DROPS / 197 / 29

Purple Way by DROPS Design

Stickad mössa i DROPS Alpaca med mosaikmönster och rätstickning. Stickad sjal i DROPS Alpaca med mosaikmönster, rätstickning och ränder.

DROPS Design: Modell z-837
Garngrupp A
-------------------------------------------------------

GARN TILL HELA SETTET:
Storlek (på mössan): S/M – M/L
Passar huvudmått: 54/56 – 56/58 cm
Garnåtgång:
DROPS ALPACA från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
100 g färg 3800, gammalrosa
50 g färg 2020, ljus kamel
50 g färg 3770, mörk rosa
50 g färg 100, natur

GARN TILL MÖSSA:
Storlek: S/M – M/L
Passar huvudmått: 54/56 – 56/58 cm
Garnåtgång:
DROPS ALPACA från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
50-50 g färg 3800, gammalrosa
50-50 g färg 100, natur

GARN TILL SJAL:
Mått: Längd överst: ca 138 cm, höjd mitt på: ca 26 cm
Garnåtgång:
DROPS ALPACA från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
50 g färg 2020, ljus kamel
50 g färg 3770, mörk rosa
50 g färg 3800, gammalrosa
50 g färg 100, natur

-------------------------------------------------------

23 maskor på bredden och 45 varv på höjden med rätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 3,5: längd på 60 cm eller 80 cm.
DROPS RUNDSTICKA NR 3: längd på 60 cm eller 80 cm till rätstickad kant.

23 maskor på bredden och 45 varv på höjden med rätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 3,5: längd på 60 cm eller 80 cm.

Garnet till detta mönstret kostar 184.75kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Mössa: Se diagram A.1 och A.2. Välj diagram för din storlek.
Sjal: Se diagram A.3 till A.6.

MOSAIKMÖNSTER:
Se diagram A.1 och A.2 till mössan och A.3 till A.6 till sjalen och läs förklaringen till tekniken nedan.
På alla varv från rätsidan hålls tråden bakom arbetet (dvs på avigsidan av arbetet) när en maska lyfts av stickan.
På alla varv från avigsidan hålls tråden framför arbetet (dvs mot dig och fortfarande på avigsidan av arbetet) när en maska lyfts av stickan.
Se till att trådarna inte stramas på baksidan av arbetet!
För att ha bättre kontroll över mönstret kan det sättas en markör mellan varje mönsterrapport.
Mönstret stickas i rätstickning.
A.1/A.3 visar vilken färg varvet ska stickas med.
På varje mönstervarv som börjar och slutar med en svart ruta i A.1/A.3 (färg B), ska alla maskor med färg B stickas räta och alla maskor med färg A lyfts av stickan.
På varje mönstervarv som börjar och slutar med en blank ruta i A.1/A.3 (färg A), ska alla maskor med färg A stickas räta och alla maskor med färg B lyfts av stickan.

MINSKNINGSTIPS (gäller mössan):
Alla minskningar görs från rätsidan!
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 122 maskor), minus kantmaskorna (= 2 maskor) och delar de resterande maskorna med det antal minskningar som ska göras (t.ex 12) = 10. I detta exempel stickas var 9:e och var 10:e maska tillsammans.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

MÖSSA- KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka.

MÖSSA:
Lägg upp 112-122 maskor (inklusive 1 kantmaska i varje sida av arbetet) på rundsticka 3 med gammalrosa. Sticka 8 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan.
Byt till rundsticka 3,5 och sticka mönster - läs MOSAIKMÖNSTER, så här:
Sticka A.1 (= 1 maska), sticka A.2 (= 11-12 maskor) över de nästa 110-120 maskorna (= 10-10 ggr på bredden) och A.1 över sista maskan.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Fortsätt mönstret till arbetet mäter 17-18 cm. Arbetet stickas sedan i rätstickning med gammalrosa. Sedan minskas det så här:
Minska 11-12 maskor jämnt fördelat på vart 4:e varv - läs MINSKNINGSTIPS, totalt 9 ggr = 13-14 maskor. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, drag ihop och fäst ordentligt. Mössan mäter ca 25-26 cm. Sy ihop mössan innanför 1 kantmaska med gammalrosa.

-------------------------------------------------------

SJAL – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka, diagonalt från hörn till hörn i partier med rätstickning, ränder och mosaikmönster

SJAL:
Lägg upp 3 maskor på rundsticka 3,5 med ljus kamel. Sticka 2 varv RÄTSTICKNING - läs förklaring ovan.

PARTI-1 (rätstickning i ljus kamel):
VARV 1 (rätsidan): Lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka rätmaskor till det återstår 1 maska på stickan, sticka 2 maskor i sista maskan (= 1 maska ökad).
VARV 2 (avigsidan): Sticka 2 rätmaskor, sticka länken före nästa maska på vänster sticka vridet rät (= 1 maska ökad), sticka rätmaskor till det återstår 2 maskor på stickan, sticka 2 maskor vridet räta tillsammans (= 1 maska ökad och 1 maska minskad).
Upprepa varv 1 och 2 till det är 63 maskor på stickan (= totalt 122 varv rätstickning). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Arbetet mäter ca 56 cm, mätt längs första maskan från rätsidan.

