Little Missy Jacket by DROPS Design

Stickad kofta till baby och barn med runt ok i DROPS Lima. Arbetet är stickat uppifrån och ner med nordiskt mönster. Storlek 12 mån – 12 år

DROPS Design: Modell li-012-bn
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------

Storlek: 12/18 mån (2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12) år
Storleken motsvarar ca barnets höjd i cm:
80/86 (92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152)
Garnåtgång:
DROPS LIMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
200 (200-200-250-250-300-300) g färg 2923, ockra
100 (100-100-150-150-150-150) g färg 0100, natur

-------------------------------------------------------

DROPS STRUMPSTICKOR NR 4 – till slätstickning på ärmarna.
DROPS RUNDSTICKA NR 4: längd på 60 cm eller 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3 – till resår på ärmarna.
DROPS RUNDSTICKA NR 3: längd på 60 cm eller 80 cm till resår.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

DROPS KNAPP, Kokosnöt NR 516: 5 (6-6-6-7-7-8) st.

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 26.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 26.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 156kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 och A.2. Välj diagram för din storlek. Hela mönstret stickas i
slätstickning.

STICKTIPS (gäller framkanterna):
Hela framkanten stickas i ockra. Dvs använd 1 nystan av ockra till varje framkant där det behövs (dvs på de varv där ockra inte är en del av mönstret).
Trådbyte görs mellan framkant och ok (detta för att undvika trådfästning längst ut på framkanten). När det byts tråd tvinnas trådarna med varandra så att maskorna hänger ihop.

MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS:
För att beräkna hur ofta det ska minskas/ökas på varvet, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 84 maskor), minus framkanterna (= 74 maskor) och delar de resterande maskorna med det antal minskningar/ökningar som ska göras (t.ex 7) = 10,57. Dvs i detta exempel minskas det genom att sticka växelvis ca var 9:e och var 10:e maska och var 10:e och 11:e maska tillsammans, eller det ökas efter växelvis ca var 10:e och var 11:e maska genom att göra 1 omslag (omslagen stickas vridna på nästa varv så att det inte blir hål – OBS: Det minskas/ökas inte över framkanterna).

ÖKNINGSTIPS (gäller i sidorna på fram- och bakstycket):
Det ökas 1 maska på varje sida av markören så här: Börja 2 maskor före markören, gör 1 omslag, sticka 4 maskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), gör 1 omslag (= 2 maskor ökade). Öka så vid båda markörerna (= 4 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

MINSKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmen):
Det minskas 1 maska på varje sida av markören så här: Börja 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).

FÖRHÖJNING (bak i nacken):
Hoppa över detta avsnitt om du inte vill ha förhöjning.
Första varvet stickas från rätsidan. Sticka rätmaskor till det återstår 8 (8-8-10-10-12-12) maskor på stickan, vänd, strama tråden och sticka avigmaskor till det återstår 8 (8-8-10-10-12-12) maskor i den andra sidan, vänd, strama tråden och sticka rätmaskor till det återstår 16 (16-16-18-18-20-20) maskor, vänd, strama tråden och sticka avigmaskor till det återstår 16 (16-16-18-18-20-20) maskor i den andra sidan. Fortsätt med att sticka över 8 maskor mindre för varje gång det vänds 2 ggr till i varje sida, vänd, strama tråden och sticka rätmaskor varvet ut stn, sticka sedan 1 varv avigt från avigsidan (framkanterna stickas i rätstickning).

KNAPPHÅL:
Det avmaskas för knapphål på höger framkant (när plagget has på). 1 knapphål = börja från avigsidan och sticka 2:a och 3:e maskan från kanten räta tillsammans, gör 1 omslag. På nästa varv stickas omslaget rätt så att det blir hål.
Första knapphålet maskas av efter 1½-2 cm på halskanten, sedan avmaskas de nästa 4 (5-5-5-6-6-7) knapphålen med ca 6 (6-6½-7-6½-7-7) cm mellanrum.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

KOFTA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas uppifrån och ner. Det stickas först ett ok som delas till ärmar och fram- och bakstycke. Fram- och bakstycket fortsätter fram och tillbaka. Ärmarna stickas runt på strumpstickor.

HALSKANT:
Lägg upp 84 (88-92-96-100-108-112) maskor (inklusive 5 framkantsmaskor i varje sida mot mitt fram) på rundsticka 3 med ockra. Sticka 1 varv avigt från avigsidan med 5 framkantsmaskor RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, i varje sida av arbetet. Nästa varv stickas så här från rätsidan: 5 framkantsmaskor rätstickning, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka från *-* till det återstår 7 maskor, avsluta med 2 rätmaskor och 5 framkantsmaskor rätstickning. Fortsätt resåren så i 3 cm – kom ihåg KNAPPHÅL på höger framkant – läs förklaring ovan och avsluta efter 1 varv från rätsidan.

OK:
Byt till rundsticka 4.
Sticka 1 varv avigt från avigsidan med 5 framkantsmaskor rätstickning i varje sida och minska 7 (5-4-1-5-6-10) maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS (sticka 2 maskor aviga tillsammans = 1 maska minskad) = 77 (83-88-95-95-102-102) maskor.
Det kan nu stickas en förhöjning bak i nacken så att oket blir lite högre på bakstycket. Denna förhöjningen kan gärna uteslutas, då blir halsen likadan fram och bak – sticka FÖRHÖJNING – läs förklaring ovan, eller gå direkt vidare.
Nästa varv stickas så här från rätsidan: 5 framkantsmaskor rätstickning, sticka mönster efter A.1 till det återstår 6 maskor på stickan – OBS: Välj diagram för rätt storlek (= 11 (12-11-12-12-13-13) rapporter à 6 (6-7-7-7-7-7) maskor), sticka A.2 över nästa maska och avsluta med 5 framkantsmaskor rätstickning. Fortsätt mönstret så och öka som visat i diagrammet – läs STICKTIPS och KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 och A.2 är färdigstickade, är det 187 (203-220-239-251-271-271) maskor på varvet. Sticka slätstickning med 5 framkantsmaskor rätstickning i varje sida med ockra. På nästa varv från rätsidan ökas det 7 (7-10-7-3-0-11) maskor jämnt fördelat (det ökas inte över framkanterna) = 194 (210-230-246-254-271-282) maskor.
När arbetet mäter 13 (14-15-16-17-18-19) cm mitt fram (mätt utan halskanten), delas arbetet så här: Sticka 29 (31-34-36-38-40-42) maskor som förut (= framstycke), sätt de nästa 42 (46-50-54-54-58-60) maskorna på 1 tråd till ärm (utan att sticka dem först), lägg upp 6 nya maskor på stickan, sticka 52 (56-62-66-70-75-78) maskor (= bakstycke), sätt de nästa 42 (46-50-54-54-58-60) maskorna på 1 tråd till ärm (utan att sticka dem först), lägg upp 6 nya maskor på stickan och sticka de resterande 29 (31-34-36-38-40-42) maskorna som förut (= framstycke) = 122 (130-142-150-158-167-174) maskor.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Sätt 1 markör 32 (34-37-39-41-43-45) maskor in från varje sida (= 58 (62-68-72-76-81-84) maskor mellan markörerna på bakstycket). HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN! Fortsätt fram och tillbaka med slätstickning och 5 framkantsmaskor rätstickning i varje sida mot mitt fram – kom ihåg KNAPPHÅL på framkanten. När arbetet mäter 3 cm från delningan, ökas det på varje sida av båda markörerna – läs ÖKNINGSTIPS. Upprepa ökningen när arbetet mäter 8 cm från delningen = 130 (138-150-158-166-175-182) maskor. När arbetet mäter 11 (13-16-19-22-25-28) cm från delningen, ökas det 14 (14-14-14-14-13-14) maskor på nästa varv från rätsidan (det ökas inte över framkanterna) = 144 (152-164-172-180-188-196) maskor. Byt till rundsticka 3.
Nästa varv stickas så här från rätsidan: 5 framkantsmaskor rätstickning, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka från *-* till det återstår 7 maskor, avsluta med 2 rätmaskor och 5 framkantsmaskor rätstickning. Fortsätt resåren så i 4 cm, maska sedan av med rätstickning över rätstickning, rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Hela koftan mäter ca 34 (37-41-45-49-53-57) cm, mätt från axeln.

ÄRM:
Sätt maskorna från den ena tråden på strumpstickor 4 och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 6 maskorna som lades upp under ärmen = 48 (52-56-60-60-64-66) maskor. Sätt 1 markör mitt i de 6 maskorna (= mitt under ärmen). HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN! Sticka slätstickning runt med ockra. När ärmen mäter 1 cm från delningen, minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS.
Minska så med 2 (2½-2½-2½-3½-3½-3½) cm mellanrum totalt 6 (6-8-8-8-8-9) ggr = 36 (40-40-44-44-48-48) maskor. När ärmen mäter 14 (16-21-24-28-31-35) cm från delningen, byts det till strumpstickor 3 och stickas resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 4 cm eller till önskad längd.
Sedan maskas det av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Ärmen mäter totalt ca 18 (20-25-28-32-35-39) cm från delningen.

Uppdaterad online: 21.01.2019
Rättelse - OK: = 144 (152-164-172-180-188-196) maskor. Byt till rundsticka 3.

Diagram

= ockra
= natur
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag med bottenfärgen i mönsterranden, på nästa varv stickas omslaget vridet så att det inte blir hål

Kommentarer (19)

Skriv din kommentar här!

Monique 15.02.2019 - 16:49:

Mon nom accepté sur deux messages de "commentaire" est maintenant refusé avec réponse "trop court"

DROPS Design 18.02.2019 kl. 07:57:

Bonjour Monique, pouvez-vous nous indiquer via Facebook les mots que vous avez utilisé pour que nous vérifions notre système? Essayez de reformuler votre question, en utilisant d'autres mots/synonymes. Merci!

Monique 15.02.2019 - 16:45:

Les questions sont toutes refusées

Monique 15.02.2019 - 16:43:

Impossible de poser ma question votre messagerie est truquée message toujours refusé

Brechtje 13.02.2019 - 20:30:

Hallo, Volgens mij kloppen de afmetingen van dit patroon niet: Voor de kleinste maat geldt: De pas is 13 cm Het lijf 11 cm De boord is 4 cm In totaal is dit dus 28 cm en niet totaal 34 cm zoals in de beschrijving staat. Waarschijnlijk moet het lijf langer (17cm) zijn (ook op de foto lijkt het alsof het lijf echt wel langer is dan de pas). Of zie ik iets over het hoofd? Vriendelijke groet, Brechtje

DROPS Design 14.02.2019 kl. 13:52:

Dag Brechtje,

De afmetingen zoals aangegeven in de tekening kloppen. Als je het lijf te kort vindt dan kun je deze vrij makkelijk naar eigen wens aanpassen, omdat het werk van boven naar beneden gebreid wordt. Het model op de foto heeft waarschijnlijk een grotere maat aan, waardoor het lijf in verhouding langer is.

Ana 12.02.2019 - 22:27:

No tengo tienda en mi zona😯. Gracias

DROPS Design 16.02.2019 kl. 19:44:

Hola Ana. Para poder ayudarte necesito saber cuántos puntos tienes al empezar a trabajar las repeticiones.

Tia Currie 03.02.2019 - 19:13:

I'm not sure how to work the "cast on" at the end of the yoke, when separating the stitches for the sleeves. Why would one side at the front be 6 stitches more than the other side? And why would I cast on instead of increasing the stitches?

DROPS Design 04.02.2019 kl. 13:12:

Dear Mrs Currie, when dividing sts for body you will slip the sts for sleeves on a thread (they will be worked later), then you need some sts for under sleeve, you then cast on 6 sts "replacing" the sts on sleeve - this video shows how to cast on the new sts under sleeve on a jumper (from time code 6:54 approx), technique will be the same on a jacket. Happy knitting!

Marilyn 20.01.2019 - 13:26:

Hi, Do I need to change needle size to 3mm after increasing stitches for knit 2 purl 2 rib on body?

DROPS Design 21.01.2019 kl. 12:04:

Dear Marilyn, you are right, change to smaller needles to work the rib, pattern has been edited, thank you. Happy knitting!

Susanna 19.01.2019 - 08:36:

Det finns ett fel i översättningen till finska. Färgen ockra heter inte punamulta på finska utan okra. Ordet punamulta hänvisar däremot till rödmylla. Översättaren har säkert inte haft tillgång till någon bild på koftan, annars är det svårt att förstå ett så klart fel.

Ida 16.01.2019 - 20:48:

Hej! Jag har svårt att förstå vad som menas med "bottenfärgen i mönsterranden" i förklaringen till symbolerna i diagrammen. Är det så att omslag skall göras med samma färg som maskorna före och efter omslaget? Tacksam för svar!

DROPS Design 23.01.2019 kl. 09:26:

Hei Ida. Bunnfargen på hver mønsterrad betyr den fargen som strikkes i bunnen, altså hovedfargen. Feks på 1 omgang i A.1 er bunnfargen oker (fordi hele omgangen strikkes med oker), mens på omgangene 2-8 er bunnfargen natur (du kan se det strikkes mønster i oker på en bakgrunn i natur), på omgang 9 er bunnfargen igjen oker, fordi hele omgangen strikkes oker. God fornøyelse

Ana 14.01.2019 - 20:53:

Por que no me coinciden el numero de repeticiones. Elegi la talla 18 mese con agujas rectas.que hago mal'

DROPS Design 03.02.2019 kl. 19:18:

Hola Ana. Acude a la tienda especializada de Drops para solucionar tus dudas. Sin ver la labor es difícil saber donde tienes el error.

Kommentér oppskrift DROPS Children 32-8