DROPS / 192 / 14

Winter Twist by DROPS Design

Stickad mössa i DROPS Merino Extra Fine. Arbetet är stickat med strukturmönster. Stickad halsvärmare i DROPS Merino Extra Fine. Arbetet är stickat med strukturmönster. Stickade pulsvärmare i DROPS Merino Extra Fine. Arbetet är stickat med strukturmönster.

DROPS Design: Modell me-146
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

GARN TILL HELA SETTET:
Storlek: S/M - M/L
Passar till huvudmått: ca 54/56 - 56/58 cm.

Garnåtgång:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
250-300 g färg 28, nordsjö

GARN TILL MÖSSA:
Storlek: S/M - M/L
Passar till huvudmått: ca 54/56 - 56/58 cm.

Garnåtgång:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio (tillhör Garngrupp B)
100-100 g färg 28, nordsjö

GARN TILL HALSVÄRMARE:
Storlek: S/M - M/L
Mått: Höjd: ca 23-25 cm. Omkrets: ca 44-55 cm.
Garnåtgång:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio (tillhör Garngrupp B)
150-150 g färg 28, nordsjö

GARN TILL PULSVÄRMARE:
Storlek: S/M - M/L
Mått: Längd: ca 19-21 cm. Omkrets: ca 18-20 cm.
Garnåtgång:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio (tillhör Garngrupp B)
50-100 g färg 28, nordsjö

-------------------------------------------------------

21 maskor påi bredden och 28 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.
1 rapport A.2 i S/M (15 maskor) mäter ca 5½ cm på bredden.
1 rapport A.2 i M/L (16 maskor) mäter ca 6 cm på bredden.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA NR 4: längd på 40 cm till själva plagget i strukturmönster.
DROPS RUNDSTICKA NR 3,5: längd på 40 cm till resår.

1 rapport A.5 (15 maskor) mäter ca 5½ cm på bredden.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 4: längd på 40 cm till själva plagget i strukturmönster.
DROPS RUNDSTICKA NR 3,5: längd på 40 cm till resår.

1 rapport A.8 (18 maskor) mäter ca 6½ cm på bredden.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 4: till själva plagget i strukturmönster.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3: till resår.
Sticknumren är endast rekommenderada. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

Garnet till detta mönstret kostar 165kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Mössa: Se diagram A.1 till A.3. Välj diagram för din storlek.
Halsvärmare: Se diagram A.4 till A.6.
Pulsvärmare: Se diagram A.7 till A.9.
Mönstret stickas runt och det stickas mönster på varje varv.

MINSKNINGSTIPS (gäller mössan):
Minska 1 maska efter varje markör så här: Lyft 1 maska som om den skulle stickas rätt, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 1 maska minskad).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

MÖSSA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på kort rundsticka, nerifrån och upp. Byt till strumpstickor när det behövs.

MÖSSA:
Lägg upp 120-128 maskor på kort rundsticka 3,5 med Merino Extra Fine. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas A.1 runt (= 8-8 rapporter à 15-16 maskor). När A.1 är färdigstickat är det fortfarande 120-128 maskor på varvet. Byt till kort rundsticka 4 och sticka A.2 runt (8-8 rapporter à 15-16 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Upprepa A.2 till arbetet mäter ca 20-22 cm – avsluta efter 1 hel rapport på höjden. Sedan stickas A.3 runt (= 8-8 rapporter à 15-16 maskor). När A.3 är färdigstickat är det 48-48 maskor kvar. På nästa varv stickas alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 24-24 maskor kvar. Sticka 1 varv rätt. På nästa varv stickas alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 igen = 12 maskor kvar i båda storlekarna.
Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst den ordentligt.
Mössan mäter ca 23-25 cm uppifrånoch ner.

-------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE - KORT ÖVERSIKT ÖVER PLAGGET:
Arbetet stickas runt på rundsticka, nerifrån och upp.

HALSVÄRMARE:
Lägg upp 128-160 maskor på rundsticka 3,5 med Merino Extra Fine. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas A.4 runt (= 8-10 rapporter à 16 maskor). När A.4 är färdigstickat är det 120-150 maskor på varvet. Byt till rundsticka 4 och sticka A.5 runt (8-10 rapporter à 15 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Upprepa A.5 till arbetet mäter ca 20-22 cm – avsluta efter 1 hel rapport på höjden. Byt till rundsticka 3,5 och sticka A.6 runt (= 8-10 rapporter à 15 maskor). Efter första varvet i A.6 är det 128-160 maskor på varvet. Fortsätt så till A.6 är färdigstickat. Maska av löst med vridna rätmaskor över vridna rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Halsvärmaren mäter ca 23-25 cm uppifrånoch ner.

-------------------------------------------------------

PULSVÄRMARE – KORT ÖVERSIKT ÖVER PLAGGET:
Arbetet stickas runt på strumpstickor, nerifrån och upp.

PULSVÄRMARE:
Lägg upp 44-48 maskor på strumpstickor 3 med Merino Extra Fine. Sticka 1 varv rätt. Nästa varv stickas så här: * 1 avigmaska, 1 vriden rätmaska *, sticka *-* totalt 6-7 ggr, sticka A.7 (= 19 maskor), 1 vriden rätmaska, sticka sedan *-* totalt 6-7 ggr. Fortsätt resåren så. När A.7 är färdigstickat är det 43-47 maskor på varvet. Byt till strumpstickor 4. Nästa varv stickas så här: 12-14 maskor slätstickning, A.8 (= 18 maskor), 13-15 maskor slätstickning. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Fortsätt mönstret så till arbetet mäter ca 17-19 cm – avsluta efter en hel rapport på höjden. Byt till strumpstickor 3. Nästa varv stickas så här: * 1 avigmaska, 1 vriden rätmaska *, sticka *-* totalt 6-7 ggr, sticka A.9 (= 18 maskor), 1 vriden rätmaska, sticka sedan *-* totalt 6-7 ggr. Efter första varvet i A.6 är det 44-48 maskor på varvet. Fortsätt resåren till A.9 är färdigstickat. Maska av löst med vridna rätmaskor över vridna rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Pulsvärmaren mäter ca 19-21 cm uppifrånoch ner. Sticka den andra pulsvärmaren på samma sätt.

