DROPS / 192 / 21

Winter Dunes by DROPS Design

Strikket lue, hals og pulsvarmere i DROPS Puna. Settet er strikket i vrangbord med viftemønster

DROPS Design: Modell pu-032
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

GARN TIL HELE SETTET:
Størrelse: S/M - M/L
Passer til hodemål: 54/56 - 56/58 cm
Materialer:
DROPS PUNA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
250-300 g farge 07, lys grå

GARN TIL LUE:
Størrelse: S/M - M/L
Passer til hodemål: ca 54/56 - 56/58 cm
Materialer:
DROPS PUNA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-100 g farge 07, lys grå

GARN TIL HALS:
Størrelse: S/M - M/L
Mål: Omkrets oppe: ca 60-68 cm. Høyde: ca 22-24 cm.
Materialer:
DROPS PUNA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-150 g farge 07, lys grå

GARN TIL PULSVARMERE:
Størrelse: S/M - M/L
Mål: Omkrets: ca 18-20 cm. Lengde: ca 18-19 cm.
Materialer:
DROPS PUNA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50-100 g farge 07, lys grå

-------------------------------------------------------

21 masker i bredden og 28 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm. 1 rapport A.2 måler ca 4 cm i bredden.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 4.
DROPS RUNDPINNE NR 4: lengde på 40 cm.
DROPS RUNDPINNE NR 3: lengde på 40 cm til kant.

21 masker i bredden og 28 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm. 1 rapport A.2 måler ca 4 cm i bredden.

PINNER:
DROPS RUNDPINNE NR 4: lengde på 60 cm.
DROPS RUNDPINNE NR 3: lengde på 60 cm til kanter.

21 masker i bredden og 28 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm. 1 rapport A.2/A.5 måler ca 4 cm i bredden.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 4.
DROPS SETTPINNER NR 3 - til kanter.

fra 34.00 kr /50g
DROPS Puna natural DROPS Puna natural 34.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 34.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 34.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 170kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Lue: Se diagram A.1 til A.4.
Hals: Se diagram A.1 til A.3.
Pulsvarmere: Se diagram A.1, A.2 og A.5.
Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

RILLE (strikkes frem og tilbake):
1 kantmaske i rille = strikk masken rett fra retten og rett fra vrangen.

ØKETIPS (gjelder halsen):
Økningene gjøres fra retten! Øk 1 maske før hver vridde rettmaske ved å lage 1 kast om pinnen. På neste pinne (vrangen) strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

LUE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt på liten rundpinne, nedenfra og opp. Bytt til settpinner etter hvert som det felles.

LUE:
Legg opp 120-130 masker på liten rundpinne 3 med Puna. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes A.1 rundt (= 12-13 rapporter à 10 masker). Fortsett vrangborden slik, men legg merke til at de rette maskene strikkes vridd rett. Når arbeidet måler 3 cm i begge størrelser byttes det til liten rundpinne 4. Sett 1 merketråd på begynnelsen av omgangen og la merketråden følge med videre i arbeidet slik at du hele tiden vet hvor omgangens start er.
Videre strikkes A.2 rundt (= 12-13 rapporter à 10 masker – vær oppmerksom på at det strikkes mønster på hver omgang). Når A.2 er strikket 1 gang i høyden strikkes A.2 én gang til i høyden, men nå forskyves omgangens start 1 maske til venstre, dvs løft første maske på venstre pinne over på høyre pinne uten å strikke masken, flytt samtidig merketråden slik at omgangen nå starter her. Strikk A.2 rundt som før, masken som ble flyttet over på høyre pinne strikkes nå som siste maske i siste rapport med A.2. Når A.2 er strikket ferdig strikkes A.3 rundt (= 12-13 rapporter à 10 masker). Fortsett slik med vridd rett over vridd rett og vrang over vrang til luen måler 22-24 cm. Strikk A.4 rundt (= 12-13 rapporter à 10 masker). Når A.4 er strikket ferdig er det 12-13 masker igjen på pinnene. Strikk 1 omgang der alle maskene strikkes vridd rett sammen 2 og 2 = 6-7 masker igjen. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende maskene, stram tråden og fest godt. Luen måler ca 25-27 cm fra toppen og ned.

----------------------------------------------------------

HALS - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned.