PARTI-2 (ränder):
Fortsätt att öka och minska som förut, men det stickas ränder så här:
Klipp av tråden där det blir mer än 4 varv rätstickning innan samma färg används igen.
Sticka * 2 varv rätstickning med mörk rosa, 4 varv rätstickning med ljus kamel *, sticka från *-* totalt 3 ggr (= 18 varv rätstickning) = 72 maskor på stickan.
Sedan stickas det ränder så här:
* Sticka 2 varv rätstickning med mörk rosa, 4 varv rätstickning med ljus kamel, 2 varv rätstickning med mörk rosa, 2 varv rätstickning med gammalrosa, 4 varv rätstickning med ljus kamel, 2 varv rätstickning med gammalrosa, 4 varv rätstickning med ljus kamel *, sticka från *-* totalt 2 ggr (= 40 varv rätstickning) = 92 maskor på stickan.
Arbetet mäter ca 88 cm, mätt längs första maskan från rätsidan.

PARTI-3 (mosaikmönster med mörk rosa och ljus kamel):
Fortsätt att öka och minska som förut, men det stickas mönster så här:
Sticka 2 varv rätstickning med mörk rosa = 93 maskor. Sedan stickas det MOSAIKMÖNSTER - läs förklaring ovan, med mörk rosa och ljus kamel, så här:
Sticka A.3 (= 1 maska), A.4 (= 18 maskor), sticka A.5 (= 12 maskor) över de nästa 72 maskorna (= 6 ggr på bredden), A.6 (= 1 maska) och A.3 över sista maskan (det är denna maskan som det stickas 2 maskor i från rätsidan. Från avigsidan stickas första maskan som A.3 och 2:a maskan stickas in i mönster A.6). Länken som stickas upp mellan 2 maskor på varje varv från avigsidan stickas in i A.6.
När A.3 till A.6 har stickats 1 gång på höjden (= 24 varv rätstickning) är det 105 maskor på stickan. Arbetet mäter ca 100 cm, mätt längs första maskan från rätsidan.

PARTI-4 (ränder):
Fortsätt att öka och minska som förut, men det stickas ränder så här:
Sticka 2 varv rätstickning med mörk rosa, 4 varv rätstickning med ljus kamel, 2 varv rätstickning med mörk rosa, 2 varv rätstickning med gammalrosa, 4 varv rätstickning med ljus kamel, 2 varv rätstickning med gammalrosa, 4 varv rätstickning med ljus kamel, 2 varv rätstickning med gammalrosa (= 22 varv rätstickning) = 116 maskor på stickan. Arbetet mäter ca 110 cm, mätt längs första maskan från rätsidan.

PARTI-5 (mosaikmönster med gammalrosa och natur):
Fortsätt att öka och minska som förut, men det stickas mönster så här:
Sticka 2 varv rätstickning med gammalrosa = 117 maskor.
Sedan stickas det mosaikmönster, med gammalrosa och natur så här:
Sticka A.3 över första maskan, A.4 över de nästa 18 maskorna, sticka A.5 över de nästa 96 maskorna (= 8 ggr på bredden), A.6 över 1 maska och A.1 över sista maskan (det är denna maskan som det stickas 2 maskor i från rätsidan. Från avigsidan stickas första maskan som A.3 och 2:a maskan stickas in i mönster A.6). Länken som stickas upp mellan 2 maskor på varje varv från avigsidan stickas in i A.6.
När A.3 till A.6 har stickats 1 gång på höjden repeteras mönstret på höjden, för varje gång mönstret repeteras stickas det 1 mer rapport av A.5 på bredden.
När A.3 till A.6 har stickats 2 ggr på höjden (= 96 varv rätstickning) är det 165 maskor på stickan. Arbetet mäter ca 135 cm, mätt längs första maskan från rätsidan (det återstår nu ca 3 cm). Om sjalen önskas större kan mönster A.3 till A.6 repeteras på höjden till önskat mått.

PARTI-6 (ränder):
Fortsätt att öka och minska som förut, men det stickas ränder så här:
Sticka 4 varv rätstickning med ljus kamel, 2 varv rätstickning med mörk rosa, 2 varv rätstickning med gammalrosa och maska sedan av med gammalrosa. Se till att avmaskningskanten inte stramar arbetet, maska eventuellt av med 1 sticknummer större.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 28.11.2018
Byt till rundsticka 3,5 och sticka mönster - läs MOSAIKMÖNSTER, så här:
Sticka A.1 (= 1 maska), sticka A.2 (= 11-12 maskor) över de nästa 110-120 maskorna (= 10-10 ggr på bredden) och A.1 över sista maskan.