Diagram

= vriden rätmaska
= avigmaska
= sticka 1 avigmaska fram och bak i samma maska (= 1 maska ökad)
= 2 maskor vridet räta tillsammans
= 2 maskor aviga tillsammans
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan
= sticka 1 rätmaska fram och bak i samma maska (= 1 maska ökad)
= 1 rapport på höjden

Kommentarer (12)

Skriv din kommentar här!

Lara 11.02.2019 - 07:59:

Ho realizzato questo set seguendo le istruzioni ed è risultato perfetto. Grazie.

Katia 29.01.2019 - 15:34:

Bonjour , Je ne comprend pas trop le diagramme A2 l’etoile Signifie répéter ça ok mais je le répète dès que j’ai fini mes 6 remuer rang ou une fois fini le diagramme ?? En vous remerciant

DROPS Design 29.01.2019 kl. 16:43:

Bonjour Katia, l'étoile montre la partie à répéter, le diagramme montre 2 motifs l'un au-dessus de l'autre. Bon tricot!

VALENTINA 21.01.2019 - 13:47:

Hallo liebes Drops Team, seit einiger Zeit, lassen sich die Modelle nicht mehr zu Favoriten hinzufügen. Warum und wie kann ich die sonst merken oder speichern? Danke im voraus.

DROPS Design 21.01.2019 kl. 16:25:

Liebe Valentina, die Favoriten kommen bald zurück, danke für Ihr Verständnis. Viel Spaß beim stricken!

Siv Garli 15.01.2019 - 20:41:

Hei. Jeg lurer på om diagram A.2 skal strikkes helt opp hver gang, eller skal rapporten strikkes og avslutte med de 6 siste omgangene.

Estelle 06.01.2019 - 20:06:

Bonjour, J'adore cet ensemble, est-il possible de faire des mitaines avec un pouce à la place des manchettes ? Si oui, comment procéder ? Merci de votre retour.

DROPS Design 07.01.2019 kl. 11:58:

Bonjour Estelle, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir adapter chacun de nos modèles à chaque demande. Vous pouvez éventuellement vous baser sur un modèle de mitaines (ou gants) avec pouce de la même tension pour former le pouce sur le côté. Votre magasin DROPS saura vous conseiller, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Ine 05.12.2018 - 10:56:

Hallo, Omdat ik een patroon voor een muts met een ‘koordsteek’ aan het zoeken ben, kwam ik hier terecht. Die koordsteek (denk ik..) zag ik op een dwarsgebreide muts op internet. Hij leek me leuk. Beetje schuine streepjes op de rand. En kabels. De kabels kan ik, maar de koordsteek..

DROPS Design 05.12.2018 kl. 12:38:

Dag Ine,

Wat je precies met koordsteek bedoelt weet ik niet. Volgens mij zijn hier ook diverse varianten op. Als je het patroon goed doorneemt en tijdens het breien de beschrijving stap voor stap volgt, zou je er uit moeten komen.

Mocht dat niet zo zijn, stel dat gerust nog een vraag.

Heike Kopp 21.11.2018 - 07:54:

Guten Morgen, Ich stricke die Mütze mit 15 Maschen/ Muster. In Reihe 3 ist bei der 13. Masche eine linke Masche aus dem Umschlag von Reihe 2 zu stricken. Müssen diese Maschen links verschränkt gestrickt werden?

DROPS Design 21.11.2018 kl. 08:55:

Liebe Frau Kopp, der Umschlags von der 2. Reihe wird links bei der 3. Reihe in A.2 gestrickt, bei der 3. Reihe enden Sie A.2 mit 1 Umschlag, 1 li, 2 re. Viel Spaß beim stricken!

Tatyana Staple 08.11.2018 - 02:10:

Hello, Would appreciate more detailed explanation on how to knit 2 twisted together? Thank you.

DROPS Design 08.11.2018 kl. 08:14:

Hi Tatyana, To knit 2 twisted together you insert the needle in the back loops of the stitches instead of the front and then knit as normal. Happy knitting!

Mary 02.11.2018 - 10:18:

Bonjour, dans l’explication du bonnet, ça veut dire quoi 8-8 motifs dans A1 et A2? D’avance merci pour votre réponse

DROPS Design 02.11.2018 kl. 11:25:

Bonjour Mary, vous répétez les diagrammes (d'abord 1 fois A.1 en hauteur puis A.2 jusqu'à la hauteur indiquée) 8 fois en largeur tout le tour: 8 motifs de 15 m = 120 m ou 8 motifs de 16 m = 128 m. Bon tricot!

Steff 17.10.2018 - 10:13:

Hallo Ich kann diese Anleitung Leiter nicht speichern oder drucken. Liegt irgendwo ein Fehler vor? Andere Anleitung gehen Liebe Grüße Stephanie

DROPS Design 17.10.2018 kl. 12:26:

Liebe Steff, versuchen Sie den Cache von Ihrem Browser zu leeren, und dann versuchen Sie noch einmal. Es sollte dann klappen. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS 192-14