DROPS / 192 / 21

Winter Dunes by DROPS Design

Stickad mössa, halsvärmare och pulsvärmare i DROPS Puna. Settet är stickat i resår med solfjädersmönster

DROPS Design: Modell pu-032
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

GARN TILL HELA SETTET:
Storlek: S/M - M/L
Passar till huvudmått: 54/56 - 56/58 cm
Garnåtgång:
DROPS PUNA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
250-300 g färg 07, ljus grå

GARN TILL MÖSSA:
Storlek: S/M - M/L
Passer till huvudmått: ca 54/56 - 56/58 cm
Garnåtgång:
DROPS PUNA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
100-100 g färg 07, ljus grå

GARN TILL HALSVÄRMARE:
Storlek: S/M - M/L
Mått: Omkrets upptill: ca 60-68 cm. Höjd: ca 22-24 cm.
Garnåtgång:
DROPS PUNA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
100-150 g färg 07, ljus grå

GARN TILL PULSVÄRMARE:
Storlek: S/M - M/L
Mått: Omkrets: ca 18-20 cm. Längd: ca 18-19 cm.
Garnåtgång:
DROPS PUNA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
50-100 g färg 07, ljus grå

-------------------------------------------------------

21 maskor på bredden och 28 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm. 1 rapport A.2 mäter ca 4 cm på bredden.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 4.
DROPS RUNDSTICKA NR 4: längd på 40 cm.
DROPS RUNDSTICKA NR 3: längd på 40 cm till kant.

21 maskor på bredden och 28 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm. 1 rapport A.2 mäter ca 4 cm på bredden.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 4: längd på 60 cm.
DROPS RUNDSTICKA NR 3: längd på 60 cm till kanter.

21 maskor på bredden och 28 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm. 1 rapport A.2/A.5 mäter ca 4 cm på bredden.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 4.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3 - till kanter.

DROPS Puna natural DROPS Puna natural 33.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Puna natural mix DROPS Puna natural mix 33.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Puna uni colour DROPS Puna uni colour 36.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 165kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Mössa: Se diagram A.1 till A.4.
Halsvärmare: Se diagram A.1 till A.3.
Pulsvärmare: Se diagram A.1, A.2 och A.5.
Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

RÄTSTICKNING (stickas fram och tillbaka):
1 kantmaska i rätstickning = sticka maskan rät från rätsidan och rät från avigsidan.

ÖKNINGSTIPS (gäller halsvärmaren):
Ökningarna görs från rätsidan! Öka 1 maska före varje vriden rätmaska genom att göra 1 omslag om stickan. På nästa varv (avigsidan) stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

MÖSSA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på kort rundsticka, nerifrån och upp. Byt till strumpstickor när det behövs.

MÖSSA:
Lägg upp 120-130 maskor på kort rundsticka 3 med Puna. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas A.1 runt (= 12-13 rapporter à 10 maskor). Fortsätt resåren så, men lägg märke till att de räta maskorna stickas vridet räta. När arbetet mäter 3 cm i båda storlekarna byts det till kort rundsticka 4. Sätt 1 markör i början av varvet och låt markören följa med i arbetet så att du hela tiden vet var varvets början är.
Sedan stickas A.2 runt (= 12-13 rapporter à 10 maskor – var uppmärksam på att det stickas mönster på varje varv). När A.2 har stickats 1 gång på höjden stickas A.2 en gång till på höjden, men nu förskjuts varvets början 1 maska till vänster, dvs lyft över första maskan på vänster sticka på höger sticka utan att sticka maskan, flytta samtidigt markören så att varvet nu börjar här. Sticka A.2 runt som förut, maskan som flyttades över på höger sticka stickas nu som sista maskan i sista rapporten med A.2. När A.2 är färdigstickat stickas A.3 runt (= 12-13 rapporter à 10 maskor). Fortsätt så här med vriden rätmaska över vriden rätmaska och avigmaska över avigmaska till mössan mäter 22-24 cm. Sticka A.4 runt (= 12-13 rapporter à 10 maskor). När A.4 är färdigstickat är det 12-13 maskor kvar på stickan. Sticka 1 varv där alla maskorna stickas vridet räta tillsammans 2 och 2 = 6-7 maskor kvar. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Mössan mäter ca 25-27 cm uppifrån och ner.

----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på rundsticka, uppifrån och ner.

