DROPS / 197 / 29

Purple Way by DROPS Design

Stickad mössa i DROPS Alpaca med mosaikmönster och rätstickning. Stickad sjal i DROPS Alpaca med mosaikmönster, rätstickning och ränder.

DROPS Design: Modell z-837
Garngrupp A
-------------------------------------------------------

GARN TILL HELA SETTET:
Storlek (på mössan): S/M – M/L
Passar huvudmått: 54/56 – 56/58 cm
Garnåtgång:
DROPS ALPACA från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
100 g färg 3800, gammalrosa
50 g färg 2020, ljus kamel
50 g färg 3770, mörk rosa
50 g färg 100, natur

GARN TILL MÖSSA:
Storlek: S/M – M/L
Passar huvudmått: 54/56 – 56/58 cm
Garnåtgång:
DROPS ALPACA från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
50-50 g färg 3800, gammalrosa
50-50 g färg 100, natur

GARN TILL SJAL:
Mått: Längd överst: ca 138 cm, höjd mitt på: ca 26 cm
Garnåtgång:
DROPS ALPACA från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
50 g färg 2020, ljus kamel
50 g färg 3770, mörk rosa
50 g färg 3800, gammalrosa
50 g färg 100, natur

-------------------------------------------------------

23 maskor på bredden och 45 varv på höjden med rätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 3,5: längd på 60 cm eller 80 cm.
DROPS RUNDSTICKA NR 3: längd på 60 cm eller 80 cm till rätstickad kant.

23 maskor på bredden och 45 varv på höjden med rätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 3,5: längd på 60 cm eller 80 cm.

Garnet till detta mönstret kostar 195kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Mössa: Se diagram A.1 och A.2. Välj diagram för din storlek.
Sjal: Se diagram A.3 till A.6.

MOSAIKMÖNSTER:
Se diagram A.1 och A.2 till mössan och A.3 till A.6 till sjalen och läs förklaringen till tekniken nedan.
På alla varv från rätsidan hålls tråden bakom arbetet (dvs på avigsidan av arbetet) när en maska lyfts av stickan.
På alla varv från avigsidan hålls tråden framför arbetet (dvs mot dig och fortfarande på avigsidan av arbetet) när en maska lyfts av stickan.
Se till att trådarna inte stramas på baksidan av arbetet!
För att ha bättre kontroll över mönstret kan det sättas en markör mellan varje mönsterrapport.
Mönstret stickas i rätstickning.
A.1/A.3 visar vilken färg varvet ska stickas med.
På varje mönstervarv som börjar och slutar med en svart ruta i A.1/A.3 (färg B), ska alla maskor med färg B stickas räta och alla maskor med färg A lyfts av stickan.
På varje mönstervarv som börjar och slutar med en blank ruta i A.1/A.3 (färg A), ska alla maskor med färg A stickas räta och alla maskor med färg B lyfts av stickan.

MINSKNINGSTIPS (gäller mössan):
Alla minskningar görs från rätsidan!
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 122 maskor), minus kantmaskorna (= 2 maskor) och delar de resterande maskorna med det antal minskningar som ska göras (t.ex 12) = 10. I detta exempel stickas var 9:e och var 10:e maska tillsammans.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

MÖSSA- KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka.

MÖSSA:
Lägg upp 112-122 maskor (inklusive 1 kantmaska i varje sida av arbetet) på rundsticka 3 med gammalrosa. Sticka 8 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan.
Byt till rundsticka 3,5 och sticka mönster - läs MOSAIKMÖNSTER, så här:
Sticka A.1 (= 1 maska), sticka A.2 (= 11-12 maskor) över de nästa 110-120 maskorna (= 10-10 ggr på bredden) och A.1 över sista maskan.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Fortsätt mönstret till arbetet mäter 17-18 cm. Arbetet stickas sedan i rätstickning med gammalrosa. Sedan minskas det så här:
Minska 11-12 maskor jämnt fördelat på vart 4:e varv - läs MINSKNINGSTIPS, totalt 9 ggr = 13-14 maskor. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, drag ihop och fäst ordentligt. Mössan mäter ca 25-26 cm. Sy ihop mössan innanför 1 kantmaska med gammalrosa.