HALS:
Legg opp 150-170 masker på rundpinne 3 med Puna. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes A.1 rundt (= 15-17 rapporter à 10 masker). Fortsett vrangborden slik, men legg merke til at de rette maskene strikkes vridd rett. Når arbeidet måler 3-4 cm byttes det til rundpinne 4. Sett 1 merketråd på begynnelsen av omgangen og la merketråden følge med videre i arbeidet slik at du hele tiden vet hvor omgangens start er.
Videre strikkes A.2 rundt (= 15-17 rapporter à 10 masker – vær oppmerksom på at det strikkes mønster på hver omgang). Når A.2 er strikket 1 gang i høyden strikkes A.2 én gang til i høyden, men nå forskyves omgangens start 1 maske til venstre, dvs løft første maske på venstre pinne over på høyre pinne uten å strikke masken, flytt samtidig merketråden slik at omgangen nå starter her. Strikk A.2 rundt som før, masken som ble flyttet over på høyre pinne strikkes nå som siste maske i siste rapport med A.2. Når A.2 er strikket ferdig strikkes A.3 rundt (= 15-17 rapporter à 10 masker), men etter 2 omganger med A.3 deles arbeidet ved merketråden, legg SAMTIDIG opp 1 maske på slutten av siste omgang = 151-171 masker. Videre strikkes vrangborden frem og tilbake på pinnen med 1 kantmaske i RILLE i hver side – les forklaring over (maskene som strikkes vridd rett fra retten må nå strikkes vridd vrang fra vrangen og maskene som strikkes vrang fra retten må nå strikkes rett fra vrangen). SAMTIDIG på neste pinne fra retten økes alle 1 vrang til 2 vrang – les ØKETIPS = 225-255 masker på pinnen.
Fortsett vrangborden frem og tilbake slik i 6-7 cm. Fell deretter løst av med rett, men for å unngå at avfellingskanten strammer lages det 1 kast om pinnen etter ca hver 6.maske samtidig som det felles av (kastene felles av som vanlige masker). Halsen måler ca 22-24 cm fra oppleggskanten og ned.

----------------------------------------------------------

PULSVARMERE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt på settpinner, nedenfra og opp.

PULSVARMER:
Legg opp 47-51 masker på settpinner 3 med Puna. Strikk 1 omgang rett. Neste omgang strikkes slik: * 1 vridd rett, 1 vrang *, strikk fra *-* over de første 18-20 maskene, strikk A.1 (= 10 masker), * 1 vrang, 1 vridd rett *, strikk fra *-* over de neste 18-20 maskene og avslutt med 1 vrang. Fortsett vrangborden slik. Når arbeidet måler 2½-3 cm byttes det til settpinner 4. Neste omgang strikkes slik: fortsett vrangborden som før over de første 18-20 maskene, sett 1 merke, strikk A.2 (= 10 masker), sett 1 merke (maskene i A.2 er nå markert slik at det er lettere å strikke mønsteret), fortsett vrangborden som før over de siste 19-21 maskene. Fortsett mønsteret slik. Når A.2 er strikket 1 gang i høyden strikkes neste omgang slik: * 1 vridd rett, 1 vrang *, strikk fra *-* over de første 18-20 maskene som før, strikk 1 vridd rett, flytt det første merket hit, strikk A.5 (= 10 masker), flytt det andre merket hit, * 1 vridd rett, 1 vrang *, strikk fra *-* over de neste 18-20 maskene. Fortsett vrangborden slik til A.5 er strikket ferdig.
Bytt tilbake til settpinner 3. Videre strikkes det vrangbord rundt med vridd rett over vridd rett og vrang over vrang i ca 2½-3 cm. Bytt tilbake til settpinner 4 og fell av med vridd rett over vridd rett og vrang over vrang (det felles av på en tykkere pinne for å unngå at avfellingskanten strammer). Pulsvarmeren måler ca 18-19 cm fra toppen og ned. Strikk den andre pulsvarmeren på samme måte.

Diagram

= vridd rett, dvs strikk rett i bakre maskeledd
= vrang
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet vrang eller vridd rett slik diagrammet viser
= 2 vridd rett sammen

Kommentarer (3)

Adrija Laha Mukherji 21.11.2018 - 09:51:

Hi. Need couple of clarifications - 1. Do I follow the diagram from bottom to top? 2. Do I follow the rows from left to right?

DROPS Design 21.11.2018 kl. 10:20:

Dear Mrs Laha Mukherji, read diagram bottom up starting on the right corner and read each row from the right towards the left (since you are working in the round). Happy knitting!

Marga Valkenburg 29.10.2018 - 22:02:

Hoe maak ik de omslag als ik daarna 1 steek averecht moet breien?

DROPS Design 31.10.2018 kl. 14:42:

Dag Marga,

Je maakt dan eerst de omslag zoals je gewend bent en daarna breng je het garen voor het werk, zodat je de averechte steek kunt brein (Je hebt dan a.h.w. anderhalve omslag)

Ruth M 26.10.2018 - 22:26:

NOTE: This pattern is written in American English. All measurements in charts are in cm. For conversion from inches to cm - click here. All your patterns I read in American English have this statement above. YET, American English would mean your charts should be in inches, not centimeters. So I am already confused by your statement. It gets worse, because your very next line says to convert from in. to cm. see here--but the pattern is in cm already! PLEASE remedy this confusion.

Kommentér oppskrift DROPS 192-21