------------------------

HALS - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned.

HALS:
Slå 150-170 masker op på rundpind 3 med Puna. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes A.1 (= 15-17 rapporter à 10 masker). Fortsæt ribben således, men læg mærke til at retmaskerne strikkes drejet ret. Når arbejdet måler 3-4 cm skiftes der til rundpind 4. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen og lad mærketråden følge med i arbejdet så du hele tiden ved hvor omgangen starter.
Videre strikkes A.2 (= 15-17 rapporter à 10 masker – vær opmærksom på at der strikkes mønster på hver omgang). Når A.2 er strikket 1 gang i højden strikkes A.2 én gang til i højden, men nu forskydes omgangens start 1 maske til venstre, dvs løft første maske på venstre pind over på højre pind uden at strikke masken, flyt samtidig mærketråden så omgangen nu starter her. Strik A.2 rundt som før, masken som blev flyttet over på højre pind strikkes nu som sidste maske i sidste rapport med A.2. Når A.2 er strikket færdig strikkes A.3 rundt (= 15-17 rapporter à 10 masker), men efter 2 omgange med A.3 deles arbejdet ved mærketråden, slå SAMTIDIG 1 maske op i slutningen af sidste omgang = 151-171 masker. Videre strikkes ribben frem og tilbage på pinden med 1 kantmaske RETSTRIK i hver side – læs forklaring over (maskerne som strikkes drejet ret fra retsiden skal nu strikkes drejet vrang fra vrangen og maskerne som strikkes vrang fra retsiden skal nu strikkes ret fra vrangen). SAMTIDIG på næste pind fra retsiden tages alle 1 vrang ud til 2 vrang – læs UDTAGNINGSTIPS = 225-255 masker på pinden.
Fortsæt ribben frem og tilbage således i 6-7 cm. Luk derefter løst af med ret, men for at undgå at aflukningskanten strammer laves der omslag efter ca hver 6.maske samtidig med at der lukkes af (omslagen lukkes af som almindelige masker). Halsen måler ca 22-24 cm fra opslåningskanten og ned.

----------------------------------------------------------

PULSVARMERE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde, nedenfra og op.

PULSVARMER:
Slå 47-51 masker op på strømpepinde 3 med Puna. Strik 1 omgang ret. Næste omgang strikkes således: * 1 drejet ret, 1 vrang *, strik fra *-* over de første 18-20 masker, strik A.1 (= 10 masker), * 1 vrang, 1 drejet ret *, strik fra *-* over de næste 18-20 masker og afslut med 1 vrang. Fortsæt ribben således. Når arbejdet måler 2½-3 cm skiftes der til strømpepinde 4. Næste omgang strikkes således: fortsæt ribben som før over de første 18-20 masker, sæt 1 mærke, strik A.2 (= 10 masker), sæt 1 mærke (maskerne i A.2 er nu markeret så det er lettere at strikke mønsteret), fortsæt ribben som før over de sidste 19-21 masker. Fortsæt mønsteret således. Når A.2 er strikket 1 gang i højden strikkes næste omgang således: * 1 drejet ret, 1 vrang *, strik fra *-* over de første 18-20 masker som før, strik 1 drejet ret, flyt det første mærke her til, strik A.5 (= 10 masker), flyt det andet mærke her til, * 1 drejet ret, 1 vrang *, strik fra *-* over de næste 18-20 masker. Fortsæt ribben til A.5 er strikket færdig.
Skift til strømpepinde 3. Fortsæt rundt i rib med drejet ret over drejet ret og vrang over vrang i ca 2½-3 cm. Skift tilbage til strømpepinde 4 og luk af med drejet ret over drejet ret og vrang over vrang (der lukkes af på en tykkere pind for at undgå at aflukningskanten strammer). Pulsvarmeren måler ca 18-19 cm fra toppen og ned. Strik den anden pulsvarmer på samme måde.

Diagram

= drejet ret, dvs strik ret i bagerste maskeled
= vrang
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget vrang eller drejet ret som diagrammet viser
= 2 drejet ret sammen

Celine 22.03.2019 - 05:35:

Bonjour pouvez vous me donner un peu plus d'informations sur les manchettes dans le début des explications s'est 18 maille ou rangs et comment on fait le retour. Merci

DROPS Design 22.03.2019 kl. 09:03:

Bonjour Céline, les manchettes se tricotent en rond (= tous les tours sur l'endroit), on tricote les 47 mailles ainsi: répétez 9 fois *1 m torse à l'end, 1 m env* (= 18 m), puis tricotez A.1 (= 10 m) et terminez en répétant 9 fois *1 m env, 1 m torse à l'end) (= 18 m). Au tour suivant, tricotez les mailles en côtes de la même façon, tout en suivant le diagramme A.1 (lisez le diagramme de droite à gauche tous les tours). Bon tricot!

Adrija Laha Mukherji 21.11.2018 - 09:51:

Hi. Need couple of clarifications - 1. Do I follow the diagram from bottom to top? 2. Do I follow the rows from left to right?

DROPS Design 21.11.2018 kl. 10:20:

Dear Mrs Laha Mukherji, read diagram bottom up starting on the right corner and read each row from the right towards the left (since you are working in the round). Happy knitting!

Marga Valkenburg 29.10.2018 - 22:02:

Hoe maak ik de omslag als ik daarna 1 steek averecht moet breien?

DROPS Design 31.10.2018 kl. 14:42:

Dag Marga,

Je maakt dan eerst de omslag zoals je gewend bent en daarna breng je het garen voor het werk, zodat je de averechte steek kunt brein (Je hebt dan a.h.w. anderhalve omslag)

Ruth M 26.10.2018 - 22:26:

NOTE: This pattern is written in American English. All measurements in charts are in cm. For conversion from inches to cm - click here. All your patterns I read in American English have this statement above. YET, American English would mean your charts should be in inches, not centimeters. So I am already confused by your statement. It gets worse, because your very next line says to convert from in. to cm. see here--but the pattern is in cm already! PLEASE remedy this confusion.

Kommentere opskrift DROPS 192-21