-------------------------------------------------------

SJAL – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka, diagonalt från hörn till hörn i partier med rätstickning, ränder och mosaikmönster

SJAL:
Lägg upp 3 maskor på rundsticka 3,5 med ljus kamel. Sticka 2 varv RÄTSTICKNING - läs förklaring ovan.

PARTI-1 (rätstickning i ljus kamel):
VARV 1 (rätsidan): Lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka rätmaskor till det återstår 1 maska på stickan, sticka 2 maskor i sista maskan (= 1 maska ökad).
VARV 2 (avigsidan): Sticka 2 rätmaskor, sticka länken före nästa maska på vänster sticka vridet rät (= 1 maska ökad), sticka rätmaskor till det återstår 2 maskor på stickan, sticka 2 maskor vridet räta tillsammans (= 1 maska ökad och 1 maska minskad).
Upprepa varv 1 och 2 till det är 63 maskor på stickan (= totalt 122 varv rätstickning). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Arbetet mäter ca 56 cm, mätt längs första maskan från rätsidan.

PARTI-2 (ränder):
Fortsätt att öka och minska som förut, men det stickas ränder så här:
Klipp av tråden där det blir mer än 4 varv rätstickning innan samma färg används igen.
Sticka * 2 varv rätstickning med mörk rosa, 4 varv rätstickning med ljus kamel *, sticka från *-* totalt 3 ggr (= 18 varv rätstickning) = 72 maskor på stickan.
Sedan stickas det ränder så här:
* Sticka 2 varv rätstickning med mörk rosa, 4 varv rätstickning med ljus kamel, 2 varv rätstickning med mörk rosa, 2 varv rätstickning med gammalrosa, 4 varv rätstickning med ljus kamel, 2 varv rätstickning med gammalrosa, 4 varv rätstickning med ljus kamel *, sticka från *-* totalt 2 ggr (= 40 varv rätstickning) = 92 maskor på stickan.
Arbetet mäter ca 88 cm, mätt längs första maskan från rätsidan.

PARTI-3 (mosaikmönster med mörk rosa och ljus kamel):
Fortsätt att öka och minska som förut, men det stickas mönster så här:
Sticka 2 varv rätstickning med mörk rosa = 93 maskor. Sedan stickas det MOSAIKMÖNSTER - läs förklaring ovan, med mörk rosa och ljus kamel, så här:
Sticka A.3 (= 1 maska), A.4 (= 18 maskor), sticka A.5 (= 12 maskor) över de nästa 72 maskorna (= 6 ggr på bredden), A.6 (= 1 maska) och A.3 över sista maskan (det är denna maskan som det stickas 2 maskor i från rätsidan. Från avigsidan stickas första maskan som A.3 och 2:a maskan stickas in i mönster A.6). Länken som stickas upp mellan 2 maskor på varje varv från avigsidan stickas in i A.6.
När A.3 till A.6 har stickats 1 gång på höjden (= 24 varv rätstickning) är det 105 maskor på stickan. Arbetet mäter ca 100 cm, mätt längs första maskan från rätsidan.

PARTI-4 (ränder):
Fortsätt att öka och minska som förut, men det stickas ränder så här:
Sticka 2 varv rätstickning med mörk rosa, 4 varv rätstickning med ljus kamel, 2 varv rätstickning med mörk rosa, 2 varv rätstickning med gammalrosa, 4 varv rätstickning med ljus kamel, 2 varv rätstickning med gammalrosa, 4 varv rätstickning med ljus kamel, 2 varv rätstickning med gammalrosa (= 22 varv rätstickning) = 116 maskor på stickan. Arbetet mäter ca 110 cm, mätt längs första maskan från rätsidan.