HALSVÄRMARE:
Lägg upp 150-170 maskor på rundsticka 3 med Puna. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas A.1 runt (= 15-17 rapporter à 10 maskor). Fortsätt resåren så här, men lägg märke till att de räta maskorna stickas vridet räta. När arbetet mäter 3-4 cm byts det till rundsticka 4. Sett 1 markör i början av varvet och låt markören följa med i arbetet så att du hela tiden vet var varvets början är.
Sedan stickas A.2 runt (= 15-17 rapporter à 10 maskor – var uppmärksam på att det stickas mönster på varje varv). När A.2 har stickats 1 gång på höjden stickas A.2 en gång till på höjden, men nu förskjuts varvets början 1 maska till vänster, dvs lyft över första maskan på vänster stiicka på höger sticka utan att sticka maskan, flytta samtidigt markören så att varvet nu börjar här. Sticka A.2 runt som förut, maskan som flyttades över på höger sticka stickas nu som sista maskan i sista rapporten med A.2. När A.2 är färdigstickat stickas A.3 runt (= 15-17 rapporter à 10 maskor), men efter 2 varv med A.3 delas arbetet vid markören, lägg SAMTIDIGT upp 1 maska i slutet av sista varvet = 151-171 maskor. Sedan stickas resåren fram och tillbaka på stickan med 1 kantmaska i RÄTSTICKNING i varje sida – läs förklaring ovan (maskorna som stickas vridet räta från rätsidan måste nu stickas vridet aviga från avigsidan och maskorna som stickas aviga från rätsidan måste nu stickas räta från avigsidan). SAMTIDIGT på nästa varv från rätsidan ökas alla 1 avigmaska till 2 avigmaskor – läs ÖKNINGSTIPS = 225-255 maskor på varvet.
Fortsätt resåren fram och tillbaka så i 6-7 cm. Maska sedan löst av med rätmaskor, men för att undvika att avmaskningskanten stramar görs det 1 omslag om stickan efter ca var 6:e maska samtidigt som det maskas av (omslagen maskas av som vanliga maskor). Halsvärmaren mäter ca 22-24 cm från uppläggningskanten och ner.

----------------------------------------------------------

PULSVÄRMARE - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på strumpstickor, nerifrån och upp.

PULSVÄRMARE:
Lägg upp 47-51 maskor på strumpstickor 3 med Puna. Sticka 1 varv rätt. Nästa varv stickas så här: * 1 vridet rät maska, 1 avigmaska *, sticka från *-* över de första 18-20 maskorna, sticka A.1 (= 10 maskor), * 1 avigmaska, 1 vridet rät maska *, sticka från *-* över de nästa 18-20 maskorna och avsluta med 1 avigmaska. Fortsätt resåren så. När arbetet mäter 2½-3 cm byts det till strumpstickor 4. Nästa varv stickas så här: fortsätt resåren som förut över de första 18-20 maskorna, sätt 1 markör, sticka A.2 (= 10 maskor), sätt 1 markör (maskorna i A.2 är nu markerade så att det är lättare att sticka mönstret), fortsätt resåren som förut över de sista 19-21 maskorna. Fortsätt mönstret så. När A.2 har stickats 1 gång på höjden stickas nästa varv så här: * 1 vridet rät maska, 1 avigmaska *, sticka från *-* över de första 18-20 maskorna som förut, sticka 1 vridet rät maska, flytta den första markören hit, sticka A.5 (= 10 maskor), flytta den andra markören hit, * 1 vridet rät maska, 1 avigmaska *, sticka från *-* över de nästa 18-20 maskorna. Fortsätt resåren så till A.5 är färdigstickat.
Byt tillbaka till strumpstickor 3. Sedan stickas det resår runt med vridet räta maskor över vridet räta maskor och avigmaskor över avigmaskor i ca 2½-3 cm. Byt tillbaka till strumpstickor 4 och maska av med vridet räta maskor över vridet räta maskor och avigmaskor över avigmaskor (det maskas av på en tjockare sticka för att undvika att avmaskningskanten stramar). Pulsvärmaren mäter ca 18-19 cm uppifrånoch ner. Sticka den andra pulsvärmaren på samma sätt.

Diagram

= vridet rät maska, dvs sticka rätmaskan i bakre maskbågen
= avigmaska
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget avigt eller vridet rätt som diagrammet visar
= 2 maskor vridet räta tillsammans

Kommentarer (3)

Adrija Laha Mukherji 21.11.2018 - 09:51:

Hi. Need couple of clarifications - 1. Do I follow the diagram from bottom to top? 2. Do I follow the rows from left to right?

DROPS Design 21.11.2018 kl. 10:20:

Dear Mrs Laha Mukherji, read diagram bottom up starting on the right corner and read each row from the right towards the left (since you are working in the round). Happy knitting!

Marga Valkenburg 29.10.2018 - 22:02:

Hoe maak ik de omslag als ik daarna 1 steek averecht moet breien?

DROPS Design 31.10.2018 kl. 14:42:

Dag Marga,

Je maakt dan eerst de omslag zoals je gewend bent en daarna breng je het garen voor het werk, zodat je de averechte steek kunt brein (Je hebt dan a.h.w. anderhalve omslag)

Ruth M 26.10.2018 - 22:26:

NOTE: This pattern is written in American English. All measurements in charts are in cm. For conversion from inches to cm - click here. All your patterns I read in American English have this statement above. YET, American English would mean your charts should be in inches, not centimeters. So I am already confused by your statement. It gets worse, because your very next line says to convert from in. to cm. see here--but the pattern is in cm already! PLEASE remedy this confusion.

Kommentér oppskrift DROPS 192-21