DROPS / 197 / 29

Purple Way by DROPS Design

Strikket lue i DROPS Alpaca med mosaikkmønster og riller. Strikket sjal i DROPS Alpaca med mosaikkmønster, riller og striper.

DROPS Design: Modell z-837
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

GARN TIL HELE SETTET:
Størrelse (på luen): S/M – M/L
Passer hodemål: 54/56 – 56/58 cm
Materialer:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100 g farge 3800, gammelrosa
50 g farge 2020, lys camel
50 g farge 3770, mørk rosa
50 g farge 100, natur

GARN TIL LUE:
Størrelse: S/M – M/L
Passer hodemål: 54/56 – 56/58 cm
Materialer:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50-50 g farge 3800, gammelrosa
50-50 g farge 100, natur

GARN TIL SJAL:
Mål: Lengde øverst: ca 138 cm, høyde midt på: ca 26 cm
Materialer:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50 g farge 2020, lys camel
50 g farge 3770, mørk rosa
50 g farge 3800, gammelrosa
50 g farge 100, natur

-------------------------------------------------------

23 masker i bredden og 45 pinner i høyden med rillestrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS RUNDPINNER NR 3,5: lengde på 60 cm eller 80 cm.
DROPS RUNDPINNE NR 3: lengde på 60 cm eller 80 cm til rillekant.

23 masker i bredden og 45 pinner i høyden med rillestrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS RUNDPINNER NR 3,5: lengde på 60 cm eller 80 cm.

DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 25.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 25.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 125kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Lue: Se diagram A.1 og A.2. Velg diagram for din størrelse.
Sjal: Se diagram A.3 til A.6.

MOSAIKKMØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2 til luen og A.3 til A.6 til sjalet og les forklaringen til teknikken under.
På alle pinner fra retten holdes tråden bak arbeidet (dvs på vrangen av arbeidet) når en maske tas løst av pinnen.
På alle pinner fra vrangen holdes tråden foran arbeidet (dvs mot deg og fortsatt på vrangen av arbeidet) når en maske tas løst av pinnen.
Pass på at trådene ikke strammes på baksiden av arbeidet!
For å ha bedre kontroll over mønsteret kan det settes et merke mellom hver mønster-rapport.
Mønsteret strikkes i riller.
A.1/A.3 viser hvilken farge pinnen skal strikkes med.
På hver mønsterrad som starter og slutter med en sort rute i A.1/A.3 (farge B), skal alle masker med farge B strikkes rett og alle masker med farge A tas løst av pinnen.
På hver mønsterrad som starter og slutter med en blank rute i A.1/A.3 (farge A), skal alle masker med farge A strikkes rett og alle masker med farge B tas løst av pinnen.

FELLETIPS (gjelder luen):
Alle fellingene gjøres fra retten!
For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 122 masker), minus kantmaskene (= 2 masker) og deler de resterende maskene med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 12) = 10. I dette eksempelet strikkes hver 9. og 10.maske sammen.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

LUE- KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne.

LUE:
Legg opp 112-122 masker (inkludert 1 kantmaske i hver side av arbeidet) på rundpinne 3 med gammelrosa. Strikk 4 RILLER – les forklaring over.
Bytt til rundpinne 3,5 og strikk mønster - les MOSAIKKMØNSTER, slik:
Strikk A.1 (= 1 maske), strikk A.2 (= 11-12 masker) over de neste 110-120 maskene (= 10-10 ganger i bredden) og A.1 over siste maske.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Fortsett mønsteret til arbeidet måler 17-18 cm. Arbeidet strikkes videre i riller med gammelrosa. Deretter felles det slik:
Fell 11-12 masker jevnt fordelt på hver 4.pinne - les FELLETIPS, totalt 9 ganger = 13-14 masker. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende masker, snurp sammen og fest godt. Luen måler ca 25-26 cm. Sy sammen luen innenfor 1 kantmaske med gammelrosa.

-------------------------------------------------------

SJAL – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne, diagonalt fra hjørne til hjørne i partier med riller, striper og mosaikkmønster

SJAL:
Legg opp 3 masker på rundpinne 3,5 med lys camel. Strikk 1 RILLE - les forklaring over.

PARTI-1 (riller i lys camel):
1.PINNE (retten): Ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang, strikk rett til det gjenstår 1 maske på pinnen, strikk 2 masker i siste maske (= 1 maske økt).
2.PINNE (vrangen): Strikk 2 rett, strikk lenken før neste maske på venstre pinne vridd rett (= 1 maske økt), strikk rett til det gjenstår 2 masker på pinnen, strikk 2 masker vridd rett sammen (= 1 maske økt og 1 maske felt).
Gjenta 1. og 2.pinne til det er 63 masker på pinnen (= totalt 61 riller). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Arbeidet måler ca 56 cm, målt langs første maske fra retten.

PARTI-2 (striper):
Fortsett å øke og felle som før, men det strikkes striper slik:
Klipp tråden der det blir mer enn 2 riller før samme farge brukes igjen.
Strikk * 1 rille med mørk rosa, 2 riller med lys camel *, strikk fra *-* totalt 3 ganger (= 9 riller) = 72 masker på pinnen.
Deretter strikkes det striper slik:
* Strikk 1 rille med mørk rosa, 2 riller med lys camel, 1 rille med mørk rosa, 1 rille med gammelrosa, 2 riller med lys camel, 1 rille med gammelrosa, 2 riller med lys camel *, strikk fra *-* totalt 2 ganger (= 20 riller) = 92 masker på pinnen.
Arbeidet måler ca 88 cm, målt langs første maske fra retten.

PARTI-3 (mosaikkmønster med mørk rosa og lys camel):
Fortsett å øke og felle som før, men det strikkes mønster slik:
Strikk 1 rille med mørk rosa = 93 masker. Deretter strikkes det MOSAIKKMØNSTER - les forklaring over, med mørk rosa og lys camel, slik:
Strikk A.3 (= 1 maske), A.4 (= 18 masker), strikk A.5 (= 12 masker) over de neste 72 maskene (= 6 ganger i bredden), A.6 (= 1 maske) og A.3 over siste maske (det er denne masken som det strikkes 2 masker i fra retten. Fra vrangen strikkes første maske som A.3 og 2.maske strikkes inn i mønster A.6). Lenken som strikkes opp mellom 2 masker på hver pinne fra vrangen strikkes inn i A.6.
Når A.3 til A.6 er strikket 1 gang i høyden (= 12 riller) er det 105 masker på pinnen. Arbeidet måler ca 100 cm, målt langs første maske fra retten.

PARTI-4 (striper):
Fortsett å øke og felle som før, men det strikkes striper slik:
Strikk 1 rille med mørk rosa, 2 riller med lys camel, 1 rille med mørk rosa, 1 rille med gammelrosa, 2 riller med lys camel, 1 rille med gammelrosa, 2 riller med lys camel, 1 rille med gammelrosa (= 11 riller) = 116 masker på pinnen. Arbeidet måler ca 110 cm, målt langs første maske fra retten.

PARTI-5 (mosaikkmønster med gammelrosa og natur):
Fortsett å øke og felle som før, men det strikkes mønster slik:
Strikk 1 rille med gammelrosa = 117 masker.
Deretter strikkes det mosaikkmønster, med gammelrosa og natur slik:
Strikk A.3 over første maske, A.4 over de neste 18 maskene, strikk A.5 over de neste 96 maskene (= 8 ganger i bredden), A.6 over 1 maske og A.1 over siste maske (det er denne masken som det strikkes 2 masker i fra retten. Fra vrangen strikkes første maske som A.3 og 2.maske strikkes inn i mønster A.6). Lenken som strikkes opp mellom 2 masker på hver pinne fra vrangen strikkes inn i A.6.
Når A.3 til A.6 er strikket 1 gang i høyden repeteres mønsteret i høyden, for hver gang mønsteret repeteres strikkes det 1 mer rapport av A.5 i bredden.
Når A.3 til A.6 er strikket 2 ganger i høyden (= 48 riller) er det 165 masker på pinnen. Arbeidet måler ca 135 cm, målt langs første maske fra retten (det gjenstår nå ca 3 cm). Dersom sjalet ønskes større kan mønster A.3 til A.6 repeteres i høyden til ønsket mål.

PARTI-6 (striper):
Fortsett å øke og felle som før, men det strikkes striper slik:
Strikk 2 riller med lys camel, 1 rille med mørk rosa, 1 rille med gammelrosa og fell deretter av med gammelrosa. Pass på at avfellingskanten ikke strammer arbeidet, fell evt av med 1 pinnenummer større.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 28.11.2018
Rettelse: Bytt til rundpinne 3,5 og strikk mønster - les MOSAIKKMØNSTER, slik:
Strikk A.1 (= 1 maske), strikk A.2 (= 11-12 masker) over de neste 110-120 maskene (= 10-10 ganger i bredden) og A.1 over siste maske.

Diagram

= Farge A - natur/ lys camel
= Farge B - gammelrosa/ mørk rosa

Kommentarer / Spørsmål (33)

Mette 12.01.2020 - 10:54:

Når det gjelder luen, strikket ferdig mønster. Ska det strikkes noen riller før man begynner å felle eller begynner man å felle med en gang? Å er det hver 4.pinne eller rille man skal felle?😊

Els 09.11.2019 - 10:29:

In deel 5 staat dat je bij 2 herhalingen van A3-A6 48 steken erbij hebt. Dat klopt niet. Het zijn 48 naalden dus 24 ribbels en dus 24 steken erbij. Dat is 141 steken ( ipv 165). Groet Els

Margherita 07.11.2019 - 20:10:

Salve, ho realizzato questo scialle, seguendo attentamente le istruzioni e assicurandomi che il numero delle maglie fosse sempre corretto. Però ho ottenuto un triangolo non simmetrico, cioè con la punta molto spostata verso una delle due punte. Avete un idea di che cosa posso aver sbagliato? Potrebbe essere l'aver usato sempre i ferri della stessa misura, visto che la parte a mosaico tende a ``tirare`` di più il lavoro? Vi ringrazio anticipatamente!

DROPS Design 08.11.2019 kl. 08:30:

Buongiorno Margherita. Potrebbe dipendere un po' dalla tensione verticale. Gli scialli costruiti in questo modo possono risultare leggermente asimmetrici. Buon lavoro!

Mette 04.11.2019 - 12:21:

Hej. Jeg kan ikke finde ud af at få lukket mit halstørklæde. Synes ikke lukningerne ligner alt det andet, og synes det bliver grimt. Kan i hjælpe?

DROPS Design 04.11.2019 kl. 13:34:

Hej Mette, er det de sidste masker, når du er færdig med sjalet som ikke bliver fine? Se forskellige måder her og vælg den du synes bedst om: luk af

Mc 09.09.2019 - 18:44:

Bonsoir, J'espère que vous nous proposerez bientôt des pulls à réaliser avec le point mosaïque. Il a cet avantage sur le jacquard, de ne pas doubler de fil, et de donner un tricot plus fin. Très agréable à tricoter lorsqu'on le maîtrise. Merci

Jennie Lee 29.07.2019 - 18:14:

Please advise. I posted a question on the 15. 7 .19. and I would dearly like to get on with the project but I am a perfectionist and like to get things correct. Please could you reply urgently as I want to finish the project. I think that it is a typo in the pattern but please can you take a look and let me know. I am not out to score points or find fault, I genuinely want to resolve the problem. Thank you

DROPS Design 19.08.2019 kl. 18:07:

Dear Jennie, see the answer below: you'll have to work diagrams twice and increase 48 sts. Happy knitting!

Mc 25.07.2019 - 14:54:

Bjr,je suis en train de tricoter le point mosaïque, j'entame le rang 10 et je vois que le rang ne démarre pas par un carreau blanc, mais par un carreau noir (couleur rose). Le rang 9 commençait par un carreau blanc (rang endroit en chameau) Faut il couper le fil pour entamer ce rang envers et si oui faut il tricoter en rose les cases noires et passer les cases blanches sans les tricoter ?

Mc 26.07.2019 kl. 14:05:

J'avais oublié que le rang commence par A3 Merci pour votre aide et votre patience

Mc 23.07.2019 - 16:10:

Le point qui forme A3 est le point que l'on glisse à l'envers (comme au premier rang) ?

DROPS Design 23.07.2019 kl. 19:39:

Bonjour! A.1/A.3 montre la couleur utilisée sur le rang. Pour tous les rangs qui commencent et se terminent par un carré noir dans A.1/A.3 (coloris B), tricoter à l'endroit toutes les mailles avec le coloris B et glisser toutes les mailles du coloris A. Pour tous les rangs qui commencent et terminent par un carré blanc dans A.1/A.3 (coloris A), tricoter à l'endroit toutes les mailles avec le coloris A et glisser toutes les mailles en coloris B. Bon tricot!

Mc 22.07.2019 - 15:45:

Bonjour, Le point mosaïque démarre sur un rang "envers" ou "endroit" ?

DROPS Design 22.07.2019 kl. 16:18:

Bonjour! Il demarre sur le rang endroit. Bon tricot!

Jennie Lee 18.07.2019 - 16:20:

Good afternoon. I left a question on Monday 15th July and I have not received a response. Please could you find time to investigate as I would love to progress to the next section with certainty. Many thanks.Jennie

DROPS Design 19.08.2019 kl. 18:07:

Dear Jennie, see the answer below: you'll have to work diagrams twice and increase 48 sts. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 197-29

Purple Way in Grey

Anita Garn & Strik, Denmark