PARTI-5 (mosaikmönster med gammalrosa och natur):
Fortsätt att öka och minska som förut, men det stickas mönster så här:
Sticka 2 varv rätstickning med gammalrosa = 117 maskor.
Sedan stickas det mosaikmönster, med gammalrosa och natur så här:
Sticka A.3 över första maskan, A.4 över de nästa 18 maskorna, sticka A.5 över de nästa 96 maskorna (= 8 ggr på bredden), A.6 över 1 maska och A.1 över sista maskan (det är denna maskan som det stickas 2 maskor i från rätsidan. Från avigsidan stickas första maskan som A.3 och 2:a maskan stickas in i mönster A.6). Länken som stickas upp mellan 2 maskor på varje varv från avigsidan stickas in i A.6.
När A.3 till A.6 har stickats 1 gång på höjden repeteras mönstret på höjden, för varje gång mönstret repeteras stickas det 1 mer rapport av A.5 på bredden.
När A.3 till A.6 har stickats 2 ggr på höjden (= 96 varv rätstickning) är det 165 maskor på stickan. Arbetet mäter ca 135 cm, mätt längs första maskan från rätsidan (det återstår nu ca 3 cm). Om sjalen önskas större kan mönster A.3 till A.6 repeteras på höjden till önskat mått.

PARTI-6 (ränder):
Fortsätt att öka och minska som förut, men det stickas ränder så här:
Sticka 4 varv rätstickning med ljus kamel, 2 varv rätstickning med mörk rosa, 2 varv rätstickning med gammalrosa och maska sedan av med gammalrosa. Se till att avmaskningskanten inte stramar arbetet, maska eventuellt av med 1 sticknummer större.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 28.11.2018
Byt till rundsticka 3,5 och sticka mönster - läs MOSAIKMÖNSTER, så här:
Sticka A.1 (= 1 maska), sticka A.2 (= 11-12 maskor) över de nästa 110-120 maskorna (= 10-10 ggr på bredden) och A.1 över sista maskan.

Diagram

= Färg A - natur/ ljus kamel
= Färg B - gammalrosa/ mörk rosa

Mc 20.06.2019 - 11:12:

Puis je encore vous soumettre une question ? (toujours pour le point mosaïque) J'ai bien compris que le carré de départ du rang, donne la couleur à tricoter à l'endroit et à l'envers on est bien obligé de garder la même couleur, ou faut il couper le fil pour démarrer sur un autre coloris ?

DROPS Design 20.06.2019 kl. 14:14:

Bonjour Mc, on ne coupe pas le fil, on tricote d'abord le rang sur l'endroit (= ex. rang 1: on lit les diagrammes de droite à gauche), puis on tourne et on tricote le rang sur l'envers (= ex. rang 2: on lit les diagrammes de gauche à droite). On tourne, on change de couleur et on répète ces 2 rangs (à suivre dans cet exemple le rang 3 (= de droite à gauche) et le rang 4 (= de gauche à droite)). Bon tricot!

Mc 18.06.2019 - 18:30:

Merci pour votre patience et votre sens de la pédagogie ! Je veux réaliser un échantillon parfait avant de me lancer. Les vidéos sont très explicites et aident à la compréhension.

Mc 18.06.2019 - 11:27:

Bjr, Merci pour votre aide. Je rencontre beaucoup de difficultés ! Pour le diagramme A1 et A3 vous dites : lorsque le rang commence par un carré noir, tricotez avec le coloris B et inversement pour la case blanche. Doit on respecter ceci pour les autres diagrammes : A6, A5 et A3 ,

DROPS Design 18.06.2019 kl. 13:51:

Bonjour Mc, c'est la maille de A.1 et de A.3 qui va déterminer la couleur des mailles à tricoter sur ce rang, ainsi, les 2 premiers rangs de A.3 (et des autres diagrammes du même rang) vont se tricoter en coloris A (on glisse alors les autres mailles sans les tricoter), aux 2 rangs suivants, on tricote en coloris B (on glisse alors les autres mailles sans les tricoter) et ainsi de suite. Avez-vous regardé la vidéo? Elle montre comment tricoter A.1 et A.2 (ce sera la même chose ensuite, juste avec des diagrammes différents: A.3 pour commencer au lieu de A.1). Bon tricot!