Diagram

= Färg A - natur/ ljus kamel
= Färg B - gammalrosa/ mörk rosa

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 197-29) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (38)

Janne 27.04.2020 - 13:27:

Ja jeg gjorde alt riktig, rakk opp fordi jeg trodde jeg gjorde feil. Det som er forvirrende i oppskriften er de 165 maskene som står i oppskriften når man strikker Parti-5 to ganger i høyden. Det er 24 M økt på to ganger i høgden, 12 pr høgde siden det er annenhver omgang 1 M økt. Det som er riktig er at det blir 141 masker og ikke 165. Dette burde rettes så flere slipper tro dem gjør feil. Nå er jeg ferdig med sjalet, det har riktige mål, bortsett fra noen få cm lengre lengde.

Marilyne 21.04.2020 - 15:01:

Bonjour, Je vous remercie pour vos magnifiques modèles. Je viens de terminer votre chale purple way. J ai pris grand plaisir à découvrir cette technique du point mosaic. Merci a vous.

Elke Sch 11.04.2020 - 09:57:

Ich stricke gerade das Tuch und bin über die Längenangaben erstaunt. Z.B. bei Abschnitt 1 nimmt man 63 M zu, das sind 61 Krausrippen=122 Reihen. Es ist eine Länge von 56 cm in der Anleitung angegeben. Wenn man laut Maschenprobe 45 Reihen für 10 cm Höhe benötigt, müssten 122 Reihen gut 27 cm sein! wie kommen Sie auf 56 cm??? Ich komme, gemessen an der 1. M der Hin-Reihe, das ist für mich die rechten Seite der Arbeit, gerade mal auf 37 cm. Über eine Antwort würde ich mich sehr freuen!

DROPS Design 14.04.2020 kl. 14:49:

Liebe Elke Sch, die Höhe wird in der Mitte gemessen, nicht in der Strickrichtung. Viel Spaß beim stricken!

Janne 10.04.2020 - 17:01:

Hei. Jeg er på parti 5 på sjalet, har strikket borden 2,5 gang i høyden men har fortsatt bare 148 masker, det skal være 165 etter 2 ganger i høyden. Øker og feller som der står, noen idé om hva jeg kan gjøre feil?

DROPS Design 27.04.2020 kl. 12:38:

Hei Janne. Usikker på hvor det går galt for deg, må være noen økninger du ikke har fått med deg. Strikker du 2 masker i A.1/siste maske (det er denne masken som det strikkes 2 masker i fra retten?) Strikker du opp lenken mellom 2 masker på hver pinne fra vrangen, som beskrevet i oppskriften? mvh DROPS design

Tamsin Growden 19.03.2020 - 23:38:

There are 2 questions about number of rows on the second mosaic pattern stripe. There are 48 rows so as 1 stitch is increased per every 2 rows the number of stitches should increase from 117 by 24 so that the total should be 141 not 165 as stated in the pattern. If it had been changed when it was first spotted a year ago I wouldn’t have spent ages trying to work out what I’d done wrong.

Mette 12.01.2020 - 10:54:

Når det gjelder luen, strikket ferdig mønster. Ska det strikkes noen riller før man begynner å felle eller begynner man å felle med en gang? Å er det hver 4.pinne eller rille man skal felle?😊

Els 09.11.2019 - 10:29:

In deel 5 staat dat je bij 2 herhalingen van A3-A6 48 steken erbij hebt. Dat klopt niet. Het zijn 48 naalden dus 24 ribbels en dus 24 steken erbij. Dat is 141 steken ( ipv 165). Groet Els

Margherita 07.11.2019 - 20:10:

Salve, ho realizzato questo scialle, seguendo attentamente le istruzioni e assicurandomi che il numero delle maglie fosse sempre corretto. Però ho ottenuto un triangolo non simmetrico, cioè con la punta molto spostata verso una delle due punte. Avete un idea di che cosa posso aver sbagliato? Potrebbe essere l'aver usato sempre i ferri della stessa misura, visto che la parte a mosaico tende a ``tirare`` di più il lavoro? Vi ringrazio anticipatamente!

DROPS Design 08.11.2019 kl. 08:30:

Buongiorno Margherita. Potrebbe dipendere un po' dalla tensione verticale. Gli scialli costruiti in questo modo possono risultare leggermente asimmetrici. Buon lavoro!

Mette 04.11.2019 - 12:21:

Hej. Jeg kan ikke finde ud af at få lukket mit halstørklæde. Synes ikke lukningerne ligner alt det andet, og synes det bliver grimt. Kan i hjælpe?

DROPS Design 04.11.2019 kl. 13:34:

Hej Mette, er det de sidste masker, når du er færdig med sjalet som ikke bliver fine? Se forskellige måder her og vælg den du synes bedst om: luk af

Mc 09.09.2019 - 18:44:

Bonsoir, J'espère que vous nous proposerez bientôt des pulls à réaliser avec le point mosaïque. Il a cet avantage sur le jacquard, de ne pas doubler de fil, et de donner un tricot plus fin. Très agréable à tricoter lorsqu'on le maîtrise. Merci

Kommentér oppskrift DROPS 197-29

Purple Way in Grey

Anita Garn & Strik, Denmark