DROPS / 197 / 17

Hint of Heather Set by DROPS Design

Stickad halsvärmare i DROPS Nord. Arbetet stickas uppifrån och ner med rätstickning och mosaikmönster. Stickade vantar i DROPS Nord. Arbetet stickas med rätstickning och mosaikmönster.

DROPS Design: Modell no-019
Garngrupp A
-------------------------------------------------------

100-150 g färg 03, pärlgrå
50-100 g färg 13, gammalrosa
50-50 g färg 01, natur

GARN TILL HALSVÄRMARE:
Storlek: S/M – M/L
Mått: Höjd: 30-32 cm. Omkrets nedtill: 84-92 cm. Omkrets upptill: 56-60 cm.
Garnåtgång:
DROPS NORD från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
100-100 g färg 03, pärlgrå
50-50 g färg 13, gammalrosa
50-50 g färg 01, natur

GARN TILL VANTAR:
Storlek: S/M - M/L
Längd: 26 - 27 cm
Garnåtgång:
DROPS NORD från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
50-50 g färg 03, pärlgrå
50-50 g färg 13, gammalrosa
50-50 g färg 01, natur

-------------------------------------------------------

23 maskor på bredden och 45 varv på höjden med rätstickning och mosaikmönster = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 3,5: längd på 60 eller 80 cm till själva plagget i rätstickning och mosaikmönster.
DROPS RUNDSTICKA NR 3: längd på 60 eller 80 cm till kanter.

24 maskor på bredden och 48 varv på höjden med rätstickning och mosaikmönster = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA NR 3: längd på 40 cm till själva plagget i rätstickning och mosaikmönster.
DROPS RUNDSTICKA NR 2,5: längd på 40 cm till kanter.

DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 22.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 23.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 88kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

ÖKNINGS-/MINSKNINGSTIPS (jämnt fördelat):
Alla ökningar görs från rätsidan!
För att beräkna hur det ska ökas/minskas jämnt räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 122 maskor), minus kantmaskorna (t.ex 2 maskor) och delar de resterande maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 12) = 10.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter var 10:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Om det ska minskas stickas var 9:e och var 10:e maska räta tillsammans.

ÖKNINGSTIPS-2 (gäller tumkilen):
Öka till tumme på varje sida av maskan med markör i så här: Börja rätt före maskan med markör i, gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska (= maskan med markör i), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Fortsätt ökningen så, men nästa gång det ökas, görs det 1 omslag om stickan på varje sida av de ökade maskorna från föregående ökning, dvs att det blir 2 maskor mer mellan omslagen varje gång det ökas.

MOSAIKMÖNSTER:
Se diagram A.1 (halsvärmare) och A.2 (vantar) och läs förklaringen till tekniken nedan.
Varje rad i diagrammen motsvarar 2 varv. Dvs från rätsidan stickas diagrammet från höger mot vänster och från avigsidan stickas samma rad från vänster mot höger.

På alla varv från rätsidan hålls tråden bakom arbetet (dvs på avigsidan av arbetet) när en maska lyfts av stickan.
På alla varv från avigsidan hålls tråden framför arbetet (dvs mot dig och fortfarande på avigsidan av arbetet) när en maska lyfts av stickan. Se till att trådarna inte stramas på baksidan av arbetet.

För att ha bättre kontroll över mönstret kan det sättas en markör mellan varje mönsterrapport med A.1B/A.2B.

A.1A/A.2A = Startmaska från rätsidan och slutmaska från avigsidan (maskan ska stickas).
A.1B/A.2B = 1 mönsterrapport.
A.1C/A.2C = Slutmaska från rätsidan och startmaska från avigsidan (maskan ska stickas).

På de rader som är helt enfärgade i diagrammen stickas det 2 varv rätstickning fram och tillbaka över alla maskorna utan att lyfta av några maskor.

På den första mönsterraden i A.1 och A.2 som har en tom ruta i A.1A/A.2A och A.1C/A.2C (färg A – raden är markerad med en stjärna i A.1A/A.2A), ska alla maskor med färg A stickas räta och alla maskor med färg C lyfts av stickan.