Mc 16.06.2019 - 18:24:

Bonjour, Je suis en train de tricoter un échantillon du point mosaique avant de me lancer dans le tricotage du châle. Petit souci, lorsque sur un rang pair, je tricote à l'endroit les mailles glissées précédemment , ave le fil devant, je me retrouve, au rang suivant, avec un jeté ! Qu'est ce que je n'ai pas compris ?

DROPS Design 17.06.2019 kl. 08:15:

Bonjour Mc, quand vous tricotez le rang sur l'endroit, gardez le fil de pelote derrière quand vous glissez les mailles, et quand vous tricotez le rang sur l'envers, passez le fil devant avant de glisser les mailles non tricotées, il doit être également sur l'envers. cette vidéo montre comment tricoter le diagramme A.2 de ce châle. Bon tricot!

Mc 14.06.2019 - 17:49:

Bonjour, A la fin du premier rang du châle, il est demandé de tricoter 2 fois la dernière maille. Comment cela est il possible ? Merci

DROPS Design 17.06.2019 kl. 06:51:

Bonjour Mc, on va tricoter la même maille alternativement dans le brin avant et le brin arrière. Bon tricot!

Heidi Luneng 25.05.2019 - 16:36:

Det står på pinne to på sjalet,strikk lenken før neste maske.Hva vil det si?

DROPS Design 27.05.2019 kl. 08:37:

Hei Heidi, Det betyr at du øker en maske ved å strikke i tråden som fører til nest masken, før du strikker selve masken. Håper dette hjelper og god fornøyelse!

Ute Paul 17.05.2019 - 01:38:

Anleitung und Vidio sieh sehr erständlich und anschaulich. Vielen Dank dafür.

Marie-Noëlle 28.03.2019 - 14:33:

Bonjour, est-il possible de tricoter le bonnet en rond ? si oui, j'enlève 2 mailles au total et je ne tricote que A2 ? Merci de vos conseils.

DROPS Design 29.03.2019 kl. 09:08:

Bonjour Marie-Noëlle. Oui, pour travailler le bonnet en rond, vous enlevez 2 mailles et tricotez seulement A2. Le point mousse sera tricoté en rond : 1 tour end, 1 tour env. Bon tricot !

Julie Beardwell 04.03.2019 - 09:39:

Thank you for your response to my question. However, following the pattern, I have only increased 1 stitch every 2 rows - on row 1 I increased 1 stitch and on row 2 I increased 1 stitch and decreased 1 stitch. Have I misunderstood?

DROPS Design 04.03.2019 kl. 11:40:

Dear Mrs Bearwell, that's right, on row 1 you inc 1 st, on row 2 you inc 1 st and dec 1 st = after 2 rows 1 st has been increased. Repeat these 2 rows a total of 24 times following the diagrams = 48 sts have been increased, 117+48= 165 sts. Happy knitting!

Julie Beardwell 02.03.2019 - 17:07:

I have just completed section 5. At the end of section 4 I had the same number of stitches as the pattern (116) and and have continued to increase and decrease as before. At the end of section 5 I have 141 stitches but the pattern says that I should have 165 stitches. Can you please clarify? Thank you.

DROPS Design 04.03.2019 kl. 09:07:

Dear Mrs Beardwell, you increase and decrease as before, ie you increase 2 sts after every 2nd row. Diagrams are 24 ridges = you increase 2 sts a total of 24 times in each repeat in height: 117 + 2x24 sts inc = 165 sts after diagrams have been worked twice in height; Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 197-29