Little Missy Jacket by DROPS Design

Stickad kofta till baby och barn med runt ok i DROPS Lima. Arbetet är stickat uppifrån och ner med nordiskt mönster. Storlek 12 mån – 12 år

DROPS Design: Modell li-012-bn
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------

Storlek: 12/18 mån (2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12) år
Storleken motsvarar ca barnets höjd i cm:
80/86 (92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152)
Garnåtgång:
DROPS LIMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
200 (200-200-250-250-300-300) g färg 2923, ockra
100 (100-100-150-150-150-150) g färg 0100, natur

-------------------------------------------------------

DROPS STRUMPSTICKOR NR 4 – till slätstickning på ärmarna.
DROPS RUNDSTICKA NR 4: längd på 60 cm eller 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3 – till resår på ärmarna.
DROPS RUNDSTICKA NR 3: längd på 60 cm eller 80 cm till resår.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

DROPS KNAPP, Kokosnöt NR 516: 5 (6-6-6-7-7-8) st.

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 26.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 26.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 156kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 och A.2. Välj diagram för din storlek. Hela mönstret stickas i
slätstickning.

STICKTIPS (gäller framkanterna):
Hela framkanten stickas i ockra. Dvs använd 1 nystan av ockra till varje framkant där det behövs (dvs på de varv där ockra inte är en del av mönstret).
Trådbyte görs mellan framkant och ok (detta för att undvika trådfästning längst ut på framkanten). När det byts tråd tvinnas trådarna med varandra så att maskorna hänger ihop.

MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS:
För att beräkna hur ofta det ska minskas/ökas på varvet, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 84 maskor), minus framkanterna (= 74 maskor) och delar de resterande maskorna med det antal minskningar/ökningar som ska göras (t.ex 7) = 10,57. Dvs i detta exempel minskas det genom att sticka växelvis ca var 9:e och var 10:e maska och var 10:e och 11:e maska tillsammans, eller det ökas efter växelvis ca var 10:e och var 11:e maska genom att göra 1 omslag (omslagen stickas vridna på nästa varv så att det inte blir hål – OBS: Det minskas/ökas inte över framkanterna).

ÖKNINGSTIPS (gäller i sidorna på fram- och bakstycket):
Det ökas 1 maska på varje sida av markören så här: Börja 2 maskor före markören, gör 1 omslag, sticka 4 maskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), gör 1 omslag (= 2 maskor ökade). Öka så vid båda markörerna (= 4 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

MINSKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmen):
Det minskas 1 maska på varje sida av markören så här: Börja 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).

FÖRHÖJNING (bak i nacken):
Hoppa över detta avsnitt om du inte vill ha förhöjning.
Första varvet stickas från rätsidan. Sticka rätmaskor till det återstår 8 (8-8-10-10-12-12) maskor på stickan, vänd, strama tråden och sticka avigmaskor till det återstår 8 (8-8-10-10-12-12) maskor i den andra sidan, vänd, strama tråden och sticka rätmaskor till det återstår 16 (16-16-18-18-20-20) maskor, vänd, strama tråden och sticka avigmaskor till det återstår 16 (16-16-18-18-20-20) maskor i den andra sidan. Fortsätt med att sticka över 8 maskor mindre för varje gång det vänds 2 ggr till i varje sida, vänd, strama tråden och sticka rätmaskor varvet ut stn, sticka sedan 1 varv avigt från avigsidan (framkanterna stickas i rätstickning).

KNAPPHÅL:
Det avmaskas för knapphål på höger framkant (när plagget has på). 1 knapphål = börja från avigsidan och sticka 2:a och 3:e maskan från kanten räta tillsammans, gör 1 omslag. På nästa varv stickas omslaget rätt så att det blir hål.
Första knapphålet maskas av efter 1½-2 cm på halskanten, sedan avmaskas de nästa 4 (5-5-5-6-6-7) knapphålen med ca 6 (6-6½-7-6½-7-7) cm mellanrum.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

KOFTA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas uppifrån och ner. Det stickas först ett ok som delas till ärmar och fram- och bakstycke. Fram- och bakstycket fortsätter fram och tillbaka. Ärmarna stickas runt på strumpstickor.

HALSKANT:
Lägg upp 84 (88-92-96-100-108-112) maskor (inklusive 5 framkantsmaskor i varje sida mot mitt fram) på rundsticka 3 med ockra. Sticka 1 varv avigt från avigsidan med 5 framkantsmaskor RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, i varje sida av arbetet. Nästa varv stickas så här från rätsidan: 5 framkantsmaskor rätstickning, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka från *-* till det återstår 7 maskor, avsluta med 2 rätmaskor och 5 framkantsmaskor rätstickning. Fortsätt resåren så i 3 cm – kom ihåg KNAPPHÅL på höger framkant – läs förklaring ovan och avsluta efter 1 varv från rätsidan.