På de övriga mönsterraderna som har en tom ruta eller en ruta med stjärna i A.1A/A.2A och A.1C/A.2C (färg A eller C), ska alla maskor med färg A eller C stickas räta och alla maskor med färg B lyfts av stickan.

På varje mönsterrad som har en svart ruta i A.1A/A.2A och A.1C/A.2C (färg B), ska alla maskor med färg B stickas räta och alla maskor med färg A eller C lyfts av stickan.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE – KORT ÖVERSIKT ÖVER PLAGGET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka, uppifrån och ner och sys ihop till slut. Först stickas det en kant överst, sedan stickas det Mosaikmönster.
Det är viktigt att följa diagrammen noga. Hela färgmönstret stickas i rätstickning, men det stickas inte mönster i vanliga rätstickade maskor. Färgmönstret uppnås genom att lyfta maskor av stickan. Läs förklaringen till Mosaikmönster innan det stickas!

HALSVÄRMARE:
Lägg upp 128-140 maskor på rundsticka 2,5 med gammalrosa. Sticka 2 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan. Sedan stickas det så här:
VARV 1 (rätsidan): Sticka rätt över alla maskorna.
VARV 2 (avigsidan): 1 rätmaska, * 1 avigmaska, 2 rätmaskor *, sticka från *-* till det återstår 2 maskor på stickan, sticka 1 avigmaska och avsluta med 1 rätmaska.
Upprepa varv 1 och 2 till arbetet mäter 3 cm från uppläggningskanten.
Byt till rundsticka 3,5 och sticka MOSAIKMÖNSTER – läs förklaring ovan. Dvs A.1A stickas över första maskan, A.1B upprepas till det återstår 1 maska på stickan (= 21-23 rapporter à 6 maskor), avsluta med A.1C över sista maskan. Fortsätt mönstret så, men kom ihåg att 1 rad i diagrammet = 2 varv. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
SAMTIDIGT på varje rad markerad med pil i A.1B ökas det jämnt fördelat som förklarat nedan - läs ÖKNING-/MINSKNINGSTIPS.
På raden markerad med pil-1 ökas det 18-24 maskor jämnt fördelat = 146-164 maskor (det finns nu plats för 24-27 rapporter A.1B à 6 maskor).
På raden markerad med pil-2 ökas det 18-18 maskor jämnt fördelat = 164-182 maskor.
På raden markerad med pil-3 ökas det 18-18 maskor jämnt fördelat = 182-200 maskor. På raden markerad med pil-4 ökas det 12-14 maskor jämnt fördelat = 194-214 maskor.
När A.1 är färdigstickat stickas det rätstickning fram och tillbaka över alla maskorna med pärlgrå till arbetet mäter 26-28 cm. SAMTIDIGT på sista varvet från rätsidan ökas det 18-19 maskor jämnt fördelat = 212-233 maskor. Byt till rundsticka 2,5 och sticka så här:
VARV 1 (rätsidan): Sticka rätt över alla maskorna.
VARV 2 (avigsidan): 1 rätmaska, * 1 avigmaska, 2 rätmaskor *, sticka från *-* till det återstår 1 maska på stickan och avsluta med 1 rätmaska.
Upprepa varv 1 och 2 till kanten mäter 3 cm. Sticka 4 varv rätstickning fram och tillbaka över alla maskorna. Byt till rundsticka 4,5 och maska av löst med rätmaskor från rätsidan. Halsvärmaren mäter ca 30-32 cm uppifrånoch ner.

MONTERING:
Sy ihop halsvärmaren i sidan innanför 1 kantmaska i rätstickning i varje sida.

-------------------------------------------------------

VANTAR - KORT ÖVERSIKT ÖVER PLAGGET:
Vantarna stickas fram och tillbaka på rundsticka, nerifrån och upp och sys ihop i sidan till slut. Först stickas det en kant nederst. Sedan stickas det mosaikmönster, för det fortsätts med rätstickning i pärlgrå.
Det är viktigt att följa diagrammet noga. Hela färgmönstret stickas i rätstickning, men det stickas inte mönster i vanliga rätstickade maskor. Färgmönstret uppnås genom att lyfta maskor av stickan. Läs förklaringen till mosaikmönster noga! Tummarna stickas runt på strumpstickor.

HÖGER VANTE:
Lägg upp 48-51 maskor på rundsticka 2,5 med gammalrosa. Sticka 2 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan. Sedan stickas det så här:
VARV 1 (rätsidan): Sticka rätt över alla maskorna.
VARV 2 (avigsidan): 1 rätmaska, * 1 avigmaskor, 2 rätmaskor *, sticka från *-* till det återstår 2 maskor på stickan, sticka 1 avigmaska och avsluta med 1 rätmaska.
Upprepa varv 1 och 2 till arbetet mäter 3 cm i båda storlekarna.
Byt till rundsticka 3 och sticka 2 varv rätstickning med gammalrosa där det minskas 2-1 maskor jämnt fördelat på första varvet = 46-50 maskor på varvet.
Sedan stickas det MOSAIKMÖNSTER – läs förklaring ovan. Dvs A.2A stickas över första maskan, A.2B upprepas till det återstår 1 maska på stickan (= 11 rapporter A.2B à 4 maskor), avsluta med A.2C över sista maskan. Fortsätt mönstret så, men kom ihåg att 1 rad i diagrammet = 2 varv. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När A.2 är färdigstickat stickas det rätstickning fram och tillbaka över alla maskorna med pärlgrå – SAMTIDIGT på första varvet från rätsidan efter A.2 minskas det 2-4 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGS-/MINSKNINGSTIPS = 44-46 maskor. När arbetet mäter 9-10 cm sätts det 1 markör i den 23:e-24:e maskan på varvet (från rätsidan).
På nästa varv från rätsidan ökas det till tumkil på varje sida av maskan med markör i – läs ÖKNINGSTIPS (= 2 maskor ökade). Öka så på vart 4:e varv (dvs på vartannat varv från rätsidan) totalt 7-8 ggr = 58-62 maskor.
Sticka sedan vidare till arbetet mäter 15½-16½ cm. Nu sätts de 15-17 tummaskorna på 1 tråd. På nästa varv läggs det upp 1 ny maska bakom tummaskorna = 44-46 maskor på varvet.
Sticka sedan vidare till arbetet mäter 23-24 cm. På nästa varv från rätsidan minskas det 4 maskor jämnt fördelat = 40-42 maskor. Sticka 3 räta varv. På nästa varv minskas det 4 maskor jämnt fördelat = 36-38 maskor. Upprepa minskningen med 4 maskor på vartannat varv (dvs på varje varv från rätsidan) totalt 7 ggr = 12-14 maskor kvar på stickan. Sticka 1 varv rätt. På nästa varv stickas alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 6-7 maskor kvar på stickan. Klipp av tråden. Drag tråden genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Vanten mäter ca 26-27 cm uppifrånoch ner.

TUMME:
Fördela de 15-17 maskorna från tråden på strumpstickor 3 och sticka dessutom upp 2 maskor i kanten på baksidan av tummaskorna = 17-19 maskor. Sticka RÄTSTICKNING runt på strumpstickor – läs förklaring ovan. När tummen mäter 5½-6 cm stickas alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 9-10 maskor. Sticka 1 varv utan minskning. På nästa varv stickas alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 5-5 maskor igjen. Klipp av tråden. Drag tråden genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Tummen mäter ca 5½-6 cm uppifrån och ner.

MONTERING:
Sy ihop vanten i sidan – sy kant i kant i yttersta maskbågarna så att sömmen blir flat.

VÄNSTER VANTE:
Lägg upp 48-51 maskor på rundsticka 2,5 med gammalrosa. Sticka 2 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan. Sedan stickas det så här:
VARV 1 (rätsidan): Sticka räta över alla maskorna.
VARV 2 (avigsidan): 1 rätmaska, * 1 avigmaska, 2 rätmaskor *, sticka från *-* till det återstår 2 maskor på stickan, sticka 1 avigmaska och avsluta med 1 rätmaska.
Upprepa varv 1 och 2 till arbetet mäter 3 cm i båda storlekarna.
Byt till rundsticka 3 och sticka 2 varv rätstickning med gammalrosa där det minskas 2-1 maskor jämnt fördelat på första varvet = 46-50 maskor på varvet.
Sedan stickas det MOSAIKMÖNSTER – läs förklaring ovan. Dvs A.2A stickas över första maskan, A.2B upprepas till det återstår 1 maska på stickan (= 11 rapporter A.2B à 4 maskor), avsluta med A.2C över sista maskan. Fortsätt mönstret så, men kom ihåg att 1 rad i diagrammet = 2 varv. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När A.2 är färdigstickat stickas det rätstickning fram och tillbaka över alla maskorna med pärlgrå – SAMTIDIGT på första varvet från rätsidan efter A.2 minskas det 2-4 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGS-/MINSKNINGSTIPS = 44-46 maskor. När arbetet mäter 9-10 cm sätts det 1 markör i den 21:a-22:a maskan på varvet (från rätsidan).
På nästa varv från rätsidan ökas det till tumkil på varje sida av maskan med markör i – läs ÖKNINGSTIPS (= 2 maskor ökade). Öka så här på vart 4:e varv (dvs på vartannat varv från rätsidan) totalt 7-8 ggr = 58-62 maskor.
Sticka sedan vidare till arbetet mäter 15½-16½ cm. Nu sätts de 15-17 tummaskorna på 1 tråd. På nästa varv läggs det upp 1 ny maska bakom tummaskorna = 44-46 maskor på varvet.
Sticka sedan vidare till arbetet mäter 23-24 cm. På nästa varv från rätsidan minskas det 4 maskor jämnt fördelat = 40-42 maskor. Sticka 3 räta varv. På nästa varv minskas det 4 maskor jämnt fördelat = 36-38 maskor. Upprepa minskningen med 4 maskor på vartannat varv (dvs på varje varv från rätsidan) totalt 7 ggr = 12-14 maskor kvar på stickan. Sticka 1 varv rätt. På nästa varv stickas alla maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 6-7 maskor kvar på stickan. Klipp av tråden. Drag tråden genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Vanten mäter ca 26-27 cm uppifrån och ner.
Sticka tumme på samma sätt som på höger vante.

Diagram

= Färg A - natur
= Färg B - gammalrosa
= Färg C - pärlgrå
= Första gången färg A visas i A.1 och A.2, ska färg A stickas rätt (i A.1A/A.2A, A.1B/A.2B och A.1C/A.2C) och färg C lyfts av (i A.1B/A.2B)
= ökningsvarv

Gingras Suzanne 17.01.2019 - 21:21:

Bonjour POUR LE PATRON DROPS design: Modèle n°-019 \r\nHINT OF HEATHER SET\r\nJe voudrai avoir des explications supplémentaires entre les lignes 9, 10, 11 pour le changement de couleur du diagramme A1B

DROPS Design 18.01.2019 kl. 08:54:

Bonjour Mme Gingras, les rangs 9 et 10 se tricotent en coloris A, seules les mailles indiquées en coloris A sont tricotées, les autres sont glissées. Au rang 10, vous tricotez en coloris B et glissez les mailles représentées en coloris A dans le diagramme. Bon tricot!

Gingras Suzanne 17.01.2019 - 21:15:

Bonjour POUR LE PATRON DROPS design: Modèle n°-019 \r\nHINT OF HEATHER SET\r\nJe voudrai avoir des explications supplémentaires entre les lignes 9, 10, 11 pour le changement de couleur du diagramme A1B

Irmgard 10.08.2018 - 15:06:

Brauche dringend die Anleitung zu diesem Modell!!!Danke

Ilse 23.07.2018 - 17:45:

Würde gern dieses Modell Stricken, kann aber die Anleitung nicht aufmachen! Was soll ich tun? Danke

Ilse 23.07.2018 - 17:20:

Würde gern dieses Modell Stricken, kann aber die Anleitung nicht aufmachen! Hab keinen passenden Namen gefunden! Danke

Kommentér oppskrift DROPS 197-17