OK:
Byt till rundsticka 4.
Sticka 1 varv avigt från avigsidan med 5 framkantsmaskor rätstickning i varje sida och minska 7 (5-4-1-5-6-10) maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS (sticka 2 maskor aviga tillsammans = 1 maska minskad) = 77 (83-88-95-95-102-102) maskor.
Det kan nu stickas en förhöjning bak i nacken så att oket blir lite högre på bakstycket. Denna förhöjningen kan gärna uteslutas, då blir halsen likadan fram och bak – sticka FÖRHÖJNING – läs förklaring ovan, eller gå direkt vidare.
Nästa varv stickas så här från rätsidan: 5 framkantsmaskor rätstickning, sticka mönster efter A.1 till det återstår 6 maskor på stickan – OBS: Välj diagram för rätt storlek (= 11 (12-11-12-12-13-13) rapporter à 6 (6-7-7-7-7-7) maskor), sticka A.2 över nästa maska och avsluta med 5 framkantsmaskor rätstickning. Fortsätt mönstret så och öka som visat i diagrammet – läs STICKTIPS och KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 och A.2 är färdigstickade, är det 187 (203-220-239-251-271-271) maskor på varvet. Sticka slätstickning med 5 framkantsmaskor rätstickning i varje sida med ockra. På nästa varv från rätsidan ökas det 7 (7-10-7-3-0-11) maskor jämnt fördelat (det ökas inte över framkanterna) = 194 (210-230-246-254-271-282) maskor.
När arbetet mäter 13 (14-15-16-17-18-19) cm mitt fram (mätt utan halskanten), delas arbetet så här: Sticka 29 (31-34-36-38-40-42) maskor som förut (= framstycke), sätt de nästa 42 (46-50-54-54-58-60) maskorna på 1 tråd till ärm (utan att sticka dem först), lägg upp 6 nya maskor på stickan, sticka 52 (56-62-66-70-75-78) maskor (= bakstycke), sätt de nästa 42 (46-50-54-54-58-60) maskorna på 1 tråd till ärm (utan att sticka dem först), lägg upp 6 nya maskor på stickan och sticka de resterande 29 (31-34-36-38-40-42) maskorna som förut (= framstycke) = 122 (130-142-150-158-167-174) maskor.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Sätt 1 markör 32 (34-37-39-41-43-45) maskor in från varje sida (= 58 (62-68-72-76-81-84) maskor mellan markörerna på bakstycket). HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN! Fortsätt fram och tillbaka med slätstickning och 5 framkantsmaskor rätstickning i varje sida mot mitt fram – kom ihåg KNAPPHÅL på framkanten. När arbetet mäter 3 cm från delningan, ökas det på varje sida av båda markörerna – läs ÖKNINGSTIPS. Upprepa ökningen när arbetet mäter 8 cm från delningen = 130 (138-150-158-166-175-182) maskor. När arbetet mäter 11 (13-16-19-22-25-28) cm från delningen, ökas det 14 (14-14-14-14-13-14) maskor på nästa varv från rätsidan (det ökas inte över framkanterna) = 144 (152-164-172-180-188-196) maskor. Byt till rundsticka 3.
Nästa varv stickas så här från rätsidan: 5 framkantsmaskor rätstickning, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka från *-* till det återstår 7 maskor, avsluta med 2 rätmaskor och 5 framkantsmaskor rätstickning. Fortsätt resåren så i 4 cm, maska sedan av med rätstickning över rätstickning, rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Hela koftan mäter ca 34 (37-41-45-49-53-57) cm, mätt från axeln.

ÄRM:
Sätt maskorna från den ena tråden på strumpstickor 4 och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 6 maskorna som lades upp under ärmen = 48 (52-56-60-60-64-66) maskor. Sätt 1 markör mitt i de 6 maskorna (= mitt under ärmen). HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN! Sticka slätstickning runt med ockra. När ärmen mäter 1 cm från delningen, minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS.
Minska så med 2 (2½-2½-2½-3½-3½-3½) cm mellanrum totalt 6 (6-8-8-8-8-9) ggr = 36 (40-40-44-44-48-48) maskor. När ärmen mäter 14 (16-21-24-28-31-35) cm från delningen, byts det till strumpstickor 3 och stickas resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 4 cm eller till önskad längd.
Sedan maskas det av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Ärmen mäter totalt ca 18 (20-25-28-32-35-39) cm från delningen.

Uppdaterad online: 21.01.2019
Rättelse - OK: = 144 (152-164-172-180-188-196) maskor. Byt till rundsticka 3.

Diagram

= ockra
= natur
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag med bottenfärgen i mönsterranden, på nästa varv stickas omslaget vridet så att det inte blir hål

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Children 32-8) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (43)

Margareta Söderlund 09.12.2019 - 17:53:

Jag har stickat norsktröjor i Drops Lima till våra tre småpojkar och fått nästan 200 gr kvar av det senapsgula. Nu vill jag sticka varsin cardigan med norskmönster till de tre flickorna och tänker ha det senapsgula som accentfärg och behöver hjälp med smakråd ang. bottenfärg. Vad tror ni om det mörkbruna nr 5610. Och i så fall, hur mycket går det åt? En av töserna är 6 månader och de andra två är 3 år. Jag köpte för mycket senaste o vill undvika det nu.

Laura 27.11.2019 - 18:46:

Ciao scusa mi puoi aiutare con l'inizio dello schema ? perché se faccio 11 ripetizioni da 6 m ( come scritto ) per lo schema 1 e poi aggiungo la maglia dello schema 2 non finisco con con 6 m ma me ne avanzano 3

DROPS Design 27.11.2019 kl. 21:38:

Buongiorno Laura. Nella taglia più piccola ha 77 maglie. Lavora 5 m a legaccio, lo schema 1 (6 maglie) 11 volte, 1 m dello schema 2 e 5 m a legaccio. In tutto 5 + 11x6 + 1 + 5 = 77 m. Buon lavoro!

Marica 26.11.2019 - 01:26:

Dice di lavorare 3 cm a coste finendo dopo il ferro sul dir del lav, quindi il ferro succ dovrebbe essere sul rov del lavoro, ma..: “Proseguire a coste per 3 cm .... e finire dopo 1 ferro sul diritto del lavoro. SPRONE: Passare ai ferri circolari n° 4. Lavorare 1 ferro a rovescio sul diritto del lavoro

DROPS Design 26.11.2019 kl. 06:47:

Buongiorno Marica. Abbiamo corretto il testo: deve lavorare un ferro a rov sul rovescio del lavoro. Buon lavoro!

Marica 25.11.2019 - 09:38:

Se inizio il diagramma con il filo ocra al dir del lavoro e il ferro succ sul rov del lav lo devo fate con il panna per poi riprendere a lav lo schema al terzo ferro con entrambi i colori, alla fine del primo ferro taglio il filo?

DROPS Design 25.11.2019 kl. 15:12:

Buongiorno Marica, si, può tagliare il filo ocra alla fine del primo ferro. Buon lavoro!

Marica 24.11.2019 - 15:24:

Il diagramma si legge da dedtra a sinistra al dir e da sinistra a destra al rovescio? Alla fine del primo ferro colore ocra devo lasciare il filo e cominciare con il bianco?

DROPS Design 24.11.2019 kl. 17:24:

Buongiorno Marica, si, il motivo si leggere da destra verso sinistra sui ferri di andata e da sinistra verso destra su quelli di ritorno. Lavora il primo ferro con il colore ocra, poi passa al bianco. Buon lavoro!

Nina 16.11.2019 - 08:48:

Hoi! Bij de pas is de eerste tour die gebreid wordt averecht aan de goede kant. Daarna kun je de verhoging breien. Of verder met het patroon. Nu staat er dat je dan weer met een tour aan de goede kant moet beginnen. Hoe dan? Ik heb immers net een tour aan de goede kant gebreid. Moet ik de tour aan de verkeerde kant recht of averecht breien zodat ik dan aan de goede kant met het patroon kan beginnen? Met vriendelijke groet, Nina.

DROPS Design 23.11.2019 kl. 15:21:

Dag Nina,

Je kunt de draad afknippen, de steken naar de andere kant van de rondbreinaald schuiven en opnieuw aan de goede kant beginnen.

Nina 15.11.2019 - 21:23:

Voor maat 98/104, welk A1 patroon moet ik gebruiken?

DROPS Design 23.11.2019 kl. 15:18:

Dag Nina,

Hiervoor gebruik je het middelste patroon van A.1 (waar 3/4 - 5/6 bij staat)

Jeanne Rood 16.10.2019 - 15:26:

Bij het breien van een verhoging in de nek begrijp ik onderstaande tekst niet. Waar en hoe moet ik 8 steken minderen nadat ik de verhoging heb gebreid? Tekst: (patroon verhoging 32-8) Ga verder met 8 steken te minderen elke keer dat u het werk keert, 2 keer aan elke kant, keer het werk, trek de draad aan en brei recht tot het einde van de naald, brei dan 1 naald averecht aan de verkeerde kant (de biezen worden in ribbelsteek gebreid).

DROPS Design 17.10.2019 kl. 08:49:

Dag Jeanne,

Het stond foutief aangegeven, je hoeft namelijk niet te minderen, maar je breit telkens 8 steken minder. Ik heb het nu aangepast naar Ga verder door steeds 8 steken minder te breien elke keer dat u het werk keert

Renate Schubert 12.10.2019 - 14:30:

Ich habe die Jacke in Größe 128 nach ihrer Anleitung gestrickt . Die Beschreibung war verständlich. Nach zwei Wochen war die Jacke fertig.

Sari 12.10.2019 - 00:10:

Jos teen esimerkiksi mallin 2-vuotiaalle kuvio rivillä 5 lisäyksen 8. silmukan jälkeen tulee joka toiseen kuvioon 4 ja joka toiseen kolme silmukkaa päävärillä. Seuraavan kerroksen kuvio ei täsmää.\r\nKäsitänkö nämä levennykset jotenkin väärin? 5 -rivi menee näin : 0oxoooxoo niin teenkö tuon lisäyksen 0 joka kuviokerrassa vai rivin lopussa ainoastaan?

Kommentér oppskrift DROPS Children 